Dodge Aspen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rocky, 9.11.2004.

  1. Rocky

    Rocky 1st gear

    mitä mieltä aspenista olette? kiinnostaa tietää miksi se on niin ala-arvostettu? kohta mulla sellanen on (ensiautona) ja ylpeänä sillä tulen ajelemaan, sanoi kuka sitten mitä tahansa :D mutta kertoilkaapas sen väheksytystä maineesta, ken tietää!
     
  2. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Ehkäpä se johtuu siitä että se on tehty energiakriisin ja turvapuskurimääräysten jälkeen. Enemmänkin voisi jauhaa mutta en viitsi aiheuttaa sanasotaa a'la Firebird.83 :rotfl:
    Hieno pelihän se on.
     
  3. firebreather

    firebreather 1st gear

    Varmaan siksi ettei niistä vanhimmatkaa oo vielä edes kolmekyppisiä.
    Jonku ajan päästä niistä alkaa olla pula, kun moni on päätyny atomiina romukoppaan tai sitte Dartteihin/Valiantteihin!
    Pirä hyvä huali siitä, kun sen saat! :wink:
     
  4. Jas

    Jas Gearhead

    Joojoo, perskynä on hyvä peli.
    Elä välitä "tosiharrastajien" virnuiluista -semmoiset useimmiten ajaa jollain kaukoidän värkillä 3/4 vuotuisista ajoistaan.. :rotfl:
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kannattaa lähteä siitä, että vanhan auton arvoa, jos ei ole kysymys varsinaisesta keräilymallista, voi arvioida vain niistä lähtökohdista, jotka sen omistajalle on tärkeitä. Kannattaapa vielä muistaa sekin, että arvo ja hinta eivät läheskään aina ole keskenään sopusoinnussa.

    Aspeninkin ( Ja Volaren) yleiseen arvostukseen varmaan vaikuttaa monikin seikka, mutta ensiksikin se on ollut jenkiksi melko yleinen, niitä on ollut taksina (niinkuin muitakin jenkkejä), ostohinta uutenakin oli jenkiksi edullinen, ja se on vieläkin verrattain "uusi" jenkki, onnettomuudekseen pahimmalta saaste- ja bensapulakaudelta.

    Ilmeisesti Aspen ei myöskään oikein onnistunut USA perimään Dartin manttelia? Ihmiset ja markkinat kun on vähän kummallinen ja epäloogisesti käyttäytyvä kokonaisuus, senhän osoittaa Ford Edselinkin floppaus, vaikka sen piti suunnitteluvaiheessa oleman aikansa parhaita autoja sopuisimpaan hintaan, mutta kauppa ei vaan käynyt.

    Lisäksi yleisenä ennakkoluulona on, että jokaisen Suomi-Aspenin pellin alla on LoPo-matkalaukkukutonen kasin sijasta ja kasi nostaa ainakin hintaa, jos ei arvoa. Sangen yleinen neliovisuuskaan ei Aspenien hintaa nosta, koska neliovisen pikkukorimoparin arvostus tuntuu aina olevan vähän keskitasoa heikompi. Tosin lehtien mukaan kasi-Aspen Coupeakin kaupataan pitkään ja sopuhinnoilla, mitä voikin ihmetellä isommalla porukalla?

    Jos ei tämä vielä riitä, niin lisäksi muistelen kuulleeni, että Aspenissa ja Volaressa oli jossain vaiheessa jotain hämäriä laatuongelmia, jossain jarruosissa muistaakseni ja ruosteenkin kanssa, minkä lisäksi peltiä on jo nykyäänkin vaikea saada, koska varsin monet Aspenit on palvelleet kunniakkaasti ympärivuotisina käyttöautoina.

    Niin kummallista kuin se onkin, arvostusta vähentää vielä tuo käyttöauton leimakin, sillä jostain syystä markkinahinta suosii muunlaisia malleja. "Tavallinen auto" ei ilmeisesti kiehdo keskiverto-ostajaa, ja hinta jää tällöin alemmaksi.

