Dart 440 pannulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ilu100, 21.11.2014.

  1. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    tässä jossain lähellä se vissiin on? minkä värinen ollu alunperin?
     
  2. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Ei tietoa.Ihan ostopäätös kuvienmukaan,jännättää tietenkin.
    Ruotsista tuotu ja ei kilvissä.Ajettu siellä kuitenkin tarroilla sen 3kk.
     
  3. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Koska tuut hakeen?
     
  4. ilu100

    ilu100 Gearhead

    viikonpäästä sunnuntai siinä puoletapäivin-13.00.
     
  5. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Otsikkoon liittyen:

    Mulla on tollanen -67 neliovinen, mikä ollut kutosella ja sitten haettu lupa 440 motille
    ja muutoskatsastettu vuonna 1988. Vaadittavat muutokset olleet:

    V-8 moottorin etupalkki

    11,75" levyjarrut eteen

    11" rumpujarrut taakse

    Alipainetehostin

    Heavy duty vääntösauvat eteen 0,98" (24,9 mm)

    Auto on tällä hetkellä vuosikatsastettu ja ajokuntoinen.

    Motissa 8,5 puristussuhde (oli vakiona 7,5), yläpuoliset peltisarjat ja 3" rosteri putket, torker ja holley 750,
    280 hydy nokka vähän alle puolen tuuman nostolla ja muuten vakio.

    727 laatikossa shift kit ja 10" turbiini

    83/4 perässä kartio lukko ja 3,23 välitys
     
  6. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Just näin!
    Eli tommonen kivasti häipyvä kipale saatu helposti kilpiin.
    Mulla on tuossa 440 motissa vuosimalli 73,sillähän surffataan kummasti noissa kapinoissa,kannetkin rautaa!
     
  7. coroNet

    coroNet Gearhead

  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    A-koppasissa ei ole koskaan ollut 11,75" jarrulevyjä edessä eikä 11" rumpujarruja takana ja paksuimmat vääntösauvajousetkin on vain 0,89" (383 ja 440 mallit). A-koppasten heavy duty vääntösauvat on 0,87". Jälkituotantoiset Moparin 0,92", 0,99" vääntösauvat tuli tarjolle vasta 1994.

    Ei noita vanhoja lupia kannata hyödyntää vaan tekee nykyvaatimusten mukaan niin pääsee helpommalla.

    Tehtaan aito 383 malli kelpaa vertailumalliksi.

    Myös 980 kpl '69 440 moottoriset Dartit ja Barracudat on valmistettu tehtaan tuotantolinjalla ja myyty Dodge jälleenmyyjien kautta tieliikennekäyttöön tehtaan rajoitetulla takuulla. Mutta - ainakin ennen - ne ei tehtaan edustajan eli merkin maahantuojan (ja siten myös Trafin) mielestä ilmeisen väärinkäsityksen tai tietämättömyyden takia olleet mukamas tuotantomalleja. Väärinkäsitystä ollut luomassa tehtaan toimittamat 48 kpl '68 383 GTS Dartit ilman moottoreita Hurst Campbellille Michiganiin, joka asensi niihin myös tehtaan toimittamat 440 moottorit Dodge Divisioonan ja Dodge Product Planningin ohjeiden mukaan. Hurst Campbellilta ne toimitettiin Grand Spaulding Auto Sales jälleenmyyjälle Illinoisiin ja edelleen myytäviksi asiakkaille tieliikennekäyttöön ilman tehtaan takuuta. Myös '68 Hemimoottoriset Dart ja Barracuda kilpa-autot teetettiin Hurst Campbellilla. Sitä vastoin 6 kpl '68 440 Dart kilpurit valmistettiin tehtaalla käsityönä kun näytti ettei Hemimallit ehdi valmiiksi kisakauden alkuun.

    viewtopic.php?f=30&t=277171
     
  9. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Nämä on jänniä juttuja, miksiköhän tämmöisiä osia on sitten vaadittu?

