Dodge Aspen - 76

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Kylyma, 22.8.2021.

  1. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    88-89 a999 dodge truck vaihteisto.
    Matala stalli, sähköinen lockup,
    Pitkä häntä.
    Turbiinin kaula halkeaa pumpun
    Lovesta.
    Hieraise puhtaaksi ja katso kyllä sen huomaa.
     
    Kylyma ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Tässähän tuli hyvää infoa autosta, kiitoksia! Imusarjan totesin kans painavaksi kun vaihtelin tiivisteet tuonne :D Vänkärin puolelle on sopinut joku peltisatsi, kuskinpuolella vielä alkuperäinen sarja. Vielä tämä on hengissä, toki vähän rapsakkuutta löytyy sieltä täältä mutta tarkotus olisi pitää myös hengissä tämä. Pikkuhiljaa parsien niitä paikkoja jotka parsimista vaatii.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Merkillinen juttu.
    Schumacherin mukaan moottori sattuu kiinnikkeillä alkuperäiselle paikalleen.
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Niin se väittää, mutta puhuu paskaa.
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Enpäs äkkiseltään muista, ku swapista on jo vuosia. Joittenkin peltisarjojen valmistajajien sivuilla luki/lukee slvästi, että si sovi muutos kannakeiden kanssa asennettavaksi.

    Jännästi suumahheri myö omia peltsareita jotka ovat käypäsiä ko swappiin.
     
  7. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Hidas vaihe on vahvasti nyt käynnissä mutta vähän helpotti kun käyttiksen sain leimattua.. Moottoriin vaihettavat tiivisteet on nyt hankittu ja moottoria siivottu irtopaskasta. Vaihelaatikko on vielä hieman arvoitus että mistä se on vuotanut öljyä, turbiinin kaula näyttää ehjältä, joten jätän sen tälläkertaa huomiotta ja korjautan varmaan sitte kesällä kun se on sitteki halki. Stefan ajattelin kuitenkin vaihtaa sinne kaulalle/öljypumpulle. Vähän vittumainen arpomalla alkaa hakemaan vuotajaa, mutta ehkä sen saan jälestettyä kunhan ajan taas autolla ja pääsen tutkimaan puhdasta vaihdelaatikkoa, ehkä sitten syyllinen löytyy helpommin. Tällä viikolla olis toiveissa saada moottori ja aski siirrettyä eri talliin, josta pukkaan autonruhon omaan talliin ja hitsaan sen vuotopaikan mistä vesi valuu jalkatilaan. Ennen aski+moottori yhdistelmän asennusta takaisin aion tutkia vähän nuita kickdown vipuvälityksiä, facebookista löytyi vinkkejä siihen. Sitten kai sitä melkein sais alkaa kasaamaan.

    Joo ja sitten, voikohan olla, jos tuossa jonku lava dodgen aski, että tuo vaihteen vaihto 1-2 kuuluukin tapahtua merkillisen aikaisin?

    Näillä mennään tällähetkellä, toivottavasti suuria vastusteluja ei tule eteen
     
    esmi tykkää tästä.
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Siinä kikkidown vivussa on hyvä lähtökohta laittaa lootan vipuun etäisyydeksi sama, kuin on kaasuttimen päässä. Justeeraa, jos on tarve.
    Tässä taisi olla lokar vaijeri viritys, joka ei sellaisenaan ole toimiva.
    Vaijeri on kyllä hyvä, mutta lootan vivulla tarvii laittaa reikä oikeaan paikkaan.
     
    Kylyma tykkää tästä.
  9. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Askin päässä vivussa n. 54mm etäisyys akseliin, kaasarissa n. 30mm. Mutta tuleekohan tässä ongelmaksi kun kaasarissa liike on pidempi kuin askin päässä? Käsittääkseni kikkarin vivun pitäis liikkua samassa tahdissa kaasuvivun kanssa? Eli jos laittaisin askin päästä vaijerin kiinni tuohon 30mm kohdalle(missä sattuu olemaan reikä valmiina) niin kd olisi pohjassa reilusti ennen kuin kaasu olis pohjassa. Ellen sitten jättäis "tyhjää" kd vaijerille ja se lähtis vähän myöhässä liikkeelle mutta tämä ei taida olla oikea vaihtoehto tähän.
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Laita jotain siltä väliltä, vaikka 35.
    Kyllä se tapansa näyttää.
     
