Chevyn V6 4.3 käynti ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sutinen, 11.3.2018.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tuleeko toi koodi heti uudelleen kun käytät vaan virtoja päällä? Koska koodi 33 on map-anturin signaali liian korkea (vähän alipainetta) eli kone luulee että sulla on läppä levällään joten työntää kakkua ihan simona.

    Jos ei tarvii edes käynnistystä että tulee uusiks ni sulla on sähkönen vika eli anturi rikki tai johtosarjatautia mutta korkea signaali viittais anturivikaan. Edelleen kokeilisin muuttuuko tilanne mihinkään jos otat mapin pistokkeen irti ja lyöt käymään? o_O
     
  2. sutinen

    sutinen Gearhead

    Testailen kohta ja pitääpä käyttää piuha irti.
    Pitää yrittää löytää se lambdan liitos et minne menee. Eikös siellä vastus pitäisi olla niin yrittäs sen mitata. Äkkiä sen anturinkin poistaa pakoputkesta.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Älä mee mittailemaan sitä lambdaa millään vastusmittarilla. Ei se lambda sulle tommosta koodia anna ja toisekseen sekin on helpoin kokeilla kun otat vaan pitokkeen irti. Jos sulla oli s10 blazeri ni se liitos on apparin puolella aika vittumaisen ahtaasti siellä pakosarjan, tulipellin ja rungon välissä.

    Ja se lambda oireilee yleensä niin että polttaa sillontällön vikavaloa ja vie vitusti bensaa plus kaasun käytöksestä tulee semmonen kulmikas. Itelle jouduin lambdan uusimaan ni ei sitä alkuun huomannu muusta kuin siitä että matkassakin meni 18l/100km ainetta :eek:
     
  4. sutinen

    sutinen Gearhead

    Blaserin S10 toi on ja vetää toi nelikolla bensaa jo muutenkin. Mut kai se sen osais herjata.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu kyllä lambdalta tulee koodi erikseen.

    Mulla menee takaveto päällä tommosta 9l/100km nätillä ajolla tyhjänä ja sit ku on kuormaa päällä ja ajelee motarinopeuksia ni hääjuomien hakureissulla oli keskikulutus reissulla 11.7l että yllättävän taloudellinen tommonen kunnossaollessaa on :)

    Nelikolla se oli sekalaisessa ajossa tommosta 13-15 talvella :)
     
    caprice305 tykkää tästä.
  6. sutinen

    sutinen Gearhead

    Kaasu onkin ollut et vähän painaa mitään tapahdu niin enemmän painaa niin lähte vetämään. Ei kyllä normaali mut kohta testaan tuon mapin toiminnan ilman että pyörii.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Voihan sulla toki olla useampikin vika päällänsä plus tulppia pimeenä jos pitkään jo käyny paksulla. Tulpiksi sit ac-delcot samoin lambdaksi jos alat vaihtamaan ni toimii pidempäänkin kuin vuoden ;)
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    lambdan kunto tarkistetaan mittaamalla sen generoima jännite toimintaolosuhteissa.

    irallaan se onnistuu esmes butaanitoholla kunhan kuristaa liekin ilmansaantia niin paljon, että se palaa keltaisena, eli happialijäämällä.

    ehjä anturi tuottaa maksimissaan hieman vajaan 1 voltin tasajännitteen.
     
    sutinen tykkää tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Vaan milläpä silläkään testaat onko hyytyny? Siihen on oikeastaan oskilloskooppi ainoa millä saa sen verran tarkkaa tietoa että sillä jotain tekeekin ja lambda autossa kiinni :)

    Kun se lambdahan ei välttämättä mene kerrasta rikki vaan jännitealue kapenee ja ei toimi jokaisella alueella oikein o_O
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    lambdasysteemin toimintaa voi tarkkailla mm. kytkemällä hyppärin vikadiagnostiikkapistkokkeeseen samoihin nastoihin joilla luetaan vikakoodit ses-valolta,
    kone käyntiin ja ajamaan, tällöin ses-valo näyttää säätääkö ecm seosta lambdan perusteella,
    toimiessaan valo syttyilee ja sammuilee säännöllisen epäsäännöllisesti kun valo ilmoittaa milloin seos käy rikkaan ja milloin laihan puolella,
    toimivan systeemin seos siis hieman seikkailee 14,7 seosssuhteen molemmin puolin, jos systeemi vaikuttaa pelittävän, mutta pakokaasuista mitaten seos on silti rikas ja vuotoihin viittaavaa happiylijäämääkään ei ole,

    niin mahdollisesti lambda-anturi on kuolemassa.
     
