Dodge Aspen - 76

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Kylyma, 22.8.2021.

  1. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Tervehdys foorumille!

    Kesän kynnyksellä hankin elämäni ekan jenkin, osin itelle projektiksi, osin sunnuntai-autoksi jolla kuskata tenavia jätskikopille. Sillä meiningillä mentiinkin kesä tähän saakka ja on tullut aika miettiä että mitä mää tälle teen.

    Tähän mennessä huomattuja ominaisuuksia aspenista on ilmennyt: Imusarjan tiivisteen vuoto (tämä korjattu) tuulilasi ja takalasi päästää veden pirttiin (osin korjattu butyylimassaa tursottamalla), lisäksi jostain muualta tulee vesi vänkärin jalkatilaan, vaihteisto vuotaa öljyä. Ruostettakin on havaittu ympäri uljasta koria. Sisusta kaipaa uutta mattoa lattiaan ja vähän rakkautta muutenkin.

    Tekniikka tässä on 318+904. Heti alkuun joudun aloittamaan kysymyksellä vaihteistoon liittyen. Tai turbiinin kaulaan liittyen. Pystyykö halennutta kaulaa korjaamaan vai meneekö turbiini vaihtoon? Jos menee vaihtoon niin mistähän niitä lähtisin jälestään? Nettisivuja selailemalla oon löytänyt lähinnä eioota tai sitten yli budjetin hintaisia osia. Toinen kysymys on sitten kickdowniin liittyen, pitääkö kickdown vivun liikkua askin päässä heti kaasua painaessa, vai vasta myöhemmässä vaiheessa lähtä mukaan?

    Kone+aski saa luvan nousta autosta jossain vaiheessa lähempää tarkastelua varten ja silloin ois tarkoitus koittaa vaihella vuotavia tiivisteitä ja ehkä suorittaa ulkoinen uudelleenrakennus eli maalata hieman siistimmäksi tuota.
    Kuvia kokeilen lisätä kunhan käyn niitä ottamassa ja pääsen atk-yksikön lähelle. Toivotaan että tämä projekti potkii minua perseelle tekemään autolle jotain. Toki tahti saattaa olla verkkainen koska oon köyhä ja tilat ja aika on rajalliset mutta mennään niillä mitä on.

    [​IMG]
     
    LPV, Kustom STW, Inlinee ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jos turbiini on muuten ehjä niin kaulan vaihto onnistuu jn. Tradingilla. Taisi maksaa 180e.
    En enää takaa oliko niin.
    Samalla vaihtuu hela pumppuun ja stefa.
     
    Kylyma tykkää tästä.
  3. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Kiitoksia, pitää olla yhteyksissä sinne kunhan saan turbiinin ulos tuolta.
     
  4. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Moro

    Aspenissa tulee vettä lattialle perinteisesti jalkatilan tuuletusräppäniä pitkin. Siellä on alunperin semmoinen kaulus estämässä veden tuloa ja veden pitäisi ohjautua poistoputkia pitkin pois, mutta ajan myötä se kaulus hapantuu ja päästää veden sinne tuuletuskanavaan. Koita kurkata nokkapellin alta sinne nurkkiin että missä kunnossa ne on. Todella pirullinen korjata.

    Lohis
     
    Kylyma tykkää tästä.
  5. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Määhän käväsin varovasti kurkisteleen että mitä siellä näkyy. Hyvinkin syyllisen näköistä oli. Tässä ilmeisesti nyt otetaan vähän peltiä päältä, että pääsee poistaan peltiä alta, että pääsee hitsaan uutta peltiä tuonne jonnekki.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Komean näköinen peli ainakin kuvan perusteella!

    Lattiamattoja saa ebaysta kohtuuhintaan.
    Posteineen ja veroineen oli muistaakseni siinä 200-250 euron kieppeillä kun viitisen vuotta takaperin tilasin. Tarkkaa firmaa en enää muista, mutta tarjontaa onneksi on.

