Corvetten tunnistaa äänestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja WBBC, 30.4.2007.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä se ääni on myös kiinni moottorin ominaisuuksista, mm. kannet jne. Kyllä ne Corvettessa on kohdallaan jo tehtaalta lähtiessä.

    Jenkkiautoharrastusporukoissakin on väkeä joka harrastaa hommaa ihan vaan saadakseen omalle egolleen lisäarvoa sillä että omistaa/ajaa jollain tietyllä, mieluimmin "tavallisen kansankin tuntemalla" erikoisautolla. Eikä siinä mitään ihmeellistä ole.

    Itse ainakin olen nähnyt ja kuullut juttuja harrastajista jotka eivät "tykkää siitä" että heidän autonsa viereen parkkeeraa kaikille avoimessa cruisingissa joku vähän tavallisemman harrasteautonsa. Jo ilmeestä sen näkee... Ne harrastajat saavat omalla asenteellaan aikaiseksi tällaista vastakkainsasettelua, joka näkyy näissä kirjoituksissa. Siitä kärsii hyvätkin tyypit jotka vaan harrastavat näyttäviä autoja ihan oikealla asenteella.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kerrankin samaa mieltä...ja en muuten ole yksin kannassa.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead


    Sanotaan että kun känninen torttuotsa länttää oven mun auton kylkeen kiinni ja jättää jäljet niin huumori loppuu tasan siihen ja pärstästä otetaan välittömästi kuittaus vaikka tulisikin anteeksi pyyntö tyyliin oho sori.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Onneksi mä olen senkin korvannut sitten Urheiluatolla jolla on 6SM kultaa radalta, Keimola 500 voitto ja suomalainen F1 kuskikin sillä on ajanut kilpaa omistajan ollessa kartturi.
    Ja jos myönnät sen todeksi niin väärin. Auto on luokitusäänöiltään sedan kategoriassa vaikka 2+2 onkin.
    Vette on Fian luokittodistusten mukaan aina ollut GT auto ja isomman kaliberin sellainen.
    Esim LeMansissa vieläkin 212mph huiput GT luokassa joka tehtiin 72 1968 L-88lla.

    Muta onneksi täällä leppäkylkien jeesuslandiassa eräät jolla ei ikinä Vetteä ole ollut tietää paremmin.

    *mun mielestä Drag Racing Ei ole AutoUrheilua, jopa jokkis muistuttaa sitä enemmän ja sitäkään en allekirjoita siksi. Kysy keneltä tahansa ratakisoissa onko Drag racing moottorirurheilua niin saat aikaan koomisia tilanteita...
    PS miksi Tony Bryntesson ajaa nykyään rataa?
     
  5. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Mitäs sitten esim ZR1:t oli aikanaan, perheautoja? Sulla menikin varmaan supercar ja sportscar sekaisin.. :)
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Juuri näin..Tehtaalla panostetaan soundeihin ja toinen tehdas joka tekee niin on Pontiac tehokkaammissa malleissaan..muilla se oli vähän niin ja näin (GMn osalta).

    Ja tosiaan jotkut ajaa kilpaakin egon pönkittämisessä...kuka tekee mitäkin.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Taikka isolohkovettet ja Callawayt?
    Leppäkylkiteippiä kylkeen vaan ja Korson markettiin...
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Vette kuskit ylimielisiä?
    Miten sen ottaa selville päältäpäin?

    Esimerkki yksi; kerran satamassa ahtaajien miehtysvaunussa istuttiin ja viereen ajoi uusi avo MB ei kuitenkaan mikään SLK vaan vähän kalliimpi.
    Päätin kerrankin pitää turpani kiinni niin vierestä avautui kolleega todeten että onpas mulkun näköinen kuski mersussa.
    Olin noin 5 sek hiljaa kunnes totesin että Mä tunnen ton jannun ja sanoin sen nimen, kerroin että se mulkku istuu sun vieressä..kannattais käydä optikolla...
    Samalla moikkasin MB kuskille ja hän takas.
    Arvaa olikos loppupäivä paskanjauhannan osalta hiljaista...?