  11. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Kunhan saan nippuun tämän niin pitää alkaa testaileen, toivotaan etten polta askia ennen ku löytyy hyvät asetukset :D
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kylyma tykkää tästä.
  13. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Jahas, aspen siirretty omaan talliin. Aloin perkkaamaan tuota vuotopaikkaa josta vesi valuu vänkärin jalkoihin ja hieman haperolta näyttää. Leikkasin vähän peltiä edestä pois jotta näkisin tilanteen ja päääsisin paremmin käsiksi tuohon mätään kaulukseen, mutta sinne pitäis rakentaa kokonaan uusi pohja johon kaulus kiinnitetään ja hytin seinäkin näytti päästävän valoa läpi reilusti. Päätin oikoa tän alkavan talven osalta ja siirtää tuon korjauksen tulevaisuuuteen, kojelauta pitää purkaa edestä että pääsee kunnolla käsiksi tuohon. Samassa tulevaisuudessa vois tuulilasin reunat tarkistaa jos intoutuis käyttään lasia irti. Tähän liittyen, saako vanhaa liimalasia liimattua uudestaan autoon kiinni? Tein kuitenkin pellistä liukumäen jotta vesi ei suoraan sada tuonne kanavaan, vaan ohjautuu pilkotun tulipellin reijistä poispäin. Tämä on lapsellinen elvytys, mutta toivon mukaan joskus saisin tehtyä kunnolla tuonki. Kevääseen mennessä pitäis auto saada leimakuntoon ja lapsille lupasin kyydin koulun päätäjäisiin tällä niin tämä olkoot tekosyy oikomiseen. Jarrujen hiplausta, pohjan tarkistusta ja siellä tais myös olla hitsattavaa luvassa. Hidasta ja ujon varovaista räpläystähän tämä on moneen teidän projektiin verrattuna mutta oman mukavuusalueen rajoissa koitan saada jotaki aikaan.

    Vielä etsin toimmivaa ratkaisua kuvien lisäämiseen ilman ylimääräisiä linkkien availuja, aijjaa sivusto ei aukea laitteillani jostain syystä. Ilmaisia vaihtoehtoja otetaan vastaan.
     
    Inlinee, juko7, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tuossa yksi aijaan tapainen, mutta paremmin pystyssä pysyvä kuvapalvelu:

    https://imgbox.com
     
    Kylyma tykkää tästä.
  15. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Kiitoksia, määpä kokeilen tuota kunhan siirtelen kuvat tietokoneelle!
     
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    Flickr toimii myös itsellä hyvin.
     
  17. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Tämähän vähän oli jäissä niin sanotusti kun tuli sairastelua ja vähän kaikenlaista tuossa marraskuun aikana, sitten kun muut hommat oli ok niin tuli niin pirun kylmä etten viitsinyt lähtä hitsaileen tuonne tallin lattialle. Mun tallihan on siis vuonna 74 rakennetun talon yhteydessä, ja tallin oviaukon lattia on sen verran kiero että sieltä vetää ihan mukavasti. Ja yhden hiiren pyydystin viime viikolla kun alkoi jälkiä näkymään. Ilmeisesti aspenin takapenkki ois houkutellu sitäki perheenperustus puuhiin. Enihau, tänään kävin hitsaamassa kuljettajan jalkatilan umpeen. Jälki on semmoista etten ottanut kuvaa siitäkään mutta on se vähemmän reikänen kuin vanha lattia. Ja jostainhan nämä hitsuutteluhommatkin on alotettava, tämä on eka projektiauto jossa oikeasti on tekemistä. Tuota on hitsattu muutamaankin otteeseen, peltikerrosten määrä paljasti tämän. Nyt siellä on vähän vähemmän kerroksia, mutta paikoin ehkä vähän enemmän, kyllä enemmän peltitöitä tehneet antais mulle selkään jos näkisitte tän :D kyllä mää lisään kuvia tänne vielä joskus, myös näistä epämääräisistä turauksista.
    Vielä jäi vähän tehtävää viimeistely + maalit ja massat ja kaikki millä naamioida lopputulos, aika vain loppui taas kesken mutta illalla ehkä lisää. Sitten voisin alkaa kasaileen tätä ens vuonna, samalla armottomalla tahdilla kuin mitä tähän asti oon touhunnut. Innolla ootan itekki että onko tää vappunakaan vielä ajossa.
     
