Chevy van kääntösäde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja human62, 26.2.2008.

  1. human62

    human62 1st gear

    kääntösäde todella suuri, vaatii valtavan tilan että saa käännettyä...
    onko kenelläkään mitään helppoa ideaa kääntösäteen pienentämiseksi?
    Ei tunnu ottavan edes toppareihin kiinni???... :x onko tuo sitten normaalia?

    vuosimalli oli-93 käyttöönotto, valmistelaatta -91 vuodelta kone diesel ja pienemmillä akseleilla eli g20.
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Jos ei osta toppareihin kiinni, niin käännä lisää rattia! Jos ei auta, niin vaihda dealerilla Chevy Kalozziin, niin kääntyy!
     
  3. Kuinka valtavan tilan se vaatii? Ei taitu parkkipaikoilla vai kuinka?
    Kyllähän tuo omakin hieman kankealta aluksi tuntui mutta kaikkeen tottuu ja joka paikkaan on toistaiseksi taittunut minne on tarvinnut päästä. Välillä hieman rajoja rikkoen ja sääntöjä soveltaen mutta kuitenkin...
     
  4. Duju

    Duju 1st gear

    näin talvella kaasun käyttö pienentää kääntösädettä
     
  5. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Hirveällä vaivalla ja jonkin sortin muutoskatsastuksella saa kääntymään: laitat jonku jeepin ohjaussysteemin siihen, nii luulis kääntyän :lol: eikait siihen muita keinoja ole, prisman parkkipaikalla minäkin ajan suosiolla tolla perusfarkulla parkkiviivan päälle, kyllähän mä sen saisin taittumaan kahden euron tai japsin väliin, mutta pikkusen mahtais ottaa niitäki päähän ku eivät autoihinsa pääsisi sisälle. vaikka onki parkkivirhe nii kaikkien hermot säästyy jos parkkeeraan rismassa 'miten sattuu'.. varmaan jotkut kattelee että "hrmph, taas on joku jenkkirauta joka tuhoaa maailman, omistajaki varmaa joku joka potkii mummoja ja joka roskaa luontoa ja vihaa kaikkia ja Parkkeeraa miten huvittaa".. ei aina voi voittaa :)
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Enpä oo minäkään huomannu mitään kovin ihmeellistä ongelmaa vankkureiden kääntämisessä :eek: Toki sen kokoinen vaatii jo oman tilansa mut näkyvyys on hyvä mikä helpottaa sekin hommaa ja peruuttelemallahan semmosen taivuttelee sit vaikka kuinka tiukkaan paikkaan :wink:
     
  7. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Onko kääntösäde molempiin suuntiin yhtä iso? Mulla oli pikkarissa reilusti isompi vasemalle kun ohjaus oli joskus kasattu vähän toiseen laitaan.
     
  8. human62

    human62 1st gear

    No en oo vielä tutkinut sitä ja hyvin se tietty on jo kääntyillyt 1,5 vuotta ja 45000 km, mutta kuitenkin kankein bilika mitä mulla ikänä on ollut. Epäilen että siinä olisi jotain vikaa, ei tosiaan ota toppareihin kiinni...

    Nopeuttaishan se ajamista tiukoissa paikoissa. U-käännöstä ei sillä saa tehtyä normaali teillä ollenkaan vaikka vetäis vähän yli, niin ojaan menisi...
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    noi vanhemmat vanit -87 alaspäin kääntyy mun mielestä herkemmin kun nää uudemmat. niissä tuli jotain pieniä muutoksia kuten alatukivarsien akselissa ei ole enää sitä "tupla"kumirakennetta. en tiedä mitä muuta niissä on erilaista,mutta en oo ikinä nähny sellasen vanhemman alatukivartta katkenneena siitä alapallon juuresta ja näissä uudemmissa sellanen ilmiö on tullu vastaan useita kertoja :eek: ei tosin omissa autoissa,onneks! noita -80 luvun vaneja kun olen useamman purkanu niin niissä on alatukivarret ollu aina ihan kivikovia,kun taas tossa omassa kesävanissa,200tuhatta ajetussa -91:sessä on se pohjaanlyöntikumin torni lähes kokonaan haihtunu sieltä :eek:
     
  10. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    No eikös se ole vanha totuus vanien ja ainakin vanhempien pikkarien kohdalla että "kääntösäde kuin Silja Carnevalilla ja ilmanvastuskerroin Uspeskin katedraalin luokkaa". Muistelen vain -80 Scottsdalea, kyllä sai vekslata kun etupyörät kääntyy about 30 astetta suuntaansa. Nykyinen Sportside kääntyy ihan eri tavalla, liekö rakenne radikaalistikin erilainen?

