Dartin/Valiantin soveltuvuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Anonymous, 22.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites on , että soveltuuko Dart tai Valiant jokapäiväiseen käyttöön myöskin talvella. Erityisesti tarkoitan malleja vuodesta 1963 eteenpäin ja kutoskoneella. Onko kyseisissä autoissa mitään erityisiä tyyppivikoja ja paljonko on suurinpiirtein bensan kulutus kutoskoneella. Pistäkääpä kokemuksia kyseisistä autoista , kun sen hankkiminen on käynyt mielessä...
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Soveltuu hyvin jos on kohtuu kunnossa. Ikää noilla alkaa oleen jo hyvällekin autolle, joten kannattaa tutkii, ettei nyt ihan läpimätä oo ja, että kaikki suurinpiirtein pelaa.
     
  3. Matti

    Matti Gearhead

    myydään osastolla on tosi hyvä 64/65 valtteri. eikä ole hinnalla pilattu!
     
  4. petro_din

    petro_din Gearhead

    no peltitöitä tuskin pystyt välttämään, tai sitten pitää olla museossa seisonu yksilö jo... jotenki tuppaa noi etujalkatilat ruostumaan näissä puhki :smile:

    uskosin että ihan lämmin ku ovien/ikkunoiden tiivisteet on kunnossa ja lämppäri toimii...
     
  5. fisu

    fisu Gearhead

    soveltuu erittäinkin hyvin, varma käynnistyjä slantilla, lämmin ja onhan siinä kunnon kori ympärillä jos naapuri yrittää mitsusiittimellä kyljestä sisään :wink:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän sitä sitten muuta auta , kun hommata Mopar pihaan aikanaan...
     
  7. duster73

    duster73 Gearhead

    Joo,itekkin ajelin yhen talven kutos dartil,ei mitään ongelmia.papparat kyl katto,ku laskin välil dartil kylkimyyryä...ei vieny soppaakaan liikoja,perhana saman ku nykynen käyttökinneri!harmittaa kyl,et tuli myytyä.henkilökohtasesti suosittelen automaatti,huomattavasti kivempi ajaa,ku se väkisin vaihettava 3-vaihteinen.mut,tää nyt oli vaa mun mielipide.
     
  8. petro_din

    petro_din Gearhead

    mitenkähä toi 318:lla... koneesta pitäs ainenki lämpötehoa irrota... ajattelin tossa että jos tulee syksyllä kivat nastagumme vanteineen halvalla vastaan ni vois sovitella ton alle ja lähteä itekki mummoja pelottelemaan... ei toi niin hieno oo etteikö uskaltas lumille viedä...
    eniten pelottaa se lämmityksen toimivuus..

    mitenkähä ton laatikon öölit? tossaku o 727 ja näyttäs olevan ihan öölin lauhdutinki... eikai tuota ongelmia, onko mahdollista että ei tykkää hyvää toi loota siitä kylmästä ja kylmistä ööleistä?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pitäis toimia OK jos vaan lämppärin kenno ei oo täynnä lehtiä.
     
  10. petro_din

    petro_din Gearhead

    kuulostaa hyvälle... kenno ja muut lämppärin osat on pöydällä oottamassa kasaamista :wink:

    eli enää ei oo muuta ongelmaaku se että saapi auton semmoseen kuntoon ettei tuu lunta/vettä ihan suoraan sisälle ja että lähtee käyntiinku tarviaa eikä jätä tien päälle...
     
  11. PJP

    PJP 1st gear

    Perä on kevyt, joten helposti jää jumiin, jollei laita painoa taakse. Jäähdyttimen eteen kannattaa myös laittaa roikkumaan pahvi. 1965 Valiantissa etupenkillä on ainakin ihan OK lämmintä; takapenkkiläiset hytisevät pidempään. Lämpimät viltit penkeillä auttavat tietenkin asiaa. Talvikäynnistys ei juurikaan ole ollut ongelma. Tiedän, että Valtterini (170 cid) veti säännöllisesti 1960-luvulla Volvoja sun muita käyntiin. Lohkolämmitin olisi kuitenkin fiksu hankinta.

