Chrysler ajovaloumpio

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Number11, 17.12.2015.

  1. Number11

    Number11 1st gear

    Terve,

    Kertokaapas nyt viisaammat että minkä kokoinen on 1962 Chrysler New Yorkerin ajovaloumpio. Auto seisoo itsellä tallissa 100km päässä ja jotenkin en luota mittaajaan kun se ilmoitti että valo olisi halkaisijaltaan n.13cm. Se tekisi siitä siis jenkkimitoissa 5 1/4" kokoisen. Jenkkisivuilla kun yrittää tuon kokoisia valoja etsiä, niin järjestään ne tuppaa olemaan moottoripyöriin soveltuvia tai vanhoja Sealed Beam mallisia, ja noita jälkimmäisiäkään ei ihan kauheasti ole tarjolla.

    Eli onko se nyt tuo 5 1/4" koko vai olisiko se kuitenkin tuo 5 3/4" koko mitä kaikki siihen järjestäen yrittää tarjota?

    Ei jaksaisi millään ajaa 100km mittaamaan umpiota ja toteamaan asiaa itse :)
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kyllä se on 5 3/4.
     
  3. Number11

    Number11 1st gear

    Kiitos tiedosta. Nyt tietää mitä alkaa etsimään netin ihmeellisestä maailmasta :)
     
  4. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Lähin autotarvikeliike myy sulle H4 -umpion, ei tartte etsiä kauempaa, paitsi jos pitää olla joku spessu lasi....
     
  5. Stingray

    Stingray Gearhead

    Ja kotimaista liikettä kannatta suosia senkin takia, että jenkkinettikaupat tarjoaa lähes aina symmetrisellä valokuviolla olevia umpioita mitä siellä on käytössä, eikä epäsymmetrisiä mitä meikäläisistä liikkeistä löytyy. Ja sitten on taas katsastuksessa selittämistä, jos ei valot näytä mitä pitää.
     
  6. Number11

    Number11 1st gear

    Tuon ikäisessähän autossa riittää että ajovalo on tieliikenteeseen hyväksytty. Ei tarvitse olla edes E-hyväksytty. Yritän etsiä siihen kirkkaalla lasilla olevia lyhtyjä. Lain mukaan vm.68 vanhemmissa autossa riittää että "lampussa merkittynä teho ja sen on oltava valmistusmaassa virallisesti
    hyväksytty". Eli DOT hyväksyntäkin riittää. Kunhan on tässä tapauksessa Jenkeissä tieliikenteeseen hyväksytyt valot, ei tarvitse olla pykälän mukaan edes suomessa hyväksytyt :)

    Alla ote pykälistä:

    7.5 LÄHI- JA KAUKOVALOT, C8, C9
    AJONEUVOLUOKAT: AUTOT

    01.01.1938 tai sen jälkeen autossa tuli olla kauko- ja
    lähivalaistuslaitteet.
    A Moottoriajoneuvoliikenteestä 491/37

    01.06.1955 tuli kauhalamput ajovaloihin.

    01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaan
    - lähi- ja kaukovalon sijaittava samassa valaisimessa.
    - lampussa merkittynä teho ja sen on oltava valmistusmaassa virallisesti
    hyväksytty.
    - sijoitus, suuntaus ym. katso MaA Tpp 6 §, 392/57

    01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetut
    - E- hyväksytyt valaisimet
    - lisäkaukovalot E- hyväksytyt tai samanlaiset tai alkuperäisen
    nelivalojärjestelmän toiset
    kaukovalot.
    MaA Tpp 6 §. 392/57 + 233/67

    Ainoa muutos joka tuohon on tullut, on se ettei lähi- ja kaukovalon tarvitse sijaita samassa umpiossa. Tämänhän näkee jo siitä ettei uusissakaan autoissa näin ole enää...

    Ja asian olen jo varmistanut katsastuskonttorilta.
     

Kerro tästä muillekin!