Dieselöljyä koneeseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 20.5.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuulinpa vaan, että vanhemmissa bensakoneissa kannattaisi käyttää diesel-moottoriin tarkoitettua öljyä, tosin vain kesäisin. Voitelee kuulemma paremmin ja on usein halvempaakin. Tiedän erään, joka käyttää sitä hyvin viritetyssä moparin isolohkossa. Onkohan muilla kokemuksia aiheesta, kannattaisiko itsekin siirtyä tiisseli-öljyyn?
     
  2. tanari

    tanari 1st gear

    se puhdistaa konetta ja irrottaa karstaa ja jotku paikat voi mennä tukkoon kun karstaa irtoaa..
     
  3. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Minä ainakin käytän mobilin agri superia caprissa..eli dieselöljyä!
    En ehkä suosittelisi sellaisiin peleihin jotka ovat seisseet kauan tai ovat muuten olleet erittäin sievällä käytöllä!
     
  4. KTM

    KTM Gearhead

    Käytin Fordin Fe-isolohkossa ennen remonttia Texacon suoraa kolmekymppistä dieselmoottoriölsää. Syy: ressukka FE oli niin horo, että toi Texaco oli ainut jankki joka pysyi sisällä.
     
  5. koni

    koni 1st gear

    Teinpä tuossa enempiä ajattelematta itsekin sellaisen kämmähdyksen, että lykkäsin riisseliöljyt Lincolnin 368:iin.. Kerran meni jo keinuvipuakselista öljyreiät tukkoon ja alkoi korvia raastava kolina ja putsattuani sen pääsin ajamaan noin 500km kunnes taas eilen alkoi jumalaton meteli venttiilikoneiston puolelta. En ole vielä avannut, mutta veikkaisin samaa syytä kun viimeksi.
    Ajattelinkin vaihtaa öljyt pian pois, mutta mitä tilalle? Jotain jäykkää, mutta ei puhdistavaa kiitos.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just tuo on ongelmana, toivottavasti alakerran öljykanavat ovat pysyneet auki.

    Rempattuun koneeseen nuo diisselirasvat on hyvät, ei pääse paikat pikeentymään.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä kaikki öljyt ovat puhdistavia olleet jo vuosikymmeniä. Jos muuta joku väittää, niin on väärässä.

    Synteettiset öljyt ovat kuumana jäykimpiä ja pysyvät parhaiten koneessa. Lisäksi ne eivät haihdu kuumana kuten jotkut huonot öljyt, eli öljynkulutus on senkin takia pienempi.
     
  8. OpaS

    OpaS Gearhead

    Onkohan nyt kuitenkaan sama asia "pesevä" ja "voimakkaasti pesevä" ...?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vielä jos tuuheuttaisi 73%.
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niin on mutta shellin litkut sekä diisseliöljyt ovat kaikkein eniten peseviä. Niillä on ollut eniten noita möhnänirtoamisongelmia.
    On nimittäin jonkin verran kokemuksia aiheesta.
     
  11. koni

    koni 1st gear

    Missähän öljyssä mahtaisi olla vähiten peseviä ominaisuuksia ja silti pitäisi olla jäykkää poikaa sekä kuumana, että kylmänä. Kokemuksia tai tietoa?
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla oli joskus jotain pennzoilin 20W-50 racing-tervaa jolla tuli hyvät öljynpaineet vaikka laakerivälykset oli jotain tolkutonta.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisikohan ajossa minimissä olevat öljynpaineet sitten johtua liian löysästä (Teho-Oil mineraali 10w/30) öljystä??? Olen vasta ihan aloittelija jenkkien kanssa... Öljynpainemittari näyttää kylmänä puoltaväliä, muuta 10 min kuluttua aina minimiä. Laittaisinko paksumpaa öljyä? Mineraali vai synteettinen? Konetta ei ole avattu ainakaan 5 vuoteen, ja se on ihan käyttöautona, joten aitä voimakkaasti puhdistavaa dieselöljyä ei varmaan kannata laittaa? Onko öljynvaihtovälissä mitään eroa, jos käyttää dieselöljyä "tavallisen" sijaan?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joku asiantuntija voisi varmaan kertoa hieman enemmänkin noista öljynpaineista, esim mitä haittaa on matalista/korkeista öljynpaineista?
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Vaikka en asiantuntija olekaan niin kerron vähäiset tietoni.

