Daihatsu -> Toyota

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kamelisko, 10.1.2002.

  1. kamelisko

    kamelisko 1st gear

    Olen kuullut että monet Toyotan osat sopivat sellaisenaan Daihatsuun... tyyliin jarrusylinterit yms.
    Nyt olis kysymys moottorista.

    Mahtaako Toyota Starletin 1.4 turbokone sopia Daihatsu Charaden G10:n keulalle?
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kysymykseesi en varsinaisesti osaa vastata, mutta olet kuullut aivan oikein.

    Itselläni oli aikanaan Daihatsu Charmant -87 joka oli "täysi kopio" vastaasta Toyotasta.
    Monissa osissa jopa luki Toyota!
     
  3. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Netistä varmaan löytyy lisätietoa aiheesta, kun ensin keksii sopivimmat hakusanat... ainakin itse olen löytänyt valtavasti japsiautoaiheista infoa aasialaisilta ja australialaisilta sivuilta. Tässäkin ongelmassa varmasti Google on ystäväsi :smile:
     
  4. kamelisko

    kamelisko 1st gear

    Haa. Löysin sivuston ja mielenkiintosta tietoa.
    Daihatsun GTti 12V Turbo intercooler moottori on kyseisen sivun mukaan tiettävästi maailman tehokkain kolmisylinterinen autonmoottori. hmm... =)

    Ainoo että mistähän tollasen koneen sais. =)
    Ei se nyt vielä oo mikään ajankohtanen juttu, mutta ajattelin vaan...

    Sivun osote:
    http://gtti.virtualave.net/main.html
     
  5. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Asiaan perehtymättömänä:

    Olisikohan mahdollista, että kyseisen koneen voisi rakentaa käyttäen pohjana jotain toista konetta? Eli onkohan joku muu motti samalla lohkolla, jne. Vaikuttaa ihan pirteältä pikku-autolta!
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    juuri muuta en tiiä mutta ainakin 3K ja 4K koneita on ollu toytoissa ja daihatsuissa.
     
  7. kamelisko

    kamelisko 1st gear

    Jos auton meinaa katsastaa joskus, niin sitä varmaan helpottaa, että moottori on daihatsun oma.. eikös? Ja kuitenkin kun kuvia kattoo niin moottorin ulkomuodot ovat lähes identtiset (siis vanha ja uusi).
    Täytyy palata astialle, sitten kun aika on kypsä...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entäs onko mahdollista käyttää toyotan turbotekniikkaa daihatsun applause mallissa?
    Tai käykö mikään toyotan kone applauseen tai toyotan koneen osat?(turbot tms)

    1.6l on turhan tehoton,joten potkua pitää saada ja swappi ihan "outoon" koneeseen ei innosta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vuodesta 87 eteenpäin turbo Charadet(G100->) on varustettu tuolla 12V Twincam turbomoottorilla(CB80), noin 100hp.

    Sinun tapauksessa auto kuitenkin ilmeisesti vähän vanhempaa mallia(G10/G11), joten siihen on saatavilla Daihatsun 6V turbokone(CB60), josta irtoaa tehoa vakiona noin 75hp.
    Jarruiltaan ja alustaltaan tuo 6V turbo Charaden pitäisi olla aika sama, kuin vapaastihengittävän(CB23), joten aika helpolla pääsee...

    Tietysti on mahdollista tuollaiseen vanhempi koriseen Charadeen laittaa ensinmainittu 12V Twincam kone, mutta silloin menee jarrut yms. uusiksi, ja saattaa joutua hakemaan lupia jne.. Suomessa on ainakin 1 tälläinen Daihatsu liikenteessä ja tuntuu olevan aika liukas peli..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    morjens! satun omistamaan tuon kyseisen vanhempikorisen (g11) GTti charaden.Voin sanoa CB80 moottori ei ole kovin helppo sovittaa vanhempaan korimalliin.Muutamia ongelmia mainitakseni MM;vetoakselit,alapalkki,koneen sivukovake ja MUUTOSKATSASTUS!
     
