Dellorto DRLA turbo säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dart 67, 21.11.2014.

  1. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Kokemuksia DRLA pystykaasuttimien säädöstä turbo käytössä?

    Yleensähän nämä laitetaan niin että yksi kurkku/sylinteri.
    Itsellä vähän erikoisempi setti jossa 2 kpl 40 mm kaasutinta
    syöttää yhteisen kammion kautta 3,7 litraista 6 sylinteristä
    konetta, aiheesta lisää 225 piristelyä topikissa, mutta se siitä...

    Kerro omasta setupista ja kuinka sait toimimaan.

    kiinnostaa mm. turbo emulsion tubes ja modulator rings.
     
  2. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Tämä on tosi JÄNNÄÄ, kukaan ei tiedä mitään?

    Ei kai nämä enää tänä päivänä ole kaupallisia salaisuuksia?


    Laajennetaan kysymys koskemaan kaikkia näitä virikaasareita
    Dellorton ja Weberin pystyt ja vaakat ym.

    Terveisin nimimerkki: epätietoinen
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Nuo on hyvin ongelmallisia säädettäviä tuollaisessa käytössä. Ovat suunniteltu toimivaan sykkivällä virtauksella, ja eivät oikein tasaisella virtauksella tahdo toimia. Itse joskus vaakaimu weberiä turbon kanssa taistelin toimimaan yhteisellä kammiolla olevan imusarjan kanssa. Siihen tuli jo kaiken laisia tehdas tekoisia ja muokattuja seosputkiakin koiteltua, ilman kunnollisia eroja, aina oli jossain alueella joko laihalla tai rikkaalla. Yleensä puolella kaasulla laihalla ja jos sen sääti pääsutin piirillä toimivaksi ni sitten isoilla kierroksilla rikkaalla. jos taas joutokäynti suuttimet suurensi ja pienensi pääsutin piiriä ni sai yläalueen ja huippukierrokset lähes hyväksi, mutta sitten taas oli heti joutokäynniltä poistuessa tosi rikkaalla ja normi kaupunki ajo ei meinannu onnistua ollenkaan. Kyllä sen varmaan olis toimimaan saanu kunhan vain olis jaksanu jumpata vielä lisää suuttimien kanssa ja koittaa erikokoisia sisäkurkkuja, mutta kärsivällisyys ei riittäny ja vaihdoin ruiskuun.
     
  4. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Kiitoksia vastauksesta kiva että edes joku kommentoi.

    Samansuuntaisia kokemuksia että aina laihalla/ rikkaalla, mutta itse en ole huomannut suurta eroa
    säätämisessä sillä, onko kurkku/ sylinteri vai kammio tyyppinen imusarja.

    Ongelmahan on juuri siinä, että kun säätää ajettavuuden ja tyhjäkäynnin ym. hyväksi niin sitten
    ahdoilla mennään viimeistään kilon paikkeilla laihalle.

    Sitten taas kun laittaa isompaa pääsuutinta, niin ahdoilla toimii hyvin, mutta pintakaasulla
    ollaan rikkaalla. Eikä auta tyhjäkäyntisuuttimien pienentäminen. Lisäilmasuuttimien vaikutusta
    myös kokeiltu laidasta laitaan, ei suurta vaikutusta.

    Nyt kun seosputkea on porailtu kuvien perusteella muistuttamaan tuota turbo emulsion tubea, niin
    parannusta on huomattavissa, mutta on niin hidasta touhua tehdä aina yksi muutos seosputkeen ja taas
    testailla eri suuttimilla, että meinaa alkaa tympimään. Lisäksi kun vaihtelee erikokoisia modulaattori
    renkaita niin ei tule aika pitkäksi...

    Vai onkohan se sitten niin ettei näillä kaasareilla toimivuutta saakaan hyväksi kuin sinne noin kilon
    ahdoille asti.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    hmm mulla ongelmana oli että osakaasulla oli laihalla, ja täys kaasulla rikkaalla mitä isommat kierrokset sen rikkaammalle meni. Toisaalta se mikä kaasareilla on aina ominaisuutena että ylisuurella turbolla on turbo viiveen ajan aina rikkaalla kun kaasu on pohjassa ja menee sitten sopivaksi kun ahdot nousee paitsi että mulla jostain syystä rupes yläpäkierroksilla taas rikastumaan. 1bar ahdoilla se ei vielä häirinny juurikaan, mutta 2bar ahtojaka kun yritti käyttää ni meinas jo tulla vaikuksia. Mulla siis oli 1kpl kakskurkkuinen 45weberi ruokkimassa 1.6 litraista konetta.

    Nyt rupesin uudestaan miettimään tuota ja mulla oli muistaakseni painekotelo tehty niin että ilma sinne tuli semmoisessa kulmassa että se ensin pyrki kohokammion tuuletusreiän suuntaan, joten se saattoi olla syy tuohon yläkierros ongelmaan.

