Chevy vanin oikea takavilkku/jarruvalo pimeanänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja spike, 12.11.2012.

  1. spike

    spike Gearhead

    Tuossa meikäläisen vm 90 vanissa lakkasi oikeanpuoleinen vilkku/jarruvalo toimimasta. Edessä vilkut toimii normaalisti mutta takana ei mitään. Mittasin jänitteen niin jännite on normaali mutta näköjään ei tule virtaa. Mistäköhän johtuu? Mittaamalla totesin että vilkun viiksestä tulevasta nipusta liila ja sininen ovat tekemisissä vilkun kanssa. Kun kytkin hehkulampun lilan johdon väliin niin villkuu mutta ei kun laitoin sinisen väliin. Tämä siis kun vilkku on oikealle. Molemmissa siis sykkivä jännite mutta lamppu ei syty sinisestä.

    Myöskään hätävilkku ei toimi oikealla takana.

    Sattuisiko jollakulla olemaan kytkentäkaavioita tuolle? Helpottaisi vian hakua.
     
  2. JTE3

    JTE3 Gearhead

  3. spike

    spike Gearhead

    Kiitos linkistä. Pitää huomenna valoisaan aikaan tutkia tuota. Värit ei ihan täsmää mutta ehkä kytkentä kuitenkin on sama.
     
  4. spike

    spike Gearhead

    Näyttäisi olevan katkaisiassa vika. En näe mitään ruuveja noissa rattiakselin muoveissa. Ovatko ne ratin takana. Ratin on *¤%&/ kovin kiinni. Ei huvittaisi tapella se irti vain todetakseni että oli turha homma.

    Onko tuo viiksen katkaisin yhtä hyvin avattavissa kuin muut tuossa autossa? Eli onko toivoa saada tuo elvytettyä?
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla teki aikoinaan '77 vani samaa, kun olin just leimalle lähdössä, ja tarkistelin valoja. Mun tapauksessa oli ihan maadoitusvika. Lampun lähellä oleva maapiuha oli löystynyt.
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Kyllä siittä joutuu ratin irroittamaan.Tarvittis oikeastaan erokoistyökalun että saa sen rattilukon ison piparin lukkorenkaan pois mutta onnistuu ilmankin.
    Kannattaa suosiolla hommata uusi vilkkukatkaisin.
     
  7. spike

    spike Gearhead

    Sain purettua tuon ja puhdistin omilla kemikaaleilla tuon villku katkaisian. Hyvin lähti hapettumat. Nyt toimii. Ratin vedin irti damperin irroittajalla. Tuon ratin takana olevan lukkorinkulan irroitin siten että painelin sitä alas samalla kun irroitin lukkorenkaan pienellä meisselillä. Takaisin asennukseen valmistin oman työkalun taivutetusta lattaraudasta ja putkenpätkästä.
     

Kerro tästä muillekin!