Chrysler 2.2l turbo koneen virittäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja askel_vakaa, 17.1.2007.

  1. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Ei ole välttämättä vähäpäästöinen. Ei ainakaan tuo minun omani ole.
    Katalasaattori siihen on kyllä isketty,ym saaste vermeet.
    Jos olet hankkimassa tuollaista, tarkista rekisteriotteesta onko vähäpäästöinen.
     
  2. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Nyt muistankin et mulla oli samaa vaivaa et nosti välil lämmöt ylös ja sit tipahti alas...luulin et vika oli termostaatissa. Hyvä kun selvis nyt mistä johtu.
     
  3. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Joo, voi olla et muistin väärin...no aina parempi jos ei oo vähäpäästöisiä. Saako muuten siinä tapauksessa paiskata ne katalysaattorit mäkeen vai tuleeko katsastuksessa ongelmia?
     
  4. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Tässä päästään taas näihin kansallisiin erikoisuuksiin: katalysaattorin kuoret riittää jos normaalit päästörajat alittuu. Tästä on varmaan jollain parempaa tietoa, mutta uskoisin että tuon katalysaattorin voi muutoskatsastaa pois jos auto ei ole vähäpäästöinen

    Huomasin tuossa juuri ettei katalysaattoria ole edes merkattu rekisteriotteeseen. Tiedä sitten mitä käytännössä tarkoittaa jos sen haluaisi poistaa...

    Riittääkö että päästörajat alittuu, katilla tai ilman?

    Joku voisi valistaa...
     
  5. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Jos ei ole otteessa, niin saa vapaasti ottaa pois.
     
  6. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Jatketaanpa kyselyä kun täältä tuntuu tietoa löytyvän...eli mitenköhän kestävä voimansiirto näissä laitteissa on, vaihdelaatikko varmaankin kestää jonkun verran tehoja mut vetarit onkin sitten jo ?merkki samoin kun kytkytin.
     
  7. vallu340

    vallu340 1st gear

    Multakin löytyy 89 lebaron 2.2tbo tekniikalla.Useita osia vähän nihkee saada. Multa hajos laatikko ja uutta tai käytettyä tosi vaikea saada. Kyl toi voimansiirto varmaan kestää ¨järkevällä¨ käytöllä ihan hyvin ja vetareita saa tarvike kaupoista. Muuten ihan vauhdikas peli ja potentiaalia löytyy. Kytkin taitaa ainakin vakio peleissä olla pikkasen reilu 100tkm. ja vaihto tietysti riippuu omasta jalasta..
     
  8. eski

    eski 1st gear

    Sulla on A555:n laatikko, eli kyllä se kestää. Voimansiirto kestää ihan riittävästi. Laatikko hajoaa yleensä siihen että ajetaan vanhoilla öljyillä. Öljyksi kelpaa sitten 5w-30 moottoriöljy (tai 10w-30, ei pysty muistaa). Mitään ATF kamaa ei saa laittaa. Vetarit yleensä hajoaa kun kilometrit tulee täyteen, eli ihan normaalikulumisella. Kansipahvi ongelmaan on se että ostaa Cometic:n MLS tiivisteen tai sitten MP:n tiivisteen sillä sitten kestää. Ilmaaminen noissa tapahtuu että avataan se ruuvi siitä termostaanin vierestä josta tulee se ilma ulos.

    Koska tuo on turbopeli niin 3" tai ainakin 2.5" putkisto alusta loppuun tekee hyvää. Tuo alkuperäinen kun kutistuu 1 7/8" kokoon ja ahistaa sitten kivasti. Mitään MAP bleedejä ei kannata alkaa tekemään ellei ole RRR kiinni, kun menee laihalle saat tuhkakuppeja kivasti. Lastua tuohon saa ihan tästä maasta yhdeltä kaverilta. Nick taisi olla daytonaR/t tms. Silloin ei kone katkaise sytkaa/bensan syöttöä kun paineet nousee tarpeeksi ylös. Muistaakseni se katkaisee siinä 14psi:n kohdalla. Koneessa on kun 2bar:n MAP niin se ymmärtää vain 14.7psi:tä painetta.

    Kysy jos vielä jotain kysyttävää.
     
  9. vallu340

    vallu340 1st gear

    Rikoin ton A-555 huonolla asentamisella :oops: kun vaihdoin siihen kytkintä. Ei se muuten hajonnu ois. Nyt tilalle tulee 92vm. laatikko A-572 vai oliks se 527. Mut saa nähdä miten sen kans toimii.. pieniä ongelmia ollu ainakin asentamisessa.
     
