Customointiko ei ollut aikansa tuuninkia ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja BRC1, 10.11.2007.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ja sitten ihan rauhallisesti kaikki... Otetaan tää vaikka "viikonloppu kevennyksenä" Muistatte varmaan sen leppoisan väännön joku aika sitten kun suu vaahdossa väiteltiin puolesta ja vastaan oliko esim Barris aikansa tuunaaja vai "legendaarinen custom nero" tms

    Eli ei herneitä nenusiin ihan puhtaasti huumorilla.Onko tämä "barris custom" tuuninkia vai customheritagea?

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0175750913

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  2. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    niin , tuo kirottu tuuniki sana, sehän tuli 80/90 -luvulla tutuksi saksalaisesta tuning magazine -lehdestä. Silloin viriteltiin, laitettiin leveämpiä vanteita, alusta sarjoja ja spoileri kittejä lähinnä mersuihin, audehin, volkkareihin, ja bemareihin. Sitten pikkuhiljaa kaukoidän ihmevekottimiin.

    ELi kait ihan samasta asiasta kyse:

    eurot ja japskit = tuning
    ameriikkaliset = customing & hot rodding.

    yksinkertaisesti = autojen rakentelua & parantelua !

    Kukin sitten tyylillään....
     
  3. D 51

    D 51 1st gear

    Komia on kiesi mut tuo lehmänv.ttu tossa vaihdekepin ympärillä ei oikeen valkene mulle. :odroll:
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Barrisin touhut ei oikeestaan ollut oman aikansa tuninkia, vaan nimen omaan oman aikansa kustointia. Sen sijaan sen aikaisten kilpa-autojen rakentelu ja virittely oli tuunaamista, koska alun alkaen tuunaaminen on tarkoittanut auton ajo-ominaisuuksien parantamista ja osittain myös tehojen lisäämistä. Eli drag race on lähempänä sen aikaista tuunaamista kuin kustomointi. Eikä sitten herneitä nenuun tosiaisoista. :wink:
     
  5. -zzz-

    -zzz- Gearhead

    Tää on vanha ja monesti veivattu aihe, mutta silti...

    Amerikassa tuunattiin autoja jo viiskytluvulla, onhan siellä vaikka kuinka monen kiihdytys- ja kilpa-auton kyljessa teksti "tuned By..."

    Avainsana on tuo tuned. Sehän viittaa ihan selvästi säätämiseen ja virittämiseen. Customointi on sen sijaan oli ulkonäön muuttamista. Custom-autot hävisivät näyttämöltä joskus 60-luvulla melko totaalisesti kun muskeliautot ottivat niiden paikan nuorison kiihottajina. Eli tuunatut vehkeet söivät customit...

    No, mitäs kun sekä moottoria, alustaa että ulkonäköä on muutettu? Autoa on silloin customoitu " personoitu". Eli tuning-autoa voidaan customoida. Mutta perinteisen käsityksen mukaan se ei kuitenkaan tee autosta customia.

    Hot rodit olivat tavallaan oman aikansa tuning-autoja. Jos aerodynamiikkaa voidaan parantaa nykyaikana spoilereilla, niin 30-luvulla se tehtiin choppaamalla katto ja poistamalla lokkarit. Mutta eivät hot rodit siltikään ole tuning-autoja...

    Jos julkinen sana sekoittaa käsitteet ilman minkäänlaista omatunnon tuskaa, ei se vielä tarkoita että kyseessä olisi mikään lopullinen totuus. Totuus on kaduilla.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eikös toi Travolta ollut aikamoinen siementäjä. :eek:
    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Onhan tätä aihetta jo vatvottu aiemminkin.
    Mielestäni tässä nyt on kyse ihan muusta kuin onko tuuning kustomointia vai mitä.
    Tässä on kyse puhekielemme muuttumisesta. Joku sana tai termi alkaa elämään omaa elämäänsä. Joskus vuonna kuokka ja kirves Monosen kenkätehdas teki ensimmäisen hiitokengät ja antoi sille nimen mono. Entäpäs jos se olisi ollut vaikka Aaltosen kenkä tehdas ja antanut sille nimen aalto? No monosta tuli pian synonyymi kaikille hiitokengille.

