Coolit moottorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja HEPCAT, 6.5.2003.

  1. vpoint

    vpoint Gearhead

    Tuli tossa hankittua työn tynkää talliin, elikkä Dodge -37 4d sedan. Koneena 218 cid lättis kutonen. Mikä se on sitte ku alkaa suunnitteleen 8-konetta nokille se suurin mahollinen vaihtoehto (ilman muutoslupia)? Onko toi kutvonen suurin kone mitä tuolloin on ko. Dodgessa ollu? Kiinnostas tosissaan sellanen Early Hemi ja ois yks motti kiikarissaki tuossa svea-mamman puolella.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Coolia olis se lättäpääkutonen viriviripalikoilla ja ahtimella.
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Hei VPOINT ...


    Dodgella ja moparilla välillä 36-39 nyt ainakin on ollut liki jokaisesta mallista saatavilla muistaakseni kolme eri runkovaihtoehtoa eli pituutta, niistä on ollut joitain muutakin olemassa mutta ne kolme perus runkoa kulkee ko, ajan kaikkien mallien perustana, eli on ollut lyhyempi runko joka on 2d coupe, cabriolet yms, alusta sitten se sedan runko ja limo runko jota on käytetty mm, kevyiden pakujen ja jopa säiliöautojen pohjana, ja kaikkea sekasin ...

    Rungot on merkistä riippumatta liki samoja eli Chyry, Dodge, DeSoto ja plymo sekä joitain muita mm, omituisia lisenssi värkkejä.

    Eli vaikka Dodgella ei nyt kaikkia malleja ole ollut sillä suoralla moppe kasilla kuten oli vaikka saatavilla kaikkiin DeSoto tai Chyryihin, on se sisarmalli ja versio samasta asiasta ja sillä perusteella saa niihinkin malleihin joissa on sama alusta ja vastaavat vermeet jonain muuna kuin Dodgena tai Plymona laittaa kasin kun vertailumoottorina käytetään Chyry ja olikos se 298 tai 289 suoraa lättis kasia ...

    Tarvittaessa voit jopa katsastaa sen omasi chyrynä tai kuis olis desoto, mulla on vastaavasta aiheesta tekeillä -38 versio johon tulee 241 Red Ram, Dodge Early Hemi ja Blower, en ole lupia kysellyt enkä kysy ...
    :-o :-o :-o
     
  4. Fe

    Fe 1st gear

    fordin 312 y-lohko kuuuskurkkusella imusatsilla paxton ahtimella...:grin::D:D:D:D:D
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä minä vielä teille näytän.SCANIAn 450 V8 ja kyllä vääntää.
     
  6. Otto

    Otto Gearhead

    Joopa joo... Olds-homo mainitsi joskus tälläsen, muistankos oikein, osotteen ku vintagespeed.com josta cooleja imusarjoja cooleihin moottoreihin.
     
  7. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  9. Otto

    Otto Gearhead

    Löytyi pari mielenkiintoista sivua, tälläisiä kuin http://www.hotrodcarbs.com sekä http://www.carbs.net/tripower.htm Näissä ei cooleista moottoreista niinkään o juttua, vaan enemmänkin käheistä imusarjoista ja kaasari hässäköistä. Nämähän kuuluu paljolti samaan osastoon. Noitten firmojen palikoilla kun saa letukan pikkulohkostakin coolin moottorin,heh! :grin: :grin: :grin:
     
  10. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Olisi varmaan pitänyt perustaa lisävarustealajaos. Osoitteesta http://www.oldtin.com.au/aparts.htm löytyy lättäpää nelosen viritysosia ja quick change rear endejä. Mielenkiintoinen opus on myös kirjoissa: "Building the 100 M.P.H. madel "A" Ford.

    Itse aiheesta: jollain hullulla tavalla mielestäni cooleja ovat kaikki vanhat motit. Kuuleja ovat myös isolohkot, uudetkin omalla tavallaan. Itse pidän myös letukan pikkulohkosta, vaikka japsi-& vimosen päälle nostalgiamiehet ja jotkut moparmiehet sitä haukkuvatkin.

    Coolein moottori, joka minulla on ollut, oli 500cc Arielin yksisylinterinen VH (kaverien mukaan lyhenne, "vanha homo"...) Ehkä aika kultaa muistot, mutta siinä motissa oli vääntöä, ääntä suoralla putkella ja sitä oikeaa vanhan moottorin hajua.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kävin tuossa männä viikonloppuna hakemassa romikselta vanhasta paloautosta peräisin olevan täydellisen 272 Y-Blokin. Paketti sisälsi kytkimen ja laatikon. Vielä ei tiedä mikä ton lopullinen sijoituspaikka tulee olemaan. Tässä vaiheessa kun ei ole kun vähän palikoita jotain rähjärodia varten. Mutta kyllähän toi selkeästi johonkiin rodiin pitää laittaa. Sikäli mukava ylläri oli että kun vähän netissä pyöri noita y-blokki sivustoja niin tossa koneessa on ilmeisesti kutakuinkin paras tehtaan imusarja. Ja sen päällä originaali 4 kurkkuinen Holley. Ja pankaahan lisää Y-Blokki tietoa tulemaan
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Asenne kohdallaan. :wink: Kaverinikin haki juuri 4 kpl Y-blockeja, huonokuntoisia vaan.
    Mitäs rähjärodin osapuutteita on vielä? Jotain apuja vois löytyä.
     