  10. eski

    eski 1st gear

    Se on sitten varmaan A523 tai A568.

    Varmasti on ongelmia asentaa kun tuo vanha on pienellä akselilla ja uusi on suurella. Large spline vs small spline. Sitten on vielä vaihtajan kaapelit vääriä. Sun olisi pitänyt saada kaikki systeemit. Kytkin ei käy suoraan ristiin. Pitää olla juuri tuolle laatikolle tehty.

    Miten tuo vanha laatikko on rikki?
     
  11. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    turbo, suuttimet, bensapumppu, nokka-akseli, johtosarja, ohjainlaite...ja viel ralli kansi, mut auto puttuu...Auch! Ehkä viel joskus.....
     
  12. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Kiva huomata että tuotakin autoa "harrastetaan". Resurssejahan myllystä löytyy ihan kivasti tuollaiseksi nyrkin kokoiseksi moottoriksi.

    Tuohon omaan on tarkoitus laittaa "riittävä" cooleri, megasquirt, tehokkaampi turbo noin ensi hätään. Taitaa vaan mennä samalla ruokintajärjestelmä ja jätteenpoistokin uusiksi + paineensietokyky. :lol:

    Pitäähän ihmisellä olla harrasteita...

    Pistänpä vielä linkin josta on useammankin kerran apua:
    http://www.dodgedaytona.nl/chrysler_onl ... uide's.htm
     
  13. vallu340

    vallu340 1st gear

    Jep kykin piti vaihtaa ja kaapelit vaihtu eri kiinnitys molemmissa päissä. vanhassa laaatikossa laakeri päätti sanoo itsensä irti ja samalla söi ympäriltään laakeri pesän. Tiedossa ois vastaava laatikko jossa joku kilinä kolina vika myyjän mukaan mutta se ois ajosta otettu.. et noista kahdesta ois saanu varmaan yhden ehjän :-? ehkä.
     
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    Muistasin etta toi aikasemmin mainitsemani SMP;n :eek: (ei Vennamo) kaveri sanoi etta se kayttaa orkkis vetareita tossa vehkeessaan ja kehu etta suurempia hommia laatikossa oli vaan kun oli tehnyt turbiinin akselille laatikon ulkopuolelle tukilaakerin. En tia mimmonen laakerointi sen akselin persiissa alunperin on mutta tolla kikkareella se sano etta alko laatikko/turbiini osasto kestamaan.
     
  15. virta

    virta Gearhead

    Tuo päästöhomma menee jotenkin rekisteröintivuoden mukaa.Mun -88 Lebaron 2.2 turbo on merkitty vähäpäästöiseksi,mutta päästömittausten kanssa ei ollut niin tarkkaa.Jotain tuollaista katsastusmies selitti.
    Itse ymmärsin ton niin et katti täytyy säilyttää,mut sisällön vois poistaakkin.
     
  16. Hei,

    GS turbo II:n tekee samaa eli nostaa lämmöt lähes tappiin alkuun ja sitten yhtäkkiä lämmöt tipahtaa huomattavan alas. Onko kansipahvi tällöin jo sökö? Mistä termostaatin löytää konehuoneesta ja onko ilmauksesta enää apua tässä vaiheessa?
     
  17. Oireet viittaa nesteen vähyyteen, olethan varma että on tarpeeksi jäähdytysnestettä? Jos noin tekee niin termostaatti toiminee... (ko kulkineesta en siis mitään tiedä, yleistä jaarittelua).
     
  18. Jäähdytinnestettä oli noin min ja max -viivojen välillä. Huolestuttavampi seikka oli se, että neste oli ihan ruskeaa. Liekö ollut vettä nesteen seassa, joka on sitten kerännyt ruostetta. Pitänee vaihtaa nesteet.
     
  19. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Mitäs tietäjät osaa sanoa noista TF A413 lootista, kestääkö kuinka paljon tehoja?
     
  20. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Loota kestää, mutta tasauspyörästö ei. Mulla on omassa turbo I 145 konia ja perä ihan finaalissa.
    Tohon lootaan saa heavy duty kytkimiä, shift kittejä ym. jos sitä haluaa vahvistaa.

    Parhaiten kestää 5v manuaali.
     

Kerro tästä muillekin!