    Ennen ruiskuun siirtymistä parhaiten toimi ihan normaalista 2 kurkkuisesta vaiheittain aukeavasta modattu kaasari, ykkös kurrku oli säädetty ahtamattomaan ajoon ja 2 kurkku sitten reilusti rikkaalle. Toimi hienosti kaikissa muissa tilanteissa paitsi yli 180 vauhdissa tasanopeudella, silloin meni laihalle jos ei pitäny kaasua pohjassa.
     
  6. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Tuossa sinun tapauksessa kuulostaa siltä, että kaasari alkoi tulvimaan ahdoilla.
    Mahdollisia syitä esim. risa paineensäädin tai sitten kohokammion paineistus jotenkin pielessä, niinkuin itsekin mietit. Pysty Dellortossa kohokammio on avoin painekotelon sisällä, noissa vaakoissa on eri systeemi, en ole niihin perehtynyt.
     
  7. asperiini

    asperiini Gearhead

    Broidin kanssa tapeltiin about 10 vuotta vaakaimu Dellortojen kanssa.
    Bemarin 2 litranen kone ja ahtoja noin 1,5 baaria.
    Sai säätöihin tyhjäkäynnillä ja täysillä mutta välialuetta ei koskaan.
    Ehkä meillä oli liika isot kurkut mutta yhtä kaikki tuo säätöhomma oli todella syvältä. Lisäksi säädöt meni vituiksi jos pilvi meni kuun eteen, naisella alkoi kuukautiset tai hirvi meni metässä ohi. Eli oli käsittämättömän herkkä ihan joka asiasta, ilmanpaine, lämpötila ja kalsarien kuminauhan tiukkuus tuntui vaikuttavan ihan joka alueella.
    Enää ei hermo kestäis tuota touhua mutta onneksi nyt onkin toiset laitteet = ruiskut.
    Turbon ja ahtopaineen sekä lämmön aikaansaamat ääriolosuhteet ei kaasarille sovi kun se ei osaa kompensoida mitään muuttujaa.
     
  8. monster

    monster Gearhead

    Miekii joskus jumpannu samojen asioitten kanssa ei ole noihin ylempiin teksteihin kyllä mitään lisäämistä ,ihan kun ois ite kirjottannu. Nyt ollu yks vapari laite missä lortot enkä saa sitäkään pelaamaan.
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    vaparissa pari asiaa mistä lähteä, rungot ei saa olla horot, sen jälkeen uusii kaikki tiivisteet ja kalvot niin on edellytykset ees saada toimiin, jos ei onnistu vaparissa moisien kanssa touhuaminen niin palaa lähtöruutuun.


    Omat kokemukset vapaastihengittävässä motissa dellortoista on että todella loogisia laitteita toiminnaltaan ja tekevät juuri niinkun suuttimet pistää, JOS perusasiat on kunnossa. Ilman laajakaistalamndaa se on tosin ku ammuskelis pimeässä.
     
  10. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Samaa mieltä että vaparissa säätäminen loogista ja reagoi hyvin tehtyihin muutoksiin, kunhan malttaa
    muuttaa yhtä asiaa kerrallaan. Itse olen pärjännyt tähän asti kapeakaistamittarilla vaikka moni niitä
    haukkuukin, on kuitenkin parempi kuin kokonaan ilman mittaria.

    Turbon kanssa ei ole sitä taikaa vielä löytynyt, jatkan vielä noiden seosputkien porailua ihan
    kokeilemalla, ellei joku nyt sattuisi kertomaan kuinka nuo pitää tehdä...
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Samojen ongelmien kanssa itsekin aikoinaan painin. 2x vaaka Lortot ja painetta vajaa 2.5bar. Free Techincsin Mikan kanssa paljon vatvottiin ja porailtiin putkia ja lopulta saatiin toimimaan. Yksi merkittävä tekijä on tasaisesti virtaava painekotelo. Minulla yhtenä ongelmana oli riittävä sytytys.
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ahdetun Minin kanssa tuli leikittyä muutama vuosi paineistetun 45 DHLA:n kanssa. Kaasari oli Lotus Espritistä kotoisin. Homma oli muutenkin looginen, paineistetulla SU:lla toimi kuin kello mutta kun löysin ton kaasarin niin olihan se laitettava. Ja sitten säädettiin. Mä hain lopulta Moposportista kaikki seosputket ja mittasin/piirsin niistä kuvat ja yritin sen perusteella sitten valkata sopivaa pakettia. Tein muutaman omankin putken. Lopputulos oli se että kulutus kasvoi n. 3 litraa satasella, samat tehot kuin SU:lla, tosi helppo kylmäkäynnistys kiihdytyspumpulla. Pirun rikas pintakaasulla ajettaessa mutta jos muutti yhden koon verran tk-suutinta niin meni laihalle. Mulla oli muistaakseni 32 tai 34 sisäkurkut ja kuristus kaasarin suulla. Kaiken sirkustelun jälkeen laitoin SU:n takaisin...