    Mitä tästä opimme? Emme yhtikäs mitään, sillä vaikka Aspen olisikin ostaessa halpa, siitä on varmasti omistajalleen paljon iloa, sillä kun uskaltaa ajaa kelissä kuin kelissä, sen voi pysäköidä myös torille ja ostamisen jälkeen jää vielä rahaa muuhunkin, vaikkapa bensaan. 8)

    Ja kymmenen vuoden kulutta alkuperäinen kutosaspen neliovisena on harvinainen kuin kanan hammas, eikä niitä silloin enää saakaan ihan pikkurahalla. :wink:
     
  6. Käkö

    Käkö Gearhead

    RB-440 selvittikin jo paljon, Aspen on hyvä ja Volare kanssa...
    Varsinkin jos kohdalle osuu ns.pidetty yksilö niin slloin pääsee nauttimaan oikeen huolella, itse on päässy ajamaan räpeltämätöntä ja hitsaamatonta :eek: Aspenia ja täytyy kyllä sanoa et olihan pirun hyvä kiesi ajaa + et ei tarvinnu paiskoo ovia ja luukkuja...
     
  7. Savis

    Savis Gearhead

    aspen

    Miksiköhän Late sanoi mulle, kun 16 vuotta sitten olin ostamassa Valianttia.Tarjouduin ostamaan hänen äitinsä Volarea Late totes, sitä ei myydä sinulle, kysyn miksi, ne on huonosti tehtyjä autoja.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Nehän vissiin, etenkin alkupään mallit oli huonosti tehtyjä, saivat sitä kautta huonon maineen joka ei sitten korjaantunut. Niille on omistettu oma osionsakin Chryslerin ex pääjohtajan Lee Iacoccan autoelämänkerta kirjassa.
     
  9. welran

    welran 1st gear

    mulla ainakin on ollu pari, 77 & 80, kumpikin pelitti helvetin hyvin ympärivuotisena käyttiksenä, parempaa talvikärryä saa oikeen hakea.
     
  10. Muki

    Muki Gearhead

    Mulla oli 85/86 Gran Fury joka oli käytännössä sama auto. Miellyttävä muutoin, mutta pari asiaa olisi saanut olla toisin.

    En ole pitkä mutta jotenkin ajoasento jäi aavistuksen liian pieneksi pituussuunnassa. Teoriassahan sohvaa voisi modifioida vähän taaksepäin jolla tämä korjautuisi.

    Taka-akseli tuli jotenkin 'jälkijunassa' jos ajeli hieman röykkyisillä teillä.

    Näistä tuo matkustamon mitoitus oli hankalampi asia. Sedan Caprice on yksi vaihtoehto mitä kannattaa käydä kokeilemassa. Erityisesti V6-malli on hyvin miellyttävä, tasapainoinen ajettava ja hiljaisempi kuin Aspen sekä tietysti ratkaisevasti isompi sisätiloiltaan. Mutta tämähän on makuasia ja molemmissa rakkineissa on omat synkät puolensa.

    Ylipäätään Aspenissa löytyy kuitenkin sellaisia ominaisuuksia, jonka vuoksi se on hyvin miellyttävä käyttöauto. Kunhan yksilö vain on ehjä.

    Siitä mitä muut sanoo omista autoista ei kantsi välittää, eihän ne niillä aja. On mullakin nyt yksi Ford mikä on monen mielestä ehkä synkintä mitä voisi ajatella, mutta koskaan ei ole ollut näin miellyttävää ajaa maantiellä. Kun vertaa tohon Chevyyn mikä kanssa on niin ero on kuin Mersulla ja Mossella, ikävä kyllä.
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Mulla oli 85/86 Gran Fury joka oli käytännössä sama auto. Miellyttävä muutoin, mutta pari asiaa olisi saanut olla toisin.

    En ole pitkä mutta jotenkin ajoasento jäi aavistuksen liian pieneksi pituussuunnassa. Teoriassahan sohvaa voisi modifioida vähän taaksepäin jolla tämä korjautuisi.

    Taka-akseli tuli jotenkin 'jälkijunassa' jos ajeli hieman röykkyisillä teillä.

    Näistä tuo matkustamon mitoitus oli hankalampi asia. Sedan Caprice on yksi vaihtoehto mitä kannattaa käydä kokeilemassa. Erityisesti V6-malli on hyvin miellyttävä, tasapainoinen ajettava ja hiljaisempi kuin Aspen sekä tietysti ratkaisevasti isompi sisätiloiltaan. Mutta tämähän on makuasia ja molemmissa rakkineissa on omat synkät puolensa.