  11. peto

    peto Gearhead

    Mulla oli tollanen daihatsu charade 16v 1,3i(105hv) ja aikana suunnittelin sen turbottamista. Ajattelin käyttää tota GTti vertailuautona siihen mutta homma lopahti kun harjottelin yleisellä tiellä liukkaankelin ajotapoja ja sain 626 mazdan kuskin oveeni. No tuli siitä auto vielä kunnostettua mutta into rakentamiseen oli lopahtanut siltä erää joten auto meni myyntiin. Ruostu toi kori tosi v:mäisistä paikoista kuten takaperssonitolpan pintapellin ja tolpan välinen sisäinen tukipelti(Ei näy mistään mutta jos on notkea sorminen katsastusmies niin se löytyy) ainoa korjaus keino olisi ollut leikata koko tolppa ensin irti ja tehdä korjaus ja sitten hitsata tolppa takasin paikalleen. No seuraava katsi ei sitä sitten enään löytänytkään joten leima tuli sillä erää.
    ps:toyota kopioi ton yks nokkasen 16v koneen daihatsulta sillon kun se osti daihatsun osake-enemmistön joten osat on hyvin pitkälti samanlaisia mutta harvat osat käy silti keskenään.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: peto 2002-04-16 10:03 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: peto 2002-04-16 10:05 ]</font>
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistäpäin muuten olet G11 Gtti:n omistaja???
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä saisi madallusjouset / jäykemmät iskarit 86 charadeen?? käykö jonkun toisen automerkin?? entäpä vanteet, 4x110 kun ei ole ihan yleisin pulttijako??
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asustelen keravalla. Alustasta sen verran, iskareita löytyy ainakin KONILTA,ei tosin suoraan charadeen, mutta eteen käyvät aplausen etupatruunat.Takana on edullisin vaihtoehto saab 900 punaiset KYBpit(toimivat melko hyvin omien takajousien kanssa).Vanteiden kanssa on vähän niin ja näin.Yksi vaihtoehto on käyttää 4x108 vanteita,joissa on 60mm keskitys rengas ja muttereina 1mm pulttijakoa muuttavia muttereita.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minkä hintasia muuten on Konin iskarit??

    Onko tämä "punainen" joku sporttiversio KYB:eistä? Kysyin 900 saabin niin sanoivat, että löytyy kaasu ja nesteiskarit..
    mut eivät osanneet sanoa väreistä mitään.. eivätkä olleet kalliit..

    taakse siis käy vakio jousi, entäpä eteen???

    mahtuuko g11:seen 15" 195/50 renkaat?? paljonko pitäisi olla ET vanteessa?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Millainen on tämä keskitysrengas??
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pulttijakoa muuttavia muttereita???
     
  18. pekka

    pekka 1st gear

    Jees, punaiset kybit ovat juuri ne kaasut.15"vanteissa ET38 on melko hyvä.Itselläni G11 gtti;ssä 215/40 17" vanteina 7½x17 ET35. Vaatii melkoisesti sovittamista!,varsinkin takana.
     
  19. pekka

    pekka 1st gear

    keskitysrengas on irtonainen(alumiinia,muovia)renkula vanteen keskireiässä,jonka sisä reikä vaihtelee autoittain (daihatsu 4x110 jakosissa 60mm,uudemmissa 4x100 jakoisissa 56mm).Keskittää vanteen napaan tarkasti.Muttereissa on irtonainen kartioprikka joka liikkuu sivusuunnassa noin 2mm,kannattaa kysellä vanneliikkeistä.
     
  20. pekka

    pekka 1st gear

    Konin iskarit ovat pelkkiä patruunoita,eli asennetaan alkuperäiseen jousijalkaan(etupää).Hinnat noin etupäähän öljy 400€ kaasu 450-500€.
     

Kerro tästä muillekin!