Dartti lämpenee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja coupe, 9.6.2003.

  1. coupe

    coupe Gearhead

    Maailman yksinkertaisin asia mutta meinaa muodostua ongelmaksi. Eli kutosgurut jeesatkaa.
    Dartin kutonen (170) rempattiin perusteellisesti orkkiskuntoon jäähdytin mukaanlukien. Ongelmana nyt on se että kun nopeudet nousee yli 80km/h alkaa lämmöt pikkuhiljaa kiivetä tappiin.
    Termari on vaihdettu ja toiminta tarkistettu, uusi vesipumppu vaihdettu toiseen uuteen, syylärin virtaus ja kaikkien kennojen toiminta tarkastettu kuumalla vedellä.
    Eli mikä voisi vielä olla pielessä?
    Kaveri heitti ideana että olisin laittanut kannentiivisteen väärinpäin. Onko tietoa mitä siitä seuraa? Ainakin öljyt kiertävät nostajille eli jotain kiertoa sinne kanteen on.
    Kaikkia vinkkejä/ajatuksia arvostetaan mitä suurimmissa määrin.
     
  2. j4mpp4

    j4mpp4 1st gear

    Voiskohan olla lohkon vesikanavat tukossa ?? kun teit remontin avasitko proput ?? katsoitko sinne ?? aika monessa (lue kaikissa) vanhoisssa moottoreissa kertyy kunnon paska klönttejä sinne vesikanaviin ja ne ei sieltä mihinkään lähde ellei ota niistä vesiproppuja pois ja raavi niitä sieltä itse jollakin työkalulla !
     
  3. coupe

    coupe Gearhead

    Vaihdoin kyllä uudet vesiproput ja yritin jonkun verran kanavia sorkkia mutta mitään varsinaisia klönttejä ei löytynyt. Kanavat ovat kyllä pintaruosteessa mutta jäähdytinkorjaajan mukaan sieltä irtoaa tavaraa vain väriksi eikä se esim tuki syylärin kennoja.
    Ja ennen tätä koneremppaa ja syylärin kennotusta mitään lämpöongelmia ei ollut.
     
  4. JASSO

    JASSO Gearhead

    Varmista että moottorin huohotukset toimii. Mulla keitti joku miina ku venakoneiston huohotukset oli tukossa. Jotku härvelit o myös hankalia ilmata, mut slant sixin kans ei oo ollu ongelmia.
     
  5. coupe

    coupe Gearhead

    Osaako joku arvioida mitä siitä seuraa jos olisin töpeksinyt niin alkeellisesti että kannen tiiviste olisi väärinpäin?

    Voisiko ainoa seuraus olla lämpöjen nousu suurilla nopeuksilla mutta muuten normaali toimiminen?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vaikea uskoa että kannen tiiviste olis väärin päin. Mutta oletko kiristänyt kannen uudestaan. Kannen tiiviste menee hieman kasaan ja aiheuttaa ylilämpenemistä. Eli kiristä kansi uudelleen, jollet ole sitä jo tehnyt.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkistitko että kansi pahvi on just samanlainen (eli vesi reiät)??????
     
  8. coupe

    coupe Gearhead

    Omasta mielestäni tsekkasin tiivisteen sopivuuden mutta ainahan on mahdollista että jotain on missannut.
    Mietin vain että olisiko mahdollista että auto toimii kaupunkinopeuksilla ja viileillä keleillä ok jos kannen vesireijät olisi tukossa. Esim lämpömittarista näen koska termari aukeaa ja kone alkaa jäähtymään mutta kuumalla lämpömittari ei sitten enää tipu tarpeeksi vaan alkaa termarin aukeamisen jälkeen hitaasti kiipeämään tappiin.
    Ei millään viitsis irrottaa imu/pakosarjaa kun on sanut sen nätisti tiiviiksi.
    Jotenkin se uusi syyläri mietityttää edelleen vaikka korjaaja vakuuttaa sen tehojen olevan suuremmat kuin alkuperäisessä (jonka kanssa ongelmia ei ollut, tämä siis ennen koneremppaa)
     
  9. pannupää

    pannupää Gearhead

    kannattaiskohan piruttaan kokeilla toisella termostaatilla, kesäsellaisella.
     
