Chevy van retkeilyautot

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Stargazer, 20.11.2019.

  1. Stargazer

    Stargazer 1st gear

    Yritin hakua käyttää, mutta en löytänyt kuin joko vanhoja keskusteluja, jotka sivuavat aihetta tai sitten asiaan liittymättömiä juttuja. Jos tästä on jo aiemmin keskusteltu, niin poistakaa tämä ja ohjatkaa oikeille poluille.

    Eli, minua ja vaimoani on alkanut kutkutella retkeilyauton hankkiminen. Ja jotta siinä olisi jotain persoonaa, niin chevy van on listalla korkealla. Joskus pari vuosikymmentä sitten tuli eurooppaa kierreltyä yhdellä Sisun museovekottimella, ja mukavaahan se oli. Ja nyt reissunpäälle pääseminen taas kutkuttelisi.

    Siksi ajatteli täältä kysellä, kun en ihan tästä asista löytänyt täsmällistä tietoa. Onko teillä kellään tietoa näistä chevyn retkeilymalleista ja niiden korien kestävyydestä ja kaikesta muusta mahdollisesta? Ajattelemamme mallit ovat tuolta 80 - 90 luvun taitteesta, joten laitettavaa todennäköisesti on - sitä on tullut aiemminkin tehtyä, joten se ei pelota. Ja ajatuksena on diesel versio tuolla 6.2 litraisella, koska se on kuitenkin edukkaampi menijä kuin bensaversiot? Vanha kulkineemme joi matka-ajossa noin 12-15 litraaa sadalla nopeudesta ja mäkisyydestä riippuen, joten chevy menee kaiketikin jopa vähemmälläkin?

    Ja kokemusperäistä tietoa myös kaipailisin näiden kulkineiden dieselveroista sekä ajoneuvoveroista. Niistä en löytänyt tietoa (tai sitten en vain osannut hakea oikein).
    Vakuutukset suurinpiirtein on tiedossa, ja ne eivät ole kovin kalliit, kun saan vielä nuo täydet bonarit autoon siirrettyä.

    Kun tällaista kulkinetta lähtee hankkimaan, niin onko kellään antaa neuvoa siitä, mihin ensisijaisesti pitäisi kiinnittää tekniikan puolesta huomiota? Korin puolesta ainakin aion tarkistaa kaikki mahdolliset vuotokohdat ja haistella auton tarkoin.

    Kiitos todella paljon, jos kellään on pieniäkin tiedonmurusia tarjota!
     
    12345678910 tykkää tästä.
  2. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Tarkoitatko itsetehtyjä, vai alkuperäisiä? (Baroncruiser,ym)
     
  3. Stargazer

    Stargazer 1st gear

    Meille kelpaisivat sekä omavalmisteet että alkuperäiset - mutta tuo alkuperäinen voisi olla se kiinnostavampi vaihtoehto.
    Näissä kaikissahan on melkoisen kokoinen kattokorotus. Se mahtanee olla valmistettu lasikuidusta? Onko kellään tietoa tämän korotteen sekä korin saumoista, että onko ongelmakohta?
     
  4. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    MUN mielestä itsetehdyt on monesti parempia, tai ainakin hienompia.
    Tuossa mun ex retkeilyVani.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nää ei ainakaan tällä hetkellä jostain syystä näy?

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Toi ei ollut korotettu.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.11.2019
    Carpenter ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  5. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Juu, korotus on lasikuitua. Kaikissa ei ole, mutta jos seisomakorkeuden haluaa, niin pakkohan se korotus on olla.
     
