Coronet - jarrujen ilmaus & säätökysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Yogi, 8.6.2006.

  1. Yogi

    Yogi Gearhead

    Huomasin tuossa ihmetellessäni ´66 Coronetin jarrujen tehottomuutta, että pääsylkkä oli tyhjä nesteestä, ilmaa on mennyt siis järjestelmään. Pitääkö tässä tapauksessa myös pääsylkkä ilmata vai riittääkö pelkkä jarrujen ilmaus? Samalla voisi tietty vaihtaa nesteet. Vuotoa en ole missään havainnut, tosin auto on seissyt sisällä talven rempan alla enkä ole tarkistellut nesteitä, kun vasta nyt. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...

    Autossa on rummut joka kulmassa. Riittääkö säätöön,että rumpu pyörii jotenkin ja kengät saavat pikkuisen hangata vai pitääkö ehdottomasti olla vapaa pyöriminen ja kenkien olla kokonaan irti rummuista? Toisin sanoen rumpua huljuttamalla tuntuisi pieni välys?
     
  2. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Ei tarvi ilmata kun jarrut vaan, säiliö täyteen nestettä ja ilmaruuveja reilusti auki joka kulmasta ja annat valuu omalla painollaa läpi nesteiden...sit vasta ilmaus.

    Saa ne kengät vähä laahata rumpuihin kiinni...
     
  3. MH

    MH 3rd gear

    Jos kengät jättää liian kauaksi rummuista niin jarrupolkimeen tulee pitempi liike. Tosi pienikin säätö vaikuttaa tohon uskomattoman paljon.
    Itse oon säätänyt kengät siten että ensin niin kiinni ettei saa käsin rumpua pyöritettyä , sitten sen verran pakkia että kevyesti hinkkaa rumpuun.

    Sitten testilenkille soratielle ja kunnon lukkojarrutus, Jos ei kampea mihinkään ja kaikki pyörät lukkiutuu homma ok.

    Jos sulla on pääsylkkä tyhjä eikä ole vuotoja niin missä se neste on ?
    Jos on tehostin, kannattaa katsoa ettei nesteet ole siellä. Tai ilman tehostinta jalkatilassa. Voi nimittäin tiivisteet vuotaa nesteet sinnepäin.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllä sinne jarrurumpuunkin jonkin verran nestettä häviää ennen kuin alkaa ulkopuolella näkyä. Eli tarkasta myös vuotaako pyöräsylinterit.
     
  5. Yogi

    Yogi Gearhead

    Kaikki rummut oli auki talvella, eikä niissä näkynyt merkkejä vuodoista, kuten ei nytkään. Kaikki ilmausruuvitkin sain auki ilman vaurioita. Jännäksi asian tekee se, että oik.takapyörän ruuvista ei tullut lainkaan nestettä ulos, otin ruuvin kokonaan irti ja kuiva oli. Mistä nämä yleensä menevät tukkoon?

    Epäilin ensin säätöjäni, kun jarrut tuntuivat puoltavan,mutta vika taitaakin olla tuossa.

    Jos neste häviää esim. jarrutehostimeen (on tehostettu), luulisi, että poljin painuisi hitaasti pohjaan. Nyt en ole kyllä huomannut sen sellaista tekevän.

    EDIT: Jiihaa! Ei ollutkaan tukossa, siellä oli vain niin paljon ilmaa, ettei neste kiertänyt, mutta ilmaamalla sieltä alkoi kamaa (ja runsaasti ilmaa) tulla ulos.
     

Kerro tästä muillekin!