Chrysler Voyager takaosan puhallin

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kekkeruusi, 15.1.2021.

  1. Kekkeruusi

    Kekkeruusi 1st gear

    Moi,

    Tuli hankittua otsikon kaltainen kehonkuljetin.
    Takaosan puhallin huutaa kokoajan täysillä, vaikka laittaisi off-asentoon kytkimen takaosalle säätöpaneelista. Tai vaikka tekisi mitä. Ainakin lämmintä tuli ihan reilusti. Melko paljon tän hetkistä lämpösemmällä kelillä kun tuli reilusti yli toistasataa kilometriä, niin huomasi, että lämmintä puskee. Siinä vaiheessa ja sisätilan lämmöllä olisi pitänyt jo lopettaa huutamasta tai ainakin puhaltaa kylmempää.
    Ainoa apu oli se, että sulake on irti, niin eipähän ainakaan huuda.

    Mistäköhän tätä pitäisi lähteä ratkomaan? Mikä tuon puhaltimen toimintaa säätää tai pitäisi säätää ja missä se voisi sijaita. Joku ilmastoinnin lämpötilan takaisinkytkentäsensori, tai jotain?
    Automaatti-ilmastoinnin lukemia tai tehoja näpräämällä tulos eli muutos on nolla.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Kyllä se pitäis sen kojetaulun kytkimen se sammuttaa, siksi se siellä on. Oliskohan joku tehnyt sinne uuden virransyötön ja katkaisija jossain muualla...
     
    juko7, Kekkeruusi ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. Kekkeruusi

    Kekkeruusi 1st gear

    Kyllä vain, tämäkin on mahdollista. Tosin eipä ole näkynyt katkaisijaa, mistä pääsisi käpelöimään. Saattaa olla melko urakka lähteä etsimään?
    Tietysti paneeli voi olla pimeänä takaosan osalta, mutta se on sen verran työläs vaihtoehto lähteä ratkomaan.. Valot siis sammuu/syttyy ja saa säädettyä lämpötilaa eli se vaihtuu näytöllä ja muut säädöt toimii samasta paneelista.

    Onkohan tuolle joku niin sanottu rele, mikä olisi vetänyt kärjet oikoseksi ja syöttäisi aina, vaikka releen ohjausta yrittäisi säätää? Se ekana kävi mielessä, kun periaatteessa säädöt toimii, mutta mitään ei tapahdu. Tai tosiaan joku takasinkytkentä, mikä on oikosessa.

    Autorockista löytyy tämmösellä otsikolla osa:
    Blower Motor Control Module / Resistor
    Ei mitään käsitystä missä tuo vois olla tai voisiko vika olla siinä eli käyttäytyykö noin, jos toi on rikki?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Jaa, kaikki Voikut mitä mä oon nähnyt ja on ollut takalämmity/ilmastointi, on ollut kojetaulussa siinä lämmityslaitepanelissa tai sen lähellä, käyttökytkin, jolla sen on saanut käyntiin/sammumaan, ihan tehtaan jäljiltä...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Kekkeruusi

    Kekkeruusi 1st gear

    On siinä siis REAR SYSTEM keskimmäisenä nupikkana ja siinä vipstaakissa kolme asentoa, auto, off ja rear control. Lukemat juoksee säädettäessä, valo sammuu off-asennossa ja niin edelleen.
    Mitään eroa puhaltimen puhaltamisessa ei ole.
    Sitä tuossa vain tuumailin, että jos joku on jonkun oman virityksen tehnyt, niin kun aiemmin vinkkaist, niin sille ei löydy mitään vipstaakia mistään. Sen etsiminenkin voi siis olla työläs projekti.

    Onkohan tuo rockautossa oleva blower resistor vain puhaltimen esivastus ja sen vaihdolla ei ole mitään vaikutusta? Missä sitten lieneekään, varmaan takapuhaltimen vieressä?