  6. Stargazer

    Stargazer 1st gear

    Melkoisen mukavan näköinen vani! Sain kuvat auki lataamalla ja pääsin aijaa.comiin niitä katsomaan. Oliko tuo sinun kulkine tehty ympärivuotiseen vai vain kesäkäyttöön? Minkälaiset eristykset olit tehnyt?
    Meillä olisi tarkoitus saada ympärivuotiseen käyttöön soveltuva, eli lämmityssysttemi olisi hyvä löytyä tai sitten sellainen pitää rakentaa. Ja kattokorotusmalli ehdottomasti hakusessa. Seisomakorkeus näillä nivelillä on jo hyvä olla olemassa :).
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Oli tehty jonkunnäköiset eristykset lattiaan, kattoon ja seiniin. Mulla pääasiassa kesäkäytössä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tuo oli lähinnä kesäharraste.
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

  9. Stargazer

    Stargazer 1st gear

    Kävin tuolta moottori.netin galleriasta katselemassa lisäkuvia, ja onhan tuo melkoisen tunnelmallisen näköinen auto. Hienosti rakennettu, ja on auto ulkoa päinkin todella näyttävä.

    Hieman se poikkeaa siitä, minkälainen meillä on mielessä, koska tarkoitus olisi majailla autossa pitkiäkin aikoja kerralla (duunit voi tehdä missä vain). Joten ehkä joutuisimme sängyn osalta ainakin tekemään jonkinlaisia muokkauksia mahdolliseen aihioon, jotta se voisi olla tarvittaessa vaikka koko ajan auki sekä mahdollisesti saada kahdelle ihmiselle ei niin ahtaan nukkumapaikan. Tässä kun alkaa oikein haaveilla, niin kohta sitä ollaan rakentamassa vekotinta alusta saakka itse, vaikka kohtalaisen valmista oli tarkoitus etsiä :p.
     
  10. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Tuossa kääntyy sohva sängyksi sähköllä, ja 3-osaisena. Istuinosa-selkänoja- lisäosa,joka on tuon selkänojan takana. Pystyy nukkumaan sekä poikittain, että pitkittäin.
    Kuvaa mulla ei ikiävä kyllä ole sänky-asennosta, mutta tasainen iso peti tulee.

    Varusteita paljon, joskin ei mitään parasta tasoa, mutta löytyy kuitenkin kahvinkeitin, kuvissakin näkyvä kaasuhella, pieni uuni, jääkaappi, Webasto, ym. mitä en tähän muistanut listata.
     
    Muokattu: 20.11.2019
  11. Stargazer

    Stargazer 1st gear

    Vanissa tosiaan on se hyvä puoli, että siinä mahtuu nukkumaan niin pitkittäin kuin poikittainkin. Reilun kokoisen sängyn sun autoon kyllä saa, ja kun systeemin on vielä sähkökäyttöinen, niin levittäminenhän on aina vain helpompaa :).
    Me koetamme saada vekottimen, josta löytyy keittomahdollisuus, tai sitten mennään retkikeittimellä, jos niikseen tulee. Jääkaappi on myös pakollinen varuste sekä mahdollisesti myös tiskiallas. Olen nähnyt erilaisia versioita, joissa nämä kaikki ovat olleet mikä missäkin kohtaa asennettuna, mutta aika toimivia ratkaisuja ainakin kuvien perusteella. Jos vielä etupenkit ovat kääntyvää mallia (onko kaikissa sellaiset?) saisi niistä mukavat nojatuolit istuskelua varten, eikä asunto-osaan tarvitsisi välttämättä penkkejä tai varsinaista sohvaa rakentaa tai sitä olla valmiina jolloin tilaa säästyy.
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Suosittelisin käymään vanitapahtumissa. Siellä on vaikka mitä tarjolla.

    Tuossa mun ex-vanissa oli ihan kunnon jääkaappi, tiskiallas ja kaasuhella.
    Jääkaappi toimi 12V/240V/Kaasu.

    [​IMG]
     
    12345678910 ja Stargazer tykkäävät tästä.
  13. Stargazer

    Stargazer 1st gear

    Juuri tuollainen paketti sopisi meille erittäin hyvin. Pieni mutta täysin toimiva keittiö olisi pidemmissä majailuissa todella tarpeellinen.
     
  14. Mika.T

    Mika.T 3rd gear

    Onko nämä taakse saakka sisustetut vanit pakuja vai henkilöautoja?

    Tämmönen reissureki kiinnostais itteäki.
     
