dartti ei lähde liikkeelle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 18.7.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    mistähän kannattais alkaa etsimään vikaa kun 73 darttini ei lähde paikaltaan liikkeelle kun vaihtaa vapaalta R tai D vaihteelle kunnolla vaan liikkuu puoli metriä ja sammuu lähes joka kerta. joskus se saattaa lähtee menemään ihan normaalisti ja menee moitteettomasti eteenpäin ja vaihtaa ylös ja alaspäin hienosti kunnes vastaan tulee risteys tms. johon joutuu pysähtymään niin johan on taas kiva nykiä eteenpäin muutamia kertoja ja poistua paikalta nöyryytettynä miehenä. kone on 318 ja laatikko 904. mistään ei kuulu mitään outoja ääniä öljyt on vaihdettu, kone käy hyvin tyhjäkäyntiä, sytys on säädetty mut seoksia ei muuten ku sillee "MUTU" (musta tuntuu) säätöihin ja alipaine vuotoja ei ole. vaihdoin koneeseen jonkun suurteho puolan ja sillä vehje toimi vähän aikaa hyvin mutta nyt on taas sama juttu. jakaja ja kaasari on uusia kone on rempattu ja laatikko pelaa muuten hyvin. onko vika siis lootassa vai missä?
     
  2. Yogi

    Yogi Gearhead

    Mulla oli dartissa (75) samantapainen vika: vaihde päälle ja sammui välillä, ja odottelun jälkeen kävi taas. Uusilla tulpilla toimi pienen aikaa, mutta alkoi taas pätkiä. Teki sitä välillä just risteykseen tultaessa jne. Vika korjaantui kun vaihdoin puolan ja etuvastuksen. Viallinen vastushan aiheuttaa lämmettyään sammuilua.
    Seos kannattaa säädättää jossain, jos se on pielessä niin hehee. Nimim. kerran oli silloisessa autossani seokset pielessä ja sammuili varsinkin risteykseen tultaessa.
    Suurtehopuola...oliko bilteman vai minkä? Jos koittaisit laittaa dartin oman puolan ja vastuksen ja säädättää kaasari niin voisi taas alkaa mopsi pelaamaan ja sunkin kesäsi olisi pelastettu /:=)
     
  3. dart

    dart Gearhead

    puola on vissiin holleyn (ostin käytettynä) ja etuvastus tuli mukana et sen kunnosta ei mitn tietoo. mut sellanen karmeen kokoinen oranssi puola se on. vanha puola oli joku kromattu kiina puola ilman etuvastusta ku etu vastuksen kans ei oikeen käyny ja pöntötki räjähti siinä samalla. mut kiitos vihjeistä tarvii säädättää seokset heti ku kerkee.
     
  4. dart

    dart Gearhead

    millasia lukemia siitä etuvastuksesta pitäis saada et tietäis sen olevan ehjä tai paskana.
     
  5. Yogi

    Yogi Gearhead

    Lukemista ei ole tähän hätään hajua, mutta sellainen vastus (valkoinen klöntti jossa 2 piuhapaikkaa, alkuperäistä vastaava), maksaa rautakummulla noin 5 eekiä. Ostit puolan käytettynä? Se voi hyvin olla menossa mykäksi, yksi oireista on sammuilu/huono käyntiinlähtö, eihän noiden kunnosta ulkonäön perusteella osaa sanoa. Alkup.vastaava maksaa jotain 35-40 ekua. Kannattaa melkein ensin säädättää kaasari ja jos oireet eivät lopu, koittaisin silloin uutta puolaa ja vastusta. Silloin kun mulla oli sammumisongelmaa (autossa,heh), olin varma että vanha vuotava kaasari oli syyllinen, mutta kun tilalle tuli hollikka johon olin vielä tunkenut korjaussarjan, eikä vika parantunut, oli lopullinen juttu virtapuolella. Olisi se tosin ollut ennakoitavissa kun viime syksynä uusilla tulpilla auto toimi pari päivää moitteettomasti, kunnes taas sammuilu alkoi.
     
  6. dart

    dart Gearhead

    miten sen puolan kunnon voi testata?
    ennen ku menee suinpäin uutta ostamaan.
     
  7. Yogi

    Yogi Gearhead

    Eikös se mene niin että otat virranjakajan pään piuhan irti ja laitat sen noin 5 cm:n etäisyydelle moottorista, vaikka kannesta. Jos startatessa koneen ja piuhan välille syntyy kipinä, riittää se siihen että puola toimii ja pitää konetta käymässä, mutta sillä ei vielä saa selville sitä toimiiko puola kunnolla eli ei sammuile; minulla oli juuri tällainen vika. Tuolla testataan lähinnä sitä, jos auto ei lähde lainkaan käymään. Etu (vai esi?) vastus taas aiheuttaa viallisena sammuilua auton lämmettyä. Se on edullinen (n.5€) uusia ja ainakin saa selville onko vika vastuksessa.
     