    Inlinee, Tarkeet, FuryIII '71 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Ankara päivitystahti jatkuu. Ja ei kuvia. Vieläkään. Mutta oon mää jotaki tehny. Peittelin kaikella mahdollisella talvella tekemiä hitsaustöitä jottei lopputulos näkyisi kellekkään. Koskaan. Peittelyt todnäk on kamalamman näköiset kuin itse hitsailut mutta siellä ne nyt on. Selvisi nyt että mikäs siinä aspenissa painoi kun syksymmällä pukattiin kolmeen mieheen tuota tallista talliin, laahaava takajarru. Talven aikana kuskin puoleinen takaratas oli mennut kokonaan lukkoon, ei pyörinyt minnekkään. Sain rummun irti kuitenkin ja säätiin kenkiä hieman niin jo alkoi pyöriin. Ja nyt auto oli yhden ukon pukattava. Siinä kun pukkailtiin vaimon kans autoa ees taas tallista ulos jne, niin vein moottorinostimen takaisin talliin ja pakittelin moottoriaskiyhistelmän kärryllä talliin ja siinä se samoilla tulilla sukelsi konehuoneeseen takaisin. Nyt ei ois jälellä enää kun kasata loput, säätää se kickdown jollekki mallille, hommata talvilenkkarit ja lähtä kevään jälkiliukkaille.
     
    Tarkeet, FuryIII '71, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Kylyma

    Kylyma 2nd gear

    Kappas. Niin se tämänkin päivittäminen unohtuu kevään kynnyksellä ja astuessa siitä sujuvasti kesään. Aspeni on kasassa ja ajossa :pinup:

    Aina kuitenkin löytyy jotain ihmeteltävää näköjään. Otetaanpa ihan ranskalaisilla viivoilla molemmat.

    -Seisontajarru, miksi se tuntuu kiristyvän itsekseen jos sitä käyttää. Kiristyy siis ihan sillain ettei enää käsivoimilla renkaat pyöri edes?
    -Voiko huonot sytytysjojdot aiheuttaa sen ettei ajoituslamppu välky? Tähän jatkoksi että sopiiko ton 318 moottorin piuhat gm jakajan kans jos ostan uudet? Jatkokysymyksen jatkokysymys, minkä virranjakajan ostan tähän kunhan saan viikkorahoja säästettyä, mielellään 1/1 sopiva moottorin kans?

    Talvella taiteilin vielä uuden maton lattialle ja asumismukavuus kohentui huomattavasti. Muuten on tullut nyt vain ajeltua maltillisella 30l/100km kulutuksella (jota alan tutkimaan kunhan saan ajoituksen kuntoon ensin) ja havainnoitua uusia parsimiskohteita. Ensi viikolla pitäis käyä leimasetän tykönä, unet on vähissä mutta eiköhän se kerro jos tässä jotain oikeaa laittoa on.
    Kaasarin säädöt luulen pitäis kans alkaa katsomaan mutta siihen tarvin varmaanki apua joltain joka on nuita rapannu, edelbrockin värkki siellä on että alustavia vinkkejä otan vastaan kuitenkin jo näin etukäteen..

    Tuo vaihelaatikko mua vähä mietityttää vielä. Ilmeisesti se nyt on se a999, perimätiedon mukaan, tän sivun eka posti vissiin. Tää vaihtaa vaihteet jotenki oudosti. 1-2 tuntuu että se ei halua vaihtaa ollenkaan, sitten kun antaa kaasua nolostumiseen saakka niin sitte vaihetaan, vauhtia varmaan huimat 25km/h. Tän jälkeen suoritetaan maltillinen nopeuden nosto noin neljäänkymppiin jolloin vaihetaan 3 pykälälle. Myös suoritettaessa urheilullinen kiihdytys 3 on silmässä auttamatta liian aikaisin ja vauhti kiihtyy 50-80 km/h:hon noin puolessa minuutissa. Voiko väärin säädetty kikkari selittää nämä kaikki? Se ei lähde tällä hetkellä ihan samaan tahtiin kaasun kanssa liikkumaan, mutta jos lähtis niin se ei varmaan vaihtais kakoselle enää ollenkaan? Mitähän vielä.. tuskin nyt tähön hätään mitään mutta eiköhän sitä ollut tässäki. Verkkaista harrasteluahan tämä on edelleen mun tapauksessa mutta tyydyn kohtalooni ja harrastan lompakon sallimissa rajoissa :odbiggrin:
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Mopar kärjetön jakaja jaottimeksi.
    Puolan liipaisu mopar tai hei kipinäpurkilla.
    Sulla on varmaan vaijeriviritys kikkarilla. Siinä on hyvä lähtökohta 1:1 vipusuhde eli siirrä sitä vaijerin kiinnityspistettä lootan vivusta vastaamaan kaasuttimen sijoittelua.
     
    Kylyma tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!