Diesel kynäsuutin tuntijoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PauliP, 5.1.2010.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Näkyy olevan uusia kiinalaisia dieselin kynäsuuttimia tarjolla ainakin John Deere Stanadyne jakajapumppuisiin moottoreihin.
    Kuvassa näyttävät aikalailla samoilta kuin Oldsin 5,7:n kynäsuuttimet. Tunteeko kukaan, onko ne yhteensopivia, joutuuko ne säätämään ja/tai onko se edes mahdollista?

    Avautumispaine 3200+/-40PSI
    http://topower.hisupplier.com/product-2 ... 20494.html
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Avautumispaine ainakin on melkeen tuplaten verrattuna natikan DB2 pumppuseen 7.3 IDI koneeseen (uusi suutin 1875 psi +- 75). Mahtaskohan tuo avautua laisinkaan?edit, tai jonnekinhan sen paineen on pakko mennä. Jos vaikka koko pumppu räjähtää... :rotfl:
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eli tuskin sopii, harmi sinänsä. Yhden vääntyneen suuttimen aikoinaan uteliaisuudesta purin, siellä on jousi sisällä ja se varmaan määrittelee karkeasti sen avautumispaineen, loput sitten säätöruuvilla.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Pitäis tietää mikä on sen originalin suuttimen numero, niin vois koittaa sen perusteella että löytyiskö sopivampaa.
    Kyllä se avautumispaine on ihan säädettävissä jousen esijännityksellä sopivaksi...ja tossa kynäsuuttimessahan on neulan avautuminenkin rajoitettu säätöruuvilla, eli ruiskutuspainekin on sovitettavissa vaikka avautumispainetta muuttaa....
    Noi suuttimet näky olevan neljällä reijällä...eikös ne originaalit ole kahdella...ja kaliforniamalleissa kolmella?

    Ja on tossa sellanenkin huono puoli, että niitä suuttimia pitäis tilata 100 kappaletta....tosin jos sopivia löytyy ja hinta on sikahalpa, niin mä ainakin voisin sarjan ottaa....
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kahdella ja kolmella reiällä olen myös niitä nähnyt. Onkohan sillä merkitystä että on neljä? Voihan ne suihkut olla kohdistettu nimenomaan johonkin tiettyyn suuntaan siellä esipalokammiossa, en tunne niin tarkasti. esipalokammioitakin on kahdella eri sisärakenteella varustettuja, en tiedä onko sillä myös merkitystä siihen että onko kaksi/kolme aukkoa.

    Kai tuo 100kpl voisi onnistua jos hinta olisi kohdallaan. Sehän on reilut kymmenen moottoria "varasuuttimineen".

    Jenkeissä myyvät noita 26,00 USD hinalla kappaleittain.
     
  6. hansa

    hansa 1st gear

    Taitais osua kärki mäntään, jos ei esikammio estäis sitä. Tietenkin, jos jättäis löysälle. Avautumis paine tässä tapauksessa varmaan pienin broblem. :D
    Vähän saman näkönen , mut niin erilainen silti :lol:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eli onko tuo kärkiosa pidempi? niin se kyllä kuvissa ulkomuistista näyttääkin.
     
  8. Antti P

    Antti P Gearhead

    Äkkiä katottuna tuo suutinputken pituus ei täsmää ja aika hankala nuo "metalliset tulpan johdot" sovittaa..
    Tiivisteillä voi passata sekä prikoilla tuota suuttimen pituutta, reikien määrä ja koko muuttaa polttoaineen annostelua ja suora ruiskussa tarkaa ettei suihku väärään suuntaan.
    John deeren tiivisteitä olen käyttänyt yhteen DX koneeseen mutten suuttimia.

    On mulla paperi versiona ohje myös kynäsuuttimen huoltoon ja korjaukseen jostain 80 luvulta.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei kait noita kynäsuutinkansia oo kun yhdellä esikammiomallilla, siinä toisenlaisessa on sit mikrosuuttimet....

    Ja ymmärtääkseni noi kyllä suihkii päin esikammion seinää/hehkutulppaa/kannasta joka on esikammiossa, eli ei pitäisi olla hirmuisen ronkeli sille suihkun suunnalle eikä laadulle.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eniten tuo asia kiinnosti siksi että 5,7:n kynäsuuttimiakin taitaa olla kohtalaisen huonosti tarjolla. Tosiaan, tuo sivuhaara on selvästikin kiinnitetty suutimen runkoon paljon ylemmäs noissa John Deere-malleissa.
     
  11. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Älkää heitelkö meneen niitä vääntyneitä kynäsuuttimia, ne pystyy toisinaan vielä suoristeleen/elvyttämään jos on käytössä testauspenkki. Aina ei onnistu, vaatii pitkäjännitteisyyttä.
    2,3 tai 4-reikäisyydellä ei esikammio-moottorissa ole paljoa merkitystä.
    Vanhemmassa suorasuihku Trasiteissahan on myös Stanan kynäsuuttimet, paljon 5,7 Oldsmobileä pidemmällä kärkiosalla tosin, eli ei soveltamiskelpoinen.
     

Kerro tästä muillekin!