    Tämä auto on kuitenkin mulla tallissa ja päätös auton moottorin vaihtamisesta
    ja liite moottorinvaihtolupa-anomukseen Aro Yhtymältä on mulla tossa pöydällä.

    Ja jos tuollaisia osia ei ole ollut olemassa (jouset), niin onkohan ne jouduttu
    teettämään, luulisi että osat mitattu muutoskatsastuksessa.
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä sain ehkä 2-3 vuotta aiemmin 440 koneelle luvat '69 valianttiin myöskin Aro yhtymältä. Siinä vaadittiin vähintään 10" levyjarrut eteen ja HD vääntösauvat ja ne riitti katsastuksessa. Musta tuntuu, että eri lupapaperin kirjoittajat kirjoittivat eri vaatimuksia.
     
  11. ilu100

    ilu100 Gearhead

  12. coroNet

    coroNet Gearhead

    Ok, hinta/kiinnostavuus-suhde oli kohillaan. Just tuli hommattua muuta romua, ennenkö tää tuli myyntiin, ni ei tarvinu sekottaa pakkaa ;)
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Noi pyörät kyllä oksettaa
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Vaikuttaa C-koppasen vaatimuksilta, kun vain niissä on ollut 0.98" jousia, joiden pituus on 45" ja 47", kun taas A-koppasissa pituus 38,5". Myös 11.75" levyt (1,25" paksut) ja 11" rummut takana on vakiota C-koppatavaraa.

    11" rummut pystyy asentamaan myös A-koppaan (4,5" jaon navalla / keskireiällä). 11.75" levyt (1,00" paksut) puolestaan löytyy '75-'78 B farkuista ja '79-'81 R korisista ja sopii myös A-koppaan kun käytetään '73-'88 ABEFJMR koppasten akseleita ja korkeampia jarrusatuloiden kiinnittimiä. 15" vanteet tarvii myös ja tietty pulttijako muuttuu 4,5 tuumaiseksi.
     
  15. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Älä muuta sano....pukkienpäällä ilman pyöriä olisi kauniimpi :rotfl:
     
  16. ilu100

    ilu100 Gearhead

    No nyt on Darra tallilla.Oli siinä ihmettelemistä,vaihdettu ruattissa v.1980 isolohkon k-member,kuitti löytyi,siinä mopar sarjanro.
    Vääntösauvat nopeasti katottuna sama kun e-body pikkulohko...
    Isojako pultit......takana new yorker perä.(c)
    Otteessa kaikki vaihdetut,myös 275 takanakit.
    Moottorikoko oli 400.
    Tästä sitten lähetään.
     
  17. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Nyt asennettu uudet nylokkipuslat ylätukivarsiin sekä iskarit&yläpallot.
    Säätöpultit meni uusiks,toinenpuoli uusilla asennettu,mutta onko kellään jääny pienemmällä mitalla olevia säätöpultteja?Eli 1/2" paksuus???
    Ja jos pikkujako levyt löytys?Tähän oli tehty isojako poraamalla pikkujaon viereen.....ruattis....
     
  18. buick71

    buick71 2nd gear

    Entäs aspenin isojako levyt?
     
  19. cuda69

    cuda69 Gearhead

    -69 440 barracuda on tullu tehtaalta tehostamattomilla rumpujarruilla,sain aikoinaan oman -69 barran 440 koneella katsastettua kun oli konttorilla mukana syslerin kirja jossa kuva autosta ja teknisiä tietoja ja onnistunee nytkin pelkällä muutoskatsastuksella ja rumpujarruilla.
     
  20. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Sitten pitäs vaihtaa satulat ja ylätukivarret koska yläpallo isompi Aspen?
    Eli vaikka vaikeeta löytää pikkujakovanteita niin taidan kuitenkin ottaa sen riskin heittämällä uudet pikkujakonavat levyineen......
    Jos nyt jolllain oli 15" pikkujako peltivanteet voisin kiinnostua?
     

Kerro tästä muillekin!