comp elminator 2020

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja 552, 29.10.2019.

  1. 552

    552 1st gear

    saataisko suomeen ens kesäks compiin autoja?
    Mari 552
     
    supo tykkää tästä.
  2. latehr

    latehr 1st gear

    Toivottavasti paljon...
     
    et1133 tykkää tästä.
  3. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Toivottavasti näin todellakin tapahtuu... Näin katsojana Comp on ollut aina minun suosikkiluokka ja minua on harmittanut (harmittaa vieläkin) se, että Comp käytännössä ajettiin alas eräiden toimesta 2000 luvun alussa.

    Toivottavasti Comppiin tulee mukaan eritoten noita 'pienillä' moderneilla (4's ja 6's) Turbokoneilla varustettuja autoja.
     
    JuhaKuu, valtope ja et1133 tykkäävät tästä.
  4. Looski

    Looski 3rd gear

    AT/A 146 ajaa kyllä takuulla jos vaan luokkaan tulisi ees muutama muukin

    At/a146 Tomi Stamblewski
     
    pile, RamiEspoosta ja kede -57 tykkäävät tästä.
  5. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

    Riippuen radan kunnosta ajetaan Camarolla muutama kisa Comp Tai TD luokassa.
     
    pile ja ET68 tykkäävät tästä.
  6. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Mielenkiintoinen (????) uutinen UK:sta: Stock/Super Stock running in Comp.

    http://www.eurodragster.com/news/news.asp?Story=march10#march10


    - Auttaisiko samanlainen järjestely Suomessa nostamaan Comp uudelleen kuvioihin?

    - saataisiinko tällä tavalla muutamat comp autot mukaan ajamaan kisaa ja herätettyä Comp luokka uudelleen?

    Huom. Tämä on vain heitto, joten Ei tarvitse vetää herneitä nenään jos ei pidä ideasta.
     
    Muokattu: 15.3.2021
  7. valtope

    valtope Gearhead

    Uskaltaako kukaan enää Suomessa Comp-ryhmään satsata, kun indeksejä voi FHRA:n toimesta muuttaa koska vaan, vaikka vaan esim. 0,5 sekkaa pois. esim. case Timo & Timo.
    Toki toivoisin Comp-ryhmää takaisin, ja TIERP:ssä näkyy pitkä kaavio Comp-autoja.
     
    Muokattu: 19.3.2021
  8. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Ihan oikeesti, vieläkö tuo vie joidenkin yöunet?
    Tuosta on aikaa jo yli kymmenen vuotta.

    FHRA:n johtiksessa ei taida olla ketään tuolloin mukana olleista.
    Toimitsijoissa taitaa olla muutamia samoja mukana.

    Voisko jo koittaa jatkaa elämää?
     
  9. valtope

    valtope Gearhead

    Sori, jos loukkasin.
    Mun elämään se ei vaikuta mitenkään.
    Mä käyn kisoissa vaan katsojana.
    Mistä lie johtuu, Ruotsissa Comp kukoistaa, Suomessa ei.
     
    Muokattu: 15.3.2021
  10. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Vaikka minäkin käyn kisoissa vain katsojana, niin silti en unohda sitä että Comp Suomessa tapettiin erään tiimin toimesta... En muuten vieläkään heitä kannusta...

    - Lapsellista tai ei, niin silti se muistuu mieleen ja vähän korpeaa joka kerta... Comp oli minun autopuolen suosikkiluokka (juuri Timot innovaatioineen oli yksi niistä syistä) ja olisi sitä vieläkin...

    Tämä on tietysti minun oma mielipide ja oma harmitus, joten sen ei tarvitse herättää närää muissa.
     
  11. supo

    supo Gearhead

    Hassinen Racing tekee uutta Comp kilpuria joka on jo koekäytetty ja tulee radalle.Loistava luokka ollut ja toivottavasti elpyy Suomessakin jatkossa.Tierpissä tosiaan yksi hienoimmista luokista aina ollut!
     
    chevy 2 ja valtope tykkäävät tästä.
  12. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Toihan vaan kuvastaa että vatuloimalla ja sekoilemalla saa asiat ryssittyä pitkäksi aikaa.

    Se on totta että näinä aikoina kun kaikki hiton epävarmaa pitää keskittyä tulevaan, eiks ne sanoneet jotain että yhdessä tästä selvitään tms.

    Toivottavasti vanhat kaunat unohtuu ja unohdetaan ja päästään diggailemaan hienoa lajia hyvissä puitteissa tulevana kesänä.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  13. comp177

    comp177 Gearhead

    Kun "hatusta" vedetyt certifugaali ahtimien indeksit korjattiin vastaamaan todellisuutta (NDRS:n toimesta). Niin siitä seurannut itku ja nillitys tappoi compin suomesta, mut kumma ettei tappanut Ruotsista...

    Terv. COMP 177
     
    Muokattu: 17.3.2021
  14. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    /\
    |
    |

    Osuiko?

    Prosessi ei kyllä ollut avoin!
     
    Muokattu: 18.3.2021
    Araldite73 tykkää tästä.
  15. pile

    pile Gearhead

    Olikos tää niin että kesken kisan nää muuttui tai siis muutatettiin kun Timo meinas pärjätä.
     
