Denson laturi mopsiin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja GARAGE_INC, 18.3.2008.

  1. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    se on toiminta varma, saa orkkis mittarinki toimimaan, kuten tuossa sanottiin ni se lamppu sinne väliin...
     
  2. blueflame

    blueflame 1st gear

    kääntykää AV-autosähkön puoleen Espoossa
    on velho noiden laturi ja startti hommien kanssa
    ja tietää varmaankin nuo hihnapyörä hommat
     
  3. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mä oon koettannu välttää Unipoint-latureita, niissä laatu vaihtelee aika lailla. Voi kestää korjaamomiesten mukaan kyllä kymmenenkin vuotta jotkut, mutta voi olla että vain vuodenkin.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla on Satellitessa joku Mitsu Lancerin laturi. Kahellakympillä hain romikselta ja pulttasin sen suoriltaan kiinni, säätörautaa saatto joutua pikkasen muokkaan. Liittimetkin oli samanlaisia. Vanhaan lataussäätimeen laitoin diodin sisään että saa auton vielä sammumaankin. Eipä ole valot vilkkunut sen jälkeen ja virtaa on piisannut :)
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Minkäikäine ja uudemmalla vai vanhemmalla lataus-systeemillä ?
     
  6. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Näyttää tuo Satelliten konehuone niin tutulta että taitaa olla joku 68-70 mallinen, näyttäis tuo jännitteensäädinkin siltä vanhemmalta eli mekaaniselta, menikö oikein? Onko tuosta Mitsun laturista yhtään tietoa minkä vuoden mallisesta se on? Näyttää ihan hyvältä ja jos se kerta on suoraan kiilahihnalle tarkoitetulla hihnapyörällä niin sen asentaminenhan onnistuis helposti. Näköjään tuo laturi tarvii erillisen jännitteensäätimen, mutta minkäs takia se diodi täytyy laittaa eli miten se vaikuttaa sammumiseen?
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo niinpä olikin kun tajusi tuon linkin katsoa. Tuo on tuolla vanhemalla systeemillä, sille uudemmalle itse mietin, mutta jos säädin on integroitu niin ihan samahan se tietysti on..

    niin, mikäs tuo diodihomma olikaan? eikös katkea muuten virrat moottorista?miksi ei?
     
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Joo, eli ´69 se on ja mekaanisella säätimellä. Tuossa laturissa on säädin itsessään sisäisesti, näön vuoksi halusin pitää oman säätimen tulipellissä :) Joku 80-90-luvun vaihteen mitsu se vissin oli. Niin sehän se pitikin mainita että hihnapyörä tuli sorvattua miljoonalaatikosta :rotfl: Moniurasella tuokin alunperin...
    Hmm.. Mitenkäs se nyt sähkö kiertää siellä. Jokatapauksessa seurauksena on että ilman diodia herätejohdossa auto ei sammu avaimesta :)
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    ?? Mä en tarvinnut mitään diodia. Virrat kun kytkee pois niin ei tule enää herätevirtaa eikä myöskään sytytysvirtaa. Onkohan sun sähköjä muuteltu joskus ?
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Jaa, mulla on tuo sama homma ollu parissa Valiantissa ja Satellitessa :eek: Satelliittiin tuo denso? ja Valttereissa muistaakseni luukkaan laturi. Mikäs sulla?
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä laiton denson valianttiin ja furyyn. Molemmissa toiminut ihan normaalisti (paitsi lataavat paremmin kuin originaalit), heräte virran otin molemmissa ennen säädintä. Amppeerimittari pelasi myös molemmissa.
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Mistä sait nuo densot/ sen hihnapyörän siihen? Olis denso kyllä tallissa, muttei siimapyörää siihen.. :(
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Valkkasin romikselta kiilahihnalliset versiot. Eiköhän noihin löydy romikselta (tai autosähköliikkeistä) helposti noita hihnapyöriä.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Oliskohan 5 -10 € uuden hihnapyörän hinta..
     
  15. WSE

    WSE 1st gear

    Saa. Minulla ainakin on jokunen hihnapyörä, ja kyllä varmaan kaikilla jotka noiden laturien korjauksia tekee, löytyy niitä. Samoin myös laturit voivat usein olla erikoisliikkeessä edullisempia kuin yleisvaraosakaupoissa, samoin tietämys sopivan löytämiseen on parempi, voi myös löytyä hyviä käytettyjä, kannattaa kysellä paikallisista autosähköfirmoista ensin.
    Kannattaa ottaa laturi mukaan kun menee asioimaan liikkeeseen niin löytyy kerralla sopiva hihnapyörä.

    Jos laturin taikka osien hankinta tuottaa vaikeuksia niin tännekinpäin saa toki soitella, 050 3662555
     
  16. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Lainataan aihetta.. mikähän densoon tullu kun ei halua lataa enää tyhjäkäynnillä, 1500+ rpm noin 13V ja 2000+ rpm 14V näyttäs mittari noin :mad: .

    Flektit ja valot päällä ruuhkassa tippuu alle 12V :( . Viikon alussa luulin että siinä menossa laakeri ku äänti sillä tavalla välillä, ääni kuitenki katosi seuraavana päivänä eikä palannut.. eilen sit hais palaneelta nokkaan hetken ku ajelin, sekin haju sit hälveni. Ei voi sanoo varmaksi tuliko tuosta mutta tänään kattellessa laturin etuosaa, oli aukosta pukannu mustaa pintaan hihnapyörän taakse.. näytti hiilipölyltä mut eikös hiilet ole takapäässä.. muistelen.

    Oli muuta ähräämistä tänään ettei kerinnyt tutkia paremmin.. ideoita mikä aiheuttaa tollasta? Laturi on ehkä kaks vuotta vanha, joten hiilien ei luulis olevan loppu. Jännitteensäädin, diodit, vai pahempaa? Akun kengätkään niin pahat ole musta että noin estäs virrankulkua, ainakin maadotukset on kunnossa.

    No toimiihan se edelleen yhtä hyvin ku moparin oma mötikkä :rotfl: .
     
  17. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Vastaan itse itselleni, ainakin diodit oli kärynneen näköiset, joten kokeillaan auttaako pelkästään diodisillan vaihto.. mikähän piru noita polttaa, ei luulis 70A:n pieneks käyvän? Edellisestä moppelaturista kärvähti kans, mutta sillo oli tullu lisä kuormaks flektit ja vahvistin, joten jäi liian pieneks teholtaan ilmeisesti.
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Saattaahan siinä olla staattorikäämityskin palanut diodin oikosulusta johtuen pahimmassa tapauksessa; diodit menevät ylikuormasta tai ylilämmöstä johtuen, laturin jäähdytys ja sijainti voivat vaikuttaa. Kaikki laturit eivät kestä (=jäähdy riittävästi) jos virtaa otetaan kokoajan täyden tehon mukaan.
     
  19. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Tuntus taas pelaavan yhtä hyvin kuin ennenkin, eli käämit lienee kunnossa. Katotaan kauanko kestää tälläkertaa.. :)
     

Kerro tästä muillekin!