Chevyn laahaavat etujarrut

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Adventurer, 10.6.2012.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ongelmana on siis että (levyjarrujen) jarrupalat jotka siis uudet, eivät palaudu tarpeeksi vaan jäävät pikkusen hannaaman. Juuri sen verran normaalia enempi että kun on ajanut n. 30 kilsaa matka-ajoa niin alkaa kuulumaan jo ääniä eli kihitystä ja jarrulevy on jo kuumentunut sen verran että laakerin rasvakuppikin on niin kuuma, ettei sinä käsiään pitkään pidä.
    Ei kehtais vaihtaa koko jarrusatulaa. Kuluneilla paloilla varmasti toimisi myös koska varmaankin mäntä/sylinteri on kulunut vanhojen palojen mukaan (auto seisioi vuosikaupalla).

    Onko mitä kikkakolmosta. Kuparitahnaa olen varsin säästeliäästi käyttänyt.
     
  2. rzt

    rzt 1st gear

    mul on chevyissä syynä moiseen ollu tukkeutunu jarruletku.siitä prässätystä
    "kannakkeeseen" tulevan muhvin kohdalta ummessa ,muutenkin erittäin pieni reikä siellä letkussa..voihantietty olla että männässäkin korroosiota ettei palaudu. melkeen tekisin suosiolla koko hoidon,uudet letkut ,satuloiden/mäntien läpikäynti ja uuvet nesteet.
     
  3. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Toinen ääni tukossa olevalle jarruletkulle.

    Omaani jouduin vaihtamaan, kun talvisäilytyksen jälkeen ei jarrut palauttaneet juuri lainkaan.

    Kiinnike ruostuu ja ruoste puristaa letkun umpeen. Jarrua polkiessa neste menee sylinteriin, muttei jaksa tulla pois.

    Ne kiinnikkeet kannattaa ottaa talteen, putsata ja maalata. Jos hankkii vaikka Russelin tms. rosteri jarruletkut, ei näiden mukana välttämättä tule letkun kiinnikettä. Ehkä niitä uusia kiinnikkeitäkin saa jostain, niin ei tarvii nuukailla. :eek:

    AJ.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No menikö se satulan mäntä sisään helposti, kun vaihdoit uudet palat?
    Tuliko tutkittua satulan pulttien liukuholkkien liikkuminen?
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Letkut on uudet ja se mäntäkin liikkui asennettaessa ja liikkuu palat nytkin kun ruuvarilla auttaa. Jarru palauttaa ihan ok muttei kuitenkaan tarpeeksi, ikäänkuin liikevara ei riittäisi paksummilla paloilla. Tosi ruosteisiahan osat oli kun niitä toissa talvena kokosin. Pölysuoja oli ihan pitsiä joten sitä ei nyt ole ja jarrut vähän altiimpia likaantumaan.
    Pitänee ensin varmistaa tuo liukuholkkien liikkuminen ja "hoonailla" niitä. Ootteko käyttäneet liukasteena vaseliinia vai kuparimöhnää.
     
  6. Beauville

    Beauville 1st gear

    Kaiva mäntä pihalle ja puhdista se ja sylinteri. Tarvittaessa uusi sylinterin kumit. Kunnossa oleva mäntä painuu sisälle käsivoimin, ilman mitään työkaluja. Holkkeja ei kannata alkaan hoonailemaan. Liukuholkkien puhdistus, jos on vanhat vaseliinit kuivuneet. Kumit kuntoon myös satulan holkkien reijistä.
    Itte oon käyttänyt kupari- ja silikonivaseliinia jarrujen osissa.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jeps, männät pitää olla puhtaat ja ruosteettomat, ainakin heti sisempää.
    Ja ne pölysuojat ei ole sellaiset optio-osat, jotka voi halutessaan jättää pois.
    Hae kaupasta uudet, niitä kyllä saa.
     
  8. Fargo

    Fargo Gearhead

    Olikohan tässä pölysuojilla tarkoitettu jarrukilpeä?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Voi olla. Jarrupaloista ja satuloista puhuttaessa, minä kyllä oletan tarkoitetun
    männän ulompaa kumia.
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä oli :) "hoonaamisella" hoonina toimii lähinnä pulloharjaa muistuttava työkalu ja tietysti myös sylinterit ja männät on putsattu ja kumitkin ehjät kun ne on nippuun laitettu.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Vaihdoinpa nyt kuitenkin aivan uudet jarrusatulat ja jarruletkutkin kun satulankin sai reilulla viidellä kympillä zipale. Ostaessa oli oikein hyvä mieli että nyt päivittyy jarrut uusiin.
    No uudet osat paikolleen jotka eivät tosin olleet ihan identtiset alkuperäisten kanssa mutta sopivat, ilmaukset ja testaamaan. Edelleen laahaa ja jarrut kuumuu tulikuumiksi :mad:
    Hannaaminen ei lopu edes ilmaruuvista avittamalla joten ainoa syy lienee edelleen satulan liikkeessä tai sylinterin/männän liikkeessä.
    Tätä raybestosin laatua saa viidellä kympillä :mad:
    Nyt varmaan seuraavaksi vanhoja osia herkistelemään.

