Chrysler voyager -99 alapallonivelten vaihtaminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja autoilija, 1.5.2016.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    99-mallisen alapallot pitäisi vaihtaa.Käytännön kokemusta jollakulla operaatiosta?
    Tiedän proseduurin kuinka ne oikeaoppisesti pitäisi vaihtaa mutta onnistuuko tukivarret paikallaan mitenkään?Esim.rälläkällä vanhat palasiksi uudet pakastimeen ja lämpöä tukivarteen,ovatko kuinka tiukassa ja saako uusia mitenkään paikalleen muuten kuin prässillä?
    Olen jo vuosi sitten vaihtanut tukivarsien kummatkin sisemmät puslat ja homma oli järkyttävä,vasta jälkikäteen tajusin että näihinhän saa valmiita tukivarsia jossa kaikki hilppeet valmiina...En suosittele siis kenellekään ainakaan niiiden sisäpuolisten puslien vaihtamista itse.ovat sitten tiukassa ja homma on aikamoinen.Tukivarret vielä sen muotoisia etten saanut niitä mitenkään prässiin sopimaan.
    Eli neuvona jos sisemmät loppu,osta uusi tukivarsi.
    Nyt siis alapallot loppu..ja ei mitenkään viitsisi taas purkaa niitä tukivarsia autosta irti..
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kukaan ei ole koskaan vaihtanut?
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Näyttää aika rajulta puristimelta..Taitaa sitten olla jumalaton homma saada ne uudet paikoilleen.No tietää mitä odottaa.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eihän tuo kummonen homma ollutkaan.Pidin uudet pallot pakastimessa varmuuden vuoksi pari päivää,tiedä oliko sillä mitään merkitystä.
    Hommassa ei edes tarvitse alatukivartta irroittaa,eikä edes välttämäti vetoakselia pyöränlaakeri-navasta.Itse vaihdoin toisen tukivarsi irrallaan ja toisen tukivarsi paikallaan mutta navasta akseli pois.Onnistuu kyllä ilmankin.Jarrusylinteri + levy pois paikoiltaan onnistuu paremmin,laiska ei irroita edes niitä mutta antaa tilaa eikä ole kuin 5 min. homma kun ne irti.
    Vanhoissa oli lukkoprikka,se irti,tukivarren alle pätkä ratakiskoa tms.sopiva holkki palloniveleen ja muutama isku kunnon moskalla ja lähtivät irti.

    Käytin vähän lämpöä tukivarsiin ja putsasin asennusreiän huolellisesti,hioin ruosteet jne.pois.
    Asennus sama toisinpäin,sopiva holkki altapäin sen ratakiskon päälle ja muutama isku tukivarteen asennusreiän ympäriltä,pikkuvasaralla ei kannata edes yrittää ovat kyllä tiukat sovitteet.Palikat paikoilleen ja siinä se.Purettaessa on pakko irroitta 18mm pulttiliitoksella oleva kääntämisen rajoittaja ja huomioitava kasattaessa että pallonivelen lukituspultti tulee asentaa niin että mutteri on eteenpäin...muuten ei ohjaus käänny täysin ääriasentoon ja joutuu purkamaan taas.Itse tukivarren irroitusta en ala selostamaan,se ei niin yksinkertainen juttu.

    Varoituksen sanakin.Omistin jo valmiiksi Motonet-alapallonivelet joissa ei rasvanippaa..tilasin kuitenkin kunnolliset,tulivat Latviasta,pari maksoi n.38Eur posteineen.
    Näitä kun vertailin tuolla Motonetin nivelellä ei tee kyllä mitään.Kaulus on peltiä,ei rasvanippaa eikä lukkoprikalle edes paikkaa.Tuota ei saa varmuudella paikoilleen ilman että se on rikki jo asennettaessa.En päässyt jyvälle miten se edes pysyy paikoillaan,ehkä on hiukan kartio mutta sitten se tarvitsee kauhean voiman että saa paikoilleen ja se nivel hajoaa,ja mistä sitä edes painaa....ehkä se sitten hitsataan kiinni tms.Niitäkin on olemassa.En suosittele.

    Ohje pätee ainakin -99 malliin.
     

Kerro tästä muillekin!