  8. dart

    dart Gearhead

    joo no auto menee huomenna aamulla kummulle pyöränkulmien ja kaasarin säätöön ni ostanpa samalla uuden vastuksen.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    noniin nyt on kaasari säädöissä ja etuvastusvaihdettu. vika lieventy huomattavasti mut vielä on sellainen ongelma kun laatikko vaihtaa risteykseen tultaessa kovin myöhään pienemmälle jos vaihtaa ollenkaan elikkäs mistäs moisen homman saa säädettyä?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    tsekkaa kick down vivusto. Piparissa eiku moparissa (Moottorin Osia Pitkin Ajo Rataa) viitsii!! kuuluu kick down vivusto olla aivan löysänä tyhjäkäynnillä. Jos vivusto on liian piukalla niin loota ei osaa haistaa nopeutta tarpeeksi herkästi. Tai sitten keskipakosäätäjä namittaa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin mä oon meinannu kans et se keskipakosäädin ei pelitä aina vaikka jakaja on uus kun oikeen polkasee kaasua ni se alkaa
    yskimään ja nikottelemaan. mut eihän se keskipakosäädin vaikuta mitenkään siihen liikkeelle lähtemiseen?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    jos keskipakosäädin jumittaa niin ei se hae helpolla pienempää kun vauhti hiljenee.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko sama juttu, jos ei vaihda pienemmällä kuin lähes täyskaasulla?
     
  14. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Mudracer tarkoittanee vaihdelaatikon keskipakosäädintä.
    Eräänlaisena nyrkkisääntönä voisi pitää että kun n. 100:sta lyö lämän tiskiin nii hakee vielä kakkosta.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ??? sun kyskä meni jotenkin yli ymmärryksen.
     
  16. dart

    dart Gearhead

    joo tosiaan noi tomaattilaatikot on mulla paha aukko sivistyksessä mut jokatapauksessa se kickdowni ei toimi aina ku lyö kaasun pohjaan et sekin on sellanen et toimii millon sattuu. säädin kyl sen vaihtohetken
    ja nyt vaihtaa ihan normaalisti ylös ja alas.
    ja kun vaihdoin sen etuvastuksen ni vika parani sen verta et nyt toimii kylmänä ihan moitteettomasti mut ku ajaa koneen kuumaks ni sittenpä ei toimi kunnolla vaan tyhjäkäynti alkaa "aaltoilla" hirmusesti vapaalla ja vaihde päällä ei pysy käynnissä ollenka ellei pidä kierroksia ylhäällä ja paina jarrua ku on esim. risteyksessä vaikka sillonki käynti on kovin epämääräistä.
    btw. mitenkä sen sytkäpuolan kunnon voi tarkistaa, yleis mittarilla vai millä ja mitä
    lukuja pitäis saada? toimiva se puola on mut kuin hyvin ni se vaan kiinnostais tietää.
     
  17. Yogi

    Yogi Gearhead

    Todennäköisesti vika on puolassa. Aikaisemmin mainitsemani vikajuttu oli mulla aivan samantyylinen ja korjautui kun puolan vaihdoin. Puola voi toimia mutta oireesi vaikuttavat johtuvan siitä että puola on hajoamassa. Vaihtaisin sen nyt ennen kuin lopullisesti hiljenee. Ei maksa liikaa...
     
  18. dart

    dart Gearhead

    juu puola menee vaihtoon.
    vika lieventy huomattavasti ku vaihdoin etuvastuksen ja nyt kokeilin ilman vastusta
    ni käyntihämminki poistui lähes kokonaan.
    et toivottavasti pääsee huomen porin kruisinkiin!
     
  19. dart

    dart Gearhead

    v..ut se kruisinki huomen olekka vaan ens viikolla vasta!
     
  20. Yogi

    Yogi Gearhead

    Eikö darttis pysy lainkaan käynnissä vaihde päällä? Vikaa voi olla myös lootassa, oli kerran juttua erään ´73:n omistaneen kanssa. Hänellä ei dartti pysyny enää lainkaan käynnissä vaihde päällä. Kickdown oli polttanut lootan. Vika katosi kun laatikko rempattiin. Tosin kannattaa se puola kokeilla ensin, onpahan ainakin uusi sitten. Koita saada dartti Porin kruisailuihin kuntoon, sinne minäkin suunnistan... Jos oma dartti pysyy kunnossa, toivotaan.
     

Kerro tästä muillekin!