cummins 6bt --> ford f100 1963

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tsipi, 11.7.2015.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Antakaahan kommenttia miten moinen prokkis mahtanee onnistua vai onnistuuko mitenkään.

    Lain puitteissahan moottorin paino ei saa nousta yli 20% verrattuna painavimpaan vertailukoneeseen. Noh... 6bt:han painaa täysin varusteltuna noin 1100 lbs. Nopeiden googlausten jälkeen 4 generaation fordeissa ei ole yli 390 fe mottia ilmeisesti ollut. vuonna 63 taisi 352 olla suurin saatavissa oleva. Meneekö vertailumoottori vuosiluvun mukaan vai malligeneraation mukaan? No joka tapauksessa jostain lähteestä ongin, että täys valurauta 390 painaisi 745 lbs. Tämän mukaan laskettuna maksimipaino olisi 890 lbs. varustelematon 6bt on ilmeisesti noin 900lbs, eli aika lähellä oltaisiin. Mutta en tiedä onko tuo 745 lbs apulaitteineen kaikkineen vai miten. Kellään parempaa ja tarkempaa tietoa mistä painoja löytää, että saisin katsurin juttusille jotain kättä pidempää?

    Joka tapauksessa tulisin todennäköisesti boxaamaan rungon etuosan, sekä mahdollisesti vaihtamaan koko etuakseliston, sekä päivittämään eteen levyjarrut. 6bt:han on melko pitkä ja amerikan Joet ovat lähes puolissa 6bt swapeissa menneet hieman tulipellin läpi, jotta painojakauma tulee tasaisemmaksi. Näin ajattelin itsekin tehdä, sillä tuossa korissa on sen verran hitsaamista ja oikomista, ettei moinen operaatio päälle tunnu enää missään.

    Ilmapalkeet tulevat myös mahdollisesti joka nurkkaan joko lehtijousten kaveriksi tai ihan yksinään. Riippuu paljolti mihin ratkaisuihin noissa etuakseleissa joutuu. Tuo autohan on aivan liian korkea, joten lähemmäs maata se pitää laittaa...

    Kiitän kaikista asiantuntevista neuvoista ja kommenteista. Kukaan täällä foorumilla laittanut cumminsia minkään laitteen nokalle, missä sitä ei tosiaankaan ole alunperin ollut?
     
  2. bootsi

    bootsi Gearhead

    kevetämällä keulasta painoa (akku taakse, alu syyläri ym. ym.) jäykemmät jouset/paremmat jarrut.
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mikäli oikein käsitin tuon lakipykälän, niin yli 20% painavampaa moottoria ei hyväksytä ja Yli 10% mentäessä pitää alkaa keventää tai siirtää painoa taakse. Pitääkö hakea poikkeuslupaa jos mennään yli 20% vai selviääkö siitä vielä puhumalla konttorilla?
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Cummins painaa ihan vitusti. Et saa sitä mitenkään tämän hetken säännöillä pakettiautoksi tai henkilöautoksi rekisteröityyn laitteeseen, jos ko. laitetta ei ole alunperin rekisteröity tehtaalta riittävän painavalle moottorille. Poikkeuslupaa voi yrittää, mutta tuskin saat. Pahoin pelkään, että F100:sen tapauksessa maksimi etuakselipaino menee yli että heilahtaa.

    Rakentelupykäläthän kyllä muuttuvat vuoden vaihteessa, mutta on se silti niin painava kone, että ei taida onnistua uusillakaan säännöillä.

    Itsellä on 6BT menossa C30 Chevroletiin 6.2 dieselin tilalle. Siinäkään ei vertailumoottorin paino piisaa (edes 454:lla), mutta tilanteen pelastaa se, että auto on kuorma-auto, jossa määräävänä tekijänä on suurin sallittu etuakselipaino.

    Tuolla muuten on moottoreiden painoja:

    http://www.gomog.com/allmorgan/engineweights.html
    http://www.gomog.com/allmorgan/engineweights2.html
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei tunne mun kirjallisuuteni edes 352 konetta vuodelle 63. Y-loki 292 isoin. Tuon taulukon mukaan se tosin painaa melkeen sen minkä FE.

    Rungot sun muut raudat on f100 sarjassa kyllä meeeelko hepposet...
     