    Muokattu: 11.5.2018
    sutinen tykkää tästä.
  11. sutinen

    sutinen Gearhead

    No voltit mitattu keskeltä map anturista ja kone ei käynnissä niin imemällä menee 2 voltiin ja jopa allekin kun täysiä imee. Mulla ilmeisesti yhtä kova imu kuin puhallus tehokin. Map anturista käytin johtoo irti ei lähde auto ollenkaan käyntiin jos vain pelkästään starttasi. En kokeillut kaasu pohjassa..mut läkähtyykö kokonaan vai kuuluko ollakin ettei lähde käyntii jos map anturan liitin on irti.
     
  12. sutinen

    sutinen Gearhead

    Vai ajamaan kun ei pyöri kuin tyhjäkäyntiä vähän aikaa ja kaasuttaessa heti sammuu. Ilmeisesti tehtävä se piuha ja läppäriin softa asennettava. Mut onhan nämä paska vikoja kaivella ja ettii. Olis yks moottori remontti kesken ja vw säätökin. No onneksi yks korean ihme toimii et pääsee liikkumaan. Mut pitäs chevy saadaa liikkuu siinä toimii ilmastointi ja on uudella kompuralla :)
     
  13. sutinen

    sutinen Gearhead

    Kaverilta löytyy kyllä oskiloskooppikin eli sekään ei ole ongelma. Eri asia milloin joutas mittaa. Jos lambdan irrottaa putkesta niin onko se helpompi mitata irtallaan vai autossa pitäs olla paikallaan. Onkos näissä jo laajakaista lambda ja pitäskö voltit pyöriä 0 - 5 voltin välillä kokoajan vaihtuen. Senhän vois auton alta mitata piuhasta. Musta / valkee johto. Ilmeisesti ei ole lämmitys virtaa lamballe kun normi lambdassa onko 4 vai 5 johtoo.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kapeakaista on tuossa vielä. Ja todnäk. Mitta-alue on 0.1-1voltti.

    Ja autossa paikallaan sillai että saat sen käymään.

    Mutta en usko vieläkään että se lambda nyt aiheuttaa ton ettei käynnisty.

    Ja voi olla tosiaan että tuon ikänen ei lähde ilman kaasuunkoskemista käyntiin mapin pistoke irrallaan.

    Helpoin olis toki kokeilla jos sun jollain kaverilla ois mappi mitä kokeilla? Niitähän löytyy käytännössä lähes kaikista kasari ja ysäriletukoista o_O
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    mää vaan aattelin kantaa korteni kekoon tohon sivusäikeeseen.
     
    sutinen tykkää tästä.
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Samoissa lukemissa meni omakin.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    näkee sen yleismittarillakin, lambdan piuha tulee ecm:lle, en muista mihin nastaan, mutta sinne johtimen kaveriksi saa tunkettua esmes puolen neliön lankajohtimen

    noin puolen voltin molemmin puolin jännite sais kiikkua
    tyhjäkäynnillä lamda saattaa pudota pois pelistä, pakokaasu ei ole tarpeeksi kuumaa, joten tietsikka menee open loop tilaan ja säätää seoksen karttansa perusteella.
    muistaakseni sillon ses-valo vilkuttaa nopeasti.
     
    Muokattu: 11.5.2018
  18. sutinen

    sutinen Gearhead

    Eipä ole kellään tutulla vastaava konetta et vois mappia testata. Mut eikös se periaatteessa ole kunnossa jos imemällä voltit vaihtuu. Se bensanpaineen säätäjä jäi purkamatta..Sekin pitää kattoo onko ehjä.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    http://winaldl.joby.se/interface.gif


    Tällä sain omaan tbiihin yhteyden. Tein sen sarjaportin kuoriin mutta laitoin väliin usb sarjapotti adapterin kun ei ole sarjaporttikonetta. Clas ohlsn myy Suomessa 30€, uk:sta saa vitosella viikossa.

    Vastukset oli 10k 2w ja transistorit kaikki mallia 2n2222
     
    sutinen tykkää tästä.
  20. sutinen

    sutinen Gearhead

    Uudet tulpat ja tuota merkkiä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!