Dieselin alhaiset moottorinpaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Deltapete, 20.11.2009.

  1. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Näillä sivustoilla on keskusteltu asiasta, ja on veikkailtu öljypumppua ja jo kulunuttaa moottoria.
    Eli toimenpiteet: nostaa moottori pois ja ruveta korjaamaan.
    -Mikä on marssijärjestys prosessissa, kannattaako se, ei keskustella siitä!
    Kuka Suomessa noita korjauksia enää tekee?
    -Ko. malli oldsi dx
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Niin tarkoitatko öljynpaineita vai sylinterien puristuspaineita,kummassakin voi jo heikentymistä vanhassa moottorissa.

    Hinta tietty riippuu osien hinnasta,yleensä dieselin osat maksaa enemmän kun niiltä kuitenkin vaaditaan enemmän..
     
  3. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Vasta mitattu moottorin paineet, mittamies sanoi, että hyvin kai noilla vielä
    ajelee...
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    yhdessä 5.7 dieselissä oli kovat paineet moottorissa, öljyt lensi mäkeen täyttöputkesta. sitten taas öljynpaineet oli tyhjäkäynnillä noin 20psi, puristuspaineet taas kadoksissa. ilmastoinnista taas paineet kokonaan kadoksissa... :poff:
     
  5. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - Tässä on nyt ajatuksena nostattaa kone nokalta ja tarkastaa mitä sisällä on?
    - Noita kai löytyy peruskorjattuina, mutta kai omistaja tietää mitä koneelle on käytön aikana tehty,ettei kaikki mene uusikisi..?
     
  6. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    vieläkin hukassa vähän, että onko kyse moottorin puristuspaineista vai mistä? jos niistä, niin yhden 5.7d:n remppasin ihan vaan huvikseni kun rutut oli tallella, vaihdoin laakeriliuskat, siivosin koneen, uusin jakopään. tarvittavat osat alle 200€. kannet kannattaa plaanauttaa, tuntuvat menevän kieroon ajan kanssa. uudet pultit myös, taisi olla paketilla hintaa jotain 220€, pahveiksi laitoin tollaset harmaat massatöhnäpahvit, joku suositteli enkä kyselly, hyvin toimivat. yhtä toista diiseliä taas en viitsinyt edes aloittaa korjaamaan, juurikin tuo mikä sylki öljynsä ulos, tiesi jo valmiiksi että on sohlo pytyiltään ja olisi mennyt poraushommiksi. kaikki muu tuohon koneeseen onkin halpaa tehdä. siis jos pysytään erossa polttoaineensyöttöön liittyvistä osista. konerempan yhteydessä teetin suutinrempan, 600€ ja sen jälkeen kulunut pumppu ei jaksanu pelata muuten kuin kaasu pohjassa joten pumppu remppaan -> 680€. muuten mukavia raksuttimia nuo 5.7d:t 8)

    ja aina kun tuota konetta avaa, niin tarkastaa sen öljypumpun käyttöakselin!!!!!
     
  7. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Eli nuo painee laskevat auton omassa mittarissa vähän liian alas!
    Huoltoasemalla ei niin paha lukema, mutta aika alhaalla.
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    elikkäsiis öljynpaineet vissiin kyseessä. yhteen 305:een auttoi kun vaihtoi bensalla sotketut kurat uuteen, mutta muussa tapauksessa joutuu varmaan kurkkaamaan öljypohjaan mikä taas ei onnistu ilman koneen nostoa, ainakaan hallitunkilla ei onnistunut. tarkastuslistalle öljyt, ö-pumpun akseli ja viimetteksi itse pumppu. paljonko paineita tulee? sais olla tyhjäkäynnillä yli 10psi ja 10psi lisää per 1000rpm kun polkasee
     
  9. ford59

    ford59 1st gear

    Eikös tätä aihetta jo sivuttu aikaisemmin? Tyhjäkäynnillä 350D tekee erittäin pienet öljynpaineet kunnossaolevana tai uutena. Miten moottori oireilee, vai onko vika ainoastaan ö-painemittarin näytössä?
     
  10. XVD

    XVD Gearhead

    mulla oli aikoinaan tuommonen 5.7dx ja eikai siinä noussu se öljynpaine mittari juuri mihinkään..tai ainakaan se neula sielä näytöllä..) pelashan tuo kuitenki 100 000 km.ää ihan jotenki kutenki kuitenki...eikähän tuo paljoo nouse tuossa 6.2ssakaan...pelittäähän tuo tuoki kuitenki...
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Pannaas tähän välikysymys,on tossa 5,7dx jossa oli pahvi antautunu.No se kävi kaikilla ennen remppaa ja nyt enää 7skulaa.kannet kävi plaanissa ja venojakin uusittiin.käydessä kuulostaa niinkuin apparinpuolelta plätkyttäis imusarjaan takaisin.sen puolen kanteen tuli tehtyä sitten tuplatsekkaus eli ohivuotomittaus.ei vuoda.no seuraavaksi tuli paikallistettua letkunpätkällä kuuntelemalla että kasipytty olis syyllinen.heräsi epäilys että nostaja kantaa.laitoin kokeeksi prikkaa keinupukin alle että välystä löytyy vaikka hydynostajat onkin.tulos?edelleen käy seittemällä.suuttimia on kokeiltu vaihtaa ilman tulosta.any ideas?niin ja venat kyllä aukeaa.käyttelin koppa aukinaisena enkä havainnut mitään epänormaalia.voiko noi oldsin nostajat yleensäkkään kantaa?6,2sessahan se on kokemuksen mukaan mahdollista.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mites sen mukin suutin, onko ehjä? Tai kai se pumppukin voi sillain hajota ettei ruikkaa johonkin mukiin(ei voi)? Vaihda suutin sieltä kasista johonkin toiseen ja kokeile sitten että pelaako vai siirtykö vika?
    Yleisesti jos on puristuksia, venttiilit toimii ja naftaa ruiskasee niin jotain se tekee :p
    Mitenkähän katkennu venttiilinjousi sit oireilee, se kans läpsyttää imusarjaan mutta luulis että silloin puristuksetkin on heikot ja sillä pääsis kiinni siihen?
    Toimintaperiaate hydraulinostajissa lienee liki samanlainen laitteesta riippumatta että kai sekin voi hajota siten että kantaa?
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    onko rocker arm bridge vai mikä onkaan ehjä? katkesi kerran ja se rupesi aiheuttaan yhdelle venttiilille nosto-ongelmia. ja kun siihen tilalle laittoi toisesta koneesta korvaavan osan niin sen jälkeen piti pientä naksutusta vedättäessä. noille hytraulinostajille tullu tein bensakylvyn, siellä ne likosi yön yli ja hirveet paskat valu aamulla, sen jälkeen heitin ne öljykippoon siksiaikaa että tuli niiden vuoro mennä paikoilleen ja hyvin pelasivat.
     
