Chevy Van G20 6.2dsl sammui kesken ajon eikä käynnisty enää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lazze79, 24.7.2010.

  1. lazze79

    lazze79 1st gear

    Elikkäs koko tarina / taustaa...
    Kevään aikana hehkutus alkoi temppuilemaan eikä toiminut kuin n. joka 5 kerta kun yritti lähteä. Toukokuussa teki muutaman kerran sen että sammui n.50 metrin päähän pihasta ja käynnistyi uudestaan vain vaivalloisesti. Epäilin että johtuu tuosta hehku ongelmasta kun kuulosti ettei käy kuin muutamalla pytyllä. Juhanusviikolla vaihdatin hehkut, hehkun ohjausyksikön ja samalla pa ja i-suodattimen. noin viikon sen jälkeen sama sammumisongelma ilmeni kerran pihasta lähtiessä. Sain auton käyntiin kun käytin webastoa hetken.

    Kuukauden verran kaikki toimi ok kunnes viime viikolla mökille mennessä
    valtatiellä 80-90 nopeudessa tunsin että tehot hiipuvat välillä ja palavat taas, kun sitten otin jalan pois kaasulta risteyksessä kone sammui heti.
    Sen jälkeen ei ole enää käynnistynyt.

    pa-suodattimen viereisestä ilmausruuvista tulee dieseliä kun konetta starttaa, joten ei ilmeisesti ole siirtopumppu ? (kerran vaihdettu n.4v sitten) ilmausruuvin vieressä olevan anturin juuresta pulppuaa hieman dieseliä n. minuutti sen jälkeen kun lopettaa starttaamisen voiko olla niin pienestä kiinni että ottaa ilmaa sitä kautta ?? kaikki muut letkut ja johdot näyttäisivät olevan kunnolla kiinni eikä ole vuotoja.
     
  2. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Halvinta olis ehkä ruveta tutkimaan sitä ilmavuotoa enste. Se suodattimen jalka kannattaa vaihtaa sellaseen perusmalliin jos sen vuotoja epäilee. Ei maksa tarvikejalka maltaita ja tulevaisuuden suodattimien vaihdot ei sitten sitäkään.
    Ei tosiaan tarvi kummonen ilmavuoto olla kun ongelmat alkaa
     
    leksa tykkää tästä.
  3. lazze79

    lazze79 1st gear

    Kiitos neuvosta, onko tietoa mistä tuollaisia tarvike mallin suodattimenjalkoja mahtaisi saada tilattua ?
     
  4. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    vani

    Epäilit tuossa että huono käynti olis johtunu hehkutus ongelmasta... Jos motti lähtee millään tavalla tulille niin se hehkun voi sulkea pois vikalistasta...ei vaikuta käyntiin kun pari ekaa sekunttia.

    Edit: Ja koetahan saada se nyt ekaksi käyntiin sillain että ilmaat sen ihan kunnolla. Ei riitä aina että suodattimelta käyttää ilmausruuvia auki. Aloita vaikka silleen että käytät suutinputkia löysällä ja reilusti starttailua&katot ruikkiiko naftaa. Ei tarvi kun osa putkista saada löysytettyä. Ja jos on ihan näkyvä p-a vuoto niin melkeen pallit pantiksi että vika on siinä :)
     
  5. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Omani ostin ihan diesel korjaamosta. Hämeenlinnassa South West Tradella noita on ihan hyllyssä.
     
  6. lazze79

    lazze79 1st gear

    nyt vani käynnistyy mutta sammuu hetken päästä

    Löysin siihen pa-suodattimen jalassa olevaan anturin (lienee oikeasti jonkin sortin lämmitin ?) tiivisteen ja se ei enää vuoda, sitten ilmasin letkut ja sain koneen "sahaamalla" käyntiin. Kävi noin 1-2 minuuttia tyhjäkäynnillä ihan ok ja tasaisesti sitten rupes hyytymään ja kaasuttamaan itsekseen ja sammui.
    Hetken päästä sain uudelleen käyntiin ja taas sammui n.20-30 sek kuluttua, sen jälkeen yrittää käynnistyä mutta sammuu heti.
    Ilmausruuvin kun avaa niin tulee 10-20 sek. runsaasti kuplia ja sitten pelkkää dieseliä, sitten saa taas käyntiin n.20-30 sek. ajaksi kunnes alkaa taas hyytymään ja kaasuttamaan itsekseen ja sammuu. ja taas tulee kuplia kun ilmaa...

    Kiristin ja tarkastin letkut jotka tulevat/lähtevät suodattimen jalasta, letkujen toisiin päihin en päässyt vielä käsiksi.
    auton alla putkissa ei näy vuotoja.

