Cooper kuluu keskeltä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 28.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näin antaa STW:lle jolloin koko on 225 tai 235/75 R15. Vastaavasti sedanille rengas on ollut 205 tai 225/75R15 ja paineiksi 2.05 , Mutta kun gummiksi vaihdetaan 255 tai 275/60 R15 ei tehtaan ilmoitus enää tietenkään päde. Eli alta 2.0 paineet on ihan ok isoilla nakeilla...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tässä kukaan kinaa mutta teknisesti on eri asia puhua 14 " vanteilla olevasta korkeaprofiilisesta ja kapeasta renkaasta kun puhe matalaprofiilisesta leveästä 15 " vanteella olevasta renkaasta. Ei kait koneen säätöjä efi koneeseen anneta rochesterin mukaan ? Eli ajakaa sellaisilla paineilla millä autoa on mukava ja hyvä ajaa. Harvoin leveät nakit ihan tasasesti kuluu ja ajotavoista riippuu enemmän kuin paineesta. Eikä ne renkaat niin kalliita ole etä tarttis yrittää kaljuiks ajaa tasasesti...
     
  3. Jasse

    Jasse 1st gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Kyllähän nuo alle 2bar paineet kuuluu polkupyöriin :soosoo:
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä esim maastopyöränkumeissa käytetään reilusti yli 3bar paineita. Ettäs tiedätte.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös se mene jotta mitä leveempää kumia on alla niin sitä kovemmat paineet tarvitaan??
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllähän siihen vaikuttaa muukin kuin leveys: renkaan rakenne, profiili yms. Nykysissä kovasti matalaprofiilisissa pitänee käyttää aika kovia paineita ja esim. jo ainakin Fordi kertoo ohjekirjassaan 175/65-14 renkaille 2.2 paineita. Toinen esimerkki jotta taas pelkkä leveys ei kerro mitään on katuslicksit, esim. meillä 15,5" leveissä (vastaa "euroleveyksissä" n. 395) sopiva paine on noin 1.0 , kadulla on pidetty nyt vähän yli eli 1.1 paikkeilla :wink:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest


    Asiaa. Kyllä näitä paineita on tapauskohtaisesti aikalailla erilaisia. Kokeilemalla löytää kyllä aina hyvät paineet.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja kymmenyksen tarkkuudella niitä on turha yrittääkään normaalikäytössä säädellä sillä huoltoasemien mittaritkin heittää aikalailla. Kerran katoin huvikseni tota juttua kun noi asemien mittarit hiukka epäilytti ja ekalla asemalla laitoin silloin renkaisiin 2.1 paineet. Seuraava näytti 2.3 ja kolmas 2.0. Kotona tsekkasin sitten sellasella tarkalla, aikoinaan kisakäyttöä varten hommatulla tarkalla mittarilla ja se näytti 2.1. Eli kolme kymppiä vaihteli noilla kolmella asemalla mittarien näytöt :eek:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Duoda duoda.. Noi 2.2-2.4 paineet ovat STW:n orgis 225/70-15 renkaille.
    Noissa viimoisissa oli alla jo matalammat Generalin XP 2000:t.. tehtaalta..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa mennä kavereilla metsään jos kuvitellaan pehmeän treadwear 200 lukuisen 225/75R15 paineiden sopivan kovalle tw 460 255/60R15 renkaalle. leveyden kasvusta huolimatta painetta joutuu laskemaan reippaasta. Rengasliikkeissä ne ei tiedä mitään. Ne on vaan työssä ja järkijätkiä sieltä harvemmin löytyy. Siksi aina lyödään painetta niin perkeleesti ja vanimiehiin rinnastetaan sitten kaikki isorenkaiset.
     
  11. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Itte olen pitänyt vuosikaudet STW:n 235/60-15" -gummeissa sellaista 2.4 kiloa edessä ja takana. Jos on ollut painoa kontissa taikka vaunu perässä niin sitten taakse vähän lisää = +0.2 kiloa. "Alkuperäisillä" 235/75 kumeilla tuntui riittävän 2.0 - 2.1 kiloa. Mutta 235/75 onkin sitten sellainen maastomakkara että oksat pois :-D

    Tasaisesti ovat merkistä riippumatta kuluneet joten hirveän pielessä nuo paineet eivät ole voineet olla. Pikkaisen pehmeemmillä (2.2) on "mukavampi" mutta sitten tulee muita ongelmia.

    Oma mielipiteeni on että tuo asemavaunu on aika herkkä paineille, tuntuu jopa herkemmälle kuin esim. arki 406:nen. Pösössä jos vähän paineet heittää niin ei huomaa hetikään niin herkästi kuin tuossa Oldsin tekeleessä...
     