  14. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Lähinnä se peruskysymys oli, tuo peruskorjausjuttu:eek:nko taitajia Suomessa.
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Jaahas,vaihdoin nostajat.Ovat muuten samoja kuin 6,2 eli kyllä ne voi jäädä kantamaan.vähä piti kiikuista hioa että sai preloadin kohalleen kun on niin kuluneet keinut(puolet vaihoin kun enenpää ei ollu saatavana.Tulos?no ei ainakaan korvakuulolta plätkytä imusarjaan enää mutta yhtä mukia huutais lisää.heiluu tyhjäkäynnillä kuin horkkatautinen.kele ja tana!toisen puolen kanteenkin tuli tsekattua ohivuodot ja ei vuoda.heräsi epäilys että pari suihkuputkee olis ristissä.kuskinpuolelta menee nipussa kopan yli niinku pitää mutta apparinpuoli on niin väännelty jonkun toimesta ettei voi olla satavarma.oliskos kellään kuvaa dx:sän suihkuputkista tai ruiskutusjärjestystä?täytyy tsekkaa vielä ettei hori ilmaa imulinjasta koska loogisesti ilma kulkee ylöspäin nesteessä ja kasin putki on siinä ylimmäisenä.
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Täsmälleen samat rullanostajat ovat myös Oldsmobilen 307-bensakoneessa ja Internationalin (Fordin) 6.9 ja 7.3 dieseleissä.
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    noniin,syy/syyt löyty:irtosuutinta eri suihkuputkiin ruuvailemalla selvisi ettei roosamaster toimita kakkua joka mukille eli pumppu lähti pajalle.
     
  18. sbf

    sbf Gearhead

    Onnesta soikeena laitoin tsekatun pumpun ja suuttimet kiinni ja osmo käyntiin,tulos?Kävi edelleen seitsemällä :(
    Tässä vaiheessa alkoi ahistaa oikein todella todella paljon.Pidin ns,luovan tauon ko, laitteen kanssa .
    Tuli sitten tehtyä puristuspainemittaus joka kertoi ruttujen olevan balanssissa.
    Meinas ideat loppua :mad:
    No,sitten löysin tutulta kaverilta kunnoltaan tuntemattoman roosamasterin jota piti sitten ihan huvikseen koittaa ,tulos?No osmo perkele alko käymään kaikilla :D
    Eli aina ei tule vika esiin edes dieseltestipenkissä!
    Tällasta tälläkertaa. 8)
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä kuinka hyvin tunnet tollasen pumpun sielunelämää, mutta siellä on vain ja ainoastaan yks lähtö josta kamaa tulee suuttimille. Jos yksi pytty jää pois pelistä niin silloin vika on melko yleensä ellei aina ite suihkuputkessa tai suuttimessa. Ainoa mahdollisuus että jää pytty/jä pois pelistä on sellainen että nokkapyörästä on lähtenu kamat yhden iskun kohdalta huitsin nevadaan, sen tosin pitäis vaikuttaa aina kahteen pyttyyn? En ole ikinä sellaiseen törmännyt ja nyt sitten kuitenkin taas :rotfl: .
     
  20. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Toi pumppuhan on periaatteeltaan osapuilleen CAV dpa tyyppinen mimmoinen mulla on traktorissa,siinä oli käynyt silleen että rullat oli kuluneet soikeaksi jolloin ruiskutusmäärä vaihteli satunnaisesti ja vedot myös.Eivät siis pyörineet kunnolla vaan saattoivat jäädä "kenkiinsä" jumiin jolloin iskunpituus jäi liian lyhyeksi jos rullan pienin halkaisija oli nokkarenkaan nokan kohdalla.Uusilla rullilla korjaantui helposti.Toki tuommoinen vika ilmenisi satunnaisesti eikä koskisi ainoastaan yhtä tiettyä sylinteriä.Eikös se muuten vaikuttaisi vaan yhteen pyttyyn jos yksi nokkarenkaan nokka olis pois?Korjaus,juu kahteen pyttyynhän sen pitäisi silloin vaikuttaa kun on kaksi rullaa vastakkaisilla puolilla. :oops: Kuulostaa kyllä aika erikoiselta vialta ja luulisi sen selvinneen jos pumppu on käynyt penkissä?Roosamasterista ei tosin ole omakohtaisia kokemuksia ja vanissa oleva stanadyne db2 on toistaiseksi pelannut moitteetta.(koputetaan nyt puuta..) :D
     

Kerro tästä muillekin!