Chrysler 2.2l turbo koneen virittäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja askel_vakaa, 17.1.2007.

  1. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Eli onko jollain tarkempaa tietoa näistä esim. Le Baronissa käytetyistä 177 hv:n koneista. Saako valmiina jostain viriosia? Yksi ongelma taitaa olla tietokone joka lyö virrat poikki jos ahdot nousevat yli 10 sek. sen normi ahdon. Saakohan tuommoista ohitettua jotenkin? Aikaisemmin omistanut tälläisen Le Baronin ja tekisi vähän mieli uudestaan samanlaista(aika kultaa muistot). :poff:
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    yks konsti luulis olevan ainaki huijata sitä paineanturia mikä haistelee sitä painetta, tosin saattaa seokset mennä samalla reisille. Ei osaa sanoa.
     
  3. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Netistäkin tuntuu löytyvän aika vähän tietoa näistä Baroneista. Mitenkäs sekoittaako ruiskua jos putkiston muuttaa paremmin virtaavaksi. Tiedä sitten onko pelkästään siitä paljoakaan apua. Onko jollain tarkempaa tietoa ko. koneen sisuskaluista eli kestääkö ne miten tehon lisäystä?
     
  4. Jasca

    Jasca 1st gear

    Eihän paremmin virtaava putkisto sinällään ruiskua sotke mitenkään. Ja putkistoa muuttamalla saa usein jemmassa olevia koneja esille = ei huono idis ollenkaan. Kandee kyl sit muistaa, et putkistossa pitää olla jonkinlainen vastapaine eli pakoputki voi olla liiankin hyvin virtaava. Silloin taas katoa ainakin newtonmetrejä.

    Onko tota samaa mottia käytetty muissa malleissa? Jos, kokeile hakea tietoa niiden mallinimillä. Tai pelkän moottorin tiedoilla.

    - Jasca -
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Niihin on ainakin saanut jos jonkinlaista palikkaa. Jopa tehtaan omaa 300 hv pakettia. toi 2.2 moottorisarja oli joskus hyvin suosittu virityskohde, yksinkertainen ja luotettava. Forward motion lienee yks parhaista osa- ja tietolähteistä http://www.forwardmotioninc.com/
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo ei sotke ei. Mutta kun on kyseessä turbokone, niin ei tarvi välittää vastapaineasiasta putkea mitoitettaessa. Senkun vain vaikka ahtimelta kunnon down pipe etuoven kohdalta sivulle...
     
  7. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Kiitoksia linkistä täältähän löytyykin jo hyvin osia tohon moottoriin...täytyykin ruveta tutkimaan tarkemmin :eek:
     
  8. jiipee

    jiipee 1st gear

  9. gremlin

    gremlin Gearhead

    Import kisoissa Floridassa juttelin yhden kaiffarin kanssa mika ajoi tommosella Moparin huipputuotteella. Sanoi etta hanella on alkuperainen lohko ja kampiakseli ja tais mainita viela etta kangetkin kestaa mita vaan(lahes). 8v kannesta saa ulos hyvin tehoja ja jossain malleissa ilmeisesti on myos 16v kantta mutta hinta/hyoty suhde ei sen mukaan ollut oikeen kohdallaan. Laatikoista sanoi etta orkkis 3vaihteinen on hyva mutta 4vaihteinen ei kesta ralliajoa. Veti muuten siella kisassa 8.5s aikoja :eek:
    Tossa linkki: http://streetmachineperformance.com/
    Tosi hyvan nakonen vessa, sopi aika kivasti kaikkien puunattujen tuplaturbojapsien sekaan :rotfl:
    Muistaisin etta sanoi asuvansa nykyaan Texasissa ja oliskos toulla toissa:
    http://www.fwdperformance.com/

    Tuolta loytyy ohjeistusta:
    http://www.turbo-mopar.com/forums/index ... e74f38618&

    Lisaa hyvaa meininkia: http://www.turbominivan.com/
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ilmeisesti pariakin eri 16 vena kantta tohon moottoriperheeseen, chrysler maserati TC:ssä ja Spirit R/T:n moottorissa. Mutta niitä ne oo virivirivehkeissä just nähnyt käytettävän, etenkään tota maserati versiota. Mutuen kyllä tollanen Spirit R/T:n moottoripaketti vois suht vakionakin olla ihan pirtee.
     
  11. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Hyvinhän niitä linkkejä tuntuu löytyvän :D kiitoksia vaan. Mitenkäs noiden saastevehkeiden kanssa mahtaa käydä, kun noihan on vähäpäästöisiä ja varustettu muistaakseni katalysaattorilla?
     
