Dodge Aspen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rocky, 9.11.2004.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Dexron III lienee nykyään korvannut I ja II:sen? Tosin jos vaihteistoöljyt vaikuttaa hyville ja auto ollut liikenteessä, niin niitä ei kannattane ihan ekana olla vaihtamassa.
    Ja muut osannee sanoa kuinka yleistä on takajarrukilpien lahoaminen? Siis se, missä jarrukengat on kiinni. Omasta se hajosi 90-luvulla ja kiertyi putket ja vaijerit akselin ympärille. Vaikka auto ei muuten ollut kovin ruosteinen. Sekä hajosi öljynpaineanturi 2x ja sytytti valon ilman syytä.
     
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Näinpä on käynyt elikkäs sitä 3 tolpan laatua liruttelet lootaan,paitsi että on noilla siinämielessä eroa että vaihtamisen "laatu"on erimoinen=Suomeksi se nykäys kovempi/pehmeämpi ja jopa vaihtokohtakin jossainmäärin.
    Vaihteistoöljyt kyllä mielestäni kannattaa vaihtaa koska tuo jos joku on halpaa ja ennaltaehkäisevää remontintarpeitten suhteen eikä siellä nyt "liian hyvät" liemet lie tai suodatinkaan ihan uusi...
    Tokihan sitä voi vain ajaa perisuomalaiseen tapaan ja korjata se vaihteisto sitten jos rahamies!
    Peräöljyille sama temppu!
    Ebay on oiva paikka näitten pisteosien hankinnalle ja itekkin just asensin ilmaiskarit Ebaysta tilattuna.
    Tulivat huomattavasti "halvemmaksi" vaikka Summitilla(huippufirma mielestäni palvelun suhteen) moiset olisivat olleet lähes puolet halvemmat,mutta kun lisää firman postikulut ULKOMAILLE ja tullimaksut(näissä Suomi osaa!!)niin ei kannata ellei toki tilaa läjää muutakin tarpeellista tavaraa samaan "kipupiikkiin".
    Tämä tuli suoraan postilaatikkoon tungettuna eikä jäänyt tulliin=)
     
  3. 80Kaitsu

    80Kaitsu 1st gear

    Jjoo, naftat kunnossa, seuraavaksi kahtelin alustaa läpi ja löysin sieltä jokaisen puslan olevan enemmän tai vähemmän rapeassa kunnossa. Voisiko joku osaavampi neuvoa kädettömälle kaverille missäkö kaikkialla puslia löytyy, etten huomaa tilauksen jälkeen että voi hele, tämä osa jäi...

    Jousien päitten puslat- löydetty
    Iskarien puslat- löydetty
    Moottorin kannattimen kumit- löydetty
    Ylä/alatukivarsien puslat- löydetty
    Etukallistuksen vakaajien puslat runko/ tukivarsi- löydetty
    Vääntösauvan kumit- löydetty

    Mikäli vielä kumeja/puslia jäi, voisiko joku asiaa valottaa? Suoria puslasarjoja ei näy kukaan valmistavan, joten tilata pitää kaikki erikseen:/
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    K-palkin ja apurungon välissä on kaiketi puslat jotka pervormanssikäyttöön korvataan kiinteillä.
     
  5. 80Kaitsu

    80Kaitsu 1st gear

    Hyvä juttu että kokematon silmä huomaa ainakin helpoimmat kumit. Näinköhän tuo Bargen kertoma pusla käännetään englanniksi "bushing"? Ei ainakaan suurimmat nettikaupat anna mitään käypää tulosta.
     
  6. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

  7. DX

    DX Double Gearhead

    Luulisin että aika yleistä, sehän on vähän sellanen "potero" se jarrukilven kiinnityslaipan alue,
    se on siitä vähän paskamainen vaiva ettei sitä näe jos ei osaa katsoa.

    itellä oli mädät vaikka hytti itessään on lähes pitelemätön, takavalojen ympärystää pitänyt vasta fiksailla,
    ostin yhen varaosaraadon ja siinä oli uudet kilvet ja jotka evakuoin omaan koslaani.
     
