Dodge Challenger TM- testissä 14/1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Kari Rautaoja, 24.3.2004.

  1. E-Body

    E-Body 1st gear

    Edelleen ihmetyttää kovin heikoiksi jääneet tulokset, nyt varsikin kun tuo peräjuttukin selvis. Ja etenkin, kun räteissä on kuulemma hyvät kiihdytyspidot...
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei noi muskeljenkit vakiona rautavalusarjoin etc .niin kovia ole olleet mitä höpötetään.
    Car Life joka testasi suht TM mäisesti eli ei kuten Hot Rod että vähän kutitellaan ensin vaan ajetaan siinä kunnossa missä se paikalle tulee niin ajat ovat poikkeuksetta pettymyksiä.

    esim.
    68 GTX 440-4+727+3.23=14.6@96mph (0-60 6.8 )
    68 GTX 440-6+4spd+3.91=14.2@96 (0-60 6.3 )
    69 Hemi Charger 426+727+3.23=13.94@103
    69 Hemi Charger 426+727+4.56=13.43@105
    69 R/T Coronet 440-6+727+3.91=14.2@100 (0-60 5.8 )
    69 Superbee 383+727+3.23=15.3@91 (0-60 7.3 )
    69 RoadRunner 383+727+3.91=14.7@95 (0-60 6.6 )

    70 `Cuda 340+727+3.55=15.0@95 (0-60 7.5 )
    70 AAR Cuda 4spd+355=14.5@99


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MadMike 2004-03-30 23:27 ]</font>
     
  3. GTO

    GTO 1st gear

    svenssonit teki muuten saman tempun torniolaiselle -65 tripoveri gto:n omistajalle ,oli tyytyväinen kun auto rupes pelaan ja pääsi romusta imusarja/kaasari systeemistä eroon. oli varmaan svenssonikin tyytyväinen .
     
  4. E-Body

    E-Body 1st gear

  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ihan suoralta kädeltä voi sanoa, että ei ole vakioita. Osa noista koeajoista on jälkiesitelty hot rodissa selityksineen. Kantsii vaan katella tota Car lifea vaikkei ne tulokset mieltä ylentäiskään. Ne ei oo tarkotuksella pyrkinyt mitenkään poikkeuksellisen huonoihin tuloksiin, vaan ovat ns "real world" tuloksia. Vastaa aika lailla niitä mitä on tuolla katuautokisoissa nähnyt orkkismuskelien kulkevan.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paljonkonhan tällänen challenger maksaa:???:
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Semmonen challenger maksaa sen verran millä sen omistaja on siitä valmis luopumaan. Ei niillä ole mitään listahintaa, ei myytäessä eikä ostettaessa. Eduulisena hintana kelpokuntoisesta challengerista voi vissiin pitää 10000 euroa, eksoottisempaa tekniikkaa saati sitten jotain tiettyä yksilöä ja ylärajaa ei liene oelmassa.
     
  8. drako

    drako 1st gear

    Noista kiihtyvystuloksista. Eikös TM mittaa (vieläkin) Peiseler-pyörällä noita aikoja, mikä lienee suht tarkka mittalaite ja nopeusmittarin virheetkin jää pois. Onko jollakin tietoa joko ne -70 käytti tuota? Mun käsityksen mukaan ne on käyttäny sitä iät ja ajat.

    Tulokset voi heittää.. äh... ne heittää paljon, jos niittä mittaillaan käsipelillä kellottamalla ja tai nopeuksia luetaan auton mittarista, joissa on virhettä riittävästi. En tosin tiedä (sitäkään) miten nuo mukavia aikoja mitanneet lehdet mittaili.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ne on todennäköisesti mitattu drag stripillä silloisilla kelloilla.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Viilataans viel vähä pikkuisen.. Omistaja sanoi "tilattu HP kolmen ja puolen perällä"
    Maahantuoja oli Aro ja miten ja miksi he tämän tilasivat siitä olis mukava kuulla jos joku kuka siitä tietää esim herrat Svensson tai Ceder kertoa? Oliks Arolla joku oma tilaus systeemi vai käyttiks ne tehtaan omia mitä voi tänä päivänä Amerikan Muscle Car lehdistä lukea tilaus koodeineen. No se tiedetään että jos toi ois tilattu manuaalilla, tai ainakin hemillä ja manuaalilla niin silloin "kolmen ja puolen korkeatehopaketti" olisi toimitettu 3.54:1 Danalla, kun se nyt tuli 3.55:1 8 3/4 perällä, eikö vain?
    Mielenkiintoinen tilaus joka tapauksessa ja taisi maksaa ainakin kahden perus Dusterin verran mitä Aro toi siihen aikaan jopa satoja? Asiakkaan tilaus se ei ollut ja se oli ensiksi jonkun Aron johtajan käytössä.
    SUURET PUHEET, -PIENET VEHKEET..
     