    Ylipäätään Aspenissa löytyy kuitenkin sellaisia ominaisuuksia, jonka vuoksi se on hyvin miellyttävä käyttöauto. Kunhan yksilö vain on ehjä.

    Siitä mitä muut sanoo omista autoista ei kantsi välittää, eihän ne niillä aja. On mullakin nyt yksi Ford mikä on monen mielestä ehkä synkintä mitä voisi ajatella, mutta koskaan ei ole ollut näin miellyttävää ajaa maantiellä. Kun vertaa tohon Chevyyn mikä kanssa on niin ero on kuin Mersulla ja Mossella, ikävä kyllä.
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    Höh, mulla oli tommonen lainassa viis päivää ja ku rohkeina vedeltiin vielä peräkärryä sillä niin tuli todettuu kaverille et "täss ei oo kyl kaikki pytyt kotona" pysähdyttiin bensikselle ja pelti auki, niin kuinka ollakkaan ei ollu kaikki pytyt tosiaankaan siellä , v6 nötkötti konehuoneessa erittäin voipuneena... :rotfl:
    Auton saadessani luulin sen olevan kasilla, tyhmä kun olen...
    Aspenilla nyittiin samanlaista kärryä ja eipä ollu moittimista...
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    :rotfl:

    "voipunut v6"

    anna mun kaikki kestää heheh.

    No joo kyllähän se niin on että mikään raketti ei ole tuollainen v6 caprice. Niissä lienee usein aika harvat peräruuvitkin special effectinä. Ei se kyllä mikään spektaakkelinomainen veturi ole aavikkoperäinen six Aspenikaan, rohkenen aavistella. Gran Furyn 318 ainakin veti bensaa vähän.

    Yhtäkaikki kivoja autoja ne on.
     
  14. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, kyllä noi peräruuvit on noissa Aspeneissa ja capriceissa "pikkasen" pitkän olosia...
    Kyllähän noi eteviä vehkeitä on molemmat, Aspen on vaan etevämpi... :wink:
    Toivottavasti joku tajuu ottaa talteen noita...
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    Jep. Ja vielä kun oivallettaisiin, että harva Aspen paranee sillä iänikuisella mattamustaksi tervaamisella.
     
  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Saati sillä et tervatussa Aspenissa on noin 8 "harrastajaa" harjottamassa soitantaa ja laulantaa... :D

    nimimerkillä kokeiltu on...
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Naapurin nössellä oli pirun siisti täysin orkkis -79 SE 360 koneella.

    Oranssinpunainen, valkoisella vinyylikatolla ja sisustalla.
    mopar tuff wheel -rallirattikin oli sekä hienot musta-kromiset 5 spoke -vanteet.

    toista niin hienoa Aspenia en ole koskaan nähnyt
     
  18. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Mulla oli 80 aspen. Makso kokonaista250euroo...
    Ei suurempia vikoja ainakaan vajaassa vuodessa ja 10000 km. Meni jopa katastuksesta kerralla läpi vaikka oli seisonut monta vuotta.
    Hyvä talviauto, mitä nyt 80 luvun dunlopeista oli jo paras pito hävinny.
    Niissähän on jo kunnon jarrut ja ohjaustehostimet. Ainaski suomeen tuoduissa.
     
  19. harri60

    harri60 Gearhead

    Pari Aspenia on mullakin ollut. -79 Targa Coupe (kv.) ja -80 SE Coupe. Molemmat erillisillä penkeillä ja konsolilla. -79:ssä 360 ja -80:ssä 318 tekniikka. Kannattaa muuten katsoa tarkkaan Aspenissa mahdollisesti olevat ruosteet.
     
  20. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    jep :lol: , hyvä autohan se äspeni on, itellä yks sellanen (-80) tallissa, tosin palasina tällä hetkellä...
    tosin eihän se kutonen mikään voimanpesä ole ja harrasteautoksi aika uusi, mut monen harrastus on vaa siitä aspenista lähteny liikkeelle...
    onhan se sentään amerikkalainen :p

    ...ei kellään muuten sattus olemaan ylimäärästä aspenin perää Kuopiossa...?
     

Kerro tästä muillekin!