Chevyn 305 ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kd0264, 19.12.2006.

  1. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Tässä illalla ja yöllä taistelin koneen kanssa kun se ei lähtenyt käyntiin. Ensimmäistä kertaa tällainen ongelma. Kone on Capricen 305 ja seissyt tallissa yli 3 vuotta jakopää ym rempan jälkeen. Koneessa on uusi HEI jakaja, uudet tulpat , mutta vanhat tulpanjohdot. Kaasuttimena on 4 kurkkuinen Rochester Quatrojetti.

    Tarkistettu, että jako on oikein ja virranjakaja oikein asetettu, jakomerkki paikallaan - pyörijä osoittaa jakajankannen 1 pyttyyn. Varmuden vuoksi testattu myös vaihtamalla tulpanjohdot kannen 6 kohdasta alkavaksi.

    Moottori ei siis käynnisty, sytyttää kyllä, mutta ampuu kaasariin silloin tällöin. Annettu pikku huikkia kaasaariin suoraan, mutta ei kunnolla edes lupaa. Alipaineletkut ovat kiinni ym. Jotain on tietty voinut jäädä huomaamattakin, mutta kyselen nyt kuiteskin vaikka omiakin epäilyksiä on.
     
  2. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Kuis vanhaa bensa on? Oon tämän pari kertaa jo vastaavissa ongelmissa kysynyt...
     
  3. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Oiskohan se fiiberijakopää menny mäsäks ja jako ketuillaan? :eek:
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    Onko varma, että sytkä ei ole 180 astetta pielessä?
     
  5. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Koneessa on uusi rulla jakopää ja bensa on uutta. Kaasariin on jäänyt seissessä vanhat bensat jotka on jo aika päivää sitten haihtunut. Siitä on voinut jäädä jotain skeidaa pohjalle.

    Olen kokeillut tulpanjohtoja normaalissa ja 180 asteen kohdassa.

    Kävin äsken tarkistamassa että kipinää tulee, Starttipilotilla ei ollut mitään vaikutusta, jota oli pakko kokeilla. Tuntuu että sytyttää väärässä kohdassa eli ampuu vähän takaisin startatessa ja kaasarissa poksahtaa. Täytyy vielä kokeilla muutella tulpanjohtojen paikkoja pykälä kerrallaan virranjakajan ympäri onko vaikutusta.

    Mulla on toinen vastaava auto (Caprice STW), jossa virranjakajassa oli 1:lle menevä tulpanjohto ihan oudossa kohtaa eli 3 tai 4:n paikalla (jakajan kannessa levy, jossa on merkattu tulpanjohtojen paikat). Se ei suostunut käymään kunnolla, eikä ottanut kierroksia vaan meinasi sammua. Se kävi vain tyhjäkäynnillä ja ajattelin kun se on seissyt niin jakajan kannessa on kosteutta sisäpuolella. Näin ei kuitenkaan ollut, mutta tulpanjohdot olivat ihan koppurat, kannenpäässä oli 1 liitin ruosteessa, kannen sisällä keskellä oleva "tappi" joka osuu pyörijään oli kulunut kannen tasalle. Vaihdoin siis jakajan kannen ja johdot, mutta käyntiin se ei auttanut yhtään. Mulla oli joskus hamaassa menneisyydessä 5mk:lla ostettu kaasarin puhdistusspraytä, jota struuttailin kaasarin sisälle pariin otteeseen ja kas, kone alkoikin käymään paremmin ja otti kierroksia eikä tukehtumisesta ollut tietoakaan.

    No, edellisessä viittasin siihen, että olen tietoinen siitä, että chevyn koneessa öljypumpun akseli voi mennä moneen eri asentoon ja sytytyskohta muuttuu näin ollen ties mihin.

    Farkussa auto lähti hyvin käyntiin ja kävi hetken hyvin kun kaasarista laittoi bensaa, mutta tää sedan pahalainen ei edes lupaa.
     
  6. Ylli

    Ylli Gearhead

    Minkälainen se kipinä on? Jos "laiskan vaisu", niin ota puola siitä toimivan koneen jakajasta, ja testaa sillä!? Samalla otat siitä myös tulpanjohdot, jotka varmasti toimii
    Kaasarissa paukkuminen viittaisi, että ennakkoa on liikaa.

    Visiona..onko pre-load minkälainen? Jos liikaa, niin venttiilit kantaa ja ei synny puristuksia?
     
  7. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Lähtiähän se kone käyntiin viimeinkin.

    Vaihdoin tosin kannen ja puolineen ja johtoineen eikä se heti niidenkään avulla käynnistynyt. Tulpanjohtoja piti kannessa siirtää pykälä vastapäivään niin sitten tärähti käyntiin ja kävi melkoisen tasaisesti, paitsi kun antoi kierroksia enemmän niin hetken päästä sammui, ikäänkuin bensa olisi ykskaks loppunut.

    Taitaa olla kaasarissa jotain kökköä, joka irtoaa kierroksia annettaessa ja tukkii suuttimen, koska käynnistyy kuitenkin hyvin ja kestää kierroksia hyvin kunnes ilmiö uusiutuu ja sammuu.
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Tuota ... olekkos avannut sen rochesterin, siinä on sisällä muutama venttiili jotka kannattaas käydä läpi ihan vaan puhdistamalla ja laittamalla crc:tä jotta ei jumita, pitkään seissyt bensa ikäänkuin liimaa sen kiinni ja ne ei pelitä, omaan vessaan tein vastaavan kaasuttimen puhdistus - crc pesu korjauksen niin se alkoos pelittään, muuten tuo ei ole kauhian herkkä vanhalle eli vesi-bensalle, nykyinen mtb-seosteinen bensa alkaa vettyä eli kerätä koskeutta, jo puolen vuoden seisomisen jälkeen, kun lisä mömmöt on haihtuneet pois, riipuu tietty missä sitä säilytetään ...

