Cooper kuluu keskeltä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 28.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    onko painetta liikaa vai liian vähän ??
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    liikoo
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    vanne leveys sopiva rinkulaan ? :eek: :D
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    liikaa

    Joskus käy niinkin, että kun painetta on liian vähän levittämään rengasta tarpeeksi, kulutuspinnan keskikohta nousee tämän ja keskipakovoiman ansiosta ja kuluu.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    rengas on 245-60-16 ja paineet ollu 2.3-2.5
     
  7. jyha

    jyha 1st gear

    pääasiallinen ajo? maantienopeus vai kaupunki?
    auto? etu-, taka- vai molemmat akselit?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    maantieajo,camaro,molemmat akselit
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pudotas niitä paineita tonne 1,8 - 2,0 paikkeille.
    Mulla on Konna ja Koukku autossa 235 ja 255/60-15 ja noilla toimii hyvin ja kuluu tasaisesti. Näyttää vähän lötöiltä, mutta ajossa ne kyllä tuntuu ihan hyvältä.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oon ollu rengastehtaalla kuuntelemassa insinöörejä jotka suunnittelee ja testaa renkaita. Ne selvitti että vetävät renkaat kuluis aina keskeltä en tiedä mix mutta näin herrat sano. Mix eturenkaat kuluu keskeltä siihen vaikuttaa varmaan paineet.
     
  11. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ajakaa vaan tollasilla alle kahen paineilla, saa ainakin rengasliikkeet asiakkaita. Keskikulumiseen vaikuttaa väärät paineet. Voi olla liikaa (epätodennäköistä) tai liian vähän, niinkun aiemmin mainittiin.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos vanne sopii renkaaseen eli päinvastoin, liian pieni paine kuluttaa kulutuspinnan molempia reunoja ja liian suuri paine kuluttaa keskeltä.

    Liian kapea vanne voi nostaa keskiosaa ylöspäin, mutta harvoin mitat niin pielessä on.

    Paine on todennäköisin ja nousee renkaan lämmetessä ja jos on paljon pitkää maantieajoa, lämmön tuoma paine voi nostaa kumin pussille ja kumi kuluu keskeltä.

    Kaupunkiajossa taas voi pitää vähän kovempia paineita, kun ei renkaat pienessä vauhdissa paljon lämpene.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Just. Ja mullekin laitetaan rengasliikkeissä aina painetta vähintään 3-3.5 kun ovat oppineet sen vanimiehiltä. Vanin raskas nokka kun vaatii paineita ja sit ihmiset kuvittelee että capriset ja f-bodyt tarttee 255-275 renkailla samanlaisia paineita vaikka todellisuudessa niillä paineilla niistä tulee uraohjuksia ja kivirekiä. Kyllä ne paineet pyörii siellä 1.5-1-9 välillä ja renkaat kuluu tasaisesti jossei nyt kurvirallia ajele parkkihalleissa.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tossahan tuli edellä huimia arvoja suuntaan jos toiseen. Vanissa mulla oli 2.6-2.7 ympäri auton (renkaat 235/75-15) ja oli hyvä. Useimmissa fullsizeissä oon vastaavalla rengastuksella pitänyt jotain 2.4 ja esim. fullsizen alla 275/60-15 oli omasta mielestä hyvä noin 2.5-2.6 paineella. Eli ajotuntuman perusteella mä oon siis päätynyt keskimäärin noin 2.4-2.5 paineisiin ja renkaat on kuluneet kokolailla tasaisesti mut jotta 1.5-1.9? Aika tyhjille vaikuttais :eek:
     
  15. lake ender

    lake ender Gearhead

    Makunsa kullakin. Itse tykkään autosta, jolla uskaltaa ajaa mutkaan lujempaa kun 40 km/h, ei syö tajuttomasta bensaa aivan turhaan, eikä kuluta renkaita loppuun alee 5000 kilsan.
    Kokeilemallahan noi selviää.

    Liian vähäinenkin paine voi kuluttaa rengasta keskeltä, riippuu renkaan rakenteesta. Paine kun ei jaksa painaa renkaan kulutuspintaa suoraksi tietä vasten.
    Itse olen pitäny fullsizerissä paineita 2,5 - 3,0, eikä todellakaan ole kivireki tai uraohjus. rengaskoko 215/75/14 ja painoa 2,5 tonnia.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin ja tuotanoin.... pieni paine saa aikaan sen että runko joustaa ja se taas lisää kumin lämpötilaa..... (ainakin 275-385 * 22,5" kokosissa kiekoissa)

    ota nyt näistä selvää :-?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest


    Joo vanissa noilla mopokummeilla eli 235 tarttee painetta varmasti 2.5-3.0 mutta se on totisesti liikaa kevyimmillä full-size henkilöautoilla yms.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rengaskoosta, renkaasta ja autostahan se riippuu. Toi vannekoko ja rengasleveys viittaa johonkin 60 luvun chevrolettiin ja sen perillisiin eli esim caminoon ? 14" vaihtui kuitenkin jo aika kauan sitten 15" ja perusleveyskin oli 225/235. Eli kyllä jossain capricen alla 275/60 R15 kummit kestää 420 kulutuslukemalla sellasen 70 tkm ja kuluu tasasesti vaikkei ilmaa olekaan kuin 1.9
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Duoda duoda... Tehdas antaa paineiksi STW Capricelle 2.2-2.4 ja itse olen käyttänyt noita lähempänä tota ylärajaa..

    Mutta 1.5 -1.9 on liian vähän ..
     
  20. lake ender

    lake ender Gearhead

    se auto oli 65 New Yorker. Nyt loppu kinaaminen paineista, ajakaa millä tykkäätte.
     

Kerro tästä muillekin!