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo kyllähän noi jenkit on pistäny rautaa tonne eturunkoon ja sama olisi itellä suunnitteilla. Tehdä u-palkeista suorakaiteita silleen saa kyllä kantavuutta laskennallisesti rutosti lisää. Ja koko etuakseli uusiksi. Minä vuonna kuorma-autojen 3500kg paino on tullut tarpeelliseksi? Joitain noita vanhoja kärryjähän on kuorma-autoina vaikka kokonaismassa ei varmuudella oo yli 3500kg..

    Pitää yrittää vielä selvitellä. Toi Cummins on kyllä painoltaan raju, mutta kyllä tosta sais tehtyä riittävän vahvan alustan kyseiselle padalle. Eri juttu miten meidän valtio suhtautuu tilanteeseen. Joka tapauksessa rekisteröinnissä inssi on ihmeissään.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei auta rungon vahvistelut. Tai auttaa, jos sulla on pätevyys tehdä lujuuslaskelmat yms. ja pystyt todistamaan että pakun eturungosta saa vahvemman kuin... Niin, minkä? Kun ei ole mitään verrokkiajoneuvoa likimainkaan vastaavalla moottorilla, niin et pysty todentamaan sitä, että runkosi tulee kestämään moottorin painon. Se ei auta mitään, että niitä on jenkeissä tehty.

    Mulla jää syksyllä ylimääräiseksi 1 gen Ram, jossa on ollut Cummins. Tällä hetkellä auto on sillä tekniikalla jokapäiväisessä ajossa. Rullaavana sen saisi varmaan 500€:eek:on. Lisäksi löytyy ruosteeton 89 C30 Suburbanin runko.
     
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Yritinkin jo soitella trafiin, mutta jäin soittopyynnön päähän. Kysellään tuosta vahvistamisesta.

    Palkkikantavuudethan on sinänsä helppoja laskea, mutta jos siihen jotain lujuuslaskijan pätevyyksiä tarvitaan, niin sitten voi olla hiljaista. Pitää selvittää saako meillä töissä lujuuslaskija laittaa puumerkkiä alle vai minkä sertifikaatin tarttee. Iteltä löytyy ihan voimassaoleva yläpienaluokka, joten varmaan saisin sen vahvistuksen hitsa. Noh selvitellään. Tuon etuakselinhan saa tarvittaessa vaikka mistä.

    Noh, ehkä olen hetken päästä viisaampi. nouseehan tuo koppa varmaan tarvittaessa vaikka nyt tuon 1gen ramin rungon päälle.

    Nyt alkaa pikku hiljaa valkenemaan miksi tässä maassa ei noita cummins swappeja juurikaan näy. :D

    Joku sairaushan tämä on, että tommoseen laitteeseen pitäis noin painava moottori saada sullottua.. saishan tosta f100:sta rottarodin pienemmälläkin vaivalla.
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Trafissa sanoivat, että tarkkailevat akselin kantavuutta :eek: eli tältä pohjalta periaatteessa puntarissa selviää siis totuus. Täytyy vielä yrittää jostain löytää onko tuon f100 etuakselin kantavuus jotain järkevää kun tuuppaa sille vähän lisää painoa niskaan. Kannattaahan sitä nyt sitte ainaki yrittää...
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kaikki mikä on taka-akselin takapuolella keventää etuakselipainoa, sellanen 400kg:n vetokoukku? Saisko siit Cumminssistakin painoa pois?
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllä tota painoa saa pois varmasti vaikka mistä, mutta on eri asia saako sitä tarpeeksi karsittua.

    Kellään mitään tietoa mistä noita akselikantavuuksia saisi ongittua? Jostain tuli vastaan että tuon flaresiden shipping weight oli 2000 lbs etuakselin osalta. Mutta sitten taas optiona saanut 1100 lbs etujouset? Pitää jatkaa kaivelua.

    Hyvä haaste olisi tietty pudottaa cumminsin painon lisäyksen verran painoa :lol:
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Akut taakse, kaikki keulan osat kuidusta yms. Mutta maksaako edelleenkään vaivaa? Helpommalla pääset, kun vaihdat sen Fordin kopin raskaammalle alustalle

    Cumminssista ei paljo painoa irtoa, jos keventämään alat. ~500kg, ilman apulaitteita.