  10. Stingray

    Stingray Gearhead

    Sulla voi olla sama ongelma kun mun Dusterissa, eli kun pistin alkuperäisen jäähdyttimen tilalle kunnon ison ja paksun monirivisen alumiinisyylärin, ei alkuperäinen flekti jaksanutkaan enää vetää tarpeeksi ilmaa huomattavasti tiheämmän kennoston läpi, vaan pyöritti vain moottoritilan ilmoja. Olen just väsäämässä tuulitunnelia flektin ja syylarin väliin, kun ei flektiä mahdu siirtämään enää lähemmäs syyläriä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jäähdytin voi olla probleemasi, jos on sähköflekti, niin tsekkaa että se pyörii oikeeseen suuntaan, sen voi kytkee molemmin päin. (Joku oli laittanut mulla just puhaltamaan konetilasta eteen päin, ja kun ajo rekan perässä niin lämmöt nous ja puhallin lähti päälle ja lämmöt nousi vielä nopeemmin kun ilman virtaus pysähty kokonaan). Tietysti noi lämmön nousut noin korkeelle rekanperässäkään ajaessa 80-100kmh, että puhallin lähtee päälle, on viite jostain viasta. Myös liian tihee syyläri on joskus aiheuttanut onkelmaa. Tuulitunneli voi olla ratkaisusi. Termarihan on paikallaan? Joskus olen kuullut lämpöongelmien johtuvan siitä ettei oo termaria paikallaan ja nesteet kiertää liian nopeesti?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yleensä ratkaisu on liian yksinkertainen, eli hyvinkin mahdollista että uusi syyläri on se joka ei skulaa.
     
  13. jappis

    jappis Gearhead

    kansipahvista vielä, että kun oma 225 kone rempattiin niin felpron pahvista puuttu 2 reikää vesikanavien kohdalta 6 pytyn takaa.
     
  14. coupe

    coupe Gearhead

    Kiitoksia kaikille ajatuksista. Tää tosiaan voi olla niin simppeli asia ettei vain tajua oikeaa syytä.

    pannupää - joo vaihdoin kylmän termarin. Sen avulla pääsin paremmin näkemään lämpömittarista miten lämmöt nousee ja koska termari aukeaa.

    Stingray/Nimetön - Uusi syyläri ei ole mikään nelirivinen superjäähdytin mutta paljon tiheämpi kuin vanha josta melkein ampiaiset lensi läpi. Ja kävi kyllä mielessä voisiko tiheämpi kennosto muuttaa jotain ilmavirtausta tms niin radikaalisti ettei jäähtymistä tapahtuisi. Auto on orkkiskuntoinen eli mitään tunneleita tai konepellin tiivisteitä ei ole. Mutta toisaalta kun eihän toi vakiokutonen mikään performance kone ole.

    jappis - Käyttämäni kansipahvi on FelPron ja sen kyllä muistan etten siihen ylimääräisiä koloja ole työstellyt. Perhana jos toi on vikana...
     
  15. fisu

    fisu Gearhead

    mä voisin huåmen kattoa tuon pahvijutun, on irtokansia ja pari tiivistettä varalla...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos pari reikää puuttuu ei pitäis olla kovin vaikutusta kun lohkossa on kuitenkin vesi tila, ja "vettä" virtaa muuta kautta kanteenkin, voi tietysti aiheuttaa paikallisen lämmönnousun. Uskon että kun 80 vauhdissa kierrokset nousee ja nousee pumpun tuottama virtaus jäähdytysnesteessä, ei syyläri välttämättä virtaa niin nopeasti läpi kun olisi tarpeen, jos se on liian tiheä. Eli paine vaan nousee ja lämmöt. Jos sulla on orkkis syyläri jossain jemmassa, kannattaa kokeilla, tai jos voit lainata joltain niin kannattaa sulkea ainakin toi syyläri vaihtoehto pois, koska se on simppelein operaatio ennen kannen irti ottoa.
     