    Voiko itse paneeli olla rikki, vaikka numerot vaihtuu jne? Vai onko sen takana joku ohjainyksikkö, mistä voisi olla ohjaus oikosessa ja nupikan säätö ei vaikuta mitään?
    Melkosta lottoa :D
     
  6. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Voi kaikkeen, en ole tutustunut itse yksikköön... Jonkun se täytyy tutkia ja etsiä se moduli, onko PWMR-moduli, silloin se voi olla viallinen ja aiheuttaa tuon.... Pikkasen helpottais, kun tietäis rekkarin/vuosimallin/VIN, tietäis minkä vuoden varaosakuvasta edes katsois...
     
  7. juko7

    juko7 Gearhead

    Eikö puhaltimen vastus säädä puhaltimen osatehoja, eli jos se kärähtää, mikään tai osa puhallusnopeuksista ei toimi?
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Jos se vastus kärähtää, niin se nopeus ja sitä hitaammat ei toimi.
    Nopein asento on suora, niin se jää toimintaan
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ei molemmille, jos se vastus ei oo vastus, vaan hoidetaan jännitteen tiputtamisen (kuten normi vanhanajan vastussäädöt hoiti, pienempi jännite = hitaammin) sijaan antamalla samalla jännitteellä sykäyksiä, joko 5 kertaa sekunnissa = hitaasti tai 100 kertaa sekunnissa = nopeammin (arvot ei oikeat, mutta laitettu havainnollistamaan eroa), tämä on se PWMR-moduli, kun se hajoaa, se pyörittää jollain nopeudella, joskus sillä hitaalla, joskus täysillä.
     
    juko7 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  10. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Katsoin varaosaohjelmasta, 2008 lähtien siellä takayksikössä on käytössä vaihtoehtoisesti joko vastus-moduli tai PWMR-moduli, ilman VIN- tai rekkaritietoa en osaa sanoa kumpi alkuperäisellä kysyjällä on. Voi olla että koko homma korjaantuu sen PWMR-modulin vaihdolla... Uus sellainen maksaa 139.00 ja yllätys, löytyy hyllystä...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    :confused:
    Hienoa tekniikkaa..:D

    No, onhan nuo PWMR-mokkulat ihan norminäpertelijän korjaamisen ulottumattomissa, niin uutta vaan tilalle.
    En huomannut kysyjän auton vuosimalliakaan kysymyksessä,
    Oletin tietenkin jotain hieman vanhempaa..:D
     
  12. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Jep, siksi mulla nyt vain hyviä arvauksia...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Kekkeruusi

    Kekkeruusi 1st gear

    Kiitoksia hyvistä veikkauksista.
    Valmistenumero on 1C8GYB4R31U123750 , jos sillä mitään löytää.
    Vm siis ois sen mukaan 2001. Eli ei ole viirusilmä.

    No, tässä kun on se automaattinen ilmastointi, niin johdotuskaaviota tavaamalla tuolla on myös rele erikseen sekä taka- että etupuhaltimelle?
    Jos rele on oikosessa, niin siitä menee virta aina moottorille, vaikka rämplää kytkintä kabiinin taulusta?
    Mutta ohjaako kuitenkin tuollainen kaaviossa oleva "rear blower motor module" varsinaisesti sitä on/offia nopeuden lisäksi, eikä rele?
    Manuaalisäätöisissä ilmeisesti on vastus 'resistor' ja tämmöisessä automaatti-ilmastoinnissa on sitten joku 'power module'. Se sijaitsee jossain itse puhaltimen lähistöllä?

    Ei kyllä pienellä tai isommallakaan opiskelulla ihan avaudu tää juttu.

    Niin ja katossahan on se oma vipstaakinsa takana, mutta siitä ei tapahdu mitään tai siis sen enempää, kuin edestäkään. Sillä ei varmaan ole mitään osaa tai arpaa tähän ongelmaan?
     
