Dexron VI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Gerball, 16.1.2023.

  1. Gerball

    Gerball Gearhead

    Onko tarjolla olevat öljyt kutakuinkin yhtä hyviä vai onko isojakin eroja ?
    Motonetin Mag1 maksaa alta 10eur. Autodocista löytyy pitkä rivi yli 20eur. maksavia litkuja.
    Onko esim. Autodocin Castol 15D73A tuplaten parempaa mitä tuo Motonetin Mag1 ?
    Ei kai tuo 2x hinta voi ihan brandistäkään tulla.
    Mitä ovat keltaisen väriset Dexron VI litkut ? (Liqui Moly)
    Kyselen koska meni luotto Motonetin halpis öljyyn. 2020 kesällä vaihdoin Mag1 öljyt laatikkoon, tänä kesänä rupesi aski vonkumaan. Ei vielä pahasti, mutta tuskin se siitä itsekseenkään korjaantuu.
    Vonkuna kuuluu mielestäni ainakin kakkosella ja siitä johonkin 80km/h asti. Voihan olla toki että ei kuulu enää kasvaneen taustamelun johdosta.. Mikäköhän tuolla rupesi vonkumaan ? Tarttis varmaan tehrä jottai.
    Aski on 4L85
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tämä on kysymys johon harrastajilla ei ole oikein eväitä vastailla varmuudella. Paljon mutua ja taikauskoa toki riippuen tyypistä.

    Meikäläisen mutulla heitetty kommentti on, että kyllä tuo motonetin myymä mag1 on ihan käypäistä ATF evästä ja dexron III niin kauan ja laajasti käytössä ollut standardi etten jaksa uskoa valmistajien mokailevan sitä, oli sitten premium tai halpis. Kyllä monissa asioissa brändi voi määritellä hintaa hyvinkin rajusti.

    Laatikon alkaneeseen vonkunaan voi olla noin 150 erilaista syytä joista käytetty ATF on yksi, en lähtisi suoriltaan dumaamaan sitä syylliseksi vaikka se voikin vaikuttaa helpolta syntipukilta. Oletan kyseessä olevan kuitenkin vaihteisto jolla jo ikää sekä metrejä takana määrä X.
     
  3. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Eräs hyvinkin tunnettu lootaspecialisti sanoi mulle kun aikanaan turbo mesen tomaattilootan korjautin/vahvistutin hänellä niin laittoi juuri Mag1 Atf+4 sinne ja sitä käytin. Mese edelleen suvussa harrastevehkeenä.

    p.s nii sitä vaa meinasin ettei tuo mag1 varmaa mitää iha kuraa oo muinakaa versioina;)
     
    Muokattu: 16.1.2023
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei liity asiaan mitenkään mutta kerron silti. Vaihdoin joskus rysleriin ohjaustehostimen nesteet, moponetista Mag1:stä. Voi perskele mikä ulina siitä lähti. :eek: Redlinet tilalle ja ulina loppui.
    Meni muutama vuosi ja vaihdettiin tehostajan nesteet toiseen rysleriin kun meni letku poikki. Taas samaa Mag1:stä ja sama lopputulos. :p
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Älä säikyttele, viime syksynä just vaihdoin MAG1 öljyt tehostimeen :eek::D
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jaa,minä oon tähän mennessä vaihdellut öljymerkkiä mitä milloinkin käteen sattunut kunhan tyypiltään oikeanmoista ja hinnaltaan järkevää koska harrastekäytössä ei kilometrit paina,ei raskas jalkakaan ja täysin tai melkein vakioinen vehje kaikinpuolin mitä nyt ollutkin kymmenien vuosien aikana.
    Mitään eroa ole huomannut ns tyyriisiin merkkiöljyihin (joita niitäkin ollut) lootaan vs vähempi tunnetuihin tai jonkin tarvikefirman omalla nimellään myymiin mutta sen huomannut että mitä nykyaikaisempaan vaihteistoon tarkoitettua ja korkeamman luokituksen öljy omaa niin sen tehokkaammin nykäisee pehmeän vaihtamisen sijaan vanhoissa 60-70 luvun automaateissa elikkäs jos löytää vaatimattomamman luokituksen omaavaa jostain niin sitä pistäisin tehdasvakioiseen automaattivaihteistoon.

    Tahtovat olla "liian hyvää"tai vääränmoista tavallaan noihin vanhoihin laatikoihin lisäaineistuksiltaan mutta jos puhutaan 90-2000 luvun monipykäläisistä matolootista joissa sähköjohtoja ym relettä naksuttamassa ja vaihteita kuin kuorma-autossa niin
    niistä en tiedä,ei kokemuksia kuin 3 vaihteista TurboHydramaticeista ja TorqueFliteistä.

    Eihän niitä öljyjä turhaan kehitetä,vanhoihin menneiden aikojen vehkeisiin ne ei vaan oikein sovi automaattisesti eikä tie onneen vaikka joillekkin se on tietysti hienoa
    kun kallis merkkiöljy ja viimeisen päälle turbokuumuskestotakuu ...pakkohan sen on olla hyvää jos vaatimukset ylitetään ainakin viisinkertaisesti ja jumalattoman kallista.
    Rakennetut kiihdytysvehkeet tai kovasti modifioidut eri juttu,vakiosista haastelen.
    Tärkeintä mun mielestä että öljyä on riittävästi,tyyppi oikeanmoista vaikka luokitus olisikin liian hyvää joka enempikin vaihtoon vaikuttavaa ja vaihtaa öljynä mieluusti liian usein kuin pitkittää ajaen ikivanhoilla "numbers match" amerikanöljyillä kun kuulemma öljyjä ei tarvitse koko auton elinikänä vaihtaa...tämmöistäkin kuullut ja mikäs siinä,vaihtuuhan ne öljyt sitten samalla kun remppaa lootan.

    Mulla ollut Mag lootaöljyjä käytössä niin pitkään kuin motonetissa moista myyty,yhtä hyvää kuin muutkin jos itse laatikko kunnossa ja miksei olisi,ei toki kumminkaan mikään voittaisi Nilsiän Öljysheikin man-oil öljyä joka vasta tyyristä olisi jos semmoisen avaamattoman purkin löytäsi:)
    Sitähän kuulemma meidän puolustusvoimatkin käytti Sheikin mukaan moottoreissa kuin laatikoissakin.
     
    Muokattu: 17.1.2023
  7. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Allisonissa oli mag1 dexron 6 yhden vaihto välin, ei ongelmia. Nyt hain ikh wiima dexron 6 kun sai 20l astiassa. Ei vielä ongelmia ajettu pari tonnia.
     
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Yksi kustannustehokas, eikä varmasti huono vaihtoehto on John Deeren Hygard. Löytyy kahdella eri viskositeetilla ja 20l pöntössä. Litrahinta lie jossain vitosen paikkeilla, riippuen vähän mistä ottaa.
     
    Akit tykkää tästä.
  9. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Oon laittanu automaattiin ohutta moottoriöljyä vajaan litran verran teoriassa voiteluominaisuuksien parantamiseksi.
    Ei oo haittaakaan ollu vaikka atf,ät ollu mitä on sattunu löytymään, yleensä halvinta mahdollista.
     
  10. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Automaattilaatikkoon moottoriöljyä? Kuulostaa järjettömältä
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    Ajettu 1100 heppasella tekniikalla 7s aikoja ihan type F Mag 1:llä kisaa eikä ongelmia!
     

Kerro tästä muillekin!