    No "tuunaus" taas on helppo sana ja se muistuttaa sanaa "duuni, duunata...) Ja kun nyt maallikolle sanoo "sitä autoa on vähän tuunattu" niin sen ymmärtää juuri siinä mielessä, että sitä on paranneltu jollain tavoin. Tämän sanan käyttö leviää mm. lehdistössä juuri tästä syystä koska ko sana on helppotajuinen kuin taas jos puhutaan hot rodatusta autosta niin pitää selittää oheen lyhyt hotroddingin historia.
    Tuunata on ihan meidän oman kielmme sana, sillä ei periaatteessa ole mitään merkitystä mikä sanan merkitys on muissa kielissä. On lukuisia esimerkkejä, jossa suomenkielisen sanan kääntäminen saksaan tai englantiin tuo erilaisen merkityksen asiayhteydestä riippuen.
    termi "tuunaus" on tullut kieleemme ja pysyy. Harmi niille jotka eivät siitä pidä.

    Kyllä minusta myös jenkkejä voidaan kutsua tuunatuiksi vaikka sen alkuperä on saksalaista kustomointia. Ajatelkaapa jos vaikka puhutaan stw Capricesta jonka suorituskykyä on muutettu, erikoisvanteita ja tavanomaisesta poikkeavaa maalipintaa. No jos puhuttais rodatusta Capricesta niin mitäpä se kertosi? Eipä juuri mitään koska ei siitä varmasti mitään hot rodia muistuttavaa autoa saa. Customikin viittaisi Barristyyliin jota on myös vaikea Capricesta toteuttaa. Entäpäs joku nykyajan Chrysler 300? Kustomoitu vai tuunattu?

    No sitten taas kun puhutaan jenkkiautojen sanoisinko stereotyypeistä, niin se termi custom ja hotrod istuu paremmin kuin mikään muu. Ajatellaampa vaikka 49 Mercyrya tai 32 Fordia. Jos ne olsi duunattu edustaisivat ne todennäköisesti todella erilaista "dare to be different" -tyyliä :)
     
  8. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    niin, kyllä jos joku tulee kertomaan että hänen nissan micransa on customoitu , niin ainakin minua alkaa hymyilyttämään. :odroll:
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän Nissanikin pystytään kustomoimaan, jos se tehdään perinteisin kustomoinnin keinoin muun muassa choppaamalla ja frenchaamalla. Lambo-ovien laitto Nissanissa sen sijaan ei ole customointia, mutta onko se sitä -49 Mercuryssäkään.
     
  10. platuart

    platuart Gearhead

    Monet suurestikin tuningin kanssa tekemisissä olevat harrastajat ovat itsekin harmissaan siitä, että tuning-sanaa käytetään nykyään kaikessa autonrakentamiseen liittyvässä "duunailussa".
    Kuten tässä keskustelussa on aikaisemminkin tullut esille, tuning (tuunaus) on auton suorituskyvyn parantamista, tehdään se sitten spoilereilla tai lastuilla. Se mitä tehdään auton ulkonäölle, maalaukset, tarrat, sisustus jne. , sille on ihan oma terminsä ja se on styling. Ja tätä "stailausta" on myös kaikki kustomointi.
    Joten tuossa aika selkeä jako kahdelle eri termille. Auto voi olla tuunattu ja stailattu, tai sitten vain jompaa kumpaa. Pelkällä tuunauksella ei tule kustomoitua autoa. Taio vastaavasti kustomoinnilla ei tule tuunattua autoa.
    50-luvun rod ja kustom-lehdissä käytettiin rintarinnan sanoja customizing ja restyling kun puhuttiin esim. keulan uudelleenmuotoilusta.
    Joten ehkä homma olisi selkeämpää kun tuning-maailmassa puhuttaisiin myös stylingista silloin kun siitäkin on kyse jonkun auton kohdalla. Useimmat tuning-autothan ovat myös "stailattu". Stailaamaton tuning-vehje taitaa olla sitten sleeper kun ulkonäkö on haluttu pitää vakiona, mutta vehje lähtee kuin tykin suusta...
    Auton valmistusmaalla ei taida olla niin merkitystä, kyllä Micrakin voi olla kustomoitu. :wink:
    Lambo-ovien laitto voi olla kustomointia, muistattehan aikoinaan ACS:ssa olleen ruotsalaisen Lincolnin? , jossa oli lokinsiipiovet. Se oli kustom jos mikä (sen ajan tyylin tehtynä tietty...)

