Dodge Charger 1972. 318 ---> 440

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja mista, 29.4.2014.

  1. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Hyvältä vaikuttaa projekti. Ei näiden(kään) harrastaminen ilmaista ole, mutta onneks osia on tarjolla hyvin ja potentiaalia löytyy.

    Onko vaihteiston suhteen visiota?
     
  2. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Runkolinjastahan ei mene reikiä kuin nokalle? Nostajakanavat menee pitkittäin.. Vai meneekö päätymmäisilyä laakereilta öljy sinne?

    Olli, laatikko on esp autotransilla ja mun pitäisi keritä sinne itse hiukan opiskelemaan mitä se kätkee sisälle ja Pekka katsoo sen sitten läpi, huoltaa ja asentaa jotain pientä shift kittiä yms.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    Öljy kulkee pumpulta oikeeseen nostajakammioon mistä laskeutuu runkolaakereille, ja nousee siitä samasta nokalle. Eli kyllä niisät lähtee öljyreiät myös viistoon.
     
  4. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Täytyy vielä katsella tarkemmin mistä ne menee sinne nostajakanavaan ja miten ne pääsee suurentamaan.
     
  5. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Joo niin näkyy pumpulta nousevan tuonne oikeaan kanavaan. Kiertääkö se ainoastaan tuolta takaa tuohon vasempaan kanavaan? Voisi kuvitella, että jää hiukan vähemmälle tuo vasen. Vasemman kanavan päätymmäiset kolot nostajille on muutenkin paljon pienemmät kuin edeltäjiensä. Tietysti ei sinne enää niin paljoa öljyä muutenkaan tule.

    En kyllä löytänyt mitään suurennettavaa reikää silti. Avasin tulpan, joka tukkii öljykanavan, joka menee pumpulta nousevalta linjalta poikittain nostajakanavaan ja se näytti kyllä niin isolta kuin sinne mahtuu. Vai ootteko vetäny raakasti sen kanavan vielä isommaksi ja kierteyttäny isommalle tulpalle kierteet?

    Viimeinen
    [​IMG]

    Aiempi
    [​IMG]
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    Ei noi nostajat vaadi öljyä paljon mitään, eli se takapään yhteys riittää. Jos ei jostain syystä tarvi öljypainetta snotajalle, eli ajaa kovila nostajilla eikä oo muuta tarvetta, nin kuskin puoellta voi kokonaan tukkia ton nostajien öljykanavan. Apparin puolelta tosiaan ei, koska sitä kautta tulee kampuralle öljy. Kyllä siitä samasta mistä rungoilta lähtee nikalle öljy, lähtee poraukset myös sinne apparin nostajakanaaliin. Muuten noi on riittävät 440:ssä, tietty voi pumpulle tulon 90 asteen mutkan pyöristää ja myös pumppu kannattaa matsata lohkoon.
     
  7. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Kamat viety Koivukarille.

    Lohko porataan
    Nokan laakerit asennetaan
    Männänrenkaiden katkosvälys viilataan
    Jakajan hela vaihdetaan
    Öljysihdille 1/2npt kierre..

    Kankiin kelluvat yläpäät täytyy vielä ilmoittaa. Eli mitat on viissiinkin juuri ne 0,025mm välykselle..

    Turbiiniksi suositeltiin tälläistä
    http://www.uspartsperformance.fi/b-m-10415-turbiini
     
  8. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Itse en noista turbiineista tiedä riitävästi, mutta kannattaa tiedustella joltain tietäjältä onko toi stall speed riittävä kun imusarja ja nokka kuitenkin tekee tästä melko ylävireisen.
     
  9. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Tää on saman kaverin suosittelema, kun nokat ja muutkin vermeet. On tehny näitä koneita
     
  10. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Tänään hain koneistamolta rojut. Nyt on lohko porattu, renkaat sovitettu, kankiin kelluvat yläpäät, nokka-akselin laakerit vaihdettu, isompi kierre öljysihdille ja jakajan holkki uusittu. Niin ja samalla olivat lasikuulapuhaltaneet kanget.

    Täytynee sipaista nyt lohkoon maalia päälle.. Tai ensin varmaan täytyy koekasata molemmille puolille yksi mäntä - veivi ja kampura niin saa katsoa dekkitason vielä. Jossain oli puhetta, että saisi vetää tasaan jos on pois otettava... ?
     
  11. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Taas tuli ostettua kasa rompetta us partsilta.. Öljypumppu, venajouset, nostajat, 8kpl 1,81 venoja, 227-4 loppuinen nokka, kiertokangen laakerit ja mopar performancen mustat venakopat. Samalla kiikutin pyörivät Racers Placeen tasapainotukseen.

