Chrysler vaihtaa omistajaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja spinneri, 14.5.2007.

  1. spinneri

    spinneri Gearhead

    Uutispommi: Daimler Chrysler myy Chryslerin! Lue lisää Spinnerin uutissivuilta.

    Toisaalta olihan tuo odotettavissa.
     
  2. bdr529

    bdr529 1st gear

    Lisää vaikka Detroit Newsissa.

    Kaupan mukana tuli 19 miljardia dollaria eläke- ja terveyskuluvelvotteita. Tiukkoja neuvotteluja ay-väen kanssa lienee odotettavissa jatkossa.
     
  3. apukuski

    apukuski Gearhead

    No mut ei menny gm:lle :poff: :rotfl:
     
  4. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    No ei ihan kauaskaan, samainen Cerberus on ostanut osake-enemmistön GM:n autorahoitusfirmasta ja aikoo kai yhdistää Chryslerin ja GM:n rahoitusyhtiöt... saattaa se vielä edetä tuosta tuo yhteiselo.. eihän sijoitusyhtiöt koskaan ole lopullisia omistajia vaan nimensä mukaisesti sijoittajia, jotka pyrkii tekemään voittoa yrityskaupoilla.
     
  5. spinneri

    spinneri Gearhead

  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mistä 800 miljoonaa euroa tulee? DC:n vuosikertomuksessa 2006 Chryslerin tappioksi ilmoitetaan 1,1 miljardia euroa.

    Jutussa voisi mainita kuka on Dieter Zetsche.
     
  7. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tieto perustuu eri uutistoimistojen (AFP, Reuters, STT) antamiin tietoihin.

    Hän on DaimlerChrysler yhtymän hallituksen puheenjohtaja (tieto lisätty myös uutiseen).
     
  8. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Totta puhut, mutta herra Zetschen taustasta on hyvä tietää enemmänkin juuri tämän tapauksen yhteydessä:

    Kun Daimlerin edellinen herra isoherra Jürgen Schrempp lähti valloittamaan maailmaa, hän osti Chryslerin sekä osan Mitsubishia. Lopuistakin Mitsun osakkeista taisi olla osto-optio. Eiväthän Kovat Jätkät tutki mitään etukäteen, kun ovat niin helvetin viisaita. Niin sitten huomattiin jälkeenpäin, että herra isoherra Schrempp oli ostanut USAsta kasan romua about 10-kertaiseen ylihintaan. Nyt tuli sitten kuvioon Dieter Zetsche. Hänet lähetettiin Chryslerin vetäjäksi, pelastamaan mitä pelastettavissa on. Hän tulkitsi, että Chrysyllä on ihan briljantti suunnitteluosasto, mutta tuotannosta firma ei ymmärtänyt hölkäsen pöläystä. Markkinointikin oli enempi alennusten jakamista, ei muuta. Tuotantolaitoksia ruvettiin uusimaan, rahtityötä annettiin ulos entistä enemmän mm. Mitsun tehtaille Meksikoon. Zetschen aikana tuotiin markkinoille se alkuperäinen (ja oikea!) Sebring sekä common platform ajattelulle perustuva Dodge Caliber ja "kevytjeepit". Taisipa Chrysler tehdä Zetschen aikana ainoan voitollisen vuotensa.

    Kun Daimler-Chryslerin hallitus antoi herra isoherra Schremppille kenkää, niin Dieter Zetsche oli luonnollinen valinta uudeksi pomoksi.

    Nyt, kun Zetsche päätti päästä Chrysleristä eroon, niin voidaan kai olettaa, että hän tiesi mitä tekee! Ja kun ostajan toimitusjohtaja on Zetschen entinen läheinen alainen, niin neuvottelutkin taisivat sujua avoimessa hengessä.

    cartman
     
  9. samisalama

    samisalama Gearhead

    Ei nyt niinkään haittaa, kuka sen ostaa. Kaikki ne Chrysler corporationin tuotteet, jotka ovat oikeasti (minusta) kiinnostavia, on tehty 60-70 luvulla. Vaikka Chrysyn olisi ostanut Xendiaquo Sanghai -yhtiö, olisi se minulle suurinpiirtein sama. Crysyn nykytuotannosta ainut harrastamisen arvoinen auto joskus 30 vuoden päästä (henkilökohtainen mielipide) on 300C, ja on minulle sitten 2030-luvulla ihan sama, kenen omistama yhtiö sen aikanaan teki. Eihän nyky GM:tkään, joita kotosuomessa myydään (henkilömallit) ole kuin Daewoota, ja ei se silti laske allekirjoittaneen silmissä -70 luvun muskelimallien arvostusta.

    -50 -60 luvuilla Jenkit osti kaikkea ympäri maailmaa kilpaa saksalaisten kanssa, japsit -70 -80 ja -90 luvulla ja nyt on Kiinalaisten vuoro. Paljonkohan ne omistaa tuosta rahoitusyhtiöstä, joka crysyn ostaa?
     
  10. WTF

    WTF Gearhead

    Vahva omistuskeskittymä

    Finanssisijoittajalla on ennestään vahva asema amerikkalaisessa autoteollisuudessa. Saksalaisen Handelsblatt lehden mukaan Cerberus omistaa ennestään 51 prosenttia amerikkalaisen autovalmistajan General Motorsin GMAC Finanssiyhtiön osakkeista.

    http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id60179.html
     

Kerro tästä muillekin!