  15. Stargazer

    Stargazer 1st gear

    En ole aivan varma, kuinka nämä asiat lakien puolesta menevät, mutta ilmeisesti pakuissa täytyy olla se väliseinä? Korjatkaa, jos olen väärässä. Pakuista ei voisi siksi tehdä taakse saakka sisustettua versiota. Itse yritän ainakin etsiä sellaista vekotinta, joka olisi jo valmiiksi rekisteröity tai olisi jo valmis erikois/retkeily/matkailuajoneuvo. Silloin ei pitäisi tulla rakentelun puoleen ongelmia.

    Minkälaiseksi ajoneuvoksi sinun, viikinki75, autot on rekisteröity?
     
  16. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Nämä vanhemmat vanit on henkilöautoista (Bussi) tehtyjä matkailuautoja.

    Aiemmin luki erikoisajoneuvo/ retkeilyauto. Nykyinen on M1/henkilöauto /Matkailuauto.
     
    Muokattu: 4.12.2019 klo 16:28
  17. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Nykyään ei samanlaisia saa tehtyä, ellei laki ole sitten muuttunut?
     
  18. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Tilannekuva ex Vanista aikoinaan. :p:D:cool:

    [​IMG]
     
    12345678910, isalmela, Carpenter ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Sehän on jokaisen oma asia että onko van bensa vai diesel ja mulla on ollut molempia enkä
    edes dieseliä enää harkitsekaan. Oman kokemusteni mukaan bensakoneiset ovat vähemmän
    ajettuja ja näin ollen parempikuntoisia. Kulutus on melkeinpä sama, karkeasti 12-15l/100.
    Vero tuossa omassa 5.7 bensa henkilöautovanissa on 508,08€ vuodessa, ns pikkuveroisissa
    dieseleissä se on kokonaismassasta riippuen noin 700€/vuosi.

    Ilmavastus on noissa niin kuin rivitalonpätkässä eli jos malttaa ajaa hieman alle sataa se
    näkyy kulutuksessa heti, ovat muuten erityisen tarkkoja että pyöränkulmat ovat kohdallaan
    sekä hyvät iskarit, etupään nivelet ym. pitää myös olla välyksettömät että noilla viittii ajaa,
    kaikki autothan ovat noista tarkkoja mutta erityisesti nuo, korostuu vielä mitä korkeampi
    kattokorotus on.

    Eristeenä sivuseinissä on yleensä lasivillaa ja kuten tiedämme mitä se tekee kun on märkänä,
    isojen ikkunoiden sisäkulmissa on usein pienet puupalikat ja ei ole yksi eikä kaksi vania kun
    olen ottanut irtonaisia sellaisia ovien ja muiden koteloiden sisältä.

    Melkeinpä kaikki noista on jonkun "koripajan" tekele mm. baroncruiserit tehtiin aikoinaan
    Hatanpään Autokeskuksen toimesta. Penkeistä sen verran että suurimmassa osassa ne ovat
    kääntyviä mutta kaikissa ei. Jos tuollainen on ollut huonolla pidolla siinä ei toimi "mikään"
    pitkässä juoksussa parempi/vähän kalliimpi tulee loppupeleissä halvemmaksi, myös oman
    kokemukseni mukaan bensakoneinen, ovien tiivisteet/ovenkahvat ym. ym. ovat halpoja
    eikä niiden uusiminen ole paha juttu, ruostevaurioiden korjaaminen on!

    Tuossa omassa on takasohva alas laskettuna 155x160cm, petari siihen päälle niin se tasoittaa
    sitä ja antaa muutaman sentin lisätilaa.

    Tuossa oma -92 GMC.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    J.J., palontie, Bukero ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Stargazer

    Stargazer 1st gear

    Kiitos paljon vastauksesta kysymyksiini. Tässä tulikin monta kohtaa itselle lisää, johin autoa hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota. Ihan mitää pommia ei ole tarkoitus ostaa, mutta pientä laittamista saa olla ja todennäköisesti sellaista aika varmasti tuleekin olemaan, kun ovathan nämä jo museoikäisiä kulkineita.

    Ja on muuten hyvän näköinen tuo sinun vanisi. On aika viimeisen päälle siistissä kunnossa.
     
    Carpenter ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!