David Brown 990 Vm72 pudotusventtiili vuotaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja palotila, 3.7.2021.

  1. palotila

    palotila Gearhead

    Onko traktoritietäjiä? Nostolaitteessa on erillinen pudotusventtiili ja öljyt vuotaa venttiilin vartta pitkin ulos kun nostolaite on kuormitettuna. Mistä tohon löytäisi tietoa miten puretaan?
     
  2. leemu

    leemu 3rd gear

    Venttiili taisi irrota ihan rungosta kiertämällä, niin pääsee käsissä turkimaan.
    Muistaakseni nuppi oli putkisokalla kiinni ja sen alta saa sitten purettua loput.
    Tarkkana kun irrotat venttiilin paikaltaan, alla pitäisi olla usit-tiiviste joka sopii putoamaan peräkotelon sisään.

    Tuolta löytyy kaikenlaisia ohjeita ja tietoa runsaasti
    taavetti-talli.net
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. palotila

    palotila Gearhead

    Kiitti, tuo foorumi oli tosi hyvä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ketjuun löyhästi liittyen... yksi huonoimmista traktori merkeistä meinaan.
     
  5. Kaipaan perusteluja..
     
    Sierra ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. jariha

    jariha Gearhead

    Tuo trolli se jaksaa... Varmaan perustelu on se että se ei ole ameriikkalainen sevy jeejee:wc:
     
  7. leemu

    leemu 3rd gear

    No jos ei asiasta mitään ymmärrä, niin on helppo moista väittää.
    Kuitenkin melkoisen edistynyttä tekniikkaa varsinkin nostolaitteen osalta aikanaan.
     
    Sierra, Gary Grand ja esu79 tykkäävät tästä.
  8. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Oli myös suoraruiskutusdieselin kehityksessä edellä kävijä aikanaan yhdessä luukaksen kanssa vaikka alkuun pumppu ongelmia olikin. Pumppu ongelmia oli eniten juuri suomessa johtuen venäläisestä naftasta jossa oli paljon rikkiä.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Olkohan se just tommonen samanmoinen rauni johon vaihettiin töissä kaverin kaa kytkin 80/90-lukujen taitteessa. Siinä on se päällä keskimmäinen lootan ja koneen laipan pultti niin vittumoisessa paikassa että tehtaan manuaalissakin neuvottiin että jos saatte sen irti ni älkää hyvät miehet sitä enää takas yrittäkö laittaa.
     
  10. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Eikö se ihan traktori ihmisten keskuudessa ole yleinen tieto että moottorista löytyy aina jotain vikaa?

    Itselläkin on yhdestä kokemusta kun mökillä lojuu sellainen. (70-luvun malli, mallinimi ehkä 995 tai 990)

    Ja sekin seikka ettei britanniasta ikinä ole oikein tullut poikkeuksia lukuunottamatta toimivaa autoa tai moottorilla kulkevaa laitetta. Niinhän sitä sattumalta eilen vintage valtakunnassakin kommentoitiin.

    ----------------------
    Se jos tänä päivänä pitäisi löytää uudehko ja toimiva traktori onkin jo monimutkaisempaa. Vanhat on loppuunajettuja romuja ja uusista löytyy jokaisesta jotain tyyppivikaa etenkin kansipahviin liittyen. Mikä sitten on vähävikaisin? John Deere? Niistäkin löytyen vikaa.
     
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    En ole trolli enkä perusta kaikkea amerikkalaisuuteen ja Chevrolettiin. Perustan valinnan siihen mikä toimii ja mikä ei.
     
  12. Näin se kehitys kehittyy. Ennen oli hevosmiesten tietotoimisto ja nyt traktori ihmisten [sic].
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Eikö kukaan muu oikeasti ole kuullut ja nähnyt millaista paskaa David Brownit ovat? Ei niitä montaa ole edes jäljellä ja niistä on hankala päästä eroon.
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei ole kyllä tullu huomattua. Paljon parempia ne on kuin saman ikäluokan fordson/ford
     
  15. leemu

    leemu 3rd gear

    Ei kai niitä nyt mahdottomasti voi näkyäkään kun ottaa huomioon sen, että David-Brown merkillä valmistus taisi loppua -84.
    Kyllä niitä vaan paljon on edelleen käytössä ja viimeisimmät vuosimallit tekevät kauppansa ihan kohtuullisesti.
    Näiden ympärille ei vaan ole tullut samanlaista hypetystä kuin kaikenmaailman majorinpaskoille.