    Yhtä naurettaviin paikkoihin sillä silti jää talvella kiinni :rotfl:
     
  11. härpätin

    härpätin 1st gear

    Akseliväli vaikuttaa kääntymiseen, lyhytakselivälinen kääntyilee huomattavasti ketterämmin kuin pitkä. Siis jos pyörät kääntyy saman verran. Vanhakoppasta Vania taitaa olla 3 eri akseliväliä ja pick-uppeja varmaan vielä useampaa.
     
  12. paja1

    paja1 Double Gearhead

    aivan samaa mieltä tuosta :rotfl: takaveto skottari tarvii lentokentän kääntämiseen ja jos on 5cm lunta maassa jo joku sattuu heittää röökin natsan eturenkaan eteen niin jo tarvitaan työntöapua :rotfl: silti sellasella tuli joskus ajeltua monet talvet.
     
  13. human62

    human62 1st gear

    simpukka on ilmeisesti sisäisesti rajallinen ,eikä siten anna kääntymissädettä pienentää. Ihmettelin vain mitä vasten tehdas on valanut akseleihin nuo topparit kun eivät ota kiinni niihin.. :x

    Vai olisiko sittenkin jotain vikaa simpukassa??
     
  14. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Kyl mäkin aikoinaan ihmettelin kauan, miten vitussa tässä on niin suuri kääntösäde... :rotfl:

    Sellaisia nämä vain ovat, siihen täytyy tottua... U-käännös ei kaupunkiympäristössä risteysalueella hevillä onnistu vieläkään... :lol:
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kääntyy se :eek: ja jos ei käänny niin pienemmät :poff: väistää . Usko itseesi ja Vaniin.
     
  16. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Totta! :poff: kyllä vanilla tilaa saa, ellei oo Dodge Ram vastapuolella... :rotfl: on mua ainakin nuo pikkukipot väistäneet tähän asti... :lol:
     
  17. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ehdit ensin :D :D
    Eikä se vanin kääntösäde niin valtava ole, jos on 4 kaistaa niin kyllä mahtuu tekemään U-käännöksen.....
     
  18. ripe

    ripe 1st gear

    Eikös se kääntösäde ole kesälläkin pieni, näin köyköperäsessä autossa?

    Mää jouduin Ramin vanissa säätään raidetankoja että sain auton kääntyy yhtä paljon molenpiin suuntiin. Melkein puolikierrosta väänty ratti sivuun operaation jälkeen. Huonopuoli on kun nyt ei vilkku tahdo palautua kunnolla.
    Mitä sille vois tehdä?

    Voiskohan sun Vanissa olla väärä sektorinakseli, jos se on jostain syystä lyhyt ei pyörät käänny tarpeeksi.
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Jos ei kerralla käänny, niin voihan peruuttaa ja yrittää uudestaan eteenpäin...
    Tai kääntää vaan peruuttamalla risteykseen jossa kääntyy...
     
  20. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Mulla kanssa vilkku palauttaa huonosti tuon raidetankojen säädön jälkeen. Ohjaus oli toispuoleinen aika pahasti ennen. Äkkinäinen vaikkaukseni on, että ottamalla Pitman Arm:n irti simpukan alta ja kääntämällä sitä boorilla hieman toiseen suuntaan saa tämän homman korjattua ja ohjauksen keskelle myös simpukan suhteen. Sitten raidetangot takaisin keskisäätöön ja kovaa ajoa. Täytyy kopasta kunhan saa uuden Pitman Armin hommattua, 20 vuotta vanhan aion jo varmuuden vuoksi samalla uusia kun käyttää irtikin. Se onkin sitten viimenen vanha nivel enää etupäässä :poff:
     

Kerro tästä muillekin!