  12. Jasca

    Jasca 1st gear

    Jos vähäpäästöinen, voi vastassa olla seinä. Ainakin jos rehellisesti meinaat touhuta. Tämä siksi, että päästöihin vaikuttavia osia saa vähäpäästöisessä kiesissä vaihtaa vain valmistaja tai viranomaisten hyväksymiin osiin. Viripalikat harvemmin on sellasia.

    - Jasca -
     
  13. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Näin muistelisin että ovatten vähäpäästöisiä mutta jos jollain parempaa tietoa tai muistikuvaa niin saa oikaista :wink:
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja kyllä noihin päästöttömiinkin yleensä joitain palikoita löytyy.
     
  15. Jasca

    Jasca 1st gear

    Löytyy varmasti palikoita, en mä sitä sano, mut onko enää pykälien mukanen kiesi muutosten jälkeen..? Harvemmin.

    - Jasca -
     
  16. DX

    DX Double Gearhead


    Yleisesti kun puhutaan pakoputken vastapaineista niin siinä puhutaan ihan oikeasta asiasta mutta väärällä termillä.
    Ihanteellinen pakoputkisto IMEE koko koneen kierrosalueen läpi aiheuttaen pulssimaisen alipaineen pakosarjaan aina poistotahdin aikana ja edesauttaen sylinterin täytöstä imutahdin alussa, kun pakoventtiili on vielä hieman auki.
    Ihanteellista pakoputkea ei ole olemassakaan, on vain rajatuille kierrosalueille mitoitettuja. Kiihdytyskilpureissa on usein pelkkä pakosarja ja pätkä putkea joka ei todellakaan tee "vastapainetta" vaan imee pienellä kierrosalueella esim. 8000rpm tehokkaasti, mutta ei enää 6:ssa tai 10:ssä tuhannessa.

    Jos putkea pidennetään, putoaa kierrosluku jolla putki imee jolloin alavääntö lisääntyy ja ylä vähenee. Sama ilmiö jos putken halkaisijaa pienennetään.

    Lisätään vaimennin jolloin pakoputki imee laajemmalla kierrosalueella mutta vähemmän.

    Edellä mainituista seikoista johtuen on katuautoon jota ajetaan välillä 1000-6000rpm tehdä karmeeta vaparihotoa joka on virittynyt 8000rpm ylöspäin. Jos haluaa tehdä ison putken perusteluna, enemmän tehoa, eikä halua väännön häipyvän täytyy pakoputkea pidentää.

    Nuoriso voi soveltaa edellä kirjoittamaani myös subbarikoteloihin.

    Turbokoneessa putken mitoittaminen ei ole niin merkityksellistä koska solmu pakosarjassa huonontaa putken resonanssikykyä. Kunhan on riittävän iso.

    Jos olen jonkun mielestä väärässä, suck my tube :rotfl:
     
  17. martiar

    martiar 1st gear

    Kyseisissä koneissa heikoin lenkki on sitten kansi ja kansipahvi ....
    Erittäin yleistä että kansi halkeaa tai kansipahvi lähtee laskemaan painetta jäähdytysjärjestelmään ....

    Jos virität niin selvitä ensi mitä näitten ongelmien kansa pitää tehdä jotta saat myös kestävyyttä .....

    AM-Racing
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielestä DX on aika alueella. Eli nelitahtinen auto ei tosiaan tarvitse minkäänlaisia vastapaineita pakoputkistoonsa sen vastapaineen vuoksi, toisin kuin kaksitahtiset. Tossa on aika hyvä kuvaus tosta pakosarjan toiminnasta lontooks: http://www.burnsstainless.com/TechArtic ... heory.html
     
  19. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Joo on tullut vastaan edellisen Baronin kanssa tuo ongelma kannen kanssa...tiedä sitten auttaisiko esim. liekkirenkaat ainakin tohon kansipahvin kestoon.
     
  20. jiipee

    jiipee 1st gear

    Mun baroni poltti kansipahvin reilu 2v.sitte.Sillä ku lähti kylmiltää liikkeelle
    ni se nosti lämmöt punaselle ja sit laski äkisti normaaliin.Tuolta ameriikan poikien sivuilta kattelin et kansipaffin palaminen on melko yleistä noissa,ja johtuu et jäähdytysjärjästelmää ei saa ilmattua kunnolla ja ohje oli et termostaatin runkoon porataan 2-3mm reikä yläosaan(vakio termostaatti ku on umpinainen eikä oo sitä ohivuoto reikää).Ja eipä ole tän jälkee ollu minkäänlaisia ongelmia kansipaffin eikä lämpöjen kanssa(juu koputin puuta)turbon paineet on jotain 1,3.Saikoha tost mitää tolkkua?
     

Kerro tästä muillekin!