    Onko mahdollista että siirtopumppu toimii, mutta ottaa ilmaa jostain välistä ? pumppua katselin myös alapuolelta ja se on ihan kuiva eli ei vuotoja sielläkään.

    vinkkejä kaivataan todella kipeästi.
     
  7. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Olisko tankin päällä imuputkessa ilmavuoto... aika tyypillinen paikka..
     
  8. lazze79

    lazze79 1st gear

    Miten saisin "helposti" tarkastettua tuo tankin päällä olevan imuputken kunnon / imeekö sieltä ilmaa ?
    Sinne tankin päälle kun ei näe kunnolla mistään.
    Vai onko siinä tankin etupuolella jotain jonka voi irroittaa että pääsee käsiksi putkiin ettei tarvitse koko tankkia tiputtaa ?

    Vani on ns. retkeilymalliksi tehty eli yläpuolelta ei pohjan läpi pääse irroittamatta kalusteita ja rikkomatta asuintilan lattiaa ja eristyksiä.
    Tankki on 120 litran ja melkein täynnä eli alas ottaminen on myös aika
    työn ja tuskan takana :eek:
     
  9. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Eipä sinne tankin pälle juurikaan mistään oikein nää.
    Kannattaa siellä alla ryömiessä tsekata näkyykö märkiä paikkoja pelkääjän puolella alustassa.
    Toi ei kyllä välttämättä vuoda ulospäin yhtään vaikka vetääkin ilmaa jostain reijästä. Noi polttoaineputket tupaa ruostumaan ajan mitaan. Yks sellanen ruostumiselle antoisa paikka on siinä apparin kohdalla kun ne putket sukeltaa sellaisen suojapellin alle runkopalkissa. Se peltikotelo kerää kaikenlaista paskaa ja nopeuttaa ruostumista.
     
  10. NymiS

    NymiS Gearhead

    Helpoin tapa on ottaa jerry-kannu ja täyttää se dieselillä. Imuletku ja paluuletku kannuun ja ajaamaan.
     
  11. lazze79

    lazze79 1st gear

    Jaahas taas tuli vietettyä "laatuaikaa" vanin kanssa...
    laitoin kirkasta letkua tankilta tulevan putken ja siirtopumpun väliin, sen aikana kun kone pysyy käynnissä (n.30 sek.) ei näkynyt kuin muutama todella pieni ilmakupla (n. 1mm leveitä) tarkoittanee sitä ettei tankilta tulevassa putkessa ole vuotoa ?
    sitten otin pa tuloletkun irti suodattimen jalasta ja laitoin siihen jatkoksi pätkän kirkasta letkua ja toisen pään kannuun. Tarkoitus oli ottaa ilmat pois letkusta ennenkuin laitan toisen pään kiinni suodattimen jalkaan.
    Letkun toinen pää kannussa kun pyörittää starttia niin tulee jatkuvasti sykäyksittäin yli puolet ilmaa ja vähemmälti dieseliä.
    Viittaisiko tämä nyt siihen että siirtopumppu on kuitenkin rikki ??
     
  12. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    vani

    Kokeile tuota mainittua kanisteri temppua niin sillähän se selviää... pumpulta molemmat letkut kanisteriin... jos ei silleenkään toimi niin siirtopumppu sökö. Jos toimii niin silloin vika on lähempänä tankkia. Jos joudut irroittaa tankin niin siitä tuloputkesta on kätsy tyhjentää se lönttiin, ei tarvi etes välttämättä imasta kun joskus tulla omalla painollaan suoraan. Nopeutuu kun perä on keulaa ylempänä...
     
  13. lazze79

    lazze79 1st gear

    Niin se nyt sitten vaan oli että pa siirtopumppu oli rikki niin että otti reippaasti ilmaa mukaan vaikkei siihen kukaan uskonutkaan.
    Uuden pumpun kun laittoi niin ei tullut enää ilmaa ja kone käynnistyy ja käy tasaisesti, kohta 2 viikkoa toiminut ok

    Kiitos silti vinkeistä kaikille, tulipahan tarkastettua samalla muutenkin kaikki pa putket yms.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  14. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    Re: Chevy Van G20 6.2dsl sammui kesken ajon eikä käynnisty e

    lainataas vähän aihetta
    vani sammu tielle (ja tietysti ruuhka aikaan) juuri ennen sammumista (noin5min)alkoi nopeus heijaamaan ,siis ihan kun painelis kaasua ylös alas
    löpöä tulee suodattimeelle, oli kova paine kun otin filtterin pois ,löpöpukista ei tule mitään !???,sammutin solenoidi naksahtaa
    nyt pitäis varmaan saada auto jotenkin kotiin :p :p
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Re: Chevy Van G20 6.2dsl sammui kesken ajon eikä käynnisty e

    toi ylös alas ryntäily vaikuttaa et saa ilmaa löpö linjastosta.
     
