Dartin/Valiantin soveltuvuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Anonymous, 22.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entäs kytkin , vaihdelaatikko ja jarrut , toimiiko ne yleensä?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä ne yleensä toimii. Onhan noi vehkeet tänne uusina ostettu ja suurimmalla osalla koko ikänsä kesät, talvet ajettu. Eli kai ne siihen soveltuu.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo , kyllä sitä Dart tai Valiant pitää yrittää hommata. Budjetti on joku 1000 euroa ja sillä pitäisi kohtuukuntoinen jenkki saada ostettua. Kiitos kaikille informaatiosta noista autoista...
     
  4. duster73

    duster73 Gearhead

    Onko teillä ollu millasia kulutuksi nois?itellä oli -67 dartti,225+904 ja vei maantiel 10-11 litraa.sit -77 aspen samal tekniikal,mut niis o se kiva 90 heppanen kone,kulutus pyöri jossain 13 litras ja ylikin.eikä kulkenu yhtää mihkää.darttia oli oikeen "viritettykkin",tyylin kax kurkkunen ja avara putkisto...mut oli kyl huomattavasti pirteempi.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Dartissa ja Aspenissa on myös aikalailla paino eroa ja välitys on myös todennäköisesti Aspenissa harvempi. Noiden kuluissa on myös melkosesti yksilöeroja, mistä lie johtuen. Mulla oli Aspenin keskikulutus kutosella 15.9 litraa sadalla, tää siis PK-seudulla työmatkaliikenteessä vuoden ajalta. Laite oli kevyesti piristetty.
     
  6. duster73

    duster73 Gearhead

    Joo,jokohan aspenis oli sillo -77 se 2,45 vai 2,44 välitys...dartis oli kuitenki 2.76.ja aspenihan painaa kai parisataa kiloa enempi.
     
  7. PJP

    PJP 1st gear

    Dart72 huomautti, että hyvä talvivaruste on hattuhyllyllä oleva säleikkö josta kostea ilma menee ulos puhaltimen voimalla. Varmasti! Mutta pelkkä säleikkö, josta johtaa ilmastointiputki tavaratilan kautta takarenkaan viereen on toimiva systeemi. Ajoin talvet 1995 ja 1996 tällaisella systeemillä varustetulla B-korisella. Muistaakseni ikkuna pysyi puhtaana; aivan varmasti toimi hyvin syksyllä, jolloin umpi-Valianttini takaikkuna oli aina sen sijaan aina huurussa. Ymmärtääkseni ilmastointiputken takapyörän viereen viennin idea on, että pyörä aiheuttaa pyöriessään pyörteen eli imun, joka auttaa ilmanvaihdossa.

    Taka-ikkunalla olevat puhaltimet tietääkseni toimivat. Ne toimivat kuitenkin epäloogisesti, koska sellaisen kanssa ohjaamoon puhalletaan ilmaa sekä edestä että takaa. Luontevinta olisi aikaan saada läpivirtaus!
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mulla oli kerran tollanen GT darra jossa tollanen sydeemi oli. Näytti ihan siltä kun se olis väkerretty siihen jo uutena.
     
  9. C3 72

    C3 72 Gearhead

    40 v ikää tuli valtterilla täyteen ja tänä aamuna saatu tuore katsastusleima paperissa,taas vuosi mennään. :smile:


    Lisäisin vielä että kyllä ne varmoja pelejä on kesät,talvet

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: C3 72 2004-01-27 18:26 ]</font>
     
  10. PJP

    PJP 1st gear

    Jaketin neuvosta käyttää autoa tyhjäkäynnillä pakkasaamuna ikkunoita jäästä puhtaaksi raapiessa: Onko se hyvä idea? Vanhan Audin huoltokirjassa kiellettiin nimenomaisesti mainittu. Luinkohan siitä vai jostain muualta, että ajatus on, että öljynpaine on pienempi tyhjäkäynillä kuin ajossa, ja jäistä moottoria ei siksi tulisi lämmittää tyhjäkäynnillä.
     
  11. jaketin

    jaketin Gearhead

    siis ryyppy päällä käytetään...en tiedä audista, mutta näin olen tehnyt dartille . hyvin on toiminut...
     