    Toinen on jotta perus ennakot, tai no .... kun nuota omia kasaa on yleensä tullut tehtyä niin jotta ensin kaikki nollille, eli jakaja ykköspytyn kohdalle, etupään ajotusmekki paikalleen, jos se saa bensaa ja kipunaa lähtee tulille, sitten vasta käydessä hakee oikean ennakon, korvakuulolla tai ajotuslampun kanssa, korvakuulolla säätö on hivenen menneen talven lumia, joku vanha ohje lehdessä oli joskus, jotta sen verran ennakkoa että venttiilit ikään kuin kilkattaa tai ns, laulaa max tai suurilla kierroksilla, ja sitten piiru takas, no ensinnäkin jos ne venttiilit saapi rallattaan se ei ole välttämättä hyvä asia, ja tuolla konstilla sen ennakon saapi jonnekkin 40-50 asteen nurkille joka on jo reippaasti liikaa, kyllä se käyp ja on pikkaasen optimistisempa vastaan kaasuun, mutta oikea ennakko on tuollasta 30-35 asteen luokkaa, edellyttää tietysti jotta jos mm, nokkakettinkiä on vaihdettu, niin se on oikeilla merkeillä, nämä kun ovat yleensä käyttökiesejä, ja vähän sinne päin.

    Jos jakaja on jossain muualla kohdassa kuin ykkösen kohdilla, siis silloin kuin ajotusmerkki on paikallaan, niitä tulpan johtoja voip tietysti hypyttää kierroksen, tahi fiksumpaa olis ottaa oikein pitkä meisseli ja kääntää jakajan alta öjlypumpun aksilaa, jotta jakajan saa oikealle kohdalle, se sattaa olla kääntynny reilusti poskelleen.

    Ylipäätänsä kun se on nollakohdalla, jos tietokone on ehjä ja kaikki laitteet papillisesti mukana se säätää koko käynnin, ennakot yms, kaikki ihan oikein ja paikalleen org, järjestelmä on sen verran fiksu jotta se ei vaadi yleensä kuin nolla säädöt loput hoitaa tekniikka.

    Mutta jos sinne on vaihdettu alipaine jakajaa tahi kaasutinta tuollaanen perus säätö ja haku pitääs päteä ihan yhtä hyvin, tai olla ainakin se helpoin tapa tarkastaa itte.

    Yhtä kaikki suurin osa 305 värkeistä, on jossain vaiheessa olleet vain ajossa, ja ylipäätään juuri kukaan ei koskaan säädä venttiilejä noista, ne kun ovat vuosikymmeniä siellä takoneet, koneeseen saap uutta eloa kun ne parin vuoden välein käy läpi perusteellisesti, se ohje män kutakuinkin niin jotta sytytys ko, säädettävän pytyn kohdalle siis yläskuolokohtaan, löysät kevyesti kiristämällä pois, silloin ei kevyesti sormin pyörittämällä työntötanko enään pyöri ko, pytyn kohdalla, ja venttiilit ovat ikään kuin kireät, keinuvivut ei ole enään löysät, ensi alkuun niissä on takuulla väljää, eli sieltä on nyt kiristetty kevyesti väjät pois, kääntämällä keinuvipuja sopivasti hivenen tiukemmalle.

    Sitten alkaa se josta tulee takuulla väittely, eli korjausoppaan ohje mänee taasen jota kuin niin notta, kun väljät on kevyesti pois, se pre-load, eli tarviis kääntää yksi kokonainen kierros, mutta kun on kyseessä käyttöauton moottori jolla on jo ajettu, allekirjoittannu on sitä mieltä jotta näinköhän, ja tapana on ollut vetää ensin vain varttin pre-load, sillä periaatteella jotta nyt on kyseessä vanha moottor jonne venat on jo ehtineet tekeytyä, eli otetaan tämä perus säädön kannalta, käyntiin ja hyvin ovat pelanneet, tarvittaessa uusii kotvasen kuluttua, joskus kun pre-load on alkannut vaikuttaa jopa liialta on se jätetty kokonaan pois.

    Joku kuka näitä tekee ihan oikeasti työkseen voip sitten tarkentaa, oikasta ja koimmentoida, kun se 305 on perus säädöissään ja hyvässä käyttökunnossa se käy kuin kello.
     
  9. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Venttiilit tuli säädettyä samalla kun vaihdoin ohjurin kumit. Vanhoja ei tosin käytännöllisesti katsoen ollut enää lainkaan.

    Ohjeita olen aikanaan saanut kahdenlaisia: Työntötangon liike kun loppuu niin tarjottiin ½ tai 1 kierrosta kiristettäväksi. Tämän taisin kiristää kokonaisella kierroksella. Ajattelin kuitenkin säätää venat uudelleen kun sain ton vehkeen käyntiin.

    Säätöjä vähän haittaa, kun koneen päällä ollut lämppärin venttiili sanoi poks ja konehuone "täyttyi" jäähdytysnesteellä, eli virranjakaja sai kunnon kylvyn.

    Tää sedan on vm 81 ja tietokone vermeitä ei siis ole. Onnistuin vielä ennen koneenkäynnistymistä posauttamaan kummatkin uudet äänenvaimentimet, kun bensaa meni putkeen ja mossahti siellä. Eipä ole moista ennen mulle sattunutkaan. Tulipa nekin hitsattua kasaan iltapuhteena, saa nähdä miten ne sitten pelittää kun tyrkkään ne takas paikalleen.

    Kiitos vihjeistä! Kirjoittelen lisää kuin jatkossa käy.
     

Kerro tästä muillekin!