dartin perä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jenkkijuuso, 3.10.2002.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Onko niinkin paljon leveempi? mitenkäs päin jarru rummut viettää enempi sisään vai ulos eli mitkä on erot 71/4 ja 81/4 raide välillä että tietää hommata sen mukaan vanteet?
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    directin chassis-kirjan mukaan A-bodyn 71/4
    perä on vetarin laipasta laippaan 55,56" ja
    tallojen väli on 43,02" kun taas F-bodyn(As-
    pen) koko leveys on 58,5" ja tallojen väli on
    44,46".Tuumahan on 25,4mm joten siitä voi las
    kea leveyksiä.Ja noissa mitoissa on jarrut mu
    kana.
    Lisäksi Aspenin jarruilla jarrut muuttuvat ta
    kapainoisiksi


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: dart -66 2002-11-15 08:31 ]</font>
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Lähin leveydeltään käyvä kunnon mopsi taka-akseli A-bodyyn on vanahn B-bodyn aksiaali. Siis ennen '66 vuotta tehty. Toi directin kirja väittää, että ennen '68 B-body akselit on samanlevyisiä, mutta toi '65 ja vanhempi on vielä kapeempi kun '66-'67. Se käy suoraan A-bodyyn ilman, että tarttee hakee mitään ihmeellisiä vanteita vaan jousitallat siirtämällä ja kardaanimuutoksella. Ainoo ikävä piirre on, että ainoastaan '65 mallissa on tuoreemmat vetarit laipoilla, aikaisemmissa on kiila/mutteri kiinnitys jarrurummuille.
     
  4. kiila pulttiperään ei löydy helpolla osia!
     
  5. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Korjaisinpa tuohon vielä että kun tarkemmin mittailin niin just ja just 205 kumit pitäisi sopia, kun semmoiset juuri hankin. mitannut en vielä ole, mutta tyhjää pitäisi jäädä jää noin 0.5-1 cm hmm...
    Jos ei mene leimaan niin sitten katsastus lainarenkailla. :odroll:
     
  6. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mitenniin kiilaperään ei löydy osia?
     
  7. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    No joo- minä kyllä ottaisin 8 1/4 perän jostain 73-75 a-bodystä jos isojakoon vaihtaisin myös. Tuossa on jätkillä sellainen 66 dartissa ja hyvin on 245 kummit alla pyörinyt.
     
  8. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    NO voi jessus! nyt tuli kumminki hommattua 77 aspenin 8 1/4 perä ja jotkut mangelsit mutta nyt pitäis saada käyvät vanteet että sais 225 kumit sisään eli miten menee offset vanteessa jossa merkinnät 6J14H2 eli 6 tuuma leveä 14 korkea mutta mikä on H2? onko kellään tietoa mikä vanne sopisi autoon kun kumminkin vanteen taakse jää hyvin tilaa, vaihdossa (jos kelpaa) voisin antaa 2 Wolf race svedu kopiota 4" jako6j14 offset 13 ja 2 kromimangelsia tai rahaa?? vanteen pitäis viettää reilusti sisäänpäin

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-11-18 08:54 ]</font>
     
  9. fisu

    fisu Gearhead

  10. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    AIJAI! pitäs saada kyllä 14" vanteet kun on sen kokoset nakit eikä viittis vaihtaa hakuammunnalla faijalla olis 15" mutta ei hyvä joten olisko jollain ko. vanteita 14":sena ja ainakin 6" leveet ??
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vanhan Mitsubishi L300:n vanteet levittää aika reilusti sisäänpäin ja on 14", keksiöreikää joutuu kyllä suurentamaan eikä ne järin leveetkään ole.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    ite laiton tohon -69 gt hen -73 dartin 8.1/4
    perän ja se kävi sellasenaa paikolleen.
    vanteet on 7"ja kumit 235set ja hyvin mahtuu
     
  13. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Mutta kun perä on jo hankittu ja se on 77 asperiinin joten 8 1/4 perä niin se on vissiin eri leveä ja autokin on 64 dartti eli kapeempi malli kun 69; mitenkäs tuo ET menee eli mitä pienempi luku on niin sitä ulompana kiinnitys laippa vai?
     
  14. fisu

    fisu Gearhead

    etuvetoisissa on suurempi luku jos luetaan offset:nä.
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Jossain tuolla joku Kemppiperästä. Jos sitten saisi auton vielä katsastettua... ne huomaa spoolin rullilla, eikö?
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    "tiukka lukko sulla". Eli kyllähän ne pyrkii laittamaan ne rullat eri aikaan pyörimään ja sillä lailla tarkastaa tasauspyörästön. Parikymmentä vuotta sitten meillä oli yhdessä vallussa "kemppiperä" ja leimassa laite hylättiin. Ei sen takia, että taka-akseli oli yhtä puuta vaan siksi, että takajarrut puolsi liikaa. Koeta siinä sitten selittää, ettei sen just pitäis olla mahdollista.
     
  17. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Vaan entä jos vaihtaisi autoon katsastuksen ajaksi toiselle puolelle kuluneemman renkaan, eikös sen halkaisija eron pitäisi vaikuttaa sen verran että viisarit heittää hitusen?
     
  18. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Dodii ja juttu jatkuu! mitenkäs kun joudun siirtämään vanhasta perästä jousi kiinnikkeet niin mihinkäs kulmaan ne pitäs hitsata koska tomaatti-kardaani-perä "linjaus" on kuulemma erittäin tärkeetä eli oliko se nyt alle kolmen asteen kulmassa kun vermeet sai toisiin nähden olla vai miten se meni jos viisaammat voisivat hieman lisää valaista ko. hommasta ja toteutuksesta miten saan määritettyä kulman jne. Entäs mitä öljyä voi 77´ 8 1/4 perässä käyttää??
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Laitat sen perän tietysti autoon keskelle. Perän pinion akselin ja kardaanin välinen kulma pitäis oleman 5-7 astetta lehtijousilla notkolla alaspäin, eli kumpikin lähtee nivelestä ylöspäin.
     
  20. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Joo helevetin tuttu homma toi seiskavarttisen levahtaminen. Tossa syksyllä otti ja hajos minun omasta kullanmurustani perä. Löyty tosta läheltä jonkun vuoden tuoreempi seiskavarttinen joten löin siitä uudet osat sisään ja laulu soi taas. Näin jälkeenpäin täytyy sanoa että kyllä se vielä taytyy se murikka suurenpaan vaihtaa kun ei toi lukoton 7 1/4 oo kasin kanssa niitä varmimpia. Mutta A-bodyn isot perät on aika harvassa? Korjatkaa jos olen väärässä.
     

Kerro tästä muillekin!