Deltta 88 tärinä 100 nopeudessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sdfsd, 17.4.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En oikeen kardaanikulmia saanut mitattua. Ei pystynyt tarpeeksi tarkasti mittaamaan.

    Apusimpukan sain tänään paikalleen, jospa jurinat nyt loppus.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Auton kummalliset ohjausliikkeet ja täräykset+ratin värinät oli poissa. Auto oli huomattavasti parempi ajaa mitä ennen eli jotain parempaa.

    Satasen tärinä silti on vielä sitkeesti mukana. Vaihteiston takakumi näytti ihan ehjältä. Voiko toi laatikon takalaakeri ja yoke kulua niin paljon että alkaa värisemään?

    Jotenkin kuvittelisi että kardaanista tulis värinät kun:

    1. Väristi kesä ja talvirenkailla
    2. Ratti ei enää tärrää apusimpukan vaihdon jälkeen
    3. Vetarit on suorat
    4. Auto on ollut joskus taksina ja laatikolla+yokella todennäkösesti ajettu paljon.

    Tarvittiinkos tohon takalaakerin vaihtoon joku erikoistyökalu? TH-350 laatikko mulla
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hyvin voi olla hela/takalaakeri syyllinen. Nyt joku fiksumpi vahvistaa, mutta tuossa 350ssä on irrotettava häntä jonka voi irrottaa muistaakseni ilman että mitään osia tarttee pelätä levähtävän pitkin tonttia.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Juuri noin menee se takapään helan vaihto ja sen kuluma voi tosiaan aikaansaada värinöitä. Vanha vaan lyödään pois jollain sopivalla tuurnalla ja uusi painetaan paikoilleen, hommaa myös stefa samalla kun se pitää irrottaa tuossa hommassa.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koitan vielä tuota, jos sen jälkeen vielä täristää niin antaa sitten täristää.

    Onko tuo helan vaihto helpompaa tolla erikoistyökalulla mitä TH-200 tapauksessa käytettäisiin. Meinaan, kannattaako itse alkaa auton alla turaamaan, irrottamaan häntää yms. jos joku ammattilainen tekisi homman nosturilla työkalun kanssa kymmenessä minuutissa?
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Erikoistyökalua se ei tarvi kun irrottaa kardaanin ja hännän. Jos senkin jälkeen täristys vielä jatkuu, niin on vielä olemassa klemmaritasapainotuskonsti kardaanille auton alla. Se toimii käytännössä, olen tehnyt. Se neuvotaan myös tehdasmanuaaleissa ainakin vielä 60-luvun lopulla.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, olen kuullut siitä. Haluan vaan varmistaa että lähtökohdat olisi kunnossa. Mun mielestä ei ole järkevää alkaa tasapainottamaan kardaania jos toi laatikon takalaakeri onkin syypää.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Täristellääs taas.

    Tulikin talvinopeusrajotukset niin jäi noi kaikki tekemättä. Nyt kuitenkin tärrää jo päälle 80 ja selkänoja alkaa heilumaan jo vajaassa 80. Panin yoken tilaukseen sekä laakerin ja stefan. Maksaa saakelisti mutta ei tuolla auton alla montaa kertaa viitti pyöriä ja ihmetellä noita miljoona ajettuja taxi osia.Tulee ainakin se puoli varmasti kuntoon. Pohjan voitelukin kiihtynyt talven aikana ja olen pari kertaa joutunut lisäämään ööliäkin.

    Täristelemisiin!
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vituuu ei auttanut takahelan vaihto tärrää vieläkin.

    Kuuluuko siinä laatikon ulostuloakselissa olla välystä?
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Ootko vaihtanut kardaanin ristikot? Mulla Slanttivani oli ihan mallia Shake Your Moneymaker, kun eturistikko oli murusina, myös pohjan voitelu oli kunnossa, joke kun vatkasi stefassaan. Kun vaihdoin kardaanin eturistikon, loppui tärinät ja lootaöljyt pysyi lootassa. Ja musaakin pysty kuuntelemaan, kun Shake Rattle And Roll-meininki jäi pois. Vaihdoin myös vaihteiston takatukikumin, mutta se ei vielä korjannut pois tärinää.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olen vaihtanut, sillon vasta ravisti ja sekottikin kun oli vanhat paskat ristikot ja vielä kardaanikin kierossa.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tänään koitin klemmareilla puuhailla. 5tuntia tais mennä ja muutamakymmentä haalarin pukemista ja riisumista. Tärinä ei silti ota lopettaakseen eikä liitua saa piirtämään yhtenäistä viivaa edes neljällä klemmarilla. Piirsi aina samaan kohtaan viivan.

    Viiva tulee siihen kohtaan missä kardaanissa on takana tasapainotuspuntti, ihan takaosassa vähän eri kohtaan mutta etuosassa ihan puntin vastapuolelle.