  14. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    No mun osalta menee nyt maanantaille, ennenkuin näen VIN:illä mitään, kun ei oo varaosaluetteloa kuin duunissa...
     
  15. Kekkeruusi

    Kekkeruusi 1st gear

    Ehdin paneutuun tähän vähän enemmän. Monessa paikassa meinaavat, että jos se resistor/power module menee rikki, niin puhaltaa vain yhtä nopeutta. Tai on kokonaan mykkä.
    Kallistutaan siis sen kannalle. Youtubevideoiden perusteella ei ole mikään kaikista helpoin operaatio senkään vaihto..
    Näkisköhän siitä varaosaluettelosta, että mikä sinne taakse kuuluu?
    Nettiselailun perusteella se osa vois olla 4885482AA / 4885482AC vai onko noi eteen? Ja taakse kuuluu jotain ihan muuta? :)
     
  16. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Joo, näkee... Hetki...

    Hetki meni, ja ei muuten näe, kumpi siellä on... Ei tarjoa kumpaakaan tuohon... Eikä vuosimallin mukaan anna kumpaakaan sun numeroista, antaa vain tällä tavalla katsomalla (siis ilman VIN tietoa, vuosimallin mukaan) yhden vaihtoehdon ja sitä mulla ei ole hyllyssä, mutta tilaamalla saan... Maksaa 38.00/kpl ja tukkurilla on yksi... Mutta sun pitää nyt ensin purkaa se moduli sieltä irti ja tarkistaa mikä yksilö siellä on...
     
    Muokattu: 25.1.2021
    Kekkeruusi tykkää tästä.
  17. Kekkeruusi

    Kekkeruusi 1st gear

    Kiitoksia vaivannäöstä!
    Onko toi mitä se tarjoaa "resistor"?
    Pitänee purkaa. Ajattelin vain, että samalla vaihtaisi osankin sinne, kun on hippasen haastava paikka :)
    Mahtaakohtan siinä kalikassa edes lukea, mikä osa on?

    Päädyin noihin em. osanumeroihin sillä perusteella, että Chrysler Voyager tarjoaa automaatti-ilmastointia huonosti missään, mistä voi selata. Niitä selatessa tulee aina yleensä "resistor".
    Fronttiin ja Reariin eri numerot näkyis olevan joka tapauksessa.
    Front automatic numeroita kalikalle näyttää olevan tosi paljon.
    Joku perusversio takapuhaltimelle ois ehkä tämmönen: 5019189AA, mutta en tiedä soveltuuko se nyt tähän vaiko ei. Jos mitään tajuan, niin tuokin ois vaan manuaaliversiolle.

    Mutta Dodgen puolella löytyy automaatti-ilmastointia lähes joka sivustolla ja siellä sitten taas on nuo edellisen postin numerot ja power module. Tais olla moparpartsgiant, mikä oli selkein, mutta takapuhaltimesta ei puhuttu mitään, niin en voi tietää kuuluuko sama taaksekin..

    Ulkkariforumien ja muun pöyhimisen jälkeen on vissiin niin, että ton manuaali-ilmastoinnin resistorilla se säätö ei vaan toimi. Tai tekee just näin, että huutaa täpöillä tms., jos asentaa väärän. Automaatti säätää jotenkin eri tavalla?
    Tässä olen kyllä heikoilla jäillä, mutta..


    Jos mitään ymmärsin yhtä videota katsomalla, niin resistorissa on monta napaa ja kun manuaali-ilmastoinnilla namiskaa säätää, niin niistä aina kytkeytyy yhteen virta ja sen mukaan pyörimisnopeus. Jos jollain tulee samanmoinen vika joskus vastaan, niin useimmiten vika on tuossa resistorissa, ei itse puhallinmoottorissa. Testaaminenkin onnistuu melko helposti.
    Videossa oli kyllä etupään puhallin, mutta sama asia.
     

Kerro tästä muillekin!