    Esim 2. kun ekan kerran aloin pyörimään 61 Vetellä kylillä 20v sitten niin jannut ei edes tunnistanut ketä oli ratin takana ennenkuin moikkasin mutta napinaa kuuli että mikä elvistelijä tuossa cruisaa selän takaa niiltä jotka ei mua tuntenut.
    *No samoista elvistelijä arvostelijoista tuli hyviä ryyppykuskeja äkkiä oli sitten alla Vani tai mikätahansa toki olin itsekkin heille vastavuoroisesti kuski joskus.
    Minä ymmärrän tietyin varauksin Harrasteautoja mutta en jannuja jotka kuvittelee joka käyttöpelin harrasteautoksi on sitten alla mitä tahansa.
     
  9. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Onkohan sitä montakin tapaa tulkita ihan tavallista suomea?

    Käsittääkseni tää raina avattiin ihan neutraalilla toteamuksella corveten äänien erillaisuudesta. Seuraavaksi kansallinen sankari toteaakin suuressa viisaudessaan rakentavasti;

    Eipä aikaakaan kun sama "kymmenien vuosien harrastamisen suomalla rintaäänellä" jatkaa loogisesti;

    Ja Käköltä asiaan kuuluvaa säestystä kilpaveljelle;


    Kaikesta jenkkijeemiehekkäästä puheesta huolimatta minusta tuntuu että ne kompleksit löytyy kuitenkin jostain ihan muualta kuin niiltä kaivarin "kokoontumisajajilta" ??
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    onneksi kukaan ei kyselly mielipidettä drag racingistä vaan tämän keskustelun tarkoitus oli jotain muuta , en usko että jokainen ikinen ratakuski on tuota mieltä kait sielläkin on joukko ihmisiä jotka osaa ja pystyy ajatteleen ihan itse eikö niin....

    p.s Drag racing lasketaan auto-urheiluksi
     
  11. kotu

    kotu Gearhead

    Alkuperäinen topiikki käsitteli corveten ääniä. Veten äänet ovat hiukan erikoiset, johtuen siitä, että vaimentajat ovat viimeisänä putkistossa. Jotkut pitävät niistä, mä en.

    Taitaa tämän topiikin suurimmat itkijät löytyä nistä, jotka eivät ole koskaan omistaneet corvettea, mutta mielellään hakevat verukkeita etteivät ole vetteä ostaneet. Näyttää kuin heiluttaisi punaista härän edessä, kun mainitsee veten... :rotfl: .

    Ollessani 25 vuotias nuorukainen (huokaus, voi, voi sitä nuoruutta), corvette merkitsi vain yhtä asiaa: Se oli oivallinen katukiihdytin, jolla voitin monet kisat. Kiitos painojakauman ja hyvän pidon paskasella asvaltilla :wc:

    Makuasioista ei voi kiistellä, mutta olihan ne vanhan veten linjat makeat :pinup:

    11,1 vette
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    :rotfl:

    Aikanaan kun noi corvettekuskit kaivarissa oleili niin kolme niistä tuli meidän autojen luo ja käskivät painua vittuun kun tänne kohta tulee corvetteja niiin paljon...
    Ha, me mihkään siitä lähdetty ja sit niitä vettejä tulikin sinne kolme lisää...
    Ja sama rutina et noi vitun paskakasat joita nyt sattu olemaan siellä toistakymmentä, MoPareita, geeämmää ja Amceetä, meidän olis pitänyt häipyä paikalta kun ne vetet sinne tuli...

    Ja tunnenhan mäkin vettekuskeja, niitä naurattaa tää ketju aikaste paljon niinkuin muakin, tästä on tullut todella viihteellinen topikki :rotfl:
     
  13. kole

    kole 3rd gear

    joviaali mielipide. Toisella topikilla pieksen corvettea vaan täällä mainostan. Kyllä sen äänet on automaailman parhaimpia. En ole perehtynyt siihen mistä johtuu mutta kyllä se vaan ääntää minun mielestä aika kivasti.
    Onko liikaa jos heitän tähän gn-puikin kunnon turinan. Mulla oli kerran semmoinen tuplaturbo ja kahdella putkella ja voe voe. Niitä ääniä kun olis pitänyt nauhoittaa. Onko Tapilla yhtään gramofoonissa ääntä jäljellä 8)
     