    PLATU
    www.platuart.com
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä lambo-ovien laittokin voi olla kustointia, kun se on osa muuta kustointi ,kokonaisuutta, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että pelkkä lambo-ovien laitto ei yksinään ole mielestäni kustomointia. Muistan kyllä kyseisen Linconin ja siinä lambo-ovet liittyivät hienosti kokonaisuuteen ja kyseessä oli todellakin kustomi.
     
  12. Junkster

    Junkster 1st gear

    Tämä on minusta täyttä asiaa, mitä Adventurer kirjoittaa. Onko sillä niin väliä, miksikä sitä kutsutaan. Se on hyvä että nuoria nykyäänkin kiinnostaa autojen rakentelu. Autoissa, niinkuin kaikessa muussakin, toiset tykkää uudesta ja toiset vanhasta tyylistä. Niin, ja sitten on niitäkin jotka sietää molemmat ja jopa yhdistelee niitä onnistuneesti. Varmaan 30-luvullakin ois tehty muovista, jos moinen raaka-aine olis jo ollut olemassa.
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Hot Rod on terminä avattu kirjassa "how to build a hot rod" sellaiseksi kun "auto, jonka olet rakentanut sellaiseksi kuin itse sen haluat".
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Juu, ja ehkä saattas olla vakavana olemisessa vaikeuksia jos joku kertoilis Nissanmicransa tuunailuista. Toisaalta, parempi se varmaan on tuunata kuin jotkut kalliimmat tai arvokkaammat autot.

    Mutta semmonen tuunaus että Micra nelivedolla ja varttimailin aika alle kympin, niin se ois hienosti toimittu... :D

    Itte asjassa: http://www.youtube.com/watch?v=iiwOnzGLqwk

    (Nauratti se porukkaa, mutta taisivatpa nauraa jollekin muulle ku Micralle)
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    En tiedä olenko vaan liikkunut 'väärissä' paikoissa tällä amerikan turneella mutta 6 viikon aikana olen nähnyt kokonaista 2 siipi/spoilerihärpäkettä, vaikka tässä on kuljettu länsirannikolta itärannikolle. Ihan kuin toi muovikittikulttuuri alkais olemaan menneen talven lumia täällä. Saattaa ollakin.
     
  16. jknR

    jknR Gearhead

    OT. Toi videon kikotin ei kylläkään ole micra vaan opel corsa.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Voihan se laajana muoti-ilmiönä olla ohimenevä, mutta hardcore harrastajat jatkaa omissa salaseuroissaan samallalailla kuin me vanhat jenkkiautohörhötkin.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Veikkaan että täällä Suomessa "Vääpeli Körmyn" hengenheimolaisten on vaan liian vaikea lausua sitä d-kirjainta ja siksi kaikki duunaus on tuunausta kun siirrytään kehä III:n ulkopuolelle :)

    - Jani -
     
  19. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Näinhän se on, pakko kai se on itsekin totutella tuunaus sanan käytöön. Välttelen sitä kyllä varsin mielelläni.
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kielemme muuttuu nopeammin kuin kuvittelemmakaan. Ajatelkaapa aikaa 15-20 vuotta taaksepäin kun ei ollut tietokoneita ja internettiä. Meillä on jokapäiväisessä puhekielessä kymmeniä sanoja joita ei vielä 80-luvulla tunnettu ja jotka silloin sanakirjassa merkitsi ihan muuta kun mitä ne tänään merkitsevät. Silti ne ovat valtaosalle ihmisiä nyt yhtä yleisiä kuin maito, leipä tai voi.
    Tuo "tuunaus" toimii 10 vuoden päästä sen suurempia tunteita herättämättä. Ehkäpä puhutaan old school tuningista kun tarkoitetaan jotain tiettyä esim. 50-luvun tyyliä.

    Eihän vanhat termitkään silti mihinkään välttämättä katoa. Eräs vanhempi mies esim. puhuu jameksista tai jamestakista kun se tarkoittaa farkkuja tai farkkutakkia. 60-luvullahan farkut oli yhtäkuin jamekset :)

    Jos joskus läydätte jotain 20- tai 30- luvun lehtiä, niin lukaiskaapa jokunen juttu niistä. Niitä saa maha kippurassa nauraa vaikka aihe aikanaan on ollut mitä totisinta sen ajan uutiskieltä. 1800 luvulta aikakoneella tänne tuotu ihminen tuskin ymmärtäsi kymmentä prosenttia mitä me puhutaan.
     

Kerro tästä muillekin!