Deltta 88 tärinä 100 nopeudessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sdfsd, 17.4.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jo viime kesänä vaivannut tärinä vaivaa vieläkin. Kuvittelin että olis uusilla renkailla parantunut kun noissa takapyörissä oli tota selkäheittoa aika paljon. Talvella en satasta ajanutkaan. Nyt taas sama tärinä vainoaa. 90 alkaa ja vähän yli satasen jatkuu ja sitten loppuu. Renkaat on nyt siis uudet ja tasapainossa.

    Varmaan juontaa tämäkin juurensa siihen kun mulla oli tässä sellanen kumivaimennettu kardaani mistä oli se vulkanointi lähtenyt irtoomaan ja haarukat ei olleet enää linjassa. Hain tosta metallisen kardaanin käytettynä ja tärinä väheni mutta ei hävinnyt kokonaan. Voisko toi kardaani olla jotenkin väärin tasapainossa kun ei ole tossa autossa tehtaalta tullessaan ollut paikallaan?

    Vai mikä noita tutinoita aiheuttaa näihin?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kardaani vois olla hyvä tsekata, vetaritkin voi ravistaa mutta kardaani ensin.

    Suosittelen tasapainottaamaan itse putkiklemmarilla.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mites toi putkiklemmaritasapainotus onnistui? Olen kuullut siitä mutten koskaan tehnyt.

    Onko jotenkin että auto ajamaan pukkien päälle täristysnopeutta, kynää lykkää varovasti kardaania kohti ja putkiklemmarin kiristäjä sen kynän piirtämän merkin vastapuolelle ?

    Miten haetaan etäisyys pituussuunnassa mihin kohtaan kartaania kannattaa klemmari pistää?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kutakuinkin noin. Pukkien päällä vaan varovasti. Ite löin keskelle ensin ja hain vähiten tärräävän kohdan ja sitten varovasti etenin etu ja takasuuntaan.

    Kahdella klemmarilla helpompaa, kun ne vierekäin aluksi ja sitten kääntää toista eri suuntaan. Ruuvipää toimii painona.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toi kuitenkin suht nopeaa tehä niin en ressannu alkupiirroksista.
     
  6. Sputnik70

    Sputnik70 1st gear

    Tuota, missäs kondiksessa etupyörän laakerit? Voisko aiheuttaa tärinää?
     
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kato vielä siitä kardaanista ristikot.....jos seissy.

    Mää ostin käkkylään seisseen kardaanin. Ni pienen ajon jälkeen alko täristää....rasvaa kunnolla ni alko nuortumaan :)
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Molemmat ristikot ja pannat vaihdoin kun ton kardaanin laitoin kiinni. Takimmaista vois koittaa ehkä rasvata kun rasvaus on jäänyt tekemättä kun tonne on mahdotonta saada rasvaa.

    Etupyörän laakerit on uudet, ne vaihdoin kun oli molemmat semmosia jurisijoita.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tutinat on perseestä ja joskus tosi hankala selvittää. Onko laatikon asento oikea? Kardaanin alku ja loppu pitää olla toisiinsa nähden samassa asennossa.
     
  10. mesev8

    mesev8 3rd gear

    taka iskarit?
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Takaiskarit on uudet, siellä oli jotkut coilover kuormaiskarit mitkä teki autosta sellasen mitä jotkut lava autot on ajaa ilman kuormaa ja jotenkin tehosti tota renkaista tullutta tärinää.

    Laatikko on 350 ja varmaan alkuperänen. Mikä sen asennon olis voinut muuttaa? Voisi noitakin tietty koittaa mitata nyt kun muutenkin meen auton alle tsiikailemaan ja testaan samalla missä kunnossa se tukikumi on.

    Mulla oli tietysti tässä dieselin etujouset jollon noi auto kulki nokka tosi pystyssä. Laitoin bensa jouset tilalle ja etupää laski reilusti, siis useita senttejä. Nyt toi menee vähän perä ylhäällä niin kun noitten kuuluukin. Tämä voi tohon asentoon vaikuttaa, voiko sitä säätää jostain?

    Jossain ameriikan foorumilla puhuvat että laatikon joku taka laakeri aiheuttais myös vapinaa. Mites niitten kuntoa voisi diagnosoida? Stefa vuotaa vähän mutta kuitenkin niin vähän ettei tikusta katoa öljyä. Eikö ne saa vaihdettua ihan kun ottaa kardaanin irti ja vaihtaa?
     
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    takertelevat etujarrut saa aikaan samanlaista tutinaa kuin rengas joka ei ole tasapainossa,nyt on kahdessa ollut jarruissa vika,joskus vähemmän joskus ihan saa-sti
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Dodgesta kun meni hännän laakeeri niin välys tuntui kädellä mutta ei itse ajoon kyllä muistaaksenu tärinöitä tuonut, öljyn tiputus oli vaihdon syy.


    Etujarrut tai tarkemmin jarruletku kun oli ummess eikä palauttanut hyvin aiheutti myös rytinää mutta se tuli isolla nopeusalueella.

    Ootko ajanu täristysvauhtia eri vaihteella että ois eri kierrosluku?
     
  14. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Minä vaihdoin tuon laatikonhännän laakeriholkin coronettiin ja tärinä väheni noin puolella. Oli selvästi kulunut ja naarmuinen.

    Pitää vaihtaa vielä ristikot ja kattoo tuota jortaanin tasapainoo.
    Tärinä alkaa just vittumaisesti 90 kohdilla niin joutuu tien tukkona köröttelee 85km/h.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Just noin se mullakin alkaa jossain 90 pienenä ja 100 se on jo ihan selvästi tunnettavissa. Sitten kovemmissa vauhdeissa se pienenee, 140 ei tuntunut enää melkein ollenkaan kun motarilla ajoin.

    Jarrut ei kanita.

    Muistaakseni se kierrosluku ei vqikuttanut värinään, täytyy vielä testata.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entäs jos isket vapaalle?
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt näyttää siltä että taitaa olla multa vetoakseli kiero. Nostin auton ylös ja laitoin pukeille ja käymään vaihde päälle, niin takapyörä vippasi miten sattuu. Vaihdoin takarenkaat puolelta toiselle ja taas vippasi eli vika ei ole vanteessa.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jahas, nyt on vetari irti ja käytetty sorvissa. Ihan banaani ja umpikiero eli ei enää saatu eikä yritetty parantaa sitä. Se vetari on nyt menetetty. Täytyy alkaa kattelemaan mistä löytäis tollasen uuden käytetyn. Farmarin akseleita nyt on joka nurkissa ja mullakin on mutta ovat väärällä jaolla...
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt vois tarjota suoraa vetaria. Paikallisilla ei ollut.EI TARTTE ENÄÄ!!


    Auto Olds Delta vm 80 lukkoperällä ja aavikko väleil
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saako tollasta vetoakselia hiekkapuhaltaa? Olis uus käytetty romikselta nyt tossa. On vaan vähän ruosteessa.
     

Kerro tästä muillekin!