    Rami_Vaan tykkää tästä.
  16. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Niinpä...
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Indekseä on aina mukautettu siihen mitä on todellinen suorituskyky. Tai ehkei aina, mutkuitenkin kauan. Jenkeissähän comppi on sitä että vedät 0.5 sekkaa alle voimassa olevan indeksin ni ok. 0.6 alle ja indeksi kiristyy sinä kisassa sen verran ku menee alle. 0.7 ja kiristyy pysyvästi. Siin on kaiketi ihan yviä tavoitteita, koska ryhmä antaa mahdllisuden niin moneen, jos joku laittaa joku oddball systeemin kulkemaan kunnolla niin sitä ei saa ulosmitattuu. Historiasta muistuu mieleen ruottalainen Roland Forberg joka kävi jenkeissä ostamassa auton ja ajo jonku kisan siellä..., hyvä et selvis hengis veke. Tais ajaa jossain A/D luokassa uudella pro stock mosalla ja alitti indeksin liki sekunnilla..., seurauksella et indeksi kiristy ja kymmenet tai sadat eilen 0.6 alitukseen kykenevät laitteet olivat täysin virattomia. Pienimoottorisella dragsterilla pystyi painoja muuttelemalla ajamaan kolmessakin lukassa, eli potentiaalisella laitteella pystyipystyy pelaamana indeksin alituksilla kolme kertaa niin ptikään kilapilukyky säilyttäen.
     
  18. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Selkeästi arka aihe tuo indeksimuutos kesken kisan joten ei sais "veistä käännellä", mut nuorempaa harrastajaa kuitenkin kiinnostaisi yksityiskohdat et mitä dramatiikkaa tarkalleen ottaen on tapahtunut ja milloin kun se kerta comp luokan tappoi?
     
  19. Onhan se suomessa ollut jotain indeksikikkailua ja muuta "asioiden edistämistä takaoven kautta" tai muuta kyräilyä. Muistan hyvin jutut ja kun olin paljon tekemisissä kaikkien osapuolien kanssa, niin kaikkea kuuli ja näki. No, se siitä ne on ollut ja mennyt ja ei ne nyt asioita suurempia ollut kuitenkaan.

    Ei se tappanut competition eliminatoria vaan homma vaan meni siihen että Super indeksiryhmät oli helpompia ja halvempia tämmöisille normaaleille tallaajille. Compissa kuitenkin pitää olla kaluston kohdallaan ja aikamoisia hankintojakin jos meinaa indeksin alle ajaa. Toki siellä on vielä ollut jotain helpompia ryhmiä, joita monet tahkoneet ruotsissakin erikoisilla kombinaatioilla , mutta ero on siinä että Ruotissa kun oli 64 auton kaavio Compissa ja siinä oli semmonen 5-6 kovaa. Suomalaisia oli samassa esim. Sko Uno kisassa tuo sama 5-6 jotka oli se toinen kova porukka. Muut ajeli kilpaa, omaa ennätystä ja vietti festivaalia kuten kilpailun nimikin sanoo. Samaa on vieläkin havaittavissa, mutta vähemmän. Kun menet Tierp kisaan, on compista tullut kovempi tasoinen ja ns. harrastajia vähemmän.

    Täällä toivoisi että ne ex. outlaw kovat vehekeet menis ajamaan comppia. Tiedän että siellä pitäs ajaa lujempaa, mutta kaaviot on pienempiä, voi pärjätä jo senkin takia ja tiedän että täältä ei monta -0.6 indeksin alittajaa löydy. Esim. tämä 7.60 ryhmän kalusto olisi hyvää ja värikästä tavaraa competitioniin. Siellä ei ehkä Ex. F1 inssi ole enää kunkkuna tunkiolla hyvillä valoilla ja tasaisuudellaan, mutta toivoisi että tuommoiset joilla on nimeä, sponssituloa ja mahdollisuus tekisivät siirron ylöspäin ja menisivät hakemaan tuntumaan comppiin. Edelleen siellä voi pärjätä tuommoiset kovat ja tasaiset kuskit kuten em inssi. Jotenkin se 7.60 ryhmä ei vaan esim. hänen, Raussin Sepon jne kohdalta enää innosta katsomoa tms. kun äijät on hyviä tuossa, mutta homma tyssännyt vaikka he olisivat juuri niitä comp juttuun hyviä lisiä. Näin äkkiä laskettuna helposti competitioniin saisivat sen 8-16 autoa ja siitä se lähtisi kasvamaan. Comp autoja on Ruotsikin pullollaan ja jos täällä on kunnon kaavio, Wästerbotten alueen kuskit tulee helposti, mutta ei ne tule jos on 2-4 comp autoa täällä ajamassa.

    Taas toisaalta ehkä kuitenkin comp koneiden saatavuus on parempi nyt. Hyviä pro tason SB ja BB koneita tarjolla, semmonen on tuntuma että ennen en oli harvinaisempia saada ja suhteessa kalliimpia.

    Niin ja kyllä suomessakin ajettiin 32auton comp kaavioita. Kyllä nämä ryhmät missä ajetaan indeksin alle on vain kuninkuusryhmiä pro ryhmien lisäksi. Toki jarruryhmiä tarvitaan aina että saadaan kaikille ryhmät, mutta tosiryhmiä on ne missä lusikka on pohjassa eikä ole mitään trotteleja tai muita ajastimia. se kova turbopyöräryhmäkin oli tosi mielenkiintoinen (onko se nimi super street bike), mutta nyt kun luistonestolla ajetaan, niin vähän latisti menoa.

    a
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  20. Toivotaan että ei taas joku vedä hernettä nenään. Näitä mielensäpahoittajia / peukuttajia on niin paljon nykyään liikenteessä.

    Aulis

    ps. itsekin käynyt joskus Ruotsissa kokeilemassa comp eliminatoria räksterillä. Indeksi oli silloin D/D jotain 8,1_ ja ajoin 8,30, joten ihan perseestä mutta sai ainakin ajaa täysiä.
    Altered 572koneella olisi mennyt korkean 7sec kunnon skuupilla, ennakkosäädöillä jne, mutta indeksi kaukana, joten autosuunnistusryhmään päädyin silläkin. Kartta ja kello käteen ja viivalle....
     

Kerro tästä muillekin!