  8. 80Kaitsu

    80Kaitsu 1st gear

    Mie täällä taas! Nyt laukesi ilmastoinnin kompura Aspenista, sanoi täyttäjä että kannattaa ostaa uusi lauhdutin, kompura kytkimineen ja kuivain. Nyt kyseleevät rapakon takaa että mikä on alkuperäisen osan numero, jonka voi selvittää jonkunnäköisestä alkup. osanumerokataloogista. Näinkä kellään ko. luetteloa löytyy? Myös hyvät ilmastointilaitteistoa myyvät kaupatkin voi linkittää:)
     
  9. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Sattuisko kukaan tietämään mistä löytäis kattoverhoilun tollaseen Coupe mallin Aspeniin? Huonokin kelpais :)
     
  10. 80Kaitsu

    80Kaitsu 1st gear

    En tiedä varmuudella, mutta yksi kaveri Porista (löytyy nettivaraosa.com) myy kaikennäköistä MoPar- hilpettä keskittyen kuitenkin Aspen- Dart- linjaan. Toinen varteenotettava on tietenkin Ebay, mikäli ulkomailta tilaaminen kiinnostaa, romikset pitkin Pohjois- Amerikkaa on täynnänsä F- koppaisten autojen raatoja joissa sisustat varsinkin etelässä aivan käyttökelpoisessa kunnossa.
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    -täälä ois suht siisti -78 aspenin etupuskuri jouten jos jotakuta kiinnostaa.

    itelle tarvisin -77 etupuskurin parkit ja ovien tiivisteet.Niitä ei vaan tunnu löytyvän.
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Oho onnenpotku ku sattu tää topikki oleen kohalla.

    Mistäs hommaan paperin et kaikki aspenit on olleet 10" takajarruilla, paitsi poliisi ja taksi mallit. Konttori kyselee niitä kuiteski paperilla?

    Moparit on kaiketi kaikki tuotu maahan (riippumatta moottorista) HD jousituksella,
    johtuen paskoista teistä 70 luvulla. Ainaskin omassa aspenissa on V8 etuvääntösauvat, vaik on kutos originaali. Törmänny noihin muissakin mopareissa.

    Ääspeni projekti rallimoottorilla o 76.
     
  13. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Riittääkö korjauskäsikirjan lausunto noihin jarruihin?
    Kirja on tietysti kadoksissa, mutta ihan yleisesti ajateltuna?

    Kuinka virallinen lappu pitää oikein olla? Maahantuojalta tuskin saa enää vastauksia tai papereita näihin.
    Konttori haluaa kuitenkin ajoneuvon alkuperäiset suunnittelijat henkilökohtaisesti paikalle vastaamaan kysymyksiin...



    Täältä löytyy yhtä ja toista osaa aspeniin.
    YV / o4o-5339o99
     
  14. kotr

    kotr 3rd gear

    mistäs ilmaiskarit aspeniin? taakse.
     
  15. 80Kaitsu

    80Kaitsu 1st gear

    Miulla ois myynnissä Monroen sarja 1980 Aspenista. Kompressoreineen, letkuineen ja iskareineen päivineen.
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    Kerkesin jo tilata. Kompuraa ei tosin oo.
     
  17. Sputnik70

    Sputnik70 1st gear

    Terve,

    Mitenkä kytketään ryyppyyn sähköt? Kyseessä siis 1979 Super Six. Siihen imusarjan päällä olevaan bimetallihässäkkään tulee johto... plussaako siihen? Esivastukselta vai miten?

    Nimim. sähkökaaviot huonosti hallussa.
     
  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ottaa ikävästi peltisarja jarrutehostajaan. Liekkö kellään A B C koppasen tehostajaa ylimääräsenä? alkuperäinen jotain 29 cm halkaisijaltaan.
     
  19. Sputnik70

    Sputnik70 1st gear

    Oi viisaat sähköjumalat, toinen kyssäri. 1979 Aspenin sulakerasiassa yksi 25A sulake palaa... "kaikki oleelliset" tuntuis toimivan ilmankin tota sulaketta... mikähän tuo vois olla? Mitä noita 80-mallin sulakekaavioita olen nähnyt niin siellä ei edes ole 25A sulaketta. Joo tiedän, seuraa johtoja vaan.
     
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Laitoin tossa tulille engineswapin kuutosesta V8. Rajulta kuullosti.
    Avasin kuohuviinin. Ekat savut.
     

Kerro tästä muillekin!