    Itsellä vettä tuli sisään antennin kautta. Lokasuojassa oleva tiiviste oli kovettunut, ja sadevesi valui antennijohtoa pitkin vänkärin jalkatilaan.
     
    Kylyma ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Kuvissa kaikki näyttää hyvältä :D Viimekesänä ruutattu kuulemma uusi maali tähän, vielä ei oo ruoste tullu läpi mutta eiköhän se sieltä vielä. Ei oo kyllä paha hinta jos tuohon 250 liepeille sais maton. Pitää alkaa selaileen ebayta kunhan lattiamattoon saakka pääsee. Ens viikolla ois tarkotus kaverin kans nostaa moottori ja aski ylös jotta pääsee tilkitteen vuotoja helpommin.

    Kickdownin kans pelleilin hieman muuan päivä, säädin vaijerin siten että kaasu pohjassa kd vipu oli ääriasennossa ja sehän ei pelannu yhtään nuin, ei ensimmäistä vaihetta vaihtanut, löysäilin sitä vähä kerrallaan ja nyt vaihteet vaihtuu kuten ennen, tai ehkä hieman myöhemmin ku ennen. Ajellaan nätisti siihen saakka että opiskelen näitten askien sielunelämää. Missä vaiheessa tuon pitäis muuten vaihtaa kolmoselle normaaliajossa?
     
    Kähmy 545 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kaasu pohjassa pitäis vaihtaa noin 115-120 vauhdissa kolmoselle
     
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tuossa kickdown vaijeri virityksessä ei useinkaan vipusuhde täsmää, mikä aiheuttaa omat harminsa.
    Lootan päässä taitaa nyt olla pidempi linkku.
    Sen saa justeerattua vaijerin kiinnityspistettä siirtämällä.
    Hyvä lähtökohta on sama etäisyys kääntöpisteestä, kuin kaasuttimen päässä.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vakio-osilla suunnilleen noin. Mutta jos kaasutin on vaihtunut isoreikäisempään (tai vastaava läppärungon kasvatus, niin sitten vipusuhdekin kaipaa huomiota. Voimaa alkaa tulla vähemmällä polkimen liikkeellä, laatikossa ei ole vielä vipu kääntynyt ja tulee kaikkea vaivaa vaihteiden välisestä ryntäyksestä luistamiseen asti. Jos kaasutin on mitoitettu överiksi ja käytännössä voimaa tulee liki täysillä jo osakaasulla, niin laatikon vipu olisi oltava jo tuolla osakaasuasennolla "pohjassa".
     
    Pietsi tykkää tästä.
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Arvaan että tuossa on performer ja edelpurkki afb
     
  12. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Joku edelbrock kaasari tuolla on, imusarjasta ei tietoa, jos performerilla viittasit siihen. Vähän on palapelin osat vielä hukassa että mikä tämä auto on miehiään :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  14. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    isalmela tykkää tästä.
  15. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Sieltä sieltä se kone nousi ylös. Illan siinä sai jumpata näin aloittelijana, toki oli kaveri mukana joka on nostanut aiemminki nuita. Samalla tuli murrettua myytti omasta päästä että tuo homma ois rakettitiedettä vastaavaa haastavuudeltaan.

    [​IMG]

    Seuraavaksi seuraa seuraavaa: tallin siivous, tuommoinen 70 luvun omakotitalon yhteydessä oleva talli on kokoluokka melko onneton ja tätä värkätessä fiilis oli sama kun korjais pv suzukia leikkimökissä. Sitten sarhataan kone telineeseen kiinni odotteleen pesua ja tarkempaa tutkimista, vaihteistolle sama homma, tosin sille ei oo telinettä mutta finfoam saa kelvata. Turbiinin saa ainakin tarkistaa joku joka sen osaa, tuota jn tradingia taiettiin suositella joten ehkäpä oon sinne yhteydessä.
    Moottoritilan siistiminenki ois aika aiheellista, lisään kuvan kunhan otan. Siellä on rälläkkä heilunut jossain vaiheessa maailman aikaa ja kaikki on peitetty jollain alustamassan tapaisella joten hauskoja aikoja tiedossa.