    Liian matalat paineet on ihan ilmiselvä asia, kaikki paikat ei ehkä saa kunnon voitelua ja jos nyt ei heti kilahda niin kuluminen on ainakin voimakasta.

    Liian korkeat paineet taas saattavat kuulemma jopa aiheuttaa akselien laakeripintojen kulumista öljykanavien kohdalta(?) sekä ongelmia hydraulinostajien kanssa ja tietysti viehän se tehoa ja rasittaa nokan öljypumppua käyttävää hammastusta. Viisaammat kertonevat enemmän.
     
  16. tanari

    tanari 1st gear

    kuinka paljon oli sitten sopiva öljynpaine???
    koska isompi tehosia öljypumppujahan myydään..
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niin myydään. Itse en ikinä ostaisi korkeapainepumppua. Sen sijaan suurempituottoinen pumppu saattaa hyvinkin olla paikallaan, ainakin jos koneessa on vähän reilummat välykset reippaampaa käyttöä silmälläpitäen.
    Näissä normaalikoneissa pelaa mun kokemusten mukaan vakiopumppu oikein hyvin kunhan hioo välykset kohdalleen. Impalassa on kylmänä 5bar, kuumana 2bar, kierroksilla 3-4. On mun mielestä sopivasti, mitä muut sanoo?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pari sanaa öljyistä: kotimaiset halpaöljyt (Teho-Oil, Economic ym.) ovat Teboilin tavaraa ja aivan 1:1 samoja kuin TB:n oman organisaationsa kautta jakelemat saman luokan öljyt. Lisäksi voiteluaineista saa paljon arvokasta tietoa suoraan Shelliltä ja Mobililta; kumpikaan ei (niin uskomattomalta kuin saattaa kuulostaakin!!) "kehu peliään" vaan antavat todellakin puolueetonta ja asiantuntevaa tietoa voitelusta. Kannattaa kysellä!
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Matala= ei voitele ehkä kunnolla, olennaista on mitä paine on kierroksilla, jotkut koneet käyvät ja kukkuvat pitkään, vaikkei tyhjäkäyntipaineet ole kuin 10psi. Nyrkkisääntönä voisi olla 10psi per 1000rpm, eli 5000rpm=50psi.
    Korkea= vaatii pumppaamista, eli öljypumppu ja sen käyttöakseli on kovemmalla ja aiheuttaa suuremman tehohävikin kitkan vuoksi.
    Koska nämä harrasterimpuloiden moottorit on muutenkin vähän väliä auki, niin jotkut suosivat mieluummin hieman matalampi kuin korkeampia öljynpaineita.
     
  20. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Seuraavanlaista kokemusta on kertynyt hieman kansistaan väljässä moppe isolohkossa
    (Sisältä puhdas kone)
    HiVolume öljypumpun kanssa:
    Ensin Mobil Delvac -paineita niin vaan perkeleesti myös keittämispisteessä. Ei savuta, öljyn kulutus vähäinen.
    Sitten vaihdoin Valvolinen tavallinen mineraali moniaste-öljy, oisko ollu 10w40?
    Kuumana paineet hieman pienemmät, mutta se SAVUTUS! Kun antaa hanaa yli 2500rpm, tulee toiselta puolen hirveä savuverho!
    Eli seuraavat vaihtoehdot:
    a/ Männänrengas paskana ja öljy alhaalta ylös.
    b/ Venttiilinohjurin kumi paskana ja öljy ylhäältä ales. Ja ohut öljyhän menee helpommin samasta paikasta.
    Pistäisköhän nyt pesään Delvacit vai nk. yksasteöljyt?
    Siinä alkukesän musta kysymys.
     

Kerro tästä muillekin!