dartin perä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jenkkijuuso, 3.10.2002.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    heissuli vei hajos dartista perä ja nyt pitäis saada uus mutta kestävämpi eli mikä perä käy kun joku sanoo että 8 1/4 ja joku sanoo 8 3/4 nykynen perä on vissii 7 1/4 vissiin 4" jaolla mutta miten voin todeta varmuudella mikä perä on ja miten mitataan jako jne. mitä tarkottaa banjo,yoke,case? jos hommaa uudemman kasivarttisen(8 1/4) nii eikö silloin voi käyttää kun max 185 fillareita nykyään 225 eli miten vit... voi olla näin vaikeeta ,antakaa faktoja ei kuulopuheita. mitenkäs jousien kiinnikkeet ja välitykset pitäis olla varmaan aika hillityt mutta mikä on liian tihee kun tekniikkana on 318 + 904 ja auto 64 dart
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    foorin 9" tuumanen niin kestää
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    kyl sää voit käyttää minkä perän kanssa vaan niitä 225 kumeja mutta vanteen offset täytyy valita sopivaksi. mittaa kuin paljon uusi perä on vanhaa leveämpi renkaan kiinnityspinnoista eli vetarin laipasta toiseen. saadun tuloksen puolitat ja ostat tuloksen verran sopivampaan suuntaan levittävät vanteet.
    ainoostaan ongelmia tulee siis silloin jos perä on leveempi ku vanha ja halutaan säilyttää alkup. vanteet. omassani kävi juuri näin, perä on normaalia 2" leveämpi nii renkaat ottaa lokarin kaariin suuremmissa töyssyissä tai jos on 2 takana kyydissä. onneksi tää perä kohta vaihtuu..
     
  4. Jarkko

    Jarkko 1st gear

    8 3/4 on kymmenen kinnityspulttia ja 7 varttisessa 9 tai 8. Siis niitä millä case tulee kiinni...
     
  5. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    mitenkäs pituudet täsmää kun autossa oli seiska varttinen ja jos nyt löytäis kasivarttisen nii sopiiko se sinne vai ei ja mitenkäs jako hommat nii ja sit viel se kasikolmevarttinen???? tää on tosi hanurista et on näin sekava homma vaihtaa autoon perä EI VOI OLLA NÄIN VAIKEETA PER..LE!
     
  6. Jarkko

    Jarkko 1st gear

    Mulla on yks irtonainen 8 3/4 banjo ja sen leveys jarrukilven kinnityslaipasta toiseen muistaakseni 137cm...
     
  7. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    mutta onko sulla sisuksia siihen vehkeeseen ja vetareita? tietääkö kukaan käykö alkuperäset ysituumaset jarrut noihin muihin periin ja mikä niissä on vanteen jako 4" vai 4.5"

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-10-04 14:56 ]</font>
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos haluut 8 3/4 perän, niin eti sellainen mikä on ollu a-bodyssa. Käy heittämällä kiinni ja kaikissa niissä oli 4" jako, jos nyt pakosta halluut säilyttää ton pikkujaon.

    8 1/4 on 4,5" jako ja kantsii varautuu pieneen säätämiseen, lehtijousien kiinnikkeet joutuu muistaakseni siirtää. Leveyttä en muista, mutta se on helppo mitata.
    Kardaanin joutuu muuten lyhentää molemmissa tapauksissa.
    Jos siulla on vakio 318 etkä meinaa viritellä sitä tulevaisuudessa, niin minä ettisin hyvä kuntosen 7 1/4 perän vanhan tilalle. Ei tarvii kun heittää vanhan tilalle, ei maksa just mitään ja kestää normaalissa käytössä ihan hyvin.
     
  9. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Minulla on 8 3/4 ja 6 tuuman vanteilla joissa levitystä on yhtä paljon ulos ja sisään päin niin sopii juuuri ja juuri 195 renkaat. Jos tästä nyt jotain apua on.
     