    Pitäskö toi kardaanikin kellottaa ettei ole kiero? Ei ainakaan silmin näy kieroutta.

    Etulevyt kellotin ja oli OK, pari sadasosaa heittoa. Rumpuja en huomannut kellottaa.

    Aika shittiä tää homma kyllä:mad::(:rolleyes:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos se putki on mutkalla niin sehän selviää kun nostat fillarit ylös ja vaihde päällä pistät jonkun terävän putken lähelle. Siis keskelle putkea, jos tulee vain pikkukriipu niin siihen klemmarit niin että ruuvit on vastapuolella. Sitten taas baanalle ja siirrät niitä puntteja kauemmas toisistaan. Tollasen tärinän taitaa huomata ajaessa pukkien päälläkin niin ei tarvii baanalle lähteä?
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla ton terävän asemaa ajo liitu ja ei tullut yhtenäistä viivaa vaan just tolleen.

    Laitoin klemmarin noin just että se ruuvi oli vastapuolella sitä viivaa. Ajelin uudestaa ja koitin liidulla siittä vierestä niin samanlainen viiva tuli samaan kohtaan mihin aikasemminkin. Neljä vedin klemmareita rintasin ja silti sama juttu. Alko mietityttään että onko tossa putkessa jotain isompaa mätää?
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kun olit auton alla ja teit sitä merkkiä, niin tärisikö kardaani siinä nopeudessa kuin ajaessa?
    Niinkuin Mudracer kirjoitti, se kannattaa tasapainottaa pukeilla koska silloin voi niitä klemmareiden ruuvimötiköitä (painot) käännellä toisistaan eroon ja kokeilla miten vaikuttaa tärinään.
    Olen tehnyt tuon homman vielä ilman takarenkaita, jarrurummut tietenkin muttereilla kiinni, niin ne ei vaikuta tärinöihin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vaikka saisit sen punttiin niin ei putki silti oikene eli et saa koko putken ympäri tasaista viivaa millään.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaaha, selvis täristäjä ainakin todennäkösesti.

    Kun kardaania vaihdeltiin niin katkes rasvanippa ristikon sisään. Alettiin sitä ihmettelemään niin huomattiinkinettä ristikko on ihan sininen laakeripinnasta. Aikasemmin jo mietittiin että miten toi rasva voi olla noin mustaa ristikossa..

    Vähän aikaa oltiin ihan ihmeissämme kunnes havaittiin että kupin pohjalla oli kulutusjälkiä, eli se kuppi on pohjannut..

    Sokat oli tosi piukassa josta vois päätellä ettei ole asennusvirheestä kyse vaan ristikon epämääräsestä mitotuksesta. Täytyy koittaa saada huomenna tai viimestään maanantaina ristikot tohon ja kattoa tarkkaan ettei kanita mihinkään. Varmaan sillon kun noi laitoin oli kanittanut tai ollut jäykkä mutta en ollut tajunnut kiinnittää siihen mitään huomiota.

    Varmaan siittä itse ristikosta voi hioda pois jos näyttää siltä että pohjaa ja kanittaa?
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Joissain ristikoissa tulee mukana eri paksuisia C-sokkia joilla voi tuota asiaa ehkä korjata, ohut sokka jättää ristikon löysemmäksi. Toinen tapa on se jopa tehdasmanuaaleissa kerrottu ohje, että kardaanin ja/tai yoken haarukkaa hakataan vasaralla sen ulkopinnasta tietystä kohdasta molemmin puolin vuorotellen niin että asennettu ristikko löystyy.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ahaa.

    Mulla ei ole tehdasmanuaalia, missäköhän ne kohdat on?

    Mulla tuli vaan yhdenmalliset sokat, aattelin siittä ristikon päästä hivasta mutta jos toi hakkaus auttaa niin täytyy sitäkin koittaa.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sain ristikot. Piti vetää lamellilla ristikosta vähän pois kun yksinkerasesti noissa on joku ihme mitotus.

    Tärräys väheni siedettävälle tasolle mutta on edelleen mukana......kardaanissa ei voi olla vikaa koska olis epätodennäköstä että 2'kardaania olis molemmat rikki, ristikot ei enää kanita eikä lämmennyt ajon jälkeenkään eli ei pohjaa. Takalaakeri vaihdettu laatikosta, vetarit ehjät, levyt suorat......eli mitä ihmettä?

    Miten huonot kardaanikulmat oireilee? Sitä en ole vielä tarkastanut. Vikana siis edelleen satkun vauhdissa tärräys, kierrokset ei vaikuta eikä se että moottorijarruttaako vai kiihdyttääkö vaan tärräys tulee vaan nopeuesta. Ratti ei tärrää noissa nopeuksissa vielä. Renkaat pitäs olla tasapainossa.

    Tärinä ei ole enää paha. Sellanen ärsyttävä hytkytys.
     

Kerro tästä muillekin!