dartin rattiputki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja jaketin, 9.1.2004.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    pientä infoa olen vailla. olen tuossa purkanut -70 dartin rattiputkea "karahkalla". hienosti homma eteni siihen asti, kunnes pitäisi irroittaa rattilukon "hammasratas". ulosvetäjällä se ratas tuntuu vain taipuvan ja ruuvipenkkiin kun laittaa kiinni ja mäiskii lekakalla ohjausakselin päähän, niin mitään ei tapahdu. suhteellisen kovaa on tullut taottua, mutta ei oikein viitsis olan takaa mäiskiä. onko kellään kokemusta asiasta???
     
  2. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Ota / vedä suojapelti päältä irti ja lyö lukitustappi pois, johan lähtee, entrasin juuri dusterin rattiputken
     
  3. jaketin

    jaketin Gearhead

    suojat on irti, nyt on enää itse ohjausakseli kourassa. siis tämä ratas on akselisssa kiinni. sokka on poistettu, eikä edes näytä olevan kovaa kiinni. mutta siinä on ja pysyy. isompi leka?????
     
  4. L.P.

    L.P. Gearhead

    Dart 67 rattiautomaatilla:

    Kaipaisin vihjeitä, kuinka irroitan vilkkuviiksen juuressa olevan muovisen kytkinsysteemin, joka hoitaa vilkkujen poiskytkennän ratin palautuessa keskiasentoon. Vilkkuja käyttäessä ilmenee usein kosketushäiriötä, joka korjaantuu vilkkuviikseä vemputtamalla.

    En muista oliko tuossa ruuveja näkyvillä. Ja jos olikin niin en saanut kytkintä kuin vähän muljuamaan. Ei uskalla vääntää väkisin kun on perkele toiseksi ainut muoviosa koko autossa. Pääsin tähän vaiheeseen: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img549912.jpg
     
  5. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Näet siinä sen pienen ruuvin en nyt kokoo muista jossa on taltta ruuvimeisselin kanta sen pyörität auki niin vilkunviiksi irtoo.MUTTA MUTTA kun hiljaa nytkytät sitä kuunmuotoista muoviosaa irti niin alta paljastuu ohuen ohut lanka(metallia) varo ettei se häviä ja ettei puhat mene poikki.
    Kokeilisin kyllä ensin töräyttää CRC pikaisen väliin ja edestakaista liikettä jos olis hapettunut.
    Niin jos aukaiset ne kolme ristipää ruuvia rattiakselin ympäriltä ja johtonipun liittimeltä irti saat pikkusen tulemaan koko ton muovilärpäkkeen ulospäin.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    CRC:tä on kokeiltu jo joskus kauan aikaa sitten.
    Mikähän mahtaa olla pienen metallilangan tehtävä?
    Vika on vielä sinänsä erikoinen, että saattaa vilkunviikseä kääntämällä rele ruveta naksuttamaan, mutta itse vilkut toimii vasta kun viikseä pikkuisen heilauttaa. Toki siihenkin löytyy järkevä selitys, mutta kun en itse tunne kyseistä systeemiä vielä kovin hyvin.
     
  7. Polara

    Polara Gearhead

    Mulla on dartissa vähä samantyylistä vikaa, paitsi jarruvalon kanssa... Eli kuskin puoleinen jarruvalo syttyy vasta sillon kun vilkun viikseä liikauttaa vähän/kokonaan päälle oikealle(ja tietysti jarrua painetaan samaan aikaan)!? -kele, mulla oli vielä vähän aikaa sitten kaks ylimäärästä rattiputkea hilppeineen jossain, että olis saanu kokeilla niistä toimiiko paremmin. On vaan tullu laitettua jonnekin tosi hyvään jemmaan ne. Todennäkösesti niistäkin on kuitenkin vähintään ne vilkun palautus-lirpakkeet poikki...
     
  8. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Jep se metallilanka ohjaa virtaa niiltä kahdelta "navalta" vasemmalle/oikeelle.
    Onko rattiputki maadotettu kun rintapellin läpiviennissä kumi ja jos kojetaulunkiinnityksessä ne muovi"prikat"
    Tai toi just missä on se metallilanka zydeemi on jo väsynyt(hapettumaa)niin kontakti on huono.
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla oli sama vika ja poistui kun kiristin sen vilkkuvivun ruuvin. :D
     
  10. jaketin

    jaketin Gearhead

    niin, homma selvisi aikoinaan. rataksessa oli kuin olikin sokka "suojan" alla. senkun otti pois, irtosi rataskin :oops: :oops:
     
  11. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    Sähkövikoja

    Suosittelen käymään maadotuspiuhat läpi. Oma Dart-75 meni sähköissä sekaisin, koska piuhat ei ottanut maita. Koko sähköjärjestelmä perustuu maattopiuhoihin. Yleismittarilla selviää aika pitkälle. Piuhojen putsaus hapettumista. Esim:valovika apukuskin puolella valo himmeä, kuskinpuole valo kirkas ja samaan aikaan palaa apukuskin puolen vilkunosoitin etulokarissa. Syy siinä että yksi maapiuha oli huono :wink:
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    En tuosta metallilangasta oikein tiedä, en ainakaan itse löytänyt moista kun purin systeemin. Viaksi osoittautui vilkkuvivun akselin takapäässä oleva hevosenkengän muotoinen jousialuslev, joka oli lähtenyt irti paikoiltaan. Aluslevyn tarkoitus oli paikaa vilkkukytkimen kosketinpintoja vastakkain, mutta nyt kosketus oli hieman huono. Lisäksi laitoin paljon CRC:tä väliin.

    Nyt toimii vilkut ilman häiriöitä.
     

Kerro tästä muillekin!