  12. weripuo

    weripuo Gearhead

    Joo pitäkää vaan alle 2barin paineita renkaissa.
    tänään just kävi pikku blazeri renkaan vaihdossa ja purettiin talvikumit vanteilta ja kaikki rungot paskana (kumipurua sisällä ja kyljet halkeilleet sisältä)
    paineina oli talven ollut 2.2 ja pakkasella sekin laskenut pahimmilaan 1.8 joten romuihin lensi sekin talven ajettu rengas sarja, nyt laitettiin kesäpalloihin 2.4 ja se on ihan ok mun käsityksen mukaan
    omassa vanissa on leveät matalat kumit ja paineina 2.4 se on pehmeä ellei jopa raivostuttavan vetelä pitää nostaa vaikka 2.7 ja mietttiä uudelleen tilannetta.
    mut aamulla vaniin uudet putket alle ja renkaisiin ilmaa ja kohti mökkiä--->
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest


    Onkohan vaikeeta ymmärtäää että erikokisissa renkaissa/eripainoisissa autoissa on eri paineet. s10 blazer on mopo renkaita myöten ja vani painaa nokasta ihan perkeleesti verrattuna vaikka caprice sedaniin. Ja leveillä 60 sarjan gummeilla keveet henkilöautot voi vapaasti käyttää reippaasti alle 2 bar painetta. EN kyllä niin matalilla eders kokeilisi vanilla. Mutta se onkin työauto missä useesti vielä on roinaa mukana jolloin paino on 2X caprice sedanin paino. No joo tuli taas avauduttua mutta kun vituttaa kun ei ihmiset osaa tehdä eroa 1700 kg/3200 kg välillä saati 205/70/14 ja 275/60/15 renkaan välillä...
     
  14. jkga

    jkga 3rd gear

    Renkaan leveydellä ei ole teoriassa mitään tekemistä käytettävän ilmanpaineen kanssa. Renkaan kantavuus vaikuttaa käytettävään ilmanpaineseen, jos leveässä renkaassa on sama Li indexi kun alkuperäisessä niin on käytettävä vähintään samaa ilmanpainetta kuin alkuperäisissä jos pienempi niin pitää käyttää suurempaa painetta.
    Ilmanpaineen tehtävä on kantaa kuorma ja pitää rengas muodossa/ryhdissä.Nykyaikaisissa teräsvyörenkaissa keski kuluminen johtuu liian pienellä paineella ajamisestä, rättirenkaissa asia toisin päin.
    Kuitenkaan leveillä renkailla ei voi täysin välttää keski kulumista tähän taas vaikuttavat fyysikan lait ja niistä erikoisesti keskipakois voimat jotka
    renkaan keskialueelle kohdistuu.
    Alle 2 baarin paineet kahen tonnin pelissä on vakava turvallisuus riski
    pitkiä matkoja ajaessa, jos ajaa vain nurkka ajoa rengas voi kulua normaalisti pienellä paineella mutta renkaan runko ei ehkä kestä.
    Jenkeissä Firestone joutu korvamaan miljardeja kun suosittelivat liian pienet painet (alle 2 baria) Ford Exploreriin muutama sataa ihmistä kuoli
    kun autoja suistui tieltä renkaiden runkojen petettyä.....
    Ajelkaa ihan millä paineilla teitä huvittaa, mutta älkää susitelkoo pienempiä paineita kun auton valmistaja on ilmoittanut alkuperäisille renkaille.
    Sen paineen renkaat(oli koko mikä tahansa) tarvitsevat kantaakseen alkuperäisen kuorman.....
    tää koskee "normaali renkaita ei kilpa/slicksejä"

    Jari
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyseltiin rungon särkeneitä; hep, täältä nousee käsi. Yksi farkun takarengaspari joissa pidin 2.2 baaria...

    Oma farkku painoi muutoskatsastuksessa 2200 kiloa. Juu, rekkarissa lukee kyllä 1800 ja risat mutta vaaka kertoi reippaat 2200 kiloa. Ja paineet sen mukaan.

    Iät ja ajat olen ollut siinä "uskossa" että matalampi rengas tarvitsee kovemmat paineet. Sen vuoksi esim. farkun perusrengas menee pienemmillä paineilla kuin matalampi, mutta heti kun profiili madaltuu niin paineet nousee...

    Mutta jokainen laittaa omiinsa sellaiset paineet kun mieli tekee :-D
     
  17. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Ja kirjautuminen luonnollisesti unohtui :oops:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi oli ihan tehtaan suosituspaine mutta mikä oli rengaskoko ?
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Taas tämä juttu, että liian pieni paine aiheuttaa keskeltä kulumista. Mistä tämä urbaani legenda on saanut alkunsa ? Leveä teräsvyörengas luluu keskeltä kun painetta on liikaa. Leveä rättirengas kuluu "ihan mistä sattuu" kun on liikaa painetta.
     
  20. weripuo

    weripuo Gearhead

    Taas tämä juttu, että liian pieni paine aiheuttaa keskeltä kulumista. Mistä tämä urbaani legenda on saanut alkunsa ? Leveä teräsvyörengas luluu keskeltä kun painetta on liikaa. Leveä rättirengas kuluu "ihan mistä sattuu" kun on liikaa painetta.[/quote]

    niin ja vetävä rengas kuluu AINA keskeltä jos paineet on kohdallaan,se vaan on niin.
    nimim. tänäkin keväänä tuhansia käytettyjä renkaita nähnyt
     

Kerro tästä muillekin!