Dana 30?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Valkoselkätikka, 16.10.2020.

  1. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Tarttis dana 30 simmata. Hommasta ei mithää kokemusta enkä oo ollu koskaa mukanakaa operaatios tms. Teoriaa olen ottanu haltuu netistä ja olen sen verran urhea(tyhmä) että uskallan lähtee hommaan. Akseli nyt pöydällä tyhjänä että työstettävyys on hyvä. Perään tulee käytetty välityssarja arb lukkolla jokka on jo kasattuna.
    Saishan tuan viätyy ammattilaiselle simmailtavaks mutta rakkaudesta lajiin olis ginostava opetella ko homma. Expertir vois antaa vinkit miten työnkulku etenee selkokielellä ilman mitää ammattislangia tai jenkkimurretta että vasta-alkajakin ymmärtää. Etenkin mietityttää miten pinionin syvyyden oikea korkeys selvitetään?? Eikä poskilaakereiden simmilevyillä haeta hammaskosketus kohdalleen? Vai säädetäänkö pinionin syvyydellä se että pinionin hammaskosketus on ison hammaspyörän hampaan keskellä? Toinen mitä mietin on että mitä sillä heittokellolla hommassa tehdään? Meinaan eihän sielä muuta säädettävää ole kuin simmilevyjen heittely poskilaakereide välii ja pinionille?
    Ensikertalainen kiittää kaikesta informaatiosta jotka konkarit jakaa
     
  2. Pietsi tykkää tästä.
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Poskilaakereiden shimmeillä säädetään: poskilaakerten preload, sekä lautaspyörän välys.
    Katsotaan heittokellolla.
    Hammaskosketus säädetään pinionin etäisyyttä shimmaamalla.
    Katsotaan värillä.
    Kannattaa perehtyä kyseisen akselin huoltomanuaaliin.
    Mm. tärkeä pinion preload
    ei vielä ole ollut kyseessä.
     
  4. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Ok, pitänee perehtyy ja kiitos poropeukalolle manuaalista. Kuis tarpeellinen perämurikan levittäjätyökalu on? Oon nähny että jokku käyttää semmost mut ei kaikki ni ei se vissii korvaamaton ole
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos on ni on,itse oon tehny ilman,kaikki on kestäneet ja ei ääniä.värillä tarkistanut kuvion ja sillä siisti.
     
  6. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Selvä. Saakohan uudet stefat vetareille ihan vaan jostain perus laakuraliikleestä mallilla vai jollain sarjanumerolla vai onko se amerikkaautokaupoasta tilaushommia
     
  7. Auttaisko Volvo taas?

    1232922 Jäykkätaka-akselisen vetarin (sisempi)stefa 38x65x8 14€ kpl
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jeepissä gc 160 t ajettu siististi,molemmat perät alkoi ääntää,tilasin ulkomailta molempiin kaikki laakerit,stefat ,sai kitin melkein samaan hintaan kuin suomesta pari laakeria.avattua itse perät oli hienossa kunnosssa ja laakerien vaihdoilla hävisi äänet.en kyllä danan periä paljon kehuisi,omissa gm ssä 3x km ei vielä ole 40v aikana remppoja tehty ja moni minkä ostanut ollut sairaan huonolla pidolla.
     

Kerro tästä muillekin!