Delco lataa liikaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja coistinen, 15.5.2013.

  1. coistinen

    coistinen Gearhead

    Autoon on asennettu uusi piraatti Delco 94 ampeerinen ja akku on myös uusi + ja - johdot myös uusia sekä maadoitus tehty uusiksi että VARMASTI saa maita, myös motti.
    Ongelma on siinä että lataa tyhjäkäynnillä sellasta 18 volttia, samaa teki vanhallakin laturilla mitä koemielessä käytettiin hetki.
    Autossa on MSD 6 AL boxi, voiko boxi vaikuttaa noin lataukseen?
    Jos vedän kokeeksi johdon suoraan -navasta lähimpään peltiin niin lataus putoaa alle 15 volttiin :eek:
    Laturia ei ole erikseen maadoitettu.
     
  2. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    En tiedä, mikä auto kyseessä, mutta itselle kun hankin mopariin tällaisen 94A laturin niin, oli ihan sama ilmiö - latasi liikaa. Se johtui itsellä siitä, että alkuperäisissä johdoissa tuli liikaa hävikkiä kuin virrat kiersi ampeerimittarin kautta. Laitoin latauspiuhan suoraan akulle sulakkeen kautta tietysti ja otin sen jännitteenhaistelun suoraan virtapiuhasta. On siitä lähtien toiminut ja virta piisaa. Sille MSD-boksille piti kyllä laittaa latausvalon piuhaan diodi, jottei sen kautta boksi saanut herätettä ja auto jäänyt käymään.
    Viisaammat neuvokoot lisää.
     
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    näin tapahtuu ainakin silloin kun laturin jännitteen säädin ei saa maita
     
  4. coistinen

    coistinen Gearhead

    Samat temput itelläkin paitsi ilman sulaketta.
     
  5. coistinen

    coistinen Gearhead

    Ihan vaan kokeiluna nappasin latauksen merkkivalon johdon irti ja mittasin latausjännitteen, oli 14.5 V
    Laturi on nyt myös maadoitettu ja tein maadoitukset varmuuden vuoksi uusiksi. -navasta runkoon ja siitä edelleen moottorin lohkoon.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko merkkivalon polttimo ja merkkivalon virtapiiri ehjä ja palaako merkkivalo virta-avaimen Bulb test asennossa? Jos merkkivalo ei toimi, niin tekee juuri tuollaista ongelmaa.

    Helppo tapa vianpaikantamiseen on liittää joku merkkivalo laturin merkkivalonastan ja akun plussan välille ja mitata sitten latausjännite.
     
  7. coistinen

    coistinen Gearhead

    Merkkivalo toimii normaalisti.
    Testasin tuolla polttimo menetelmällä, päivän noteeraus hieman yli 19 volttia.
    En keksi enää muuta kuin viedä laturi ostopaikan penkkiin testattavaksi.
     
  8. coistinen

    coistinen Gearhead

    Laturi testattu ja varmaankin lataa autossa ollessaan niin kuin pitääkin.
    Mutta testasin vielä akun jännitettä auton käydessä tyhjäkäyntiä laturin kaikki johdot IRTI kytkettynä!
    Jännite akun navoilta oli 16-19 volttia!
    Oman ymmärryksen mukaan Msd:n boxin kuuluisi kuluttaa akusta virtaa eikä lisätä sitä :odroll:
    Onkohan jollain sama boxi niin minkälaisia tuloksia jännitteen mittaus antaisi?
     
  9. coistinen

    coistinen Gearhead

    Mitattu uudestaan analogisella mittarilla niin antoi oikeat lukemat, jännitteet ja lataus ok.
     

Kerro tästä muillekin!