Diesel suutin huoltoa porista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Blue-berry, 4.6.2016.

  1. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Moro.

    Sattuisiko joku tietämään onko porissa pajaa mistä voisi 6.5td koneen suuttimille huoltoa kysellä? Tai edes jossain lähettyvillä. Millaisissa hinnoissa mahtaa moinen operaatio edes olla?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Karla? motonetin lähellä tekee suutinhuoltoa dieseleille. Siellä joku asiantuntija.
     
  3. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    En tiennytkään, että siinä tekevät. Pitääkin varmaan kysellä
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaveri just vuosi sitten kävi ja karla se musta oli jos ei naapurissa oo muita. Siinä oli ennen joku muu paja mikä tais muuttua ja ammattitaito jäi. En tiedä oliko muualla sitten kun se sinne meni.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jos suuttimet alkaa olla kovin vanhat niin eikö tuo huolto mee suurinpiirtein niin että ensin testaavat ja sekin maksaa,sen jälkeen toteavat että tarvii kärkien vaihdon ja siinä vaiheessa ollaan jo siinä pisteessä että oisit saanu uudet halvemmalla.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eli vaikka ei olis vikaa niin tulee halvemmaksi pistää uudet, logiikka se on toikin.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joojoo, tarkotin että jos ne on iankaiken vanhat niin ei ne siitä testaamalla uudistu. Just kun ite tuon asian äärellä olin niin mä ajattelin sen niin että jos käyntiinlähtö ja savutusongelmat on jo olemassa ja suuttimilla miljuunat kilsat takana niin ei siinä testejä tarvita jos uudet saa reilulla 300 egellä. Jos ja kun ne kuitenkin tarjoo niihin pajallakin uusia kärkiä niin tuskin tulee ainakaan halvemmaks. Tietysti kysyjän kirjotuksesta ei selvinny mikä on tarina taustalla,pelaako auto huonosti,onko suuttimet löydetty jostain hyllystä ja halutaan testata toimiiko ne.....se on sitten eri homma.
     
  8. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    No pitääpä harkita sitten uusia. Vielä ei ole kuin käyntiinlähtö hieman hankalaa. Joutuu hetken aikaa pyörittelemään. Meinaa usko loppua kesken startin...
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossakohtaa ottaisin hehkut irki ja testaisin ne ekana. Kusevat suuttimet aiheuttaa kolinaa ja savutusta varsinkin tyhjäkäynnillä, tietenkin käynnistyvyyskin heikkenee kun löpö lentää tippoina eikä sumuna etukammioon.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo ehdottomasti jos suuttimiin vika paljastuu niin uudet kärjet heti. Testsuskin tosiaan maksaa. Oisko kärkien asennus ollut parikymppiä ihan täys mutu. Ja kärkien hinta päälle.

    Senverran joskus laskin että jos harvaan joutuu ja neloskoneelle tekemään niin kanattaa mutta jos vaikka kaheksan suutinta vaihdettavana niin bilteman 200 kieppeillä oleva painepumppu suuttimien avauspaineelle on jo järlihankinta. Kärjen vaihtohan ei ole amerikan temppu.
     
  11. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    mikäs noissa suuttimissa avautumispaine on? Mielestäni jossakin näin kunnostettuja suuttimia myynnissä olisko ollu 400 egen kieppeillä sarja. Ei siinä sitten parinsadan pumppuja ja touhuja jaksa väkertää... Jos kuitenkin ehtisi hekureleen tarkastamaan ensin.

    Tosin koneella on ajettu hiukan vajaa 400tkm. Eli taitaisi suuttimet vaihtoa kaivata. Ei vain olisi vielä varoja moiseen...
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    140 bar 6.2 ja 6.5 mutta turboissa voi olla 124bar.
    Eikä se ihan niin helppoa ole että heittää vaan uudet kärjet kun ne säädetään eripaksuisilla prikoilla joita ei joka jätkällä ole. Ja mitään tavisprikkaa ei kannaa laittaa vaan just toa varten tehtyjä kovia prikkoja.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ainakin ulkomaisissa firmoissa oli prikat ym halpoja näin yleisesti.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Yks merkki suuttimien huonosta kunnosta näyttäis olevan myös öljyjen nopea mustuminen...kyllähän ne diisselissä muutenkin nopeammin mustuu mutta mulla meni uudet öljyt ennen remonttia samantien mustaks,siis kirjaimellisesti melkein samantien. Nyt on jo melko tovi ajeltu ja ögelit edelleen kirkkaat. Mustuuko ne sitten siitä sahaamisesta vai palaako vaan niin epäpuhtaasti mutta kuitenkin huima ero. Ja startinhan näissä pitää pyörittää kans kunnolla eikä melko hyvin. Ja sama homma oli 6,5td vanissa jossa oli uudet suuttimet,puhtaina pysy öljy pitkään.
     
    Muokattu: 5.6.2016
  15. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Millaistas bilteman pumppua oikein tarkoitit millä tuollaiset paineet saa? Osaatko vinkata mistä tuollaisia prikkoja saisi hankittua...
     
  16. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Vaihdoin juuri öljyt ja kun tarkistin parin päivän päästä, niin tikussa öljy näytti yhtä mustalta kuin ennen vaihtoa... Eli pitää varmaankin löytää rahat suuttimiin. Kiitos tuostakin vinkistä
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Olipa yllätys... voisikko selittää minkä takia ne öljyt alko pysymään puhtaina just heti suuttimien vaihdon jälkeen?
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vain syylliset selittävät, ei ne suuttimet lisää tai vähennä OHIVUOTOA joka öölit värjää. Nokimäärä on tietenkin suurempi jos suuttimet on aivan paskat mutta se määrä mikä kampikammion puolelle pääsee ei juurikaan lisäänny tai vähene siittimien takia.
     
  20. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Pitänee viedä moottori vuoto mittaukseen sitten. Samassa karlassa varmaan onnistuu, missä tuota suutin tarkastustakin tekee. Samalla tulisi sitten molemmista varmaa tietoa...
     

Kerro tästä muillekin!