Dioraaman oheissälää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja Lefa, 30.11.2008.

  1. Lefa

    Lefa 2nd gear

    Aion rakentaa 1:18 suhteessa dioraaman ja kuvittelin mielessäni että jotain oheiskamaa dioraamaan löytyisi esim. huutonetissa haulla nukkekoti. En odottanut että olisin löytänyt 1:18 suhteessa olevaa pontikkapannua, tunkkia, ruuvipenkkiä tai muuta jokapojan tallin varustetta. Ylläri oli se että en löytänyt mitään järkevää sieltä. Samalla totesin että mitään tietoja mistään mittakaavoista ei ole edes olemassa. Kun talon isäntä on Lego-ukon kokoinen ja perheen dogin koko vastaa jotakuinkin ryhävalaan kokoa niin ihmettelen miksei mitään yhtenäistä standardikokoa ole olemassa kuten pienoisautoissa, lentokoneissa, mopoissa ja veneissä on. :eek:
    Ymmärrän toki Koiviston Manua ja Vaahteramäen Eemeliä, jotka itse veistelee puu-ukkoja, että mittakaava on mitä sattuu olemaan. Mutta noi nukkekotikamathan on tehdastekoisia kamoja. Ja niissä on mittakaavat tasan Manun ja Eemelin tasolla. Kumma juttu :wc:
     
  2. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Mitä minä olen ymmärtänyt yhdeltä nukkekotien rakentajalta, niin niissä on aika usein mittakaava jotain 1:12 ja 1:16 välissä-
     
  3. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Kyllä eBaysta löytyy kaikenlaista sälää dioraamaan. Ainakin 1:18 ja 1:24 suhteessa löytyy paljonkin mm. bensapumppuja, tunkkeja, työkalupakkeja, kaljalaatikoita ym. Myös valmiita rakennuksia ja ihmisfiguureita näytti olevan kaupan.
    Tuleehan niille hintaa jonninverran kun niitä jenkkilästä tilaa mutta sieltä löytyy.
     
  4. Lefa

    Lefa 2nd gear

    Löysin viikonloppuna Saksan eBayltä ainakin kohtalaisen oikean näköisen Snap-On työkalusatsin jossa kamaa on aika paljon. Tilasin sen eilen koska Saksaan on helppo maksaa suoraan koneelta.
    Tupis on ihan oikeassa noissa nukkekodin mittakaavoissa mutta haulla 'Diorama 1:18' alkoi Saksasta löytymään yhtä sun toista. Sieltä löytyy myös valmiita dioraama 'vitriinejä' mutta 1:12 oli loppu myyjiltä ja 1:18 käy ahtaaksi omassa tapauksessa. Eli 1 auto ja 2 moottoripyörää + työkalukamat. Täytyy googlata jos Suomessa joku valmistaa kirkkaasta pleksistä bokseja = vitriinejä.
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    1:18 bensapunppuja(sautomerkki kohtaisia) olen koittanut pitää myynnissä koko ajan, mutta ne tuntuu olevan sellaisia etteivät jää varastoon kuleksimaan. Seuraavaan erään koetan saada parisenkymmnentä kappaletta lisää.
     
  6. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Löytyykö Tupikselta 1:24 bensapumppua ja mihin hintaan?
     
  7. Lefa

    Lefa 2nd gear

    Myös tallin seinälle tuleva 1:18 jauhesammutin tai vaahtosammutin olisi haussa.
     
  8. bootsi

    bootsi Gearhead

    Pikkaisen mielikuvitusta ja jonkin sammutimen ym. ym. voi tehdä itse. :wink:
     
  9. Lefa

    Lefa 2nd gear

    Totta! Sammuttimen pystyy tekemään hyvinkin itse. Toisaalta Saksasta saa Gloria-sammuttimen hintaan 2,95 samalla kun tilaa kiintoavainsarjan tai sähkötyökalusarjan tai jotain mitä ei oikein itse tule tehtyä.
     

Kerro tästä muillekin!