  13. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Katsoppas mootori keskustelut. Minua kiinnostaisi tuo kaasari, varsinkin jos se on holley 4000.
     
  14. dustujevski

    dustujevski 1st gear

    Palataanpa ihan kirjautuneena. Tohon rähjikseen on tällä hetkellä ton koneen lisäksi lähinnä runko ja kaikenlaista muuta pikkusälää mutta tämänkään kanssa ei taideta hoppuilla. Kokemuksesta voin sanoa ettei hosumalla tuu ku ykspäisiä lapsia. Mutta katsotaan miten hommat etenevät kun on näitä rojekteja entuudestaankin nurkissa odottelemassa.
     
  15. vpoint

    vpoint Gearhead

    Moro Karva...
    Kävin tiedusteleen ruotsissa sitä Hemiä ja siellähän se vielä oli, täys paketti.Ei osannu vaan perskule hintaa sanoa. Kone on käytetty auki, laakeroitu ja rengastettu jotain 10v sitten ja seissyt pukissa siitä lähtien eli joutuu varmaan aukoon. Vuosimalli oli -55, tilavuutta äijä ei muistanu mutta voisko se olla tuo sama ku sulla?
    Millasissa hinnoissa tollaset myllyt yleensä pyörii, siis projektit?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mortonki Tupis,

    Ei ole 4 tonninen Holley se kaasari.
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Hemi joka on vuodelta -55 ...

    Mielenkiintoista ...

    Dodge - 241 RedRam tai 271 SuperRedRam
    Plymo - 241 ja 259 Hy Fire
    Cryry - 301 ja 331
    DeSto - 291 Firelite ja Firedome
    Imper - 331

    Toiset on noita early hemiä sanan varsinaisessa merkityksessä ja toiset ns, poly-hemi koneita mutta noi 301,331, jne on parempi, no tai ainakin helpommin rakennettavissa ja halvempia osiltaan kuin noi earlyt ...

    Joku kohta saivartelee kuitenkin mikä on mitä mutta noista saa kaikista näyttävää pakettia ja teho riittää, hinnat on käytetyissä vähän mitä sattuu ja vaihtelee reippaasti myös projektikoneissa, mutta sellainen suht hyvä projekti pitäs löytyä 1500 E / $ ...


    Noihin vanhoihin joita vertailu koneina pidetään on tehty ...

    Chyryn suora kasi -38 mallisarjaan C18, C19, C20 versio 298,7 cu.in ja vuodelle -37 C15 mallisarjaan jopa 384,4 cu.in suora kasi, autot oli Factory semi custom versioita eli 4d Touring sedan pienemmällä 5 hlö penkkiluvulla tai 7 paikkanen normaali ja limo version sedan ... joten kyllä sinne saa tunkea vaikka mitä .... eli käytännössä -36-39 chyryyn tai vastaavalla tekniikalla olevaan mopar tuotteeseen, dodge, plymo, desoto, saa tunkea 392 Hemin ... Ei lupia eikä turhia sotkuja !!!!


    Katsokaa itse .. Crysler Standard catalog 1914-2000


    :-o :-o :-o



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Karva 2003-11-14 16:29 ]</font>
     
  18. vpoint

    vpoint Gearhead

    Joo kiitoksia tiedoista. Myyjä muisteli että ois joku 270 cid ja Dodgen tekstit kumminki oli eli sehän passais sitte tuoksi red ram hemiksi. Siinä on joku ihme imusatsi kans päällänsä, 4:llä kaks kurkkusella kaasarilla, on aika läiväkkään näkönen patteri. Pakkohan se on hakea sieltä pois maksoi mitä maksoi. Millanen laatikko tuohon muuten käy, tarttee varmaan jonki välilaipan jos laittaa uudemman automaatin??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: vpoint 2003-11-14 20:57 ]</font>
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    tarvii välilaipan vaikka laittaisit powerfliten
     
  20. koni

    koni 1st gear

    '56/'57 Lincolnin 368cid porattuna .125 ylikokoon ja stroukattuna 431 kuutiotuumaiseksi. Vertexin magneetto sytkällä ja Hilbornin ruiskulla tai vaikka Edmund's:in 2x4bll imusarjalla tai ehkä mekaanisella ahtimella ja sopivalla kaasaripatteristolla...
    Mielellään vaikka '32 Ford pickupissa.
     

Kerro tästä muillekin!