  16. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    Re: Chevy Van G20 6.2dsl sammui kesken ajon eikä käynnisty e

    lainataas vähän aihetta
    vani sammu tielle (ja tietysti ruuhka aikaan) juuri ennen sammumista (noin5min)alkoi nopeus heijaamaan ,siis ihan kun painelis kaasua ylös alas
    löpöä tulee suodattimeelle, oli kova paine kun otin filtterin pois ,löpöpukista ei tule mitään !???,sammutin solenoidi naksahtaa
    nyt pitäis varmaan saada auto jotenkin kotiin :p :p
     
  17. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    Re: Chevy Van G20 6.2dsl sammui kesken ajon eikä käynnisty e

    siirtopumppu työntää hyvin tavaraa ,mutta tavara ei tule suutin putkille ,ja tekee kovan paineen suodattimelle ihan kun pumppu olisi tukossa?
     
  18. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Re: Chevy Van G20 6.2dsl sammui kesken ajon eikä käynnisty e

    Otappas siitä syttöpumpun päältä se paluuletkun nippa irti ja pyöräytä sitten konetta ja katso tuleeko tavaraa sieltäkään. Sama nippa on sitten osa kylmäkäynti ennakon säätöventtiiliä, että älä ihmettele jos ei näy kunnolla läpi, siellä on lasikuula ja jousi sisällä. Mutta voit tällä varmistua, että onko pumpun oma hienosuodatin tukossa siellä lamellipumppupaketissa.
     
  19. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    Re: Chevy Van G20 6.2dsl sammui kesken ajon eikä käynnisty e

    sain sahaamalla käyntiin ,kävi hetken ja sammu taas .eli luultavammin ilmavaivoja pitää tutkia
     
  20. leksa

    leksa Gearhead

    Re: Chevy Van G20 6.2dsl sammui kesken ajon eikä käynnisty e

    Jatkan tätä vanhaa ketjua koska tässä on erinomaisesti tietoa monelle noiden ilmavaivojen kanssa tuskaileville.

    Ensiksi pitkä stoori edellisen vanin kanssa pelailusta. Olkoon opiksi jos kellään nyt enää noita vastaavia on.

    vani alkoi käynnistymään aamuisin huonosti. Ja vika paheni pikkuhiljaa sellaiseksi että jo kahden tunnin parkissa olo aiheutti piiiitkän käynnistyksen.

    Lähtiessä ajamaan alkoi hetken aikaa kestänyt ryntäily. Ryntäily loppui kuitenkin alle kilometrin matkalla.

    No tiesinhän minä missä vika. Olin jo kysellyt monelta ja siirtopumppuhan se piti uusia.

    Perkeleellinen homma kun mikään putki ei lähteny ehjänä pois. Piti halkaista pumpun muhvit varovasti ( onnistuin) jotta putken kierteen sai liikkumaan. Paikka on kaikkea muuta kuin hauska selällään maaten syys sateessa.

    Purkasin vanhan siirtopumpun mielenkiinnosta ja paskahan se oli. Takaiskuventtiili oli syönyt itselleen tankin puolelta niin ison reiän ettei se enää pitänyt.

    Luulinpa ratkaisseeni ongelman. Mutta iloinen yllätys odotti aamusella pienen pakkasen kera kun auto ei taaskaan lähde käyntiin kuin piiiiiiiiitkän ja toisen pidemmän starttauksen avulla.

    Tiesin jo hehkujen kunnon. Neljä toimi ja se siitä. Se ei kuitenkaan olllut syy vaan ilma polttoainejärjestelmässä.

    Sitten hommiin. Jostainhan se ilma sinne menee.

    Ensin täysi tankki pakkasen kiristyessä irti. Jes mikä homma. EI OLLU imuputki hapettunut eikä edes ruosteessa vaan paksun oikean tervan peitossa. ( Kiitos ) ja sen puhdistettuani täysin ehjä ja kirkas putki.

    Siis tankki takaisin paikoilleen ( mikäs hauskempaa pakkasen ollessa -25 ja iltamyöhällä pimeässä halogeenilampun turvin )

    Aamulla sama juttu. Akku tyhjeni, startti kuumeni, pinna repesi... ja auto lähti viimein käyntiin. ( Illalla olin jo ilmannut ja käyttänyt)

    Illalla töiden jälkeen uusi innostava rojekti... missä ilma ..
    Tutkin polttoaine putkea joka menee helmassa siirtopumpulle. Kyseessä oli vm 83 vani joten siellä oli ns karkeasuodatin matkan varrella joka oli aikapäivää sitten ruostunut päällisin puolin umpeen. Mutta sain senkin putkitongeilla auki. Eikä siellä mitään vikaa ollut, ainostaan hieman vesihelmiä pohjalla.