    Tais olla 1400-1600lbs varusteltuna. Ei siinä paljon kantavuutta jää lopulle autolle + matkustajille.
     
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jostain luin 905 lbs ilman vauhtipyörää apulaitteita yms. 1100lbs romujen kanssa.. Pitää koittaa punnita. Töissä saattaa olla astetta isompi kalavaaka mihin ton motin vois ripustaa.

    Nelikko mallin shipping weight on about 300 lbs isompi etuakselin osalta. Tietty osa siitä on jousituksen väärällä puolella. Täytyy yrittää etsiä vielä kirjallisuutta ja liittää niitä poikkeuslupa hakemukseen. Jos esim f100 ja f250 etuakseleiden varaosanumerot on samat, niin etuakseli kestää saman kuin f250 etuakselipaino ja jos f100 nelikkomallin paino on 300lbs enemmän, niin silloin rungonkin pitäisi kestää sama.
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Noniin, nyt on varmaan riittävästi infoa löytynyt.

    Etuakseli on sama f100 ja f250 malleissa ja kantavuus on 2600 lbs. Eli toisin sanoen kantavuudessa on 600 Lbs varaa, koska etuakselin curb weight oli 2000 lbs. Y-bloki painaa 625 lbs taulukon mukaan. Onko kellään tietoa onko nuo taulukoidut moottoripainot millä varusteilla?

    Painoahan etuakselille tulee lisää väistämättä jonkin verran jos cumminsin vastaava vertailupaino on arviolta 300-400 lbs enemmän. Siedettävissä akselipainoissa voitaisiin olla seuraavilla muutoksilla:

    -cumminsia hytin puolelle yhden sylinterin verran
    -etuakselia pari tuumaa eteenpäin (renkaat istuu minun ja parin amerikan joen mielestä liian takana lokarin sisällä. parantaa myös painojakaumaa.)
    -akku taakse
    -tankki lavan alle (nyt hytissä)
    -ilmapalkeet joka nurkkaan (voi ottaa lehtiä pois)
    -etupuskuri kuidusta tai muuten vaan kevyempi malli.
    -kaikki ylimääräinen pois, ja kaikki pakollinen mahdollisimman taakse.

    Yritetään jotain tämän suuntaista sepustaa poikkeuslupahakemukseen. Saa trafi sitten päättää miten hölmö meikäläinen on. :poff:
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Onnistuihan se. Kilvet sai ihan ilman poikkeuslupia. Sikäli mikäli tämä aihe ketään kiinnosti.

    Kommentoin ihan vaan siksi kun ärsyttävän moni threadi päättyy ilman lopullista lopputulosta. Laittaisin kuvankin jos osaisin.
     
    Nilsbertti, LPV, mukko ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hatun-nosto loppukaneetista, hyvä juttu ettei alkanut jumitteleen
     
    hantta tykkää tästä.
  17. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Taas sai epäilijät nenille :D Tosi moni harmittelee kun ei esim joku tekniikkaswappi mene juuri pykälien sisään mutta nykyään kannattaa tosissaan tuo poikkeuslupakortti käyttää koska monia hyvin mielenkiintosia rakennelimia on sitä kautta saatu liikenteeseen.

    Jos ei kuvat ole vielä netissä, niin todella helppokäyttönen vaihtoehto(ei ilmainen) on https://www.kuvat.fi/ Sieltä on sitten helppo kopsata haluamanlainen linkki/kuva viestiin.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Samoin kiitit lopputuloksen julkaisusta, hieno homma, vaikka epäilyksen varjo täälläpäin hiippailikin. Kun tiesin etukäteen, että pohojanmaalla on katsastettu Chevyvan Cumminsilla, päätin, ettei mikään ole mahdotonta ;)
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Huh mikä projekti! Hatun nosto sen läpi viennistä.
    Jotkut jaksaa tehdä vaikka väkisin!!
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hieno juttu että homma onnistui! Cummins on ehkä hienoin voimanlähde maan päällä.
    Kuvia olis kiva kattella, suosittelen kans kuvat.fi sivustoa, jos minä sen kanssa pärjään niin sit varmaan kuka vaan. Luokkaa 30€ se maksaa vuodessa...


    vähän kys. projektista sivuun mutta onko sulla Hantta sen paremmin tietoa siitä Vanista missä Cummins, jopa kuvia kenties?
     

Kerro tästä muillekin!