    Ajoin Valiantilla viimeksi kokonaisen talven 1990-1991. Muistelen, että vanhoilla=kuluneilla talvirenkailla oli meno uraisella Länsiväylän (Espoon ja Helsingin välissä) kuin junassa, eli urista olisi tosissaan pitänyt yrittää päästä pois.
    Pakkasaamuina takajouset paukkuvat liikkeellelähdettäessä. Vaihdelaatikko voi olla hyytynyt, mutyta vaihdekeppi notkistuu nopsaan laatikon öljyjen notkistuessa ajossa. (Manuaali siis on aivan OK.) Tunnelmaa eli sopivalla asenteella hauskaa siis piisaa.

    Viimeksi ajoin talvella V-8 (1964) Valiantilla. Hauskaa oli silloinkin. Peltejä kävi kuitenkin sääliksi.
     
  12. jaketin

    jaketin Gearhead

    ei hirveen helposti jää jumiin, jos on toimiva lukkoperä. ainakin meidän dartti tuntui kiipeevän melkein mistä vaan..hyvin tuo vieläkin kulkee, mutta 15 vuotta ympäri vuoden ajoa on jättänyt jälkensä :sad:
     
  13. petro_din

    petro_din Gearhead

    mitenkäs toi tomaatin toimivuus pakkasilla? sillekku ei oikein saa mitään lämmitintäkää rakennettua... joutuuko pitkäänki lämmitelemään öölejä paikallaan että pääsee liikenteeseen?
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En mäkään tarvinut mitään kommervenkkejä talviajoa varten ja hyvin pärjäs. Kertaakaan ei ollut jumissa vaikkei aluks ollut lukkoakaan, eikä mitään lisäpainohompotyksiä kontissa. Niissä on painoa takapäässä vakiona sen verran mitä pienessä etuvetokinnerissä etupyörien päällä, joten kyllä sillä pitäis kohtuudella pärjätä. Ilmanvaihtohan niissä on vähän kehnohko, että vaikka lämpöä riittäiskin niin ne tahtoo olla pikkasen huurukaappeja.
     
  15. Käkö

    Käkö Gearhead

    Kyllähän A-koppasella pärjää talvella erittäin hyvin, takalasi jäätyy marraskuussa ja sulaa toukokuussa muuten hyviä vehkeitä.
    Olen useamman talven ajanut eri vuosimallien autoilla välillä kasilla ja välillä kutosella ja täytyy kyllä sanoa et kutonen on helvetin hyvä kone noissa vehkeissä, aina pelittää vaikka ei oliskaa ihan tikissään...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitkä vuosimallit on Darteissa ja Valianteissa niitä saastekauden versioita , joissa on tehoa on pudotettu?
     
  17. jaketin

    jaketin Gearhead

    hei petro, kun pakkasaamuna käytät autoa ja raavit ikkunoita puhtaaksi, pidä vaihde vapaalla, ei p asennossa. lämpenee loota hieman nopeammin. kyllä se kulkee, vaikka saattaa tuntua hieman kankeelta, nopeasti lämpenee....
     
  18. petro_din

    petro_din Gearhead

    juu tuon n:llä pitämisen luin jo jostain keskustelusta... ja sillä on aikaa lämmetä 15 kilometriä... lyhytkun on tuo matka kouluun :smile:
     
  19. duster73

    duster73 Gearhead

    Tulikoha -72 ne saastevehkeet...ja itekkin ajoin ilman lukkoperää ja hyvin sillä pääs huonommillakin renkailla.
     
  20. dart72

    dart72 1st gear

    olen ajanut 73 dartilla talven sekä manuaalilla että automaatilla (kumpikin 225:kutonen)ja kummallakaan ei ollut ongelmia.tänä talvena ajoautona minulla on 72`dart 225+904 ja hyvin toimii.tässä dartissa on lisävarusteen ohjaustehostin(ratin kierroksia laidasta laitaan sopivan vähän)ja takaikkunalla säleikkö josta kostea ilma menee ulos puhaltimen voimalla(tosihyvä varuste ei mene ikkunat huurteeseen).
     

Kerro tästä muillekin!