  10. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    partanen- eikö sulla jää yhtään väljää kummallekkaan puolelle rengasta että sais offset:a vaihtamalla leveemmät kumit? mites eikös noi orig a-body 8 3/4 perät oo harvinaisia kun mitkä ja kaiken lisäx maksaa hunajaa? mitenkäs käytännössä jordaanin lyhennys onnistuu eli pitääkö ottaa mitta keskeltä yokeen vanhasta perästä ja verrata sitä uuden samoihin mittoihin mutta miten saa absoluuttisen keskipisteen määriteltyä vai onko niin tarkkaa hommaa, missä kohtaa kardaanin pää tulisi lepo asennossa olla vaihde laatikon rihlauksissa (keskellä) kaiken jälkeen on jordaani vietävä kumminkin tasapainotettavaksi jotan onko lyhennyskin syytä tehdä siellä????? :0 p.s. entäs linjaus onko mitään keinoa tehdä itse ko. hommaa vai onko vaan pro miesten juttui??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-10-07 12:56 ]</font>
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kokonaisleveyden ja jousitassujen leveyden puolesta kaikki A-body perät ovat vaihtokelpoisia. 7 1/4" ei lukottomana kummoisia kestä, mutta lukollisen jos onnistuu löytää niin se elää kyllä jonkinaikaa. Mulla oli sellanen 340 manuaalivehkeessä enkä saanut sitä parissa vuodessa hajalle. Noi isommatkin perät hajoo ilman lukkoa sen sijaan suht koht helposti, joten panostaisin siihen lukollisuuteen. Paitsi, että joudut isompaan perään vaihdettaessa lyhentämään kardaania joudut myös vaihtamaan U-pultit sekä iskarin kiinnikelevyt koska banjon putket on isommissa 3" kun 7 1/4":ssä ne ovat 2.5". Jos ei omaa kunnon laitteita = sorvia, kannattaa kardaanin lyhentäminen jättää ammattilaisille. Se pitää lyhennyksen jälken myös taspainottaa. Vanhan 7 1/4" perän jarrukamat ei käy isompiin periin.
     
  12. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Väljää jää sisäpuolelle jousipakkaan noin 4cm, eli 19,5+4=23,5 = 235 eli levein mitä sopii, ulospäin ei yhtään.

    Vähän olis hakusessa semmoiset vanteet joissa tuo levitys olis sisäänpäin kun uudet renkaatkin joutuu ostamaan, sitten joskus kun on rahaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J-M Partanen 2002-10-08 20:19 ]</font>
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    A-bodyn alkuperäsessä 8 3/4 perässä on myös erilaiset jarrut kuin muissa 8 3/4 perissä,ja on vaikeempi löytää jarruosia.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei kai niissä just muuta eroa ole kun titetysti jarrurummut jotka ovat 4" jaolla, sekä jarrukilvet jotka vievät enemmän sisäänpäin kuin muissa. Eli A-koppa 8 3/4" perän banjo on leveämpi kuin muissa A-koppasen perissä, mutta raideväli on säilytetty samana tolla jarru/vetarikikkailulla. Täytynee mitata toi ero, ettei vaan vanhassa B-koppasessa olsi sama banjo?
     
  15. dart -66

    dart -66 Gearhead

    A-bodyn 83/4 jarrut ovat aivan omansa, eivät käy muihin.Aito A-bodyn 83/4 kuori on kapeampi kuin vanha B-bodyn, tarkkaa leveyttä
    ei ole tullut mitattua, mutta A-bodyn koko-
    naisleveys vetarin laipasta laippaan on 55,56
    tuumaa ja B-bodyssä 59,2 ja jos ajatellaan et
    tä A-bodyn liina on 13/4" ja Bssä 2" niin ei varmasti ole samat kuoret.Jos tarvitset kapea
    ta 83/4 perää, soita 040 7326413(Nurmijärvi)
    oli Treen swapissa illalla vielä 1.
    Tarvi korjata noi 10" jarrujen leveydet, van-
    han muisti pätki taas

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: dart -66 2002-10-13 18:17 ]</font>
     
  16. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Onko kellään kokemuksia kemppi lukosta kadulla eli pystyykö sillä kääntyilemään ollenkaan? kun näyttää siltä et pienestä hommasta on kauhee savotta tulossa (vaikkei se haittaa) mutta rahaa ja aikaa menee sairaasti joten oisko kemppi yx vaihto ehto vaikka kääntymis kulmat on vissiin mitä on sen jälkeen??
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On kokemusta. Ei siinä muuten ihmeempiä ongelmia ajossa ole, paitsi, että joko mennään mutkassa suoraan tai sitten aina toien takapyörä luistaa. Se aiheuttaa helpommin bärsseen sivulle lähtöä, mutta mikäs siinä kun sen tietää. Varsinainen ongelma onkin vetoakselit; ne ei oikein tykkää noista edestakaisista kiertovoimista mitä toi mutka-ajo niille aiheuttaa, ja vakiot napsahtaa varmuudella poikki ennnemmin tai myöhemmin.
     
  18. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    noh! otetaan taas asia esiin eli käykö 77 aspenin 81/4 perä 64 darttiin jos tulee aspenin jarrut messiin ja mitkä pitää olla vanteen mitat kun 7 1/4 perällä kumit oli 225/50/14 jotta sais samat kumit mahtuu kun perähän on leveempi mutta paljon???? (quick Im in a hurry!) niin ja kannataako perästä maksaa kuin paljon :???

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-11-14 20:47 ]</font>
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    KUKKUU! anyone eikö gurut ole kuulolla? tarttis tietää suht tarkat mitat ja nopeesti!
     
  20. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Aspenin perä taisi olla 7cm leveämpi vetarin laipasta laippaan. Ja jousenkiinnikkeet leveämmällä myös.
     

Kerro tästä muillekin!