    Sen verran hintavaa touhua koneen tekeminen kyllä on, että ensi kesäksi on tätä turha haaveilla.. En yhtään ihmettele, että jengi ostaa jotain valmiita crate koneita, kun tähänkin on mennyt jo 4000e ja kone on vasta osakasa. Vielä menee tonni jos toinenkin..
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    Niinpä. JA jos tollasta hyvin tehtyä ja toimivaa perusmottia yrität myydä ja pyydät vaikka 4000, ni sua pidetään hulluna.
     
  13. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Niin tuo taitaa olla. Täytyy nyt vain toivoa, että loppujenlopuksi saa rahalleen vastinetta ja kone antaa voimaa ja fiilistä. Tuo mun 4cyl 400hp kone kun tuli muutamalla tonnilla, joten tästä on parempi tulla hyvä.

    Ja nimenomaan huolella tehdään. Koneistuksiin meni jo 700e ja nyt tasapainotus 300e, mutta kun tehdäön niin tehdään kaikki mitä täytyy.
     
  14. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Racers placesta haettu kampura ja muut rojut.

    Hiukan on jouduttu kairaamaan ja lovemaan painoja..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Rajun näköistä hommaa, mutta kertonee vaan sen, että aika heittoja on valmistuksen jäljiltä.
     
  15. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972


    Tai toi "reikäjuusto" kertonee siitä, että männät on kevyemmät kuin alkuperäiset.
     
  16. mista

    mista 3rd gear

    Auto pääsi reilun vuoden ulkona seisomisen jälkeen takaisin talliin ja tänään tuli hiukan otettua mulkkumirkelillä jäysteitä pois lohkon sisältä ja varovasti myös kampurasta. Lähinnä kampurassa noiden porattujen reikien reunoja, joissa oli teräviä kohtia ja lastua.

    Samalla aloitin purkamaan hiukan autoa vihdoin ja viimein.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tarkoitus olisi saada moottori pois ja apurunko kaikkineen pois, jotta voisi puhaltaa, maalata ja puslittaa kaikki uusiksi. Samalla hoitaa etupää muutenkin kuntoon. Kaikki piileva ruoste pois ja maalata lokarit sisältä ja konehuone yms.

    Johtosarja on konehuoneen osalta aivan paska. Suomesta ei taida saada?

    Onkohan näistä mihinkään?
    https://www.ronfrancis.com/prodinfo.asp?number=WR-95
     
  17. mista

    mista 3rd gear

    Tänään lähti putkisto, kardaani, toinen lokari, startti yms ryönää pois. VAihdelaatikkoa taitaa olla aika turha edes yrittää irti auton alla? Ajattelin jos huomenna nyppäisi koko paketin kerralla pois. Jos vetää tuon etupalin tuosta ylhäältä puukkosahalla poikki ja tekee siihen laput ja pulttiliitoksen tulevaisuutta varten. Ei ole kokoaikaa tiellä sitten noide moottorien kanssa..

    Lohko on nyt kans maalattu kolmeen kertaan, joten riittänee.

    [​IMG]

    Meksikon pojat ei ole vissiin aikanaan löytäneet kemppiä läheltä niin korjauspaikat on juotettu jollain kullan värisellä aineella.

    [​IMG]

    Tässä on muutenkin niin ihmeellisiä juttuja kun on Meksikon tuonti.
     
  18. mista

    mista 3rd gear

    Tänään nousi moottori pois ja pääsi lepäämään siksi aikaa kun keksin mitä sille tehdään..

    [​IMG]

    Samalla kun riisuin johdot pois konehuoneesta ja sisältä vastaavasti mittaristo ja koko johtosarja pois, jotta voi miettiä uuden hankkimista.

    [​IMG]

    Ruostetta löytyi myös aika reippaasti ja kuskin jalkatila on ainakin täysin mennyttä. yms.

    Nyt täytyisi alkaa siis tekemään peltihommia kunhan koko sisusta on purettu ja tiputtaa eturipustukset alas hiekkapuhallusta ja maalausta varten. Koitin jo reilu vuosi sitten ottaa vääntösauvaa pois, mutta sehän ei hievahtanutkaan.. onko vinkkejä?

    Kohtuu halpa johtosarjakin löytyi ebaystä.

    http://www.ebay.com/itm/21-Circuit-...Parts_Accessories&hash=item483ffa92c7&vxp=mtr

    Tilasin tuon yleismallin sarjan, koska kehuivat sitä aikalailla jalopyjournalilla. Hintaa tuli kotiin toimitettuna muutaman euron yli 200.. Ei kannata paljon itse väännellä perästä keulaan uutta johtosarjaa tuohon hintaan.

    http://www.jalopyjournal.com/forum/thre ... ss.407025/
     
  19. mista

    mista 3rd gear

    Tänään lähti takapuskuri, sisusta ja luukkuja ja tuulilasin leikkelin ehjänä pois...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Yksipuhelua, mutta toimii tämä itsellekin muistilappuna.
     
  20. faffeli

    faffeli Gearhead

    Asiallista menoa sanoisin...
     

Kerro tästä muillekin!