    Miksi en saa tuota kuvaa näkymään, googledrivestä koitan liittää?

    https://drive.google.com/file/d/17llEASQ8aqVFN-2GSlmyRY1ORH5iK4jA/view?usp=sharing - Gm jakaja moppessa

    https://drive.google.com/file/d/1-CdXjLM_RCLL2KmkZaRqFthNLjpUFNvf/view?usp=sharing - Moottori tulossa ulos

    https://drive.google.com/file/d/1Q72WhH90MphKGEVZCaqbBravAbVkyLrG/view?usp=sharing - Moottori tulossa vieläkin ulos

    https://drive.google.com/file/d/1TNh4QtcXPwMidc74kuYagB8bk3oQ0UN8/view?usp=sharing - Tyhjempi moottoritila

    https://drive.google.com/file/d/19Ay3aRH_HbLmxza2f-V7Kjby_yFHmqya/view?usp=sharing - Taitaa puuttua joku suojalevy vaihteiston alaosasta?

    https://drive.google.com/file/d/1_dkwwwNLn_6CB95FZu6taWRpP8Xznf-3/view?usp=sharing - Tulipalapelipelti

    https://drive.google.com/file/d/12V_8Ry4aBL4fTgBRCE-c3DMI43yyDmFd/view?usp=sharing - Lisää tulipalapeltiä

    Menkööt toistaiseksi näin, vittumainen vaan aukoa kuvat erikseen jos joku amerikan ladan projektikuvia sattuu katseleen :D Koitin aijaa palvelua mutta se ei auennut selaimessa ollenkaan. Vielä löyän keinon jakaa kuvia tähän sivulle.
     
    Muokattu: 4.9.2021
    juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Taitaa olla yksityinen asetuksissa, tulee " access denied" kun yrittää näyttää kuvaa, ja pyytää hankkimaan luvan sen näkemiseen.
     
  17. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Muokattu: 4.9.2021
    isalmela tykkää tästä.
  18. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Pitää yrittä nuo kuvahommat laittaa kun pääsen tietokoneen ääreen, kännykän kans näppäillessä alkaa verenpaine nousta liikaa.
     
  19. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Nyt ollaan vähän odottelevissa tunnelmissa joten päivittelen sitten vasta kun on päiviteltävää. Kone ja aski on siis irti, ja nyt keräilen ostoslistaa että mitä tiivisteitä vaihtelen. Turbiinin kaulaa oon katellu muutamana iltana sillä silmällä että en oo yhtään varma että onko se rikki ollenkaan, mutta sitä ei kuulemma helpolla näekkään. Pilaanko koko elämäni jos puhallan paineilmaa tuonne turbiinin sisään ja saippuavedellä etsin vuotoja kaulalta?
    Ja sitten onko nuissa 318 ja 904 värkeissä vuosimallikohtaisia eroja millalailla? Sarjanumeron mukaan moottori olisi vuosien 1967 ja 1975 väliltä. Vaihelootaa en oo vielä googlaillu, siitä löytyy numerokirjaimia: PK4431428 9740 9158. Olisin siis tilailemassa tiivisteitä mutta ainaki moottoriin tuntuu löytyvän -76 ylöspäin helpommin kuin vanhempiin, siksi kyselen.
    Mitähän vielä, en muista.. Ehkäpä päivityksiä tulee siis lisää ennen aikojaan tyhjänpäiväisten kysymysten muodossa :poff:
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Oho. Tuttu auto. Tossa on kuutosen etupalkki ja schumaherin moottorikannakkeet 318 kutosen etupalkkiin. Moottori on vuodelta 69 ja muistelin, että kannet on samaa ikäluokkaa.

    Imusarja on 340 4bbl valurautanen. Painava, mutta kelpo imis. Laatikko on RAM vanista.

    Pitkät peltisarjat ei tule sopimaan moottorinkannakkeista johtuen.

    Kiva, että aspeni on vielä hengissä.
     
    juko7, Kylyma, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!