  12. Roku

    Roku 1st gear

    Hienoa C3 72!, Eihän neljäkymppiä ole vielä ikä eikä mikään. Tosin auton ollessa kyseessä , alkaahan se jo jossain näkyä. Ei meidän mummollakaan jalka nouse niinkuin teininä tansseissa... Onneksi on katsastusmiehiä jotka ymmärtää elämän realiteettejä.:grin:
     
  13. C3 72

    C3 72 Gearhead

    Jep, eihän tuo 40v ole vielä paljoakaan,kyllä se vielä kestää puolet lisää,vaihtelee vähä öljyjä,ja tankkailee sillon tällön. :smile:
     
  14. petro_din

    petro_din Gearhead

    tuosta tyhjäkäynnistä... kyllä tuossa omassa on ainenki se "fast idle" piiri hengissä ja toimivana... eli eihän se kylmänä käy normaalia tyhjäkäyntiä vaan reilusti isommilla kierroksilla!
    sama myös se normaali manuaali ryyppy päällä ollessa...
    audeissa voi sitten olla ihan omat systeeminsä...
     
  15. leksa

    leksa Gearhead

    Mulla oli aikoinaan montakin Valtteria talvikäytössä. Ja niissä mo0komissa oli eroja vaikka nyt puhun kaikista 6 syl manuaaleista.

    Mun 64 oli ihan sika lämmin, ihan hiton lämmin ja ikkunat oli takalasia myöten aina helposti kirkkaat.

    Mutta mikä lie eron tehnyt vaikka lämppärin kennoja vaihdeltiin niin jotkut eivät vaan olleet lämpimiä. Uskon kylläkin että kylmää ilmaa tais jostain ruosteisesta aukosta puhaltaa sisään, ja ovipahvit puuttui jne... jne..

    Lukkoperän kanssa ei todellakaan ongelmia jos ihan vähääkään ymmärtää miten liukkaalla ajetaan. Lukollinen 63 meni uskomattomasti lumessakin.

    Tästä on aikaa paljon eikä aika ihan kaikkia muistoja ole voinut kullata, nimittäin oli niitä ikäviäkin kokemuksia.

    Käyntiin lähtö ei tuonaikaisella moottoritekniikalla voi olla ongelma jos vempeleet on sellaisessa kunnossa ja säädöissä kun ne on tarkoitettu. Ne pelasi silloin jopa yksiasteisilla öljyillä ilman lohkolämmittimä.

    Muistan kaverini isän juuri olleen siitä iloinen kun Valtteri lähtee käyntiin nöyrästi... ja elettiin 60 luvun loppupuolta jolloin nykyisiä öljyjä ei ollut keksitty eikä edes kenenkään mielessä.

    Akut kehittyivät 80 luvulla ihan pirusti. Ja lohkolämmittimiä asennettiin jo kaikkiin autoihin.

    Olen sitä mieltä että varmuus ainakin riittää, mutta vanha on aina vanha jo aikansakin vuoksi.
     
  16. leksa

    leksa Gearhead

    Ei se öljynpaine tyhjäkäynnistä johdu. Mutta muita syitä voi toki olla

    lisää aiheesta
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joskus on slantti käynyt illasta aamuun vähän väsähtäneen moparistin päädyttyä vetelemään sikeitä takapenkillä. Tyhjäkäynti ei "kuulemma" jättänyt pysyviä vaurioita Valianttiin kuin omistajajaansakaan.
     
  18. leksa

    leksa Gearhead

    :D

    Eipähän tuo vakioslanttari siitä häkelly mitenkään. Mutta tankintäyttäjän rahapussiin saattaa pieni lovi syntyä. nim merk.. kokemusta on.

    mutta jos on loiskelevy konheessa, en suosittele pitkää joutokäyntiä hiljaisilla kierroksilla. Nim kokemusta on siitäkin. ( kuului nirsk nirsk kun männäntapit iloisesti narskuivat.)
     
  19. Matti

    Matti Gearhead

    Itellä oli irrallinen halpis rattilukko jonka tyrkkäsin kaasupolkimelle
    niin piti sopivasti kierroksia isommin kylmänä käynnistäessä että ehti pikkaisen lämmetä ennen liikkeelle lähtöä.
    parisataa kierrosta minuutissa kun käytteleepi isommälla kylmänä niin ei ole koskaan ollut ongelmia. silloin usein myös kulahtanutkin öljypumppu sätkii riittävästi.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Heh. Kymmenen vuoden pituinen topikki aiheesta, miten moparin a-koppa sopii talveen. Jotkut autoista, jotka olivat topikin alkuvaiheessa liikkeessä ja uusia, ovat nyt jo wanhoja, eivätkä sovellu enää kovin hyvin sen enempää talveen kuin kesäänkään.

    Mä oon katsastanut mun a-kopan usein talvikaudella. Sekin kertoo jotakin.
     

Kerro tästä muillekin!