Chrysler Sebring veikeä valovika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rocker gear, 3.5.2019.

  1. Rocker gear

    Rocker gear 1st gear

    Elikkä vaimon "talviauto" Chrysler Sebring 2.4 DOHC -04 kyseessä.
    Kun jarruttaa niin jos on lyhyet valot päällä, syttyy polttimoihin myös pitkien langat. Ja päinvastoin jos on pitkät päällä, syttyy lyhyiden langat. Takasumarit ovat myös hengettömänä, liittynee samaan vikaan.
    Vika esiintyy vain jos pyörät pyörivät eteenpäin, ei siis paikallaan eikä pakilla. Eikä ole jarruvaloihin suoraan liittyväinen koska jarruvalot syttyvät aivan normaalisti ja sitten vähän raskaammalla poljennolla ilmenee tämä vika.
    Tähän saakka ei ole tehty juurikaan muuta kuin vaihdoin erään valistuneen arvauksen takia koko viiksipaketin.
    Ei oikeen ole ideoita kun vaatii tuon pyörien liikkeen eteenpäin.
    Edit. auto on räveltämätön ja ikäisekseen hyvin vähän ajettu.
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Aika jännä. Melkein kuulostaa joltain mittariston piirikorttivialta, sitä kautta voisi saada valot virtaa jos jotain on oikosulussa. Syttyykö mittaristossa pitkien valo kun jarrutat tai sumareitten valo?
    Melkein lähtisin testailemaan, irroita ensin jarruvalokatkaisijan liitin ja stekkaa miten vaikuttaa.
    Seuraavaksi veikkaisin valokatkaisijaa.
     
  3. Rocker gear

    Rocker gear 1st gear

    Pitkien merkkivalo ei syty mittaristossa kun jarruttaa ja pitkien langat syttyvät. Takasumareitten merkkivalo syttyy kun ne laittaa päälle mutta polttimoille ei mene henkiä. Etusumareita ei ole.
    Se valokatkaisija ja sumareiden katkaisija on vaihdettu kun katkaisijat ovat viiksessä ja vaihdoin paketin jossa oli molemmat viikset ja ratin sisuspaketti.
    Joissain tämän ikäluokan Chryslereissä saattaa kuulemma olla sekoileva "turvatoiminto" että jos elektroniikka tulkitsee että molemmat lyhyet ovat palaneet niin sytyttää pitkät.
    Toiminnon toteutus (jos sellainen on), sijaitsee viiksipaketin ratin sisuspalikassa. Tämän takia vaihto.
    Et ole ensimmäinen joka on sanonut että aika jännä vika...
     
  4. Rocker gear

    Rocker gear 1st gear

    Takasumarit löysivät molemmat henkensä. Ei liittynyt etuvalovikaan, ilmeni vaan samaan aikaan.
     
  5. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Millä se henki löyty?
     
  6. Rocker gear

    Rocker gear 1st gear

    Älysin että uudessa jenkkiviiksipaketissa on ohjaus tietenkin vain etusumareille niin rassasin vanhaa pakettia ja oli ihan kosketushäikkä.
     
  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Tuollainen tuli mieleen kun veljen Voyagerissa aikanaan alkoi ABS-valo syttyä ja samalla tuli jotain mystisiä sähköhäiriöitä, jotka eivät voineet mitenkään jarruihin liittyä. Aluksi ne oli satunnaisia, mutta lopulta se alkoi tekemään aina sitä kun lähti liikkeelle. Valo syttyi hetken päästä kun oli lähtenyt, vaati ilmeisesti tietyn nopeuden saavuttamisen ennen kuin ABS aktivoitui. Vikakoodi ilmoitti ABS-anturi viasta mutta kunnossa ne kaikki oli. Tosi hankalaa oli vikaa hakea, mutta loppujen lopuksi syylliseksi paljastui johtosarjan hiertyminen metallia vasten. Siinä samassa nipussa oli myös jotain muita kuin ABS-johtoja, siitä nämä mystiset muut sähköhäiriöt.

    Jotenkin epäilisin, että tässäkin tapauksessa vika voisi liittyä jotenkin ABS-järjestelmään kun se vaatii tuon pyörien eteenpäin pyörimisen. Pakittaessa kun ei ABS käsittääkseni ole toiminnassa. Voiskohan sen ABS:n blokata kokeeksi vaikka jollain sulakkeen irroittamisella ja testata, onko sillä mitään vaikutusta asiaan.
     
  8. Rocker gear

    Rocker gear 1st gear

    Joo...ei tullut kirjoiteltua että tuon koitin heti alkuun. Tosin rempaisin liittimen ABS-moottorilta irti ajattelematta että se on CAN-väylässä eikä sitten enää toimi.
    Joissain Chryslereissä, ilmeisesti Voyagereissa on kai vielä joku hätäjarrutusavustin.
    Mutta tuo on ollut mielessä että täytyy ajatuksella etsiä kaikki paikat joissa johtosarja voi päästä hankautumaan. Ei ole suuri vaiva.
    Kiitos tähänastisista neuvoista!
     

Kerro tästä muillekin!