    Ja juu, jos sain homman pelittämään esim. 0,7 paineilla ja nostin ne sitten kiloon niin homma alkoi kokonaan alusta. Jos SU:n neulan profiili on kohillaan niin on aika tunnoton ahtopaineille (ainakin reiluun kiloon asti).

    Tsemppiä...
     
  13. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Nostetaan vanhaa aihetta
    Sain lopulta aikaiseksi kokeilla yhtä kikkaa, joka ollut kauan mielessä. Pysty Dellorton kannessa on pieni neliskulmainen reikä kohokammion tuuletusta varten, suurensin tuota reikää jyrsinterällä ja sovitin ja liimasin
    epoksilla siihen putken pätkän, päältä 12mm ja sisältä 10mm.

    Siihen sitten 90 asteen tiukka käyrä ja siitä putki painekoteloon tulevaan putkeen noin 20 senttiä pitkälle.
    Jotain tällaistahan on käytetty Holleyn kaasareissa nimellä vent tube extensions ja kuulemma toimii.
    Mulla ei toiminut vaan tulvitti kaasarit välittömästi, hädintuskin pystyi ajamaan ihan pintakaasulla.

    Otin sitten pois noi putket ja jätin vain sen käyrän paikalleen, niin sehän tuntui toimivan paremmin.
    Nyt täytyisi löytää hakemalla tuohon sopivan pituinen putken pätkä ja oikea kulma mihin se osoittaa.

    Huomasin myös että tykkäisi pienemmistä sisäkurkuista, eli saa tarjota jos löytyy 27 tai 28 millisiä sisäkurkkuja Dellorto DRLA 40 kaasariin sopivia.
     
  14. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Nyt on onneksi tämäkin säätöongelma toivottavasti ratkeamassa, olen erittäin kiitollinen.
     
  15. Jos otit herneen nenukkiin, niin pyydän anteeksi.

    Mutta joo, en minä osaa kertoa, mitä sinun pitäisi tehdä tai olla tekemättä. Jos oikein ymmärsin, että sulla on kaksi kaasutinta yhteisen pleniumin kautta, niin voi hankala saada sellasta pakettia toimii mitenkään.
     
  16. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    No jos tää oli vaikee, niin kerro siihen imupuolen asennukseen sitten ne oikeat säädöt, nehän tulee myös tarpeeseen siinä remmislantissa.

    Mua harmitti vaan se että kun kerroin fakta tietoa, niin tuntu ettei kelpaa...
     
  17. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Ei voi moittia Dart67 kärsimättömäksi. Aika harva jaksaisi säätää kaasaria kohdilleen 5 vuotta...
     
  18. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    No joo halusin vaan osottaa sen, että netissä kaikki on helppoa, käytännössä tulee monesti kaikenlaisia pulmia joita pitää yrittää ratkoa.

    Tässäkin noissa vastauksissa on monta erillaista kombinaatiota, eikä mikään oo oikeen toiminu, niin voiskohan siitä päätellä että kaasarit turbokäytössä ei oo niin helppoo että laittaa vaan oikeat säädöt.

    Yhä jos hyviä ideoita löytyy niin olen kiinnostunut.
     
  19. Uskon, että sinua harmittaa, kun ei saa laitteita toimii. Minusta sä olet olet lähtökohtaisesti oman kuoppasi kaivanut jo alussa tuolla imusarja-kaasutinratkaisulla. Tuossa on niin paljon aukeavaa yhtäaikaa läppäpinta-alaa. Joku juuttuvakurkkunen tai yksi vaiheittain aukeava kaasutinratkaisu olisi ollut paljon helpompi saada toimii. Pelkään pahoin, että olet harmistunut vielä 2025. Toivottovasti olen väärässä ja saat laitteesi toimii.

    Minulla on kyllä pari ideaa siihen. Tulen kyllä ne kertoo aikanaan.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Blow thru pitotputken kanssa harjoittelin itse. Vaan kun ei minulla ollut minkään näköistä pitkäjännitteisyyttä, lopetin ensimmäisen kauden jälkeen. Mun tapauksessa oppia tuli sen verran, että kohokammioon viettävä ilmalinja pitotputkelta pitää olla huomattavan vähällä virtausvastuksella. Suuri poikkipinta. Ja ei yhtään huonoa liitosta Kammiota ei pelkästään ylipaineisteta ahtotilanteessa, vaan sen läpi puhalletaan ilmaa, joka ottaa lisäbensat mukaansa.

    Ei liittynyt Dellortoihin mitenkään, oli Keihinin luistikaasutin.
     

Kerro tästä muillekin!