  17. fisu

    fisu Gearhead

    jåå, siltä se näyttäs että ne takakanavat on sen verran isot että niiden tukkimisella saa tuon aikaiseksi, kannen etuosastakin menee pikkukanavat tukkoon jos paffi on väärinpäin, koskaan en ole kyllä väärinpäin sitä laittanut kun tuos fel-pron tiivassa lukee "alapuåli" :wink:
    mä oon kyllä pahvin vaihdon takia ottanu sen hatun pako-ja imusarjan kanssa ylös, kyllähän se vähän painaa mutta säästyy monelta harmilta.
     
  18. coupe

    coupe Gearhead

    Kiitoksia taas kaikille hyvistä kommenteista.

    Kävin aamulla hakemassa korjatun syylärin pajalta eikä heillä oikein ollut aiheeseen lisättävää. Sanoivat ko syylärin olevan riittävä.
    Suunnitelmani on seuraava:

    1. Saan lainaksi vanhan korjaamattoman orkkisjäähdyttäjän ja paremman propellin kuin tuo alkupeäinen "X" potkuri. Jos noilla saan lämmöt kuriin tarkoittaa se sitä että ilma kiertää uuden syylärin ohi muita reittejä (eli löytää helpomman reitin kuin syylärin ritilät). Tässä tapauksessa korjaus olisi kennottaa syyläri vielä kerran mutta nyt harvemmalla kenno/ritilä jaolla. Tuulitunneleita tai viskopropelleja en asenna ettei orkkis lookki kärsi.

    2. Jos yo ei tuo parannusta niin sitten ei muuta kuin kansi auki ja ihmettelemään mikä blokkaa vesikiertoa. Eipäilen tätä kyllä entistä vähemmän nyt kun fisu sanoi että siinä tiivisteessä lukee kumpi puoli ylös. En nyt toivottavasti niin kuuno ole etten kirjoitettua tekstiä ymmärtäisi...


    Tietääkö muuten kukaan mistä saa niitä pako/imusarjan pinnapultteja ja kolmionmuotoisia aluslevujä? alkavat olla vähän finaalissa.

    Tässä menee nyt varmaan pieni hetki näitten testien kanssa turatessa mutta ilmoittelen palstoilla jos/kun ongelma saadaan taklattua.
     
  19. Matti

    Matti Gearhead

    JOS OLET OSTANUT KANNENTIIVISTEEN FINN-AM/US-PARTSISTA NIIN SIITÄ TODENNÄKÖISESTI PUUTTUU
    YKSI VESIKANAVAN REIKÄ.OLEN HUOMANNUT TÄMÄN OMAKOHTAISESTI USEAMPAAN KERTAAN KYSEISEN
    OSAKAUPPIAAN TIIVAREISTA.NOSTAA LÄMMÖT KUN VESI EI KIERRÄ KUNNOLLA.
    TOINEN ON SYYLÄRI,SITÄ EI PYSTY KOKEILEMAAN KOTIKONSTEIN ELLEI SATU OLEMAAN UUTTA JÄÄHDYTINTÄ KOTONA.
    T.KUTOSIA 7 VUOTTA JA REILU 30KPL
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oletko tarkistanut että lämmöt oikeasti nousee eikä vain lämpömittari? Omassa Acadianissa oli väärä lämpötila anturi, varoitus valo syttyi ain kun moottri lämpesi normaaliin lämpötilaan. Anturisssa luki yazaki kun sitä tarkemmin katteli. Laita joku tarvike mittari ja anturi hetkeksi kiinni niin tidät totuuden. Tämä siis vain yksi mahdollisuus mutta kokeile kuitenkin.
     

Kerro tästä muillekin!