  14. hejo

    hejo 1st gear

    Haa täällä paljon melua tyhjästä keskustelu käynnissä...Heitämpä oman mielipiteeni mukaan.Johtuneeko toi Corvettejen "ylivertaisuus"pitkältikkin siitä että parikymmentä vuotta sitten ne olivat vain harvojen herkkua ja kaikki nykyiset Corvette kuskit kuolatessaan niiden perään päättivät että kyllä minullakin joskus vielä on tuommoinen...Tarkoitan nyt vähän samaa ilmiötä kuin vaikkapa Harrikoiden kanssa,ensin niitä oli niin vähänlaisesti suomen maassa että pihasta ei päässyt paria kilometriä pidemmälle kun jo olivat poliisit kyselemässä...Nykyään kun näkyy Harrikoita katukuvassa yhtä lailla kun jaappanilaisiakin. Että oliskohan tässä Corvette hommassa sama juttu,rahalla kun saa ja Corvetella tietysti pääsee...Varsinkin noi uudehkot Corvetet kun on helposti saatavilla vai kuvetta kaivamalla,varmasti "rahamiesten"joukkoon mahtuu monenmoista sukankuluttajaa ja jollei paremmasta tiedä ja unelmien täyttymys on Corvette niin eihän siinä mitään.Meidän pihaan vuosien varrella eksyneet 3 yksilöa on kyllä mahdollisimman liukkaasti laitettu kiertoon...Henkilökohtaisesti koen etteivät ajo-ominaisuudet,äänet,vauhti eikä mikään muukaan Corvetessa ole minua varten,uskallan väittää että eurooppalaiset vakio urheiluautot ovat ominaisuuksiltaan tuplasti parempia mutta niissähän ei ole tietysti sitä ääntä. :eek:
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielestä corvetessa ei oo sen kummemmat äänet kun missään muussakaan vessassa. Jos siltä tuntuu, niin mä luulen, että se vika on enemminkin omien korvien välissä. Se ääni ainakin mun käsityksen mukaan tulee moottorista, ja jos vuoden '78 175 heppasesta 350 motista nyt joku huikeet kiksit saa, niin ennemmin väittäisin sen johtuvan asenteesta, kuin muhkeista saundeista. Tai ehkä tässä viitataan sarviksen nitinöihin ja natinoihin, eikä niinkään moottorin ääniin? :rotfl:
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Te ootte kaikki ihan sekaisin!!! :rotfl:
     
  17. Rocker

    Rocker 1st gear

    Aivan mahtava topic! Enpä olisi uskonut, että Veteistäkin saa näin paljon iloa ja viihdettä irti. :poff:

    Älkää nyt vaan menkö lopettamaan näin runsaasti ajatuksia herättävää viestiketjua...lisää henkilökohtaisuuksia kehiin vaan. Kukakohan niihin muuten onkaan täällä sortunut ja kuka ei..? :odroll:
     
  18. Luultavasti Corvetten jylhät pakoäänet johtuvat pakoputkien lay-outin ja kompetenttien koneiden lisäksi myös lasikuituisen korin boostaavasta vaikutuksesta.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Ai vetten koppako toimii resonaattorina, miten imartelevaa. :rotfl:

    Noista saundeista, itellä läpihönkäävät tuplaputket tossa käyttiskiisselissä, kesti puolivuotta ennenkuin anoppi oppi erottaan V8 diisselin saundit paikallisbussin Volvon suoran kutosen murinasta.
    Sanoi aina, sun autos kuulostaa linkkarilta, en mä tosta vertauksesta kauheen otettu ollut. :rotfl:

    Mä olen pitkälti sitä mieltä että jos hienoa saundia haetaan, niin koneen tarvii olla siinä vireessä, että kaasupolkimelta menee vaijeri suoraan kiekkamittariin. Siinä on sitä meininkiä joka saa meikäläisen :eek:

    Kyllähän nämä kasipuristeiset pulputtimetkin, mitä mullakin on, ihan kivalta kuulostaa, mutta mutta...

    Kun voima puhuu, on sivuseikka mimmosen putken läpi se ääni tulee, sen kyllä tunnistaa vaikka leppäkyljeksi naamioituna. 8)
     
  20. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Oliko niilllä vielä jotkut hurjat jengiliivit? Korvette tatuoinnit ? Uhkasivatko vielä kiristää munkkikahvit mäkkärillä ? Yhtä uskottavalta kuullostaa että jossain kaivarissa joku tulis vaatimaan jotain parkkitilaa "eri autoilta" Koitas nyt päästä niistä komplekseista eroon hyvä mies :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!