  11. superbird

    superbird Gearhead

    Viilataan vain,:)eikös silloin ollut vielä Berner voimissaan,Aro tuli vasta myöhemmin.Jos six-pack Challenger on manuaalilla silloin peränä on dana,samoin myös Hemin kanssa,kummatkin moottorit automaatin kanssa silloin perä on 8 3/4.Jos danan välitys on 3.54 silloin puhutaan Track Pak:sta,sai myös 4.10 välityksellä silloin kyseessä on Super Track Pak.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nuo tulokset on mitattu peiselerillä
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Vois niitä pistää muutkin mitatut arvot ko.jutusta & kommentin "Näihin arvoihin tulisi todennäköisesti vielä pieniä parannuksia, jos automaattivaihteiston säätäisi paremmin, vaihtamiset tapahtuivat nimittäin aivan turhan pienillä kierrosluvuilla":
    0-50 km/h 2,8 s.
    0-180 km/h 20s
    0-200 km/h 27s. ja
    1000 m 26,8/199,7 km/h
    Viime mainittu aika kertoo jo jotain, mitä toi menee, aika ei ole maailman kovin, mutta 200 km/h loppunopeus on hyvä.
    Vertailukohtana, hiukan sovellettu lehtien jutuista 1000 m aikoja.
    1987 BMW M5 286DIN hv 1590 kg
    27,2s/191 km/h
    2003 Audi A8 Tiptronic 335DIN hv 1960 kg
    27,5s / 195 km/h
    1987 Lamborghini Countach 455DIN hv 1565 kg
    23,5s / 231 km/ (miettikää ilmanvastusta)
    Ja pienenä härnäyksenä vrt.älykäs auto vs mp-keskustelu toisaalla:
    1988 Honda VFR750 112 hv
    22,5s / 220 km/h
     
  14. MudMax

    MudMax Gearhead

    Viilataan vielä hieman lisää :smile:
    Käsittääkseni tuotu tarkoituksella Aro/
    Autokeskus oy;n johtajan käyttöön.
    Eikös Aro tuonut Dodget ja Berner Plymat?
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    No fiilataan.. Autokeskus ja eiks se ollu joku D-Auto tai jotain joka muuttui omistajansa Simo Aron mukaan Aro Yhtymäksi? Tässä firmassa olivat legendaariset P. Ceder ja K.Svensson töissä. Kyseinen firma toi mm ne kuusi Super Beetä samana vuonna. Kyllä siellä pihalla on myös Plymoutheja näkynyt pilvin pimein. Berner toi kanssa enkä tiedä mikä niiden roolijako oli tuontiasioissa?
    P.Ceder esiintyi edukseen vähän aikaa sitten TV2 Kansakunnan Lisämuisti ohjelman osassa joka käsitteli Amerikan Autoja Suomessa. Oli jo 50-60 luvulla tuossa firmassa töissä. Tullut uusintanakin (katsojien toiveuusinta?) tuo ja tuollaiset ohjelmat sais tulla ainakin kerran vuodessa ikuisesti että jälkipolvi pääsis jyvälle..
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä homma meni näin, että Berner toi chryslerit ja Plymouthit (ja desotot), Aro yhtymä Dodget. Näin siis ainakin 60-luvun alusta vuoteen '76 jolloin Berner lopetti automaahantuonnin. Aro otti Chryslerin, mutta plymouthia ei enää tuotu.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Missäs MadMike oli päässyt käsiksi Car Lifen artikkeleihin? Onko sinulla jokin näistä lehtiartikkeleja sisältävistä kokoomateoksista?
     
  18. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Yep, 11,5 aikoihin yltää jo useampikin auto joka tuntuu jo käsittämättömän kovalta. Tämä siis valusarjoilla ja max G60 renkailla. Suuremmat kuin tehtaalla asennetut ovat kiellettyjä. Kumiseokset tosin lienevät nykyään huomattavasti paremmat kuin 60-luvulla vaikka renkaat muuten samanlaisia ovatkin. Hatunnoston arvoisia suorituksia.
    Lisäinfoa osoitteessa http://www.fastraces.org
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin eikös tää sixpack Dodge tullut alun-
    perin jollekin Aron johtajalle jonka nimi
    oli Svensson.
     
  20. daytona 69

    daytona 69 1st gear

    Kyseisessä sarjassa ajava plumcrazy hemichallengeri on rakennettu kulkemaan 11.5 aikoja varttimaililla.Renkaina autossa on dragradiaalit=kisarengas.Kyseisestä autosta voi lukea huhtikuun 2002 moparmusclesta.Koneessa esim.4.15 iskulla oleva kampura,vakio?
    Että sarjassa ajavat autot eivät ole niin "stock" kuin luulisi.
     

Kerro tästä muillekin!