    Listataan nyt muutamia hyviä puolia:
    Erittäin hyvä pakkaskäynnistyvyys, pieni polttoaineenkulutus, kestävä vaihteisto (huom. synkronointi jo -70 luvun alussa), todella tarkka nostolaite (vaatii huoltoa toimiakseen, joten ei suomalaisella konemiehelle aina sovi), ketterä ahtaissa nurkissa.
     
    Sierra, Gary Grand, esu79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulla on isäukon uutena ostama -63 880, 7000 tuntia mittarissa. Kytkinlevy, hydraulipumppu ja vesipumppuun korjaussarja on laitettu, muuta vikaa ei ole ollut. Ohjausniveletkin on alkuperäiset. On niissä jo vähän välystä, mutta kaikki ohjausvarret on tuplasti pidempiä kuin esim. Majorissa, niin pienet välykset eivät haittaa. Sillä ne ei kulukaan, kun voimat on pienempiä. Monet muutkin yksityiskohdat on toteutettu selvästi laadukkaaamin kuin joissakin muissa merkeissä.

    Lisäys: Penkin alla olevat akkukotelot toki ruostuivat pois ja ne tein uudet.
     
    Muokattu: 7.7.2021
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    David Brown oli brittiläinen traktorimerkki kunnes Tenneco osti sen.. Siitä tuli jenkkiomisteinen brittimerkki.
    -80-luvulla sitten vaihtoivat merkin Case:ksi, mutta se ei ollut puhtaasti jenkki Case-David Brown kauden jälkeen enää, kun omivat David Browniltakin teknologiaa.
     
  18. Jostain taannoin luin, että noihin brittitraktoreihin tuli osia samoilta alihankkijoilta, niin ei ne merkkien erot aina ole niin suuria kuin voisi kuvitella. Ei se toki niistä samojakaan tee, mutta verrattuna esim. saksalaisiin jne. niin enempi samankaltaisia.
     
  19. hodis

    hodis 3rd gear

    Leyland huonoin Britti traktori joka talossa ollut. Taavetteja ollut jotain 8kpl ja Majoreita saman verran, pari 6 koneella. Majorin lienee joku muu suunnitellut kuin britti on kuitenkin sen verran toimiva laite. Euroopan tekninen kehitys lähti 1800 luvulla Britanniasta, eikä takaisin ole tullut... vai miten se meni.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mulla kans pari taavettia, toinen hytitön 880 kolmipyttynen, jo sitä valkoista sarjaa, -60 lukua. Sillä nyt viimeiset 11 vuotta lingonnut oman 1.5km tien ja parit pihat, useana talvena ollut jääradalla raskaassa kuormituksessa veden pumppauksessa, kevyin traktori eka jäällä.
    Ainut huono ominaisuus on, että vaihteistoon "kondensoituu tms??" vettä ja siitä sit pakkasilla ongelmaa ennen askiöljyjen lämpiämistä. Toki jos öljyt vaihtaa perään lähes vuosittain, niin sit ei ongelmaa. Normi öljyvaihtojen lisäks 11vuoden korjaukset on ollu yks raidepää (putos jo paikoiltaan), kerran piti venat säätää kun alkoi käynnistymään huonosti, startti alkoi viime keväänä vaatimaan liikaa virtaa, piti laittaa uus, laturi alkuperäinen tasavirta.
    Muuten oon tykänny, ikinä oo lohkossa pitäny ja aina lähtee tosi herkään käyntiin, myös yli - 25C pakkasilla. Se on vielä hytitön, perässä suht iso linko ja takarenkaissa näyttää olevan jääratanastat tms, pitää hiton hyvin.
    Pieni näppärä kestävä aikakautensa traktori.
     
    Muokattu: 9.7.2021

Kerro tästä muillekin!