    Putket olivat ruosteessa kuinkas muutenkaan. Vaihdoin takapään ja etupään putket polttoaineletkuun ja taas ilmasin ja käyttelin ennen maatamenoa.

    Aamulla sama iloinen yllätys.

    Nyt illalla nappasin ainoan ehjän näköisen keskiputken irti. Putkessä ei näkynyt päällepäin mitään vikaa, eikä se ollut polttoaineesta märkä päällisin puolin.

    Laitoin putken täyteen diisseliä ja puristin peukaloilla putkeen paineen... Olaa putkesta tuli keskivaiheilta AAVISTUKSEN kosteutta näkyviin. Vaihdoin siis senkin tilalle kumiletkua.

    Johan toimi. ei enää ilmavaivoja.

    Tarkoitan että se vika voi olla järkyttävän pieni ja teettää uskomattomasti työtä.

    NO NYT mulla on 89 vani joka on toimnut jokusen vuoden melko luotettavasti. Yksi muutos on tehty ja siitä myöhemmin.

    pari viikkoa sitten aamulla käynnistämisessä kone sammui kerran, mutta lähti heti käyntin normalisti.
    sitten se uusi vian ja käynnistyi hieman huonommin uudelleen.
    sitten keskekn matkan alkoi ryntäilemään.
    Sitten se eräänä aamuna sammui kesken matkan. Mutta käynnistyi uudelleen.

    ja sitten stoori.
    Olen jo muutama vuosi sitten laittanut siirtopumpun ja tankin väliselle letkulle sähköisen siirtopumpun. Syynä se ettei siirtopumpun akselia liikkuttavassa epäkeskossa ole enää nystyrää joka pumppua liikuttaisi. Liike oli niin pieni ettei diisseliä tullut enää tarpeeksi. Vaihdoin uuden siirtopumpunkin yms mutta se siitä.

    Sähköpumpun asennuksen jälkeen diisseli on riittänyt näihin päiviin asti.

    Tiesin siis että ilmaahan siellä on.

    Tutkin polttoaineputken vanhastaan viisastuneena ja löysin pintaruostepaikkoja sieltä täältä. Reikiä en havainnut mutta maalasin putken ruiskumaalilla noista epäilyttävistä paikoista. Tarkastin että putki on maalauksen jälkeen kokonaan kiiltävässä maalissa eikä reikiä edelleenkään näy.

    Mitään tuo ei auttanut. Aamulla rykii ja sammuu.

    Vaihdoin polttoainesuodattimen ja katselin että moottorin päällinen ona aivan kuiva. ( vanhassa vanissa syöttöpumpun läpi menevä akseli vuoti polttoainetta koneen päälle. Mutta se ei koskaan aiheuttanut kuin kuumalla koneella lievän hajuhaitan)

    Siis ei näkyviä vuotoja.

    tutkin myös tankilta tulevan polttoaineen. Laitoin letkun astiaan ja pumpun päälle. Silmin en pystynyt erottamaan ilmakuplia.

    Nyt laitoin tankilta tulevaan siirtopumpulle menevään letkuun pari metriä kirkasta muoviletkua. Muoviletku on konehuoneessa niin että lenkki on ylös ja ilma asettusi sinne ylös. Tällaisesta läpinäkyvästä letkusta luulisi näkevän ilmakuplien taivalluksen.

    Eipä nää. Auto käy ja kukkuu mutta putki on täynnä puhdasta dieseliä ilman ainuttakaan ilmakuplaa.

    Mutta ilmaa on.

    tuleeko ilmaa mukaan vielä vanhasta ( uudesta) siirtopumpusta koska löpö menee sähköpumpusta ensin mekaaniseen siirtopumppuun ennen kuin se menee syöttöpumppuun?

    Kuuluuko putkeen jäädä minkäänlaista esipainetta edes pientäkään ?? Ei jää.

    Mistä helkutista sitä ilmaa nyt sinne menee. Ja huomoitavaa on että muuten toimii ihan hyvin paitsi aamulla töihin lähtiessä ja illalla töistä lähdettäessä. Muutoin tauot ovat niin lyhyitä ettei vikaa esiinny.

    Linkki linkkeihin koskien 6.2 ja 5.7 dsl keskusteluja
     
    12345678910 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!