    Tässä vähän äänitallenetta
    http://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
     
  12. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Onko jarrut tehostimella?
    Aattelin,että olisko sen tehostimen tangon säätö jotenkin jumissa/muuttunu.
    Sillä säädöllä saa jarrut jäämään vähän päälle,on omakohtaisia kokemuksia,kun tohon mun rambleriin tuli laitettua toyotan tehostin.
     
  13. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ovatko jarrupalat ja/tai -levyt oikeaa mallia tuohon kombinaatioon ?
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Autohan S-10 jossa siis takana rummut, essä levyt ja sitten on tämä proportionig valve. Eli sen venttiilin pitää antaa takajarruille pientä "esipainetta". Eteen levyjarruillehan sitä painetta ei saa tulla koska silloin käy juuri näin että palat jää hannaamaan. Voiskohan vika olla tässä venttiilissä?
    Sitten pääsylinteristä, kun jarrua painaa niin poljin painuu pikkuhiljaa kohti pohjaa, kielisi kuluneesta pääsylinteristä, mutta ilman tehostusta poljin ei painu pohjaan vaikka kuinka kauan sitä painat?
    Voisiko kulunut pääsylinteri myös haitata nesteen virtausta takaisin?
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Voi, mutta silloin pitäisi ilmaruuvin avaamisella jumitus aueta. Se lattiaan painuva poljin kyllä viittaa pääsylinteriin, niin kuin oire muutenkin. Laita ne satulat nyt ensin siihen kuntoon, että saat kaksin käsin painettua männät sisälle, kun on ilmaruuvi auki ja jos ei vaiva poistu, niin vaihda pääsylinteri ja tarkista samalla sen säätötangon säätö, ettei kanita.
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No nyt on vaihdettu uudet satulat, jarruletkut ja uudet palatkin kävin tänään koska mittailin ex. palojen kuluneen vähän epätasaisesti. Polkimeenkin on säädetty puolen sentin pelivara.
    kupari tahnalla läjään, ja kas. Eipä enää hannannut, useamman polkaisun jälkeen palat paalantui ja pyörät pyöri normaalisti.
    Sitten koeajolenkille, reilun 7 km:n highway pyrähdys jolta palatessa... taas levyt tulikuumat ja pyörät pyörii vaivoin :mad:

    Eli kyllä nyt on tämä tie kuljettu loppuun ja pitää lähteä etsimään vikaa ylempää. Se neste ei vaan pääse satiulan sylinteristä pois. Alipainetehostin ei ole auton alkuperäinen. se pitänee tsekata seuraavaksi. sen tappi ei ainakaan kone sammuksissa paina pääsylinterin mäntää, en tiedä miten on kun kone käy. Sitten on vielä tämä proportional valve, mikä suomeksi liekkään. Siinä on vielä kolme jousikuormitettua venttiiliä painetta säätelemässä... voisiko joku skeida siellä aiheuttaa tämän.
    Eikös tämän tyyppisten pääsylintereiden (levy/rumpu) ensiöpiirin tule ikäänkuin imaista nestettä pois päin kun jarrupoljin nostetaan, eli samalla kun jousi työntää pääsylinterin mäntää ulospäin ja toisio piirissä (rummut) näin ei ole? kävi jo mielessä onko piirit menneet sekaisin mutta ei ne ole :-?
     
  17. Late10

    Late10 1st gear

    Itellä ongelma -96 fleetsiden kanssa, että jarrut alkavat nypyttää. Eli vasen etupyörä alkaa tavallaan "lukittaa" ja jarru poljin potkaisee takaisin. Välillä näytössä palaa "abs-antilock" valo. Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiä?
     
  18. kotr

    kotr 3rd gear

    Mulla oli samantyylinen vika ja sitä haettiin saatana kaikkien elukoitten kans..etujarruletku(kumipätkä)oli vanhuuttaan turvonnu tukkoon.Neste siis liikkuin sylinterille päin,ku poljinta painoi mutta neste ei jaksanu virrata pois päin.

    Otin letkun irti,niin siitä ei menny kunnolla ilma läpi
     
  19. Late10

    Late10 1st gear

    Täytyy kattoo vasemman etupyörän letkut. Voisko abs-